Shutterstock - Touringcar
Amsterdam

Wethouder Van der Horst wil tijdelijke halteplaten voor touringcars

Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Marc van Vuren

Melanie van der Horst is voornemens tijdelijke halteplaten voor touringcars aan te leggen, om de verkeersdrukte op wegen rond het Centraal Station, te verminderen. Dat liet de verkeerswethouder woensdag weten tijdens een debat in de Amsterdamse gemeenteraad, na vragen van de VVD. Volgens de D66-bewindsvrouw ligt een belangrijke oorzaak voor de verkeersopstoppingen bij touringcars, omdat zij op deze wegen weleens stoppen. 

Daan Wijnants, gemeenteraadslid namens de VVD in Amsterdam, denkt daar echter iets anders over. Volgens hem veroorzaakt het bewind van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) enorme files, door ingrepen in de openbare ruimte. “AT5 staat vol berichten over mensen die hun vlucht daardoor niet hebben gehaald of die de parkeergarage bij het Oosterdok niet uitkwamen”, zegt hij daarover. “Met andere woorden: het is gewoon een drama aan het worden in de oostelijke binnenstad. En dat gaat nog duren tot september 2024. Zo moeten we toch niet met de stad willen omgaan?”

“Ik heb verschillende mails gekregen van diverse taxichauffeurs, die concrete maatregelen voorstellen om dit probleem aan te pakken”, vervolgt het VVD-raadslid zijn verhaal. “Een daarvan is bijvoorbeeld: maak de busbanen op Rokin en Damrak toegankelijk voor taxichauffeurs.” Wijnants wil onder andere van de verkeerswethouder weten of dit voornemen versneld ingevoerd kan worden en hoe de drukte op korte termijn ingeperkt kan worden.

Halteplaten

“De situatie is ontzettend vervelend”, zo trapt Van der Horst haar antwoord af. “Het gaat hier over noodzakelijke werkzaamheden. We zien dat bij dergelijke werkzaamheden een gewenningsperiode ontstaat. Je ziet in het begin meer drukte, omdat men aan de nieuwe situatie moet wennen. Wat we hier zien is echter wel meer dan dat.”

Volgens Van der Horst worden de verkeersopstoppingen mede veroorzaakt door touringcars. Ze wil daarom de halteplaatsen apart zetten. “We zien dat de drukte ook veroorzaakt wordt, omdat er veel touringcars zijn. Die stoppen daar af en toe, wat voor doorstroomproblemen zorgt. Dat is iets waar we nu ook mee bezig zijn. Zo proberen we tijdelijke halteplaten voor die touringcars te maken, zodat die niet meer het hele verkeer ophouden.”

Monitoren

De touringcars vormen volgens de wethouder echter slechts een deel van het probleem. “Het is ook zo dat we ervoor hebben gekozen de weg open te houden voor bestemmingsverkeer. We vragen het andere verkeer om om te rijden, maar we zien dat mensen dat eigenlijk niet doen. We willen er allemaal doorheen rijden, wat weer voor die opstoppingen zorgt. Het heeft mijn volle aandacht. We zijn de situatie aan het monitoren en hopen echt dat op zeer korte termijn vermindering optreedt”, zo besluit Van der Horst.

De gemeente Amsterdam heeft inmiddels laten weten besloten te hebben de Odebrug af te sluiten voor auto’s, tot en met het najaar van 2024.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wethouder Van der Horst wil tijdelijke halteplaten voor touringcars | TaxiPro
Shutterstock - Touringcar
Amsterdam

Wethouder Van der Horst wil tijdelijke halteplaten voor touringcars

Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Marc van Vuren

Melanie van der Horst is voornemens tijdelijke halteplaten voor touringcars aan te leggen, om de verkeersdrukte op wegen rond het Centraal Station, te verminderen. Dat liet de verkeerswethouder woensdag weten tijdens een debat in de Amsterdamse gemeenteraad, na vragen van de VVD. Volgens de D66-bewindsvrouw ligt een belangrijke oorzaak voor de verkeersopstoppingen bij touringcars, omdat zij op deze wegen weleens stoppen. 

Daan Wijnants, gemeenteraadslid namens de VVD in Amsterdam, denkt daar echter iets anders over. Volgens hem veroorzaakt het bewind van wethouder Melanie van der Horst (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) enorme files, door ingrepen in de openbare ruimte. “AT5 staat vol berichten over mensen die hun vlucht daardoor niet hebben gehaald of die de parkeergarage bij het Oosterdok niet uitkwamen”, zegt hij daarover. “Met andere woorden: het is gewoon een drama aan het worden in de oostelijke binnenstad. En dat gaat nog duren tot september 2024. Zo moeten we toch niet met de stad willen omgaan?”

“Ik heb verschillende mails gekregen van diverse taxichauffeurs, die concrete maatregelen voorstellen om dit probleem aan te pakken”, vervolgt het VVD-raadslid zijn verhaal. “Een daarvan is bijvoorbeeld: maak de busbanen op Rokin en Damrak toegankelijk voor taxichauffeurs.” Wijnants wil onder andere van de verkeerswethouder weten of dit voornemen versneld ingevoerd kan worden en hoe de drukte op korte termijn ingeperkt kan worden.

Halteplaten

“De situatie is ontzettend vervelend”, zo trapt Van der Horst haar antwoord af. “Het gaat hier over noodzakelijke werkzaamheden. We zien dat bij dergelijke werkzaamheden een gewenningsperiode ontstaat. Je ziet in het begin meer drukte, omdat men aan de nieuwe situatie moet wennen. Wat we hier zien is echter wel meer dan dat.”

Volgens Van der Horst worden de verkeersopstoppingen mede veroorzaakt door touringcars. Ze wil daarom de halteplaatsen apart zetten. “We zien dat de drukte ook veroorzaakt wordt, omdat er veel touringcars zijn. Die stoppen daar af en toe, wat voor doorstroomproblemen zorgt. Dat is iets waar we nu ook mee bezig zijn. Zo proberen we tijdelijke halteplaten voor die touringcars te maken, zodat die niet meer het hele verkeer ophouden.”

Monitoren

De touringcars vormen volgens de wethouder echter slechts een deel van het probleem. “Het is ook zo dat we ervoor hebben gekozen de weg open te houden voor bestemmingsverkeer. We vragen het andere verkeer om om te rijden, maar we zien dat mensen dat eigenlijk niet doen. We willen er allemaal doorheen rijden, wat weer voor die opstoppingen zorgt. Het heeft mijn volle aandacht. We zijn de situatie aan het monitoren en hopen echt dat op zeer korte termijn vermindering optreedt”, zo besluit Van der Horst.

De gemeente Amsterdam heeft inmiddels laten weten besloten te hebben de Odebrug af te sluiten voor auto’s, tot en met het najaar van 2024.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.