Leerlingenvervoer
"Logistieke problemen"

Lastige periode voor leerlingenvervoer Altena door hoog ziekteverzuim

Leerlingenvervoer. Foto ter illustratie.Foto: ANP/Arie Kievit

Het leerlingenvervoer in de gemeente Altena gaat door een lastige periode heen. Dat laat het college van burgemeester en wethouders (B&W) weten in een brief aan de gemeenteraad. Volgens hen liggen het personeelstekort en het oplopende ziekteverzuim onder chauffeurs ten grondslag aan de problemen die momenteel spelen. 

In de gemeente Altena, gelegen in de provincie Noord-Brabant, is vervoersbedrijf Juijn verantwoordelijk voor de uitvoering het leerlingenvervoer. Volgens het college van B&W kampt het Zaltbommelse vervoersbedrijf met meerdere problemen, waardoor het leerlingenvervoer momenteel niet optimaal verloopt. “De problematiek bij de vervoerder is groot door personeelstekort, een hoog ziekteverzuim en extra vraag vanuit de gemeente”, zo schreef het college vorige week in een raadsbrief.

Hoog ziekteverzuim

“Op dit moment zijn er logistieke problemen bij het inplannen van ritten, wat gevolgen heeft voor ophaal- en wachttijden van de leerlingen die conform de regeling gebruik maken van deze vorm van vervoer”, aldus het college. “Kinderen worden hierdoor soms later opgehaald dan gebruikelijk of kunnen soms niet opgehaald worden door ziekte van het personeel. Daarnaast zien we dat de extra aanvragen voor de kinderen die gebruik maken van de taalklassen leiden tot nieuwe ritten die lastig in te plannen zijn op de gewenste tijden.”

Daarnaast denkt het college dat de huidige problemen niet snel opgelost zullen worden. “Ondanks de acties en maatregelen die Juijn, maar ook vrijwilligers in overleg met de gemeente hebben genomen, verwachten wij dat er de komende maanden weinig verandering zal optreden in het stijgende percentage ziekteverzuim en het personeelstekort. Wij begrijpen dat dit heel vervelend is voor ouders die hier onverwacht mee geconfronteerd worden, maar ook voor hun kinderen.”

Stroomlijnen

Het college heeft naar eigen zeggen al diverse gesprekken met Juijn achter de rug. Tijdens deze gesprekken ging het vooral over de vraag hoe beide partijen de huidige problemen zo goed mogelijk kunnen ‘stroomlijnen’. Volgens het college zijn er uit die gesprekken diverse oplossingen voortgekomen, die de impact van de problemen kunnen verzachten. Zo willen beide partijen ouders van kinderen die gebruik maken van het leerlingenvervoer wijzen op de kilometervergoeding die ze kunnen krijgen als ze aangepast (taxi)vervoer regelen. Ook de inzet van vrijwilligers wordt niet uitgesloten.

Tot slot wil het college benadrukken dat ze op situaties als deze niet altijd volledig grip kunnen hebben, waardoor ze moeilijk kunnen bijsturen. “Wij doen onze uiterste best om dit samen met de vervoerder zo goed mogelijk vorm te geven. Wij realiseren ons dat dit vervelende situaties met zich mee kan brengen voor betrokken ouders en hun kinderen”, zo besluit het college.

Lastige maand

Vervoersbedrijf Juijn beaamt tegenover TaxiPro dat de maand oktober een lastige maand voor ze is geweest. “Het klopt dat wij binnen ons bedrijf in de maand oktober gelijktijdig met de landelijke golf van griepklachten en coronabesmettingen een hoog oplopend ziekteverzuim hebben ervaren. In combinatie met de aanhoudende tekorten aan chauffeurs gaf dat een situatie waarover wij ons even terecht zorgen over hebben gemaakt.”

In Altena vervoert Juijn naar eigen zeggen dagelijks meer dan 250 leerlingen in 55 routes naar school. “Daarvan is in de hele maand oktober zes keer een route verlaat of helemaal niet gereden. Per incident heel vervelend, maar op die momenten was er geen enkele chauffeur meer beschikbaar.”

Het vervoersbedrijf uit Zaltbommel is daarom constant in overleg met de gemeente. Ook Juijn vindt het belangrijk dat ouders tijdig over kwesties als deze bijgepraat worden. “Vooraf informeren creëert bewustwording waarbij ten tijde van een noodgeval, bijvoorbeeld als een route wordt verlaat of wordt afgebeld, hopelijk meer begrip voor de situatie.”

Nieuwe instroom van chauffeurs

Toch is er ook goed nieuws te melden. Zo zegt Juijn dat de piek aan ziekmeldingen na de herfstvakantie is afgevlakt. “Hoogst waarschijnlijk dankzij de herfstvakantie en periode van rust. Alle routes zijn als vanouds weer op tijd gereden, we hebben niet één rit hoeven verzetten. Er is daarbij nieuwe instroom van chauffeurs op gang gekomen. We zitten inmiddels wat ruimer in onze bezetting. Bij een onverhoopt volgende golf aan ziekmeldingen kan de situatie echter snel omdraaien. We blijven alert en monitoren dagelijks de situatie en verhouding ziekmeldingen tot het aantal te rijden routes”, zo besluit de leerlingenvervoerder.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.