Wmo-vervoer Almere over de hele linie verbeterd

Almere centrum. Foto: iStock / Chris Mueller
Almere centrum. Foto: iStock / Chris Mueller (onbeperkt gebruik)

In het wmo-vervoer in Almere zijn de afgelopen tijd veel verbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de gebruikers tevredener en was er afgelopen oktober voor het eerst binnen het huidige contract geen enkele gegronde klacht over het vervoer.

De gemeente Almere verlengde enige tijd geleden het contract met Taxi Salders voor een periode van twee jaar. Die overeenkomst eindigt nu op 1 oktober 2020. De aankondiging van de verlenging zorgde voor onbegrip in de Almeerse gemeenteraad, omdat er klachten waren over de punctualiteit van het vervoer en de communicatie met de gebruikers.

In een brief aan diezelfde gemeenteraad laten burgemeester en wethouders van Almere nu weten dat er de laatste tijd flink wat verbeterd is in het vervoer. Dat nam door de coronamaatregelen overigens eerst af van ongeveer driehonderd naar vijftig ritten per dag, om vervolgens weer toe te nemen tot zo’n tweehonderd.

Vriendelijk en hulpvaardig

De verbeteringen betreffen onder meer de klanttevredenheid. Onderzoek wees uit dat de gebruikers het vervoer gemiddeld een 7,3 geven. Dat is beduidend beter dan de 6,6 van 2019 en de 6,9 van 2018. De reizigers vinden wel dat de reistijd en communicatie over te laat komen nog steeds beter kunnen. De vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de telefonisten wordt door de wmo-reizigers het meest gewaardeerd. Momenteel vindt het tweede mystery guest-onderzoek van het jaar plaats. Dat moet tot nog meer inzichten leiden over de kwaliteit en verbeterpunten van het wmo-vervoer.

Minder klachten

Sinds vijf maanden wordt er voor het afhandelen van klachten gewerkt met een onafhankelijk bureau. B&W stellen dat dit naar tevredenheid gaat en dat deze werkwijze voor de duur van de contractverlenging met Taxi Salders wordt voorgezet. Belangrijk is ook dat het aantal gegronde klachten is gedaald. In heel 2019 waren dat er 104, terwijl met alleen november en december nog te gaan voor dit jaar de teller op dertig staat. In oktober waren er zelfs geen gegronde klachten. Uiteraard kan deze afname ook deels samenhangen met het feit dat er door de coronacrisis minder wordt gereden.

Hoewel de verbeteringen tot tevredenheid bij de gemeente Almere stemmen, blijven bepaalde zaken wel om aandacht vragen. Dan gaat het met name over de punctualiteit en de communicatie daarover. Over de uitvoering van het vervoer in relatie tot de coronacrisis heeft de gemeente wekelijks overleg met Salders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wmo-vervoer Almere over de hele linie verbeterd | TaxiPro

Wmo-vervoer Almere over de hele linie verbeterd

Almere centrum. Foto: iStock / Chris Mueller
Almere centrum. Foto: iStock / Chris Mueller (onbeperkt gebruik)

In het wmo-vervoer in Almere zijn de afgelopen tijd veel verbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de gebruikers tevredener en was er afgelopen oktober voor het eerst binnen het huidige contract geen enkele gegronde klacht over het vervoer.

De gemeente Almere verlengde enige tijd geleden het contract met Taxi Salders voor een periode van twee jaar. Die overeenkomst eindigt nu op 1 oktober 2020. De aankondiging van de verlenging zorgde voor onbegrip in de Almeerse gemeenteraad, omdat er klachten waren over de punctualiteit van het vervoer en de communicatie met de gebruikers.

In een brief aan diezelfde gemeenteraad laten burgemeester en wethouders van Almere nu weten dat er de laatste tijd flink wat verbeterd is in het vervoer. Dat nam door de coronamaatregelen overigens eerst af van ongeveer driehonderd naar vijftig ritten per dag, om vervolgens weer toe te nemen tot zo’n tweehonderd.

Vriendelijk en hulpvaardig

De verbeteringen betreffen onder meer de klanttevredenheid. Onderzoek wees uit dat de gebruikers het vervoer gemiddeld een 7,3 geven. Dat is beduidend beter dan de 6,6 van 2019 en de 6,9 van 2018. De reizigers vinden wel dat de reistijd en communicatie over te laat komen nog steeds beter kunnen. De vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de telefonisten wordt door de wmo-reizigers het meest gewaardeerd. Momenteel vindt het tweede mystery guest-onderzoek van het jaar plaats. Dat moet tot nog meer inzichten leiden over de kwaliteit en verbeterpunten van het wmo-vervoer.

Minder klachten

Sinds vijf maanden wordt er voor het afhandelen van klachten gewerkt met een onafhankelijk bureau. B&W stellen dat dit naar tevredenheid gaat en dat deze werkwijze voor de duur van de contractverlenging met Taxi Salders wordt voorgezet. Belangrijk is ook dat het aantal gegronde klachten is gedaald. In heel 2019 waren dat er 104, terwijl met alleen november en december nog te gaan voor dit jaar de teller op dertig staat. In oktober waren er zelfs geen gegronde klachten. Uiteraard kan deze afname ook deels samenhangen met het feit dat er door de coronacrisis minder wordt gereden.

Hoewel de verbeteringen tot tevredenheid bij de gemeente Almere stemmen, blijven bepaalde zaken wel om aandacht vragen. Dan gaat het met name over de punctualiteit en de communicatie daarover. Over de uitvoering van het vervoer in relatie tot de coronacrisis heeft de gemeente wekelijks overleg met Salders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.