Inspectie belooft illegaal UberPop hard aan te pakken
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) belooft particuliere chauffeurs die vervoer tegen betaling aanbieden via UberPop hard aan te pakken. Chauffeurs die niet over een taxivergunning beschikken, kunnen een flinke boete verwachten. Die loopt op tot 4200 euro. Bij herhaling wordt hun auto in beslag genomen. ILT ziet geen verschil tussen reguliere snorders of illegaal taxivervoer via UberPop.
“Het gaat hier bij uberPop om personenvervoer tegen betaling”, meldt ILT-woordvoerster Elif Bagci. “Chauffeurs moeten zich daarom houden aan dezelfde regels als reguliere straattaxi’s zoals bepaald in WP 2000.”
Illegaal taxivervoer
ILT ziet dat gebruik van Uberpop kan leiden tot illegaal taxivervoer. Zeker als het wordt uitgevoerd door chauffeurs zonder taxivergunning of in een voertuig met gele kentekenplaten. “Dat is in strijd met WP2000. Chauffeurs die zich aanbieden via deze dienst zijn snorders”, bevestigt Bagci.
De inspectie gaat bij de UberPop-chauffeurs streng handhaven, belooft ze. “Net zoals we dat nu met snorders ook doen. Snorders die bij de ILT tegen de lamp lopen kunnen een Last onder dwangsom en/of een proces verbaal verwachten. Op het moment dat Uber UberPop gebruikt of laat gebruiken overtreden zij de wet en maken wij een proces verbaal tegen hen op.”
Taxiwet
Uber beroept zich op de aanstaande evaluatie van de Taxiwet. Maar het is maar de vraag of een dergelijke snorderdienst straks wordt toegestaan. Maar tot die tijd moet ook Uber zich aan de wet houden, bevestigt ILT.
“Innovatieve ontwikkelingen, zoals de taxidiensten van Uber, worden meegenomen in de evaluatie van de Taxiwet. Die evaluatie vindt dit vanaf dit najaar plaats. Of die leidt tot veranderingen in de wet- en regelgeving moet blijken uit de evaluatie zelf”, aldus Bagci.
Snorders
Door waarnemingen, meldingen, klachten, deskresearch, internetmonitoring en andere opsporingsmethodieken worden de activiteiten van snorders in kaart gebracht. Dit kan leiden tot waarschuwingen, fysieke controles met als gevolg aanhoudingen en opleggen van hoge boetes.
Bagci: “De ILT maakt tegen de snorder een proces verbaal op (maximale boete €4200, red.) en in alle gevallen een Last onder Dwangsom. Dat betekent dat bij herhaling een boete volgt van €10.000 per keer, met een maximum van €40.000. Bovenop de reguliere boete van maximaal 4200 euro. Op last van de Officier van Justitie kan ook de auto in beslag worden genomen.”
Belastingdienst
Snorderactiviteiten worden ook doorgegeven aan de Belastingdienst en eventueel UWV. Als uitkeringsfraude wordt geconstateerd, wordt deze door de gemeente (sociale recherche) bij het UWV gemeld, aldus de ILT.
Bart Pals
Lees ook: Taxi-app Uber lanceert snorderdienst UberPop in Amsterdam
Het is zielig om hier iemand als Duco loopt af te zeiken. Hij vroeg zelfs in een reactie om een mail naar hem wat je allemaal dwars zit. Maar nee hoor, lekker hier iemand alleen maar te lopen af te zeiken. Taxibelangen nederland is bezig om een proef proces voor te bereiden. Ook heeft Taxibelangen Nederland kamerlid Mevr Visser zover weten te krijgen voor Kamervragen.
We zijn nu een week verder. Hoeveel auto’s zijn er verbeurd verklaard? Hoeveel boetes zijn er uitgedeeld? Is Uber al voor de rechter gedaagd? Het is verdacht stil… WAAR BLIJVEN DE CHOCOLADELETTERS? Of moet de boel eerst escaleren. De overheid heeft de PLICHT om hier iets aan te doen, anders geeft zij de legale-door-honderd-hoepeltjes-springende-net-een-dure-bct-aangeschafte-taxiondernemers het RECHT om zelf maatregelen tegen deze regelrechte broodroof te nemen.
Als ik morgen op het Stratumseind ga staan met een pallet Schultenbrau en dat als particulier gewoon ‘gezellig onderling’ voor een euro ga staan verkopen, heb ik binnen 5 minuten de wouten voor me staan en is m’n pallet geconfisqueerd. En terecht, en iedereen zal het met ze eens zijn. Dan hoef ik niet aan te komen met ‘moeten die cafes maar niet zo duur zijn’. Terwijl die ook door hoepeltjes springen, en torenhoge investeringen moeten doen. Wat is het verschil met een snorders(-dienst/app)?
@ Ton: Ik begrijp heel goed wat Marion bedoeld te zeggen over Duco, ik noem het dan ook niet afzeiken. Wanneer je Duco een kritische vraag stelt dan wordt je door hem afgezeken. Je leest zelf Taxipro vaak genoeg om dat te weten. Duco lijkt mij een prima vertegerwoordiger voor de taxibranche met zijn stichting, hij zou wel wat kunnen leren over communicatie naar zijn (betalende) leden. Ik kan het niet laten om Duco, in de reactie nog een vraag te stellen: Hoeveel betalende leden heeft STN nu?
Dank voor je begrip Rodney het is idd niet afzeiken maar gewoon een constatering. Zie nog steeds niets gebeuren en de Kamervragen komen niet door Taxibelangen maar eerder door de TCA, ik kan slecht tegen mensen die dingen beloven en niets doen wat zichtbaar is. Ook jij hebt nog geen antwoord op je vraag. Ik wou dat ik de mogelijkheden had om iets te doen want het gaat me nog steeds aan het hart hoe er gesold wordt met de taxibranche, maar het is alleen klagen en niets doen. Platgooien en actie
@Rodney en Marion, Het gaat er mij om dat niet de persoon mag worden aangevallen , maar de organisatie. STN bestaat natuurlijk uit meer bestuursleden , maar die hoor je ook niet. Er wordt hier al maanden geroepen dat advocaten aan het bekijken zijn voor een rechtzaak. Daar doe je toch geen maanden over. Ook jou ( Rodney ) vraag: Hoeveel betalende leden zijn er is geen antwoord op. Er zijn daar toch bij de stichting meer mensen die hierop antwoord kunnen geven. De andere bestuursleden misschien.
Zelfs de website van STN kan wat meer duidelijkheid verschaffen , maar er staan alleen maar formulieren op met de mededeling waarom je geen BCT hebt e.d. Ik denk ook dat de andere bestuursleden vervangen dienen te worden voor bestuurleden die wat actiever zijn.
inderdaad,openheid en transparantie van stn zou bijvoorbeeld de mening dat taxi belangen alleen maar het synoniem is voor het spekken van van de eigen knip ten koste van een sector die het al moeilijk genoeg heeft kunnen wegnemen.