Bertho Eckhardt
Kamerdebat

KNV pleit voor andere aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) wil dat het leerlingenvervoer op een andere manier wordt aanbesteed. Dat heeft voorzitter Bertho Eckhardt vorige week laten weten, tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Tijdens dat gesprek ging het vooral over de huidige problemen die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer en over eventuele oplossingen.

“Bij dat gesprek waren ook acht Kamerleden aanwezig”, zo laat KNV-voorzitter Bertho Eckhardt weten. “Dat is best veel. Uit het rondetafelgesprek kwam onder meer naar voren dat iedereen ervan overtuigd is, dat chauffeurs hun uiterste best om het leerlingenvervoer zo soepel mogelijk proberen te laten verlopen. Daarnaast hebben we onder andere gesproken over de vraag wat de overheid kan doen om de huidige problemen te helpen oplossen. Aankomende woensdag vindt daar een debat over plaats met de minister van Onderwijs.”

Andere aanbestedingsprocedure

Volgens Eckhardt zijn er verschillende oplossingen voor de huidige problemen te bedenken, maar hij legt de bal nadrukkelijk neer bij de manier van aanbesteden. “Natuurlijk zou het helpen als er in budgetair opzicht meer ruimte wordt gecreëerd, maar je moet ook iets verder durven kijken. Bijvoorbeeld naar de manier waarop het leerlingenvervoer momenteel wordt aanbesteed. Leerlingenvervoer is namelijk slechts een onderdeel van het totale zorgvervoer. Wij willen dat voortaan het hele pakket qua zorgvervoer wordt aanbesteed. Als bedrijven zo’n pakket winnen, dan kunnen ze namelijk ook volledige banen creëren. Daar ligt wat ons betreft een deel van de oplossing.”

Hoewel volgens Eckhardt de kern van het probleem in de methodiek omtrent aanbestedingen ligt, zijn er volgens hem nog wel wat meer thema’s te bedenken waar strenger naar gekeken mag worden. “Heel veel leerlingen krijgen een indicatie voor het zorgvervoer. Het is natuurlijk niet aan ons, maar wij vinden wel dat er eens naar deze indicatie gekeken moet worden. Zijn al die indicaties die zijn gegeven wel terecht of zitten er een aantal kinderen tussen die ook met het openbaar vervoer zouden kunnen reizen? Dat is natuurlijk geen populaire uitspraak, maar ik vind wel dat dat meegenomen moet worden.”

Inzet van vrijwilligers

Ook Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, is inmiddels op de hoogte van alle problemen die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer. Begin deze maand gaf hij te kennen geschrokken te zijn van alle verhalen die daarover in diverse media zijn verschenen. Hoewel de minister aangaf dat de verantwoordelijkheid van het leerlingenvervoer primair bij de gemeenten ligt, was hij niet te beroerd om een aantal noodoplossingen aan te dragen. “Goede noodoplossingen zijn bijvoorbeeld het inzetten van vrijwilligers, waaronder ouders en gepensioneerden, zoals in Zwolle gebeurt. Maar ook het inhuren van externe partijen, zoals aanbieders van touringcars (met begeleiding) of het inzetten van straattaxi’s, zoals in Enschede gebeurt, behoren tot de mogelijkheden. Daarom dring ik er bij gemeenten ernstig op aan om noodoplossingen in te zetten waar nodig”, zo liet Wiersma destijds weten.

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt ziet echter niets in de inzet van vrijwilligers. “Daar heb je bepaalde skills en vaardigheden voor nodig. Het gaat hier om kwetsbare kinderen, daar kan je niet zomaar iedere willekeurige vrijwilliger op loslaten. Daar zullen ongetwijfeld wel een aantal goeden tussen zitten, maar je moet ook blijven kijken naar de kwaliteit. Bovendien blijkt uit ervaringen in het verleden dat vrijwilligers er vaak snel mee stoppen. Je moet de leerlingen echter wel continuïteit kunnen bieden. Dat is met dit soort initiatieven vaak nog te lastig gebleken.”

Langere leer- en werktrajecten

“Daarnaast hebben we ook gesproken over leer- en werktrajecten”, legt de KNV-voorzitter verder uit. “Als je aan de opleiding begint, moet je binnen vier maanden tijd je diploma’s halen. Het CBR heeft echter te maken met lange wachttijden. Als mensen binnen die tijd hun opleiding niet hebben afgerond, dan stoppen ze ermee. Die ben je dan ook weer kwijt. Wij hebben daarom tijdens het rondetafelgesprek gepleit om die leer- en werktrajecten op te rekken naar een jaar. Dan kunnen mensen binnen een jaar hun opleiding afmaken. Dat moet makkelijk kunnen”, aldus Eckhardt.

