Taxichauffeur Henny: ‘Ik kan goed en veilig werken’

Veel taxivervoer ligt door de coronacrisis stil en wat wel doorgaat, vraagt meer van de chauffeurs. TaxiPro zet deze groep in de schijnwerpers. In deze vierde aflevering komt Henny van den Donk aan het woord. Hij rijdt zijn ritten ondanks alles met plezier, maar mist wel een beetje de erkenning voor het werk dat hij en veel anderen doen.

“Ik werk al twintig jaar als taxichauffeur; sinds ruim een jaar doe ik dat in dienst van Taxi van Kronenburg in Liempde. Mijn werkdag begon meestal rond kwart voor zeven in de ochtend en dan zat het er om vijf uur, half zes doorgaans op. Ik reed schoolvervoer, zorgvervoer, luchthavenvervoer en al het andere taxivervoer dat er voorbijkwam.

Passagier achterin

Nu rij ik nog steeds, maar er is de afgelopen maand natuurlijk veel veranderd. Het leerlingenvervoer staat vrijwel stil. Er worden alleen nog kinderen van ouders in vitale beroepen vervoerd, maar dat zijn er niet veel. Verder rijden we nog mensen van en naar de nierdialyse en ander zorgvervoer. Het is ook al een keer voorgekomen dat een collega iemand die ver van huis in een ziekenhuis van corona was genezen weer naar huis bracht. Zo rijden we dus toch de nodige ritten.

Er is altijd maar één passagier en die zit achterin, zodat er altijd voldoende afstand tot de chauffeur is. Het voertuig zelf wordt voor en na elke rit heel goed schoongemaakt en ontsmet. Mensen stappen echt in en uit een schone auto. En de noodzaak om het zo te doen zit goed in het systeem bij de passagiers. In die omstandigheden heb ik gewoon het gevoel dat ik mijn werk goed en veilig kan doen.

Helpen in slechte tijden

Ik heb er nooit aan getwijfeld om door te gaan met werken. Ik zit ook bij de vrijwillige brandweer, dus voor mij is het vanzelfsprekend om mensen in slechte tijden te helpen. En ik ben me er goed bewust van wat corona is, want één van onze collega’s is er aan overleden en dat heeft er echt ingehakt bij ons allemaal. Zoiets zet je wel met beide benen op de grond.

Dus ik denk er wel over na, maar ook in slechte tijden gaat het werk door. Iemand moet het doen, en ik doe het nog steeds met plezier. Tegelijk heb ik wel een beetje het gevoel dat we vergeten werk doen. Iedereen heeft met corona te maken maar wij zitten er nog wat dichter op en dat wordt niet altijd even goed erkend.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Taxichauffeur Henny: ‘Ik kan goed en veilig werken’”

Adam|21.04.20|11:47

Heeft hij werk dan? in amsterdam wacht ik 3 uur voor 1 rit?

Peter Walgreen|21.04.20|14:21

Hoe hou je in een “luxe” taxi 1,5 meter afstand dan?

Ton Van Dalfsen|21.04.20|17:17

@ Peter, in geen ene luxe wagen niet. Zelfs in een Tesla X niet. Meet maar eens op. Kom je niet aan de anderhalve meter. Je moet echt met een busje rijden en de passagier op de achterbank. deze chauffeur ziet het gevaar voor hemzelf niet. En zo te zien zijn leeftijd is hij een risico factor.

Ton Van Dalfsen|21.04.20|17:19

En daarom rij ik voorlopig niet meer. Komen wel betere tijden aan. Voorlopig nog genoeg spek op mijn botten

Ton Van Dalfsen|21.04.20|19:31

EN, Het is nog altijd een kleine ruimte waarin alles kan rondzwermen. tijdens praten komt er bijv speeksel vrij. Houd maar eens een microscoop op bijv Stuur, knoppen of wat dan ook. Je schrikt je dood van de bacterieën die er zijn. Ooit eens naar een progr. gekeken waarin het aanrecht onder de microscoop werd gehouden. laat staan het binnenraam van de auto

Peter Walgreen|21.04.20|19:42

Ton,

Ik rij nog maar maximaal 3 passagiers tegelijk en die moeten dan op mijn achterste bank zitten in mijn bus, met de luxe taxi rij ik op het ogenblik helemaal niet.

Hicham El Bezaz|21.04.20|20:50

Ik zou de luxe wagens proberen af te stoten en allemaal verplichten in een busje. Alleen zo kunnen we onze veiligheid waarborgen en dat van onze klanten. Er is niet bepaald een protocol voor taxivervoer

Hicham El Bezaz|21.04.20|20:52

Zelf rijd ik alleen nog maar de vito en de v klasse de e klasse heb ik verkocht

Henry van der Aa|21.04.20|21:31

Mooi verhaal waarschijnlijk een hele echte wagenbestuurder …..

Peter Walgreen|21.04.20|21:52

Ik heb juist doordat ik een E klasse heb sinds bijna 5 jaar (Ik had eerst alleen een busje) beduidend meer zakelijke klanten gekregen, die willen liever in een E klasse gereden worden dan in een busje.

Rodney Barten|22.04.20|10:54

Ik rij een busje, dus klanten kunnen voorlopig achterin gaan zitten, verder maak ik me nog niet zo druk, net wat Ton zegt: Komen heus wel weer betere tijden. Krijg de indruk dat we straks allemaal tijdelijk met mondkopjes moeten rijden, het zelfde geld voor de vliegtuigpassagiers en de rijscholen. Dat totdat er een vaccin is.

