Leader TaxiPro TV

Invloed coronacrisis op nieuwe aanbestedingen voorlopig beperkt

Foto: leader TaxiPro TV

Hoewel de coronacrisis gevolgen met zich meegebracht heeft voor lopende vervoersovereenkomsten, blijkt er bij nieuwe bestekken vooralsnog weinig op soortgelijke situaties geanticipeerd te worden. Onder andere strengere duurzaamheidseisen blijven daarentegen – ondanks corona – een prominente rol spelen in aanbestedingen. 

Dit kwam aan bod in TaxiPro TV, waar Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) te gast was. Het AIM heeft als doel om bij te dragen aan een goede vormgeving van aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. Volgens Van Gelderen hebben opdrachtgevers er goed aan gedaan om vervoersaanbestedingen terug te trekken en gebruik te maken van optiejaren. 

Desondanks lijkt er bij nieuwe vervoersaanbestedingen weinig rekening gehouden te worden met dergelijke situaties. In één geval is er een concrete staffel opgenomen, meent van Gelderen. “Dan is er al van te voren bekend wat het doet met de prijs als er een vervoersvolume daalt en in welke mate.” Echter wordt er in de meeste gevallen helemaal niks over vermeld, meent hij. “Dat betekent dus dat de vervoersvolumes en met name de daling daarvan uitsluitend voor rekening komt van de vervoerder.” 

Realistische duurzaamheidseisen

Ondanks corona noemt Van Gelderen het verstrengen van de duurzaamheidseisen voor het doelgroepenvervoer als één van de prominente onderwerpen in aanbestedingen. Hierbij vind het AIM het belangrijk dat er wordt gekeken naar hoe realistisch deze eisen zijn. “Als AIM pleiten wij voor een langere looptijd, zodat investeringen ook terug kunnen worden verdiend. En als je een eis stelt voor de inzetbaarheid van zero-emissie voertuigen, faseer dat dan netjes uit.”

Voor wat betreft het realiseren van laadinfrastructuur voor duurzame voertuigen ligt de verantwoordelijkheid veelal bij de vervoerder. Dit lijkt logisch, omdat zij de uitstootvrije voertuigen inzetten. Van Gelderen stelt echter dat, gezien de verduurzaming van het vervoer in heel Nederland, er ook gesproken zou kunnen worden over een collectieve overheidsinvestering in laadinfrastructuur. Hier zou niet alleen het doelgroepenvervoer maar ook bijvoorbeeld het particulier vervoer gebruik van kunnen maken. 

Essentie vervoer in zorgketen benadrukt

Van Gelderen is tevreden dat opdrachtgevers het AIM inmiddels beter weten te vinden, zodat er eerder in het aanbestedingsproces gesprekken gevoerd kunnen worden. Toch zijn er nog steeds zaken die volgens hem beter zouden kunnen en in zijn ogen ook doorgevoerd kunnen worden. Één hiervan is het hanteren van een langere looptijd. 

Ook vind hij dat het belang van het vervoer beter onder de aandacht moet worden gebracht bij gemeenteraadsleden. Zij blijken bij aanbestedingen waar heel scherp op prijs is gegund soms helemaal niet betrokken te zijn of hier überhaupt niks over te weten, meent van Gelderen. “Het vervoer is echt een essentiële schakel van de zorgketen.” Door dit bij hen duidelijker te maken, hoopt het AIM samen op te trekken en de continuïteit van het vervoer te blijven garanderen.

Bekijk hieronder het volledige interview met Henk van Gelderen:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Invloed coronacrisis op nieuwe aanbestedingen voorlopig beperkt | TaxiPro
Leader TaxiPro TV

Invloed coronacrisis op nieuwe aanbestedingen voorlopig beperkt

Foto: leader TaxiPro TV

Hoewel de coronacrisis gevolgen met zich meegebracht heeft voor lopende vervoersovereenkomsten, blijkt er bij nieuwe bestekken vooralsnog weinig op soortgelijke situaties geanticipeerd te worden. Onder andere strengere duurzaamheidseisen blijven daarentegen – ondanks corona – een prominente rol spelen in aanbestedingen. 

Dit kwam aan bod in TaxiPro TV, waar Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) te gast was. Het AIM heeft als doel om bij te dragen aan een goede vormgeving van aanbestedingen in het doelgroepenvervoer. Volgens Van Gelderen hebben opdrachtgevers er goed aan gedaan om vervoersaanbestedingen terug te trekken en gebruik te maken van optiejaren. 

Desondanks lijkt er bij nieuwe vervoersaanbestedingen weinig rekening gehouden te worden met dergelijke situaties. In één geval is er een concrete staffel opgenomen, meent van Gelderen. “Dan is er al van te voren bekend wat het doet met de prijs als er een vervoersvolume daalt en in welke mate.” Echter wordt er in de meeste gevallen helemaal niks over vermeld, meent hij. “Dat betekent dus dat de vervoersvolumes en met name de daling daarvan uitsluitend voor rekening komt van de vervoerder.” 

Realistische duurzaamheidseisen

Ondanks corona noemt Van Gelderen het verstrengen van de duurzaamheidseisen voor het doelgroepenvervoer als één van de prominente onderwerpen in aanbestedingen. Hierbij vind het AIM het belangrijk dat er wordt gekeken naar hoe realistisch deze eisen zijn. “Als AIM pleiten wij voor een langere looptijd, zodat investeringen ook terug kunnen worden verdiend. En als je een eis stelt voor de inzetbaarheid van zero-emissie voertuigen, faseer dat dan netjes uit.”

Voor wat betreft het realiseren van laadinfrastructuur voor duurzame voertuigen ligt de verantwoordelijkheid veelal bij de vervoerder. Dit lijkt logisch, omdat zij de uitstootvrije voertuigen inzetten. Van Gelderen stelt echter dat, gezien de verduurzaming van het vervoer in heel Nederland, er ook gesproken zou kunnen worden over een collectieve overheidsinvestering in laadinfrastructuur. Hier zou niet alleen het doelgroepenvervoer maar ook bijvoorbeeld het particulier vervoer gebruik van kunnen maken. 

Essentie vervoer in zorgketen benadrukt

Van Gelderen is tevreden dat opdrachtgevers het AIM inmiddels beter weten te vinden, zodat er eerder in het aanbestedingsproces gesprekken gevoerd kunnen worden. Toch zijn er nog steeds zaken die volgens hem beter zouden kunnen en in zijn ogen ook doorgevoerd kunnen worden. Één hiervan is het hanteren van een langere looptijd. 

Ook vind hij dat het belang van het vervoer beter onder de aandacht moet worden gebracht bij gemeenteraadsleden. Zij blijken bij aanbestedingen waar heel scherp op prijs is gegund soms helemaal niet betrokken te zijn of hier überhaupt niks over te weten, meent van Gelderen. “Het vervoer is echt een essentiële schakel van de zorgketen.” Door dit bij hen duidelijker te maken, hoopt het AIM samen op te trekken en de continuïteit van het vervoer te blijven garanderen.

Bekijk hieronder het volledige interview met Henk van Gelderen:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.