Taxibus van de HaarsGroep
Euro 6

Voertuigen doelgroepenvervoer Ridderkerk voldoen aan duurzaamheidseisen

De HaarsGroep is een van de Wmo-vervoerders in de gemeente Ridderkerk. Foto: ProMedia/Olivier Smits

De voertuigen die in Ridderkerk worden gebruikt voor het doelgroepenvervoer voldoen aan alle duurzaamheidseisen. In het opgestelde bestek voor zowel het routevervoer als het vraagafhankelijke Wmo-vervoer, is opgenomen dat de voertuigen minimaal aan de Euro 6-norm moeten voldoen of volledig elektrisch moeten zijn.

“De vervoerders voldoen inmiddels allen aan deze eis”, zo schrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een brief aan de Ridderkerkse gemeenteraad. Noot Personenvervoer en RMC zijn in Ridderkerk verantwoordelijk voor de uitvoering van het routevervoer. De HaarsGroep, Niemandsverdriet, RTC, Trevvel en TaxiAir nemen het vraagafhankelijk Wmo-vervoer onder hun hoede.

Concurrentie

Wmo-reizigers in de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk, kunnen sinds augustus kiezen tussen maar liefst vijf vervoerders. Deze nieuwe opzet maakt onderdeel uit van het zogeheten ‘eigen kracht model‘, waarmee de gemeenten hopen een kwaliteitsslag te maken. “De gebruiker kan zelf de vervoerder kiezen, waardoor de kwaliteit middels concurrentie hoog wordt gehouden”, zegt het Ridderkerkse college daarover.

Verder verwachten de beleidmakers dat door de nieuwe tarieven voor het leerlingenvervoer (kosten per leerling), ten opzichte van het oude contract, zullen afnemen. “De nieuwe aanbesteding zorgt daarmee voor betaalbaar vervoer.”

Enquête

Om de kwaliteit te waarborgen, wordt al het uitgevoerde vervoer door de gemeente gemonitord via een jaarlijkse enquête onder gebruikers. Zo wilde de gemeente tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een gebruikersenquête laten uitvoeren, maar is dat door ontwikkelingen binnen de regiecentrale niet mogelijk. “Wel hebben we de gebruikelijke monitoring van KPI’s (Key Performance Indicator red.) uitgevoerd. Wij hebben er daarom voor gekozen om de enquête op een later moment uit te voeren”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voertuigen doelgroepenvervoer Ridderkerk voldoen aan duurzaamheidseisen | TaxiPro
Taxibus van de HaarsGroep
Euro 6

Voertuigen doelgroepenvervoer Ridderkerk voldoen aan duurzaamheidseisen

De HaarsGroep is een van de Wmo-vervoerders in de gemeente Ridderkerk. Foto: ProMedia/Olivier Smits

De voertuigen die in Ridderkerk worden gebruikt voor het doelgroepenvervoer voldoen aan alle duurzaamheidseisen. In het opgestelde bestek voor zowel het routevervoer als het vraagafhankelijke Wmo-vervoer, is opgenomen dat de voertuigen minimaal aan de Euro 6-norm moeten voldoen of volledig elektrisch moeten zijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Bent u al abonnee?

logIN

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
 

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.