Peiling

Ouders in Overijssel en Gelderland geven leerlingenvervoer krappe voldoende

Gele schoolbus. Licentie: CC0 Public Domain
Gele schoolbus, foto ter illustratie. Petr Kratochvil (Public domain)

In het verschijningsgebied van De Stentor (Apeldoorn/Veluwe, Deventer/Zutphen en Zwolle) komen veel klachten binnen over het leerlingenvervoer, maar anderen zijn juist zeer tevreden. Dat blijkt een online peiling die de krant heeft gehouden onder honderd ouders. Gemiddeld geven zij een 5,9 voor het vervoer.

Uit de peiling komen volgens de krant drie duidelijke kritiekpunten naar voren die volgens ouders verbeterd dienen te worden: te lange ritten, kinderen die te laat op school arriveren en de communicatie met de betreffende vervoerders. De meest genoemde klacht is echter het veelvuldig wisselen van de chauffeurs. ‘Is een jongere net gewend, zit er weer een nieuw gezicht achter het stuur. Op iemand met bijvoorbeeld autisme heeft dat veel impact’, zo schrijft de krant.

Veelvoorkomend probleem

Kinderen die te laat van huis worden opgehaald en te laat op school arriveren, is in veel gevallen een veelvoorkomend probleem. Ook duren ritten soms te lang. Deze klachten zijn in verschillende gemeenten en bij wisselende vervoerders te horen. Datzelfde geldt voor de opmerkingen van tevreden ouders, want lang niet iedereen heeft negatieve ervaringen met lange ritten en te laat op school komen.

Waar ouders zich volgens het Stentor-artikel wél aan ergeren, is het gebrek aan communicatie vanuit de vervoerders. Vooral over wijzigingen van vertrektijden die laat of niet worden gemeld en klachten die soms pas later worden opgepakt. Ook hier geldt echter dat behoorlijk wat ouders juist goede ervaringen hebben met de communicatie van de vervoerder van hun kind.

Signaal

In Zwolle verzorgt Munckhof het leerlingenvervoer. Volgens het vervoersbedrijf geeft deze uitslag een duidelijk signaal af. “Het zegt ons dat er nog ruimte is voor verbetering”, laat Bas de Smit aan TaxiPro weten. “Zo zien wij dat ook, maar wij realiseren ons wel dat de uitdagingen in Zwolle groot zijn. Van de vierhonderd kinderen die we daar vervoeren, hebben we in veertig gevallen nog moeite met de tijdigheid van het vervoer.”

Volgens De Smit heeft dat te maken met het huidige chauffeurstekort die de vervoersbranche teistert. “Hoe komen we aan voldoende chauffeurs? Dat is de vraag die natuurlijk in de hele branche speelt. Geen enkel bedrijf heeft niet met deze problematiek te maken. Er wordt met man en macht gewerkt om voldoende nieuwe chauffeurs te werven.”

Gulden middenweg

Ook wat betreft de gebrekkige communicatie die veel ouders als storend ervaren, is De Smit stellig. Volgens hem doet Munckhof er alles aan om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn. “Het personeelstekort speelt echter ook op kantoor. Desalniettemin proberen wij prioriteit te geven aan de beantwoording van alle vragen die bij ons binnenkomen. Dat gaat soms echter ten koste van het plannen en verwerken van ritten. Het is een beetje kiezen voor de gulden middenweg. Daardoor kan zal je het nooit voor iedereen goed kunnen doen, maar de intentie is om iedereen zo goed mogelijk te bedienen.”

Daarnaast schetsen niet alle resultaten uit deze peiling echter een negatief beeld over het leerlingenvervoer. Zo geven ouders onder andere aan veelal positief te zijn over de chauffeurs. Bas de Smit beschouwt dat gegeven als een groot compliment. “Daar ben ik erg blij mee. De beleving van de gebruiker, in dit geval van ouders wiens kinderen gebruik maken van het leerlingenvervoer, is enorm bepalend. Chauffeurs komen namelijk daadwerkelijk aan de deur om die kinderen op te halen. Op het moment dat er problemen spelen en men ontevreden is, zijn zij de eersten die daarmee geconfronteerd worden. Dat is natuurlijk een ondankbare taak.”

Begrip

“Gelukkig proef ik hieruit dat chauffeurs instaat zijn begrip te tonen voor de frustraties die ouders mogelijkerwijs ervaren, maar ook dat ouders begrip tonen voor het feit dat chauffeurs ook maar voor een klein deel verantwoordelijk zijn. Als vervoerders, ouders chauffeurs en gemeentes gezamenlijk gemotiveerd blijven om de probleem op te lossen, dan gaan we écht ergens komen. Geen van deze vier partijen kan de problemen namelijk in z’n eentje oplossen”, besluit De Smit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jacques Geluk/Olivier Smits

Bron: De Stentor

1 reactie op “Ouders in Overijssel en Gelderland geven leerlingenvervoer krappe voldoende”

Paulus|03.11.22|12:27

De chauffeurs krijgen een dikke voldoende, maar verdienen het minst.

Ouders in Overijssel en Gelderland geven leerlingenvervoer krappe voldoende | TaxiPro
Peiling

Ouders in Overijssel en Gelderland geven leerlingenvervoer krappe voldoende

Gele schoolbus. Licentie: CC0 Public Domain
Gele schoolbus, foto ter illustratie. Petr Kratochvil (Public domain)

In het verschijningsgebied van De Stentor (Apeldoorn/Veluwe, Deventer/Zutphen en Zwolle) komen veel klachten binnen over het leerlingenvervoer, maar anderen zijn juist zeer tevreden. Dat blijkt een online peiling die de krant heeft gehouden onder honderd ouders. Gemiddeld geven zij een 5,9 voor het vervoer.

Uit de peiling komen volgens de krant drie duidelijke kritiekpunten naar voren die volgens ouders verbeterd dienen te worden: te lange ritten, kinderen die te laat op school arriveren en de communicatie met de betreffende vervoerders. De meest genoemde klacht is echter het veelvuldig wisselen van de chauffeurs. ‘Is een jongere net gewend, zit er weer een nieuw gezicht achter het stuur. Op iemand met bijvoorbeeld autisme heeft dat veel impact’, zo schrijft de krant.

Veelvoorkomend probleem

Kinderen die te laat van huis worden opgehaald en te laat op school arriveren, is in veel gevallen een veelvoorkomend probleem. Ook duren ritten soms te lang. Deze klachten zijn in verschillende gemeenten en bij wisselende vervoerders te horen. Datzelfde geldt voor de opmerkingen van tevreden ouders, want lang niet iedereen heeft negatieve ervaringen met lange ritten en te laat op school komen.

Waar ouders zich volgens het Stentor-artikel wél aan ergeren, is het gebrek aan communicatie vanuit de vervoerders. Vooral over wijzigingen van vertrektijden die laat of niet worden gemeld en klachten die soms pas later worden opgepakt. Ook hier geldt echter dat behoorlijk wat ouders juist goede ervaringen hebben met de communicatie van de vervoerder van hun kind.

Signaal

In Zwolle verzorgt Munckhof het leerlingenvervoer. Volgens het vervoersbedrijf geeft deze uitslag een duidelijk signaal af. “Het zegt ons dat er nog ruimte is voor verbetering”, laat Bas de Smit aan TaxiPro weten. “Zo zien wij dat ook, maar wij realiseren ons wel dat de uitdagingen in Zwolle groot zijn. Van de vierhonderd kinderen die we daar vervoeren, hebben we in veertig gevallen nog moeite met de tijdigheid van het vervoer.”

Volgens De Smit heeft dat te maken met het huidige chauffeurstekort die de vervoersbranche teistert. “Hoe komen we aan voldoende chauffeurs? Dat is de vraag die natuurlijk in de hele branche speelt. Geen enkel bedrijf heeft niet met deze problematiek te maken. Er wordt met man en macht gewerkt om voldoende nieuwe chauffeurs te werven.”

Gulden middenweg

Ook wat betreft de gebrekkige communicatie die veel ouders als storend ervaren, is De Smit stellig. Volgens hem doet Munckhof er alles aan om zo goed mogelijk bereikbaar te zijn. “Het personeelstekort speelt echter ook op kantoor. Desalniettemin proberen wij prioriteit te geven aan de beantwoording van alle vragen die bij ons binnenkomen. Dat gaat soms echter ten koste van het plannen en verwerken van ritten. Het is een beetje kiezen voor de gulden middenweg. Daardoor kan zal je het nooit voor iedereen goed kunnen doen, maar de intentie is om iedereen zo goed mogelijk te bedienen.”

Daarnaast schetsen niet alle resultaten uit deze peiling echter een negatief beeld over het leerlingenvervoer. Zo geven ouders onder andere aan veelal positief te zijn over de chauffeurs. Bas de Smit beschouwt dat gegeven als een groot compliment. “Daar ben ik erg blij mee. De beleving van de gebruiker, in dit geval van ouders wiens kinderen gebruik maken van het leerlingenvervoer, is enorm bepalend. Chauffeurs komen namelijk daadwerkelijk aan de deur om die kinderen op te halen. Op het moment dat er problemen spelen en men ontevreden is, zijn zij de eersten die daarmee geconfronteerd worden. Dat is natuurlijk een ondankbare taak.”

Begrip

“Gelukkig proef ik hieruit dat chauffeurs instaat zijn begrip te tonen voor de frustraties die ouders mogelijkerwijs ervaren, maar ook dat ouders begrip tonen voor het feit dat chauffeurs ook maar voor een klein deel verantwoordelijk zijn. Als vervoerders, ouders chauffeurs en gemeentes gezamenlijk gemotiveerd blijven om de probleem op te lossen, dan gaan we écht ergens komen. Geen van deze vier partijen kan de problemen namelijk in z’n eentje oplossen”, besluit De Smit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jacques Geluk/Olivier Smits

Bron: De Stentor

1 reactie op “Ouders in Overijssel en Gelderland geven leerlingenvervoer krappe voldoende”

Paulus|03.11.22|12:27

De chauffeurs krijgen een dikke voldoende, maar verdienen het minst.