Aanstaande woensdag, 19 oktober, vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over de huidige situatie in het leerlingenvervoer. De acht Kamerleden die vorige week tijdens het rondetafelgesprek aanwezig waren, zullen tijdens dat debat vragen stellen aan de minister van Onderwijs. “Wij hopen dat de minister een deel van de opleidingskosten voor haar rekening zal nemen, dat de tijd van leer- en werktrajecten wordt opgerekt en dat er een plan van aanpak voor de langere termijn wordt opgesteld”, besluit Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

11 reacties op “KNV pleit voor andere aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer”

Gerrit Misdorp|18.10.22|00:44

Kom eerst eens met een serieus loonbod
Schrapen gaat niet meer bij het personeel is de rek er ook uit
En geen ritmakelaars meer toestaan

Piet Engelen|18.10.22|09:37

Meer loon helpt niet altijd maar aanbesteding beter aanpakken

Paul Baas|19.10.22|08:38

De problemen zijn het resultaat van het beleid van gemeentes om zo goedkoop mogelijk leerlingen te vervoeren, het draait altijd om geld. De chauffeurs zijn de sluitpost en worden al jarenlang uitgeknepen. Terwijl zij een belangrijke en verantwoordelijke schakel in de keten vormen.

Peter Vriens|19.10.22|15:59

Je moet je niet laten uitknijpen.
Nee zeggen wanneer het loon je niet aanstaat, en ander werk zoeken.
Nee zeggen kunnen bedrijven ook doen, i.p.v. te laag inschrijven.
Bestek met idiote onbetaalbere eisen er in eist zijn tol.
Het lijkt dezelfde kant op te gaan als schiphol, dadelijk staat alles stil waardoor de passagiers gedwongen thuis zitten door wanprestatie van beleidsmakers.

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:32

Weg met aanbestedingen. Net als vroeger het vervoer door de plaatselijke taxionderneming laten uitvoeren.
En hierbij ook weg met de eisen voor een chauffeurs diploma ( beperkt ) voor het leerlingenvervoer.
Voorheen werd het ook gedaan door welwillende mensen die graag wat wilde bijverdienen.
Men wil nu wel maar zien tegen die eisen op. Weer examen halen terwijl je gepensioneerd ben en graag wat wil bijverdienen. Gemeentes zouden dan begeleiders op de busjes moeten instaleren via stichtingen

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:38

In de jaren 70 hadden wij dat in Uithoorn en het werkte. Chauffeurs hoefde alleen op de weg te letten voor de veiligheid. Bewijs van goed gedrag volstaat met een rij test erbij.
Wij lieten in die jaren 70/80 een kostenberekening maken wat een busje per jaar zou kosten incl het personeelslid en overhead kosten. Beetje winst erbij en een mooie prijs komt daaruit. En de gemeente betaalde dat ook. Want ze wisten dat ze kwaliteit kregen. Meer dan nu

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:41

Denk dat Heer Eckhardt die tijd niet kent en/of hij houd de hand boven het hoofd van zijn grote spelers/leden boven het hoofd.
Wil je goed en kwalitatief vervoer? LOKAAL

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:48

Maar ja, Lokaal is weg geconcurreerd door de grote jongens. Begon jaren geleden met de NZH die Jonk ( hortsik ) overnam. ( NZH is nu Connexxion ) de rest weten jullie. de andere snoven ook tot nu aan het grote verliesgevend geld. Tot op heden heeft het nog niet winstgevend gemaakt. de ene dook onder de ander met de prijs om het te HEBBEN.

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:52

Hr Eckhardt denk alleen aan zijn grote leden. Wil je meer leden? moet je ook aan dit denken. LUCRATIEVER

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:59

Hr Eckhardt. Luister ook eens naar de kleine ondernemer ( LOKAAL) Er is meer dan je wordt wijs gemaakt.
Ik zit al meer dan veertig jaar in het vak en ben erin geboren. En dit verhaaL van hem maakt mij kwaat

Stevie W|21.10.22|12:42

Is dit het Ton van Dalfsen Forum ?

KNV pleit voor andere aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer | TaxiPro
Bertho Eckhardt
Kamerdebat

KNV pleit voor andere aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) wil dat het leerlingenvervoer op een andere manier wordt aanbesteed. Dat heeft voorzitter Bertho Eckhardt vorige week laten weten, tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Tijdens dat gesprek ging het vooral over de huidige problemen die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer en over eventuele oplossingen.

“Bij dat gesprek waren ook acht Kamerleden aanwezig”, zo laat KNV-voorzitter Bertho Eckhardt weten. “Dat is best veel. Uit het rondetafelgesprek kwam onder meer naar voren dat iedereen ervan overtuigd is, dat chauffeurs hun uiterste best om het leerlingenvervoer zo soepel mogelijk proberen te laten verlopen. Daarnaast hebben we onder andere gesproken over de vraag wat de overheid kan doen om de huidige problemen te helpen oplossen. Aankomende woensdag vindt daar een debat over plaats met de minister van Onderwijs.”

Andere aanbestedingsprocedure

Volgens Eckhardt zijn er verschillende oplossingen voor de huidige problemen te bedenken, maar hij legt de bal nadrukkelijk neer bij de manier van aanbesteden. “Natuurlijk zou het helpen als er in budgetair opzicht meer ruimte wordt gecreëerd, maar je moet ook iets verder durven kijken. Bijvoorbeeld naar de manier waarop het leerlingenvervoer momenteel wordt aanbesteed. Leerlingenvervoer is namelijk slechts een onderdeel van het totale zorgvervoer. Wij willen dat voortaan het hele pakket qua zorgvervoer wordt aanbesteed. Als bedrijven zo’n pakket winnen, dan kunnen ze namelijk ook volledige banen creëren. Daar ligt wat ons betreft een deel van de oplossing.”

Hoewel volgens Eckhardt de kern van het probleem in de methodiek omtrent aanbestedingen ligt, zijn er volgens hem nog wel wat meer thema’s te bedenken waar strenger naar gekeken mag worden. “Heel veel leerlingen krijgen een indicatie voor het zorgvervoer. Het is natuurlijk niet aan ons, maar wij vinden wel dat er eens naar deze indicatie gekeken moet worden. Zijn al die indicaties die zijn gegeven wel terecht of zitten er een aantal kinderen tussen die ook met het openbaar vervoer zouden kunnen reizen? Dat is natuurlijk geen populaire uitspraak, maar ik vind wel dat dat meegenomen moet worden.”

Inzet van vrijwilligers

Ook Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, is inmiddels op de hoogte van alle problemen die momenteel spelen binnen het leerlingenvervoer. Begin deze maand gaf hij te kennen geschrokken te zijn van alle verhalen die daarover in diverse media zijn verschenen. Hoewel de minister aangaf dat de verantwoordelijkheid van het leerlingenvervoer primair bij de gemeenten ligt, was hij niet te beroerd om een aantal noodoplossingen aan te dragen. “Goede noodoplossingen zijn bijvoorbeeld het inzetten van vrijwilligers, waaronder ouders en gepensioneerden, zoals in Zwolle gebeurt. Maar ook het inhuren van externe partijen, zoals aanbieders van touringcars (met begeleiding) of het inzetten van straattaxi’s, zoals in Enschede gebeurt, behoren tot de mogelijkheden. Daarom dring ik er bij gemeenten ernstig op aan om noodoplossingen in te zetten waar nodig”, zo liet Wiersma destijds weten.

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt ziet echter niets in de inzet van vrijwilligers. “Daar heb je bepaalde skills en vaardigheden voor nodig. Het gaat hier om kwetsbare kinderen, daar kan je niet zomaar iedere willekeurige vrijwilliger op loslaten. Daar zullen ongetwijfeld wel een aantal goeden tussen zitten, maar je moet ook blijven kijken naar de kwaliteit. Bovendien blijkt uit ervaringen in het verleden dat vrijwilligers er vaak snel mee stoppen. Je moet de leerlingen echter wel continuïteit kunnen bieden. Dat is met dit soort initiatieven vaak nog te lastig gebleken.”

Langere leer- en werktrajecten

“Daarnaast hebben we ook gesproken over leer- en werktrajecten”, legt de KNV-voorzitter verder uit. “Als je aan de opleiding begint, moet je binnen vier maanden tijd je diploma’s halen. Het CBR heeft echter te maken met lange wachttijden. Als mensen binnen die tijd hun opleiding niet hebben afgerond, dan stoppen ze ermee. Die ben je dan ook weer kwijt. Wij hebben daarom tijdens het rondetafelgesprek gepleit om die leer- en werktrajecten op te rekken naar een jaar. Dan kunnen mensen binnen een jaar hun opleiding afmaken. Dat moet makkelijk kunnen”, aldus Eckhardt.

Aanstaande woensdag, 19 oktober, vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over de huidige situatie in het leerlingenvervoer. De acht Kamerleden die vorige week tijdens het rondetafelgesprek aanwezig waren, zullen tijdens dat debat vragen stellen aan de minister van Onderwijs. “Wij hopen dat de minister een deel van de opleidingskosten voor haar rekening zal nemen, dat de tijd van leer- en werktrajecten wordt opgerekt en dat er een plan van aanpak voor de langere termijn wordt opgesteld”, besluit Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

11 reacties op “KNV pleit voor andere aanbestedingsprocedure leerlingenvervoer”

Gerrit Misdorp|18.10.22|00:44

Kom eerst eens met een serieus loonbod
Schrapen gaat niet meer bij het personeel is de rek er ook uit
En geen ritmakelaars meer toestaan

Piet Engelen|18.10.22|09:37

Meer loon helpt niet altijd maar aanbesteding beter aanpakken

Paul Baas|19.10.22|08:38

De problemen zijn het resultaat van het beleid van gemeentes om zo goedkoop mogelijk leerlingen te vervoeren, het draait altijd om geld. De chauffeurs zijn de sluitpost en worden al jarenlang uitgeknepen. Terwijl zij een belangrijke en verantwoordelijke schakel in de keten vormen.

Peter Vriens|19.10.22|15:59

Je moet je niet laten uitknijpen.
Nee zeggen wanneer het loon je niet aanstaat, en ander werk zoeken.
Nee zeggen kunnen bedrijven ook doen, i.p.v. te laag inschrijven.
Bestek met idiote onbetaalbere eisen er in eist zijn tol.
Het lijkt dezelfde kant op te gaan als schiphol, dadelijk staat alles stil waardoor de passagiers gedwongen thuis zitten door wanprestatie van beleidsmakers.

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:32

Weg met aanbestedingen. Net als vroeger het vervoer door de plaatselijke taxionderneming laten uitvoeren.
En hierbij ook weg met de eisen voor een chauffeurs diploma ( beperkt ) voor het leerlingenvervoer.
Voorheen werd het ook gedaan door welwillende mensen die graag wat wilde bijverdienen.
Men wil nu wel maar zien tegen die eisen op. Weer examen halen terwijl je gepensioneerd ben en graag wat wil bijverdienen. Gemeentes zouden dan begeleiders op de busjes moeten instaleren via stichtingen

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:38

In de jaren 70 hadden wij dat in Uithoorn en het werkte. Chauffeurs hoefde alleen op de weg te letten voor de veiligheid. Bewijs van goed gedrag volstaat met een rij test erbij.
Wij lieten in die jaren 70/80 een kostenberekening maken wat een busje per jaar zou kosten incl het personeelslid en overhead kosten. Beetje winst erbij en een mooie prijs komt daaruit. En de gemeente betaalde dat ook. Want ze wisten dat ze kwaliteit kregen. Meer dan nu

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:41

Denk dat Heer Eckhardt die tijd niet kent en/of hij houd de hand boven het hoofd van zijn grote spelers/leden boven het hoofd.
Wil je goed en kwalitatief vervoer? LOKAAL

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:48

Maar ja, Lokaal is weg geconcurreerd door de grote jongens. Begon jaren geleden met de NZH die Jonk ( hortsik ) overnam. ( NZH is nu Connexxion ) de rest weten jullie. de andere snoven ook tot nu aan het grote verliesgevend geld. Tot op heden heeft het nog niet winstgevend gemaakt. de ene dook onder de ander met de prijs om het te HEBBEN.

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:52

Hr Eckhardt denk alleen aan zijn grote leden. Wil je meer leden? moet je ook aan dit denken. LUCRATIEVER

Ton van Dalfsen|21.10.22|00:59

Hr Eckhardt. Luister ook eens naar de kleine ondernemer ( LOKAAL) Er is meer dan je wordt wijs gemaakt.
Ik zit al meer dan veertig jaar in het vak en ben erin geboren. En dit verhaaL van hem maakt mij kwaat

Stevie W|21.10.22|12:42

Is dit het Ton van Dalfsen Forum ?