debat, panel, Grip op Vervoer

Maak aanpassing in contract ná taxi-aanbesteding mogelijk

Het moet vaker mogelijk zijn dat overheden aanpassingen in het contract toestaan gedurende een contractsperiode na een taxi-aanbesteding. Daarmee kan op basis van ervaringen van de diverse partijen de kwaliteit verbeterd worden. Daartoe pleitte Mart Weinholt, adjunct-directeur van DVG Personenvervoer tijdens de paneldiscussie van de slotbijeenkomst Grip op Vervoer.

Nu is het zo dat afgesloten contracten na een aanbesteding niet zomaar gewijzigd kunnen worden als het gaat om de voorwaarden waaronder het vervoer uitgevoerd dient te worden. Toch zou dat voor iedereen voordelen kunnen bieden, vindt Weinholt.

Kwaliteitsverbetering

“Soms kunnen doelgroepen met een kleine aanpassing goed geholpen worden. Als blijkt dat ergens behoefte aan is en de vervoerder en opdrachtgever zijn beiden bereid een voorwaarde te wijzigen, dat leidt dat tot kwaliteitsverbetering. Bijvoorbeeld als het gaat om maximaal aantal reiszones bij wmo-vervoer, of vervoer naar een bso”, zegt Weinholt.

Een andere reden om aanpassingen in het contract mogelijk te maken, is dat er nu vaak alleen achteraf kritiek geleverd kan worden op het gemeentelijk beleid. Er is vrijwel geen inspraak van bijvoorbeeld doelgroepen op voorhand. Het bestek waarin alle voorwaarden worden bepaald, wordt dan ook vaak opgesteld door een gemeente zonder dat er andere partijen bij betrokken zijn.

Vervoerder

“Wij hebben als vervoerder twee klanten die we tevreden moeten houden; de opdrachtgever en de passagier”, legt Weinholt uit.  Daarom is het volgens hem belangrijk dat er structureel kwalitatief goed overleg gevoerd wordt. Zo kan er ook tijdens de contractperiode kwaliteitsverbetering plaats hebben.

“Alleen dan kun je iets bereiken. En dat moet je eigenlijk al faciliteren in het bestek. Hierbij is het misschien verstandig dat ouders ondersteund worden door een onafhankelijke partij die kennis heeft over de ins en outs van het vervoer. Zo kan constructief gewerkt worden aan de aansluiting van de wensen van de passagier aan de mogelijkheden die het vervoersysteem kan bieden.”

DVG Personenvervoer

DVG Personenvervoer is een landelijke franchiseorganisatie van taxi- en touringcarondernemingen. Bij de ongeveer 125 aangesloten bedrijven (in totaal ongeveer 170 vestigingen) zijn circa 7.500 mensen werkzaam. Ze beschikken gezamenlijk over circa 5.000 voertuigen, variërend van taxi’s, taxibusjes, rolstoelbussen, vip-voertuigen tot touringcars.

Bart Pals

Lees ook: Wettelijke basis nodig voor inspraak bij taxi-aanbestedingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Maak aanpassing in contract ná taxi-aanbesteding mogelijk”

R. Troost|24.06.11|23:49

Maar kunnen de gemeentes dan ook wijzingen aanbrengen??? Bijv door bezuiningen de kilometerprijs verlagen wat ze aan de ondernemer betalen?????

Maak aanpassing in contract ná taxi-aanbesteding mogelijk | TaxiPro
debat, panel, Grip op Vervoer

Maak aanpassing in contract ná taxi-aanbesteding mogelijk

Het moet vaker mogelijk zijn dat overheden aanpassingen in het contract toestaan gedurende een contractsperiode na een taxi-aanbesteding. Daarmee kan op basis van ervaringen van de diverse partijen de kwaliteit verbeterd worden. Daartoe pleitte Mart Weinholt, adjunct-directeur van DVG Personenvervoer tijdens de paneldiscussie van de slotbijeenkomst Grip op Vervoer.

Nu is het zo dat afgesloten contracten na een aanbesteding niet zomaar gewijzigd kunnen worden als het gaat om de voorwaarden waaronder het vervoer uitgevoerd dient te worden. Toch zou dat voor iedereen voordelen kunnen bieden, vindt Weinholt.

Kwaliteitsverbetering

“Soms kunnen doelgroepen met een kleine aanpassing goed geholpen worden. Als blijkt dat ergens behoefte aan is en de vervoerder en opdrachtgever zijn beiden bereid een voorwaarde te wijzigen, dat leidt dat tot kwaliteitsverbetering. Bijvoorbeeld als het gaat om maximaal aantal reiszones bij wmo-vervoer, of vervoer naar een bso”, zegt Weinholt.

Een andere reden om aanpassingen in het contract mogelijk te maken, is dat er nu vaak alleen achteraf kritiek geleverd kan worden op het gemeentelijk beleid. Er is vrijwel geen inspraak van bijvoorbeeld doelgroepen op voorhand. Het bestek waarin alle voorwaarden worden bepaald, wordt dan ook vaak opgesteld door een gemeente zonder dat er andere partijen bij betrokken zijn.

Vervoerder

“Wij hebben als vervoerder twee klanten die we tevreden moeten houden; de opdrachtgever en de passagier”, legt Weinholt uit.  Daarom is het volgens hem belangrijk dat er structureel kwalitatief goed overleg gevoerd wordt. Zo kan er ook tijdens de contractperiode kwaliteitsverbetering plaats hebben.

“Alleen dan kun je iets bereiken. En dat moet je eigenlijk al faciliteren in het bestek. Hierbij is het misschien verstandig dat ouders ondersteund worden door een onafhankelijke partij die kennis heeft over de ins en outs van het vervoer. Zo kan constructief gewerkt worden aan de aansluiting van de wensen van de passagier aan de mogelijkheden die het vervoersysteem kan bieden.”

DVG Personenvervoer

DVG Personenvervoer is een landelijke franchiseorganisatie van taxi- en touringcarondernemingen. Bij de ongeveer 125 aangesloten bedrijven (in totaal ongeveer 170 vestigingen) zijn circa 7.500 mensen werkzaam. Ze beschikken gezamenlijk over circa 5.000 voertuigen, variërend van taxi’s, taxibusjes, rolstoelbussen, vip-voertuigen tot touringcars.

Bart Pals

Lees ook: Wettelijke basis nodig voor inspraak bij taxi-aanbestedingen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Maak aanpassing in contract ná taxi-aanbesteding mogelijk”

R. Troost|24.06.11|23:49

Maar kunnen de gemeentes dan ook wijzingen aanbrengen??? Bijv door bezuiningen de kilometerprijs verlagen wat ze aan de ondernemer betalen?????