Stationtaxi, taxi, Albert Heijn, taxichauffeur

NEA-index taxibranche voor 2016 bedraagt 1,2%

De NEA-index voor volgend jaar bedraagt 1,2%. Dat betekent dat het tarief in de meeste vervoerscontracten met dat percentage stijgt. De verwachte kostenstijging voor taxivervoer bedraagt in 2016 weliswaar 1,6%. Maar met de correctie van -0,4% van de ingeschatte kosten over 2015 komt de NEA-index uit op 1,2%. De belangrijkste reden voor de correctie is de minder sterke stijging van de brandstofkosten.

De NEA-index wordt jaarlijks door Panteia opgesteld in opdracht van Sociaal Fonds Taxi.

Arbeidsloon

De belangrijkste kostenpost voor taxibedrijven is het arbeidsdloon voor chauffeur. De CAO voor het taxivervoer (met een looptijd van 1 januari 2014 t/m 31 december 2015) en de premieontwikkeling van de sociale lasten hadden voor 2015 een stijging van de loonkosten van 1,6% ten gevolge.

Uitgangspunt is een chauffeur met loontrede 6 met een functieloon per maand van € 1998,23 in 2015. Alhoewel er steeds minder taxichauffeurs zijn die deze loontrede halen. De transitievergoeding, uit de wet Werk en Zekerheid, had een stijging van 0,1% tot gevolg.

Loonontwikkeling

Voor 2016 wordt uitgegaan van de algemene loonontwikkeling in Nederland. Want op dit moment is er nog geen nieuwe CAO voor het taxivervoer. Het Centraal Planbureau gaat uit van een stijging van de contractlonen en sociale lasten met 1,4%. De transitievergoeding, uit de wet Werk en Zekerheid, heeft naar verwachting een stijging van 0,2% tot gevolg. In totaal komt de loonkostenstijging voor 2016 op 1,7%.

Uitgaande van het huidige prijsniveau voor de rest van het jaar zijn de brandstofprijzen in 2015 gedaald met 10,4%. De gemiddelde literprijs voor diesel was in 2014 € 1,220 en in 2015 € 1,093. Voor 2016 wordt uitgegaan van een stijging van de brandstofkosten met 3,5%. Dat is op basis van de ontwikkeling van de olieprijs van het Centraal Planbureau en de wettelijk vastgelegde inflatiecorrectie op de dieselaccijns. Per 1 januari 2016 wordt de accijns op diesel verhoogd met 0,5%.

Overzicht kostenontwikkelingen

Bekijk hieronder het overzicht van nacalculatie 2015 en verwachting voor 2016. Of lees het hele rapport.

kosten, taxivervoer, NEA-index, 2015, 2016

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “NEA-index taxibranche voor 2016 bedraagt 1,2%”

Paul Dijkhuizen|05.11.15|12:21

Ik mis in deze ramingen de kosten voor herinvesteringen in BCT debacle, kosten voor leges voor de TTO achtige constructies, kosten ontslagregelingen huidige personeel en omzetting naar ZZP-ers, de stijgingen voor parkeergelden, boetes, eventuele wegenbelastingen… zoveel is nog onduidelijk qua regelgeving.

NEA-index taxibranche voor 2016 bedraagt 1,2% | TaxiPro
Stationtaxi, taxi, Albert Heijn, taxichauffeur

NEA-index taxibranche voor 2016 bedraagt 1,2%

De NEA-index voor volgend jaar bedraagt 1,2%. Dat betekent dat het tarief in de meeste vervoerscontracten met dat percentage stijgt. De verwachte kostenstijging voor taxivervoer bedraagt in 2016 weliswaar 1,6%. Maar met de correctie van -0,4% van de ingeschatte kosten over 2015 komt de NEA-index uit op 1,2%. De belangrijkste reden voor de correctie is de minder sterke stijging van de brandstofkosten.

De NEA-index wordt jaarlijks door Panteia opgesteld in opdracht van Sociaal Fonds Taxi.

Arbeidsloon

De belangrijkste kostenpost voor taxibedrijven is het arbeidsdloon voor chauffeur. De CAO voor het taxivervoer (met een looptijd van 1 januari 2014 t/m 31 december 2015) en de premieontwikkeling van de sociale lasten hadden voor 2015 een stijging van de loonkosten van 1,6% ten gevolge.

Uitgangspunt is een chauffeur met loontrede 6 met een functieloon per maand van € 1998,23 in 2015. Alhoewel er steeds minder taxichauffeurs zijn die deze loontrede halen. De transitievergoeding, uit de wet Werk en Zekerheid, had een stijging van 0,1% tot gevolg.

Loonontwikkeling

Voor 2016 wordt uitgegaan van de algemene loonontwikkeling in Nederland. Want op dit moment is er nog geen nieuwe CAO voor het taxivervoer. Het Centraal Planbureau gaat uit van een stijging van de contractlonen en sociale lasten met 1,4%. De transitievergoeding, uit de wet Werk en Zekerheid, heeft naar verwachting een stijging van 0,2% tot gevolg. In totaal komt de loonkostenstijging voor 2016 op 1,7%.

Uitgaande van het huidige prijsniveau voor de rest van het jaar zijn de brandstofprijzen in 2015 gedaald met 10,4%. De gemiddelde literprijs voor diesel was in 2014 € 1,220 en in 2015 € 1,093. Voor 2016 wordt uitgegaan van een stijging van de brandstofkosten met 3,5%. Dat is op basis van de ontwikkeling van de olieprijs van het Centraal Planbureau en de wettelijk vastgelegde inflatiecorrectie op de dieselaccijns. Per 1 januari 2016 wordt de accijns op diesel verhoogd met 0,5%.

Overzicht kostenontwikkelingen

Bekijk hieronder het overzicht van nacalculatie 2015 en verwachting voor 2016. Of lees het hele rapport.

kosten, taxivervoer, NEA-index, 2015, 2016

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “NEA-index taxibranche voor 2016 bedraagt 1,2%”

Paul Dijkhuizen|05.11.15|12:21

Ik mis in deze ramingen de kosten voor herinvesteringen in BCT debacle, kosten voor leges voor de TTO achtige constructies, kosten ontslagregelingen huidige personeel en omzetting naar ZZP-ers, de stijgingen voor parkeergelden, boetes, eventuele wegenbelastingen… zoveel is nog onduidelijk qua regelgeving.