Taxichauffeur Henny: ‘Ik kan goed en veilig werken’ | TaxiPro

Taxichauffeur Henny: ‘Ik kan goed en veilig werken’

Veel taxivervoer ligt door de coronacrisis stil en wat wel doorgaat, vraagt meer van de chauffeurs. TaxiPro zet deze groep in de schijnwerpers. In deze vierde aflevering komt Henny van den Donk aan het woord. Hij rijdt zijn ritten ondanks alles met plezier, maar mist wel een beetje de erkenning voor het werk dat hij en veel anderen doen.

“Ik werk al twintig jaar als taxichauffeur; sinds ruim een jaar doe ik dat in dienst van Taxi van Kronenburg in Liempde. Mijn werkdag begon meestal rond kwart voor zeven in de ochtend en dan zat het er om vijf uur, half zes doorgaans op. Ik reed schoolvervoer, zorgvervoer, luchthavenvervoer en al het andere taxivervoer dat er voorbijkwam.

Passagier achterin

Nu rij ik nog steeds, maar er is de afgelopen maand natuurlijk veel veranderd. Het leerlingenvervoer staat vrijwel stil. Er worden alleen nog kinderen van ouders in vitale beroepen vervoerd, maar dat zijn er niet veel. Verder rijden we nog mensen van en naar de nierdialyse en ander zorgvervoer. Het is ook al een keer voorgekomen dat een collega iemand die ver van huis in een ziekenhuis van corona was genezen weer naar huis bracht. Zo rijden we dus toch de nodige ritten.

Er is altijd maar één passagier en die zit achterin, zodat er altijd voldoende afstand tot de chauffeur is. Het voertuig zelf wordt voor en na elke rit heel goed schoongemaakt en ontsmet. Mensen stappen echt in en uit een schone auto. En de noodzaak om het zo te doen zit goed in het systeem bij de passagiers. In die omstandigheden heb ik gewoon het gevoel dat ik mijn werk goed en veilig kan doen.

Helpen in slechte tijden

Ik heb er nooit aan getwijfeld om door te gaan met werken. Ik zit ook bij de vrijwillige brandweer, dus voor mij is het vanzelfsprekend om mensen in slechte tijden te helpen. En ik ben me er goed bewust van wat corona is, want één van onze collega’s is er aan overleden en dat heeft er echt ingehakt bij ons allemaal. Zoiets zet je wel met beide benen op de grond.

Dus ik denk er wel over na, maar ook in slechte tijden gaat het werk door. Iemand moet het doen, en ik doe het nog steeds met plezier. Tegelijk heb ik wel een beetje het gevoel dat we vergeten werk doen. Iedereen heeft met corona te maken maar wij zitten er nog wat dichter op en dat wordt niet altijd even goed erkend.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “Taxichauffeur Henny: ‘Ik kan goed en veilig werken’”

Adam|21.04.20|11:47

Heeft hij werk dan? in amsterdam wacht ik 3 uur voor 1 rit?

Peter Walgreen|21.04.20|14:21

Hoe hou je in een “luxe” taxi 1,5 meter afstand dan?

Ton Van Dalfsen|21.04.20|17:17

@ Peter, in geen ene luxe wagen niet. Zelfs in een Tesla X niet. Meet maar eens op. Kom je niet aan de anderhalve meter. Je moet echt met een busje rijden en de passagier op de achterbank. deze chauffeur ziet het gevaar voor hemzelf niet. En zo te zien zijn leeftijd is hij een risico factor.

Ton Van Dalfsen|21.04.20|17:19

En daarom rij ik voorlopig niet meer. Komen wel betere tijden aan. Voorlopig nog genoeg spek op mijn botten

Ton Van Dalfsen|21.04.20|19:31

EN, Het is nog altijd een kleine ruimte waarin alles kan rondzwermen. tijdens praten komt er bijv speeksel vrij. Houd maar eens een microscoop op bijv Stuur, knoppen of wat dan ook. Je schrikt je dood van de bacterieën die er zijn. Ooit eens naar een progr. gekeken waarin het aanrecht onder de microscoop werd gehouden. laat staan het binnenraam van de auto

Peter Walgreen|21.04.20|19:42

Ton,

Ik rij nog maar maximaal 3 passagiers tegelijk en die moeten dan op mijn achterste bank zitten in mijn bus, met de luxe taxi rij ik op het ogenblik helemaal niet.

Hicham El Bezaz|21.04.20|20:50

Ik zou de luxe wagens proberen af te stoten en allemaal verplichten in een busje. Alleen zo kunnen we onze veiligheid waarborgen en dat van onze klanten. Er is niet bepaald een protocol voor taxivervoer

Hicham El Bezaz|21.04.20|20:52

Zelf rijd ik alleen nog maar de vito en de v klasse de e klasse heb ik verkocht

Henry van der Aa|21.04.20|21:31

Mooi verhaal waarschijnlijk een hele echte wagenbestuurder …..

Peter Walgreen|21.04.20|21:52

Ik heb juist doordat ik een E klasse heb sinds bijna 5 jaar (Ik had eerst alleen een busje) beduidend meer zakelijke klanten gekregen, die willen liever in een E klasse gereden worden dan in een busje.

Rodney Barten|22.04.20|10:54

Ik rij een busje, dus klanten kunnen voorlopig achterin gaan zitten, verder maak ik me nog niet zo druk, net wat Ton zegt: Komen heus wel weer betere tijden. Krijg de indruk dat we straks allemaal tijdelijk met mondkopjes moeten rijden, het zelfde geld voor de vliegtuigpassagiers en de rijscholen. Dat totdat er een vaccin is.