Voertuigen doelgroepenvervoer Ridderkerk voldoen aan duurzaamheidseisen
De voertuigen die in Ridderkerk worden gebruikt voor het doelgroepenvervoer voldoen aan alle duurzaamheidseisen. In het opgestelde bestek voor zowel het routevervoer als het vraagafhankelijke Wmo-vervoer, is opgenomen dat de voertuigen minimaal aan de Euro 6-norm moeten voldoen of volledig elektrisch moeten zijn.
“De vervoerders voldoen inmiddels allen aan deze eis”, zo schrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een brief aan de Ridderkerkse gemeenteraad. Noot Personenvervoer en RMC zijn in Ridderkerk verantwoordelijk voor de uitvoering van het routevervoer. De HaarsGroep, Niemandsverdriet, RTC, Trevvel en TaxiAir nemen het vraagafhankelijk Wmo-vervoer onder hun hoede.
Concurrentie
Wmo-reizigers in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, kunnen sinds augustus kiezen tussen maar liefst vijf vervoerders. Deze nieuwe opzet maakt onderdeel uit van het zogeheten ‘eigen kracht model‘, waarmee de gemeenten hopen een kwaliteitsslag te maken. “De gebruiker kan zelf de vervoerder kiezen, waardoor de kwaliteit middels concurrentie hoog wordt gehouden”, zegt het Ridderkerkse college daarover.
Verder verwachten de beleidmakers dat door de nieuwe tarieven voor het leerlingenvervoer (kosten per leerling), ten opzichte van het oude contract, zullen afnemen. “De nieuwe aanbesteding zorgt daarmee voor betaalbaar vervoer.”
Enquête
Om de kwaliteit te waarborgen, wordt al het uitgevoerde vervoer door de gemeente gemonitord via een jaarlijkse enquête onder gebruikers. Zo wilde de gemeente tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een gebruikersenquête laten uitvoeren, maar is dat door ontwikkelingen binnen de regiecentrale niet mogelijk. “Wel hebben we de gebruikelijke monitoring van KPI’s (Key Performance Indicator red.) uitgevoerd. Wij hebben er daarom voor gekozen om de enquête op een later moment uit te voeren”, zo besluit het college.
Lees ook: