taxichauffeur

Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld

De rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden definitief versoepeld. De nieuwe regels gaan per 1 januari in. Dat heeft de ministerraad op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag besloten. Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De huidige regels komen voort uit Europese regelgeving voor het zware wegvervoer en zijn daardoor niet voldoende toegespitst op het taxivervoer.

De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO. Als die niet van toepassing is, bijvoorbeeld bij ZZP-taxichauffeurs, moeten de wettelijke arbeidstijden gevolgd worden.

Rij- en rusttijd

De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot maar acht uur per dag. Verder geldt dat alle chauffeurs per veertien dagen 72 uur rust moeten houden. Dit aantal mogen ze uitsplitsen in perioden van elk 24 uur. De regels voor het houden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.

Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling om de regels voor ZZP’ers en chauffeurs in loondienst zo gelijk mogelijk te houden. De nieuwe regels moeten per 1 januari 2015 gaan gelden. De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd en pauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol als toezichthouder op de naleving van de CAO’s.

KNV Taxi

Over de versoepelde regeling is vanuit het ministerie van IenM intensief overlegd met de landelijke brancheorganisatie KNV Taxi, vakbonden FNV en CNV en ZZP Nederland. De nieuwe regels kunnen dan ook rekenen op een breed draagvlak. Voor zelfstandigen geldt dat ze beter en makkelijker kunnen plannen, waardoor het risico op fouten – en daarmee boetes – aanzienlijk vermindert.

Lees ook: Taxichauffeurs mogen straks veel meer nachtdiensten draaien

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

21 reacties op “Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld”

Chand Malik|05.09.14|17:11

Kan de redactie aub duidelijk uitleggen of het klopt dat een ondernemer dan dus 14 uur per dag mag werken?

Hans Landman|05.09.14|18:50

Die 10 uur per dag rust is dat aaneengesloten rust of rust over de gehele dag?

Yvonne Botterhuis|05.09.14|19:37

Dat is onnodig Chand Malik want dat is nu al. Je zou nu al een paar dagen per week 15 uur mogen werken. Dit artikel gaat toch alleen over de gewijzigde wet- en regelgeving. Het grootste voordeel zit in de versoepeling van de wekelijkse aaneengesloten rust. De minimale dagelijkse rust gaan ook een uur terug.

Rodney Barten|05.09.14|23:11

@ Yvonne: Je mag nu wel een aantal dagen 15 uur werken, maar nog steeds maar 9 uur rijden. De vraag is dus: Mag je vanaf 01/01 wel 15 uur rijden? Ander groot voordeel is de versoepeling voor de nachten, echter was dit voor de zzp-er al niet relevant, de werknemer is straks overgelaten aan de nukken van de werkgever in deze. Ik vind het al bij al een redelijke versoepeling al gaat het mij nog niet ver genoeg (denk aan andere rijdende beroepen die nog steeds helemaal geen RTW hebben)

Marco Mens|05.09.14|23:34

Zoals bij de aankondiging al opgemerkt zou ik de volledige uitwerking wel willen zien. Hopelijk een éénduidige heldere uiteenzetting van het besluit.
@Rodney 15 uur achterelkaar rijden knap onverstandig (als je het überhaupt gaat lukken)

Duco Douwstra|06.09.14|00:44

Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid,dit is ijns inziens onjuist.Europees gelden de rij- en rusttijden niet voor taxichauffeurs.Deze vereenvoudiging en verruiming van de wet,heeft Richard de Mos ex.PVV op mijn verzoek ingediend en mede door sterke lobby van Hubert Andela KNV tot stand gekomen.Het doel is om de rij- en rusttijden helemaal af te schaffen.Controle daarop is de afgelopen 15 jaar meer dan lachwekkend geweest maar

Duco Douwstra|06.09.14|00:54

ondanks dat deze controle een verwaarloosbaar controle was,uitsluitend voor de werkgelegenheid van vele inspecteurs.En toch is er nog nooit sprake geweest van het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid door een oververmoeide taxichauffeur.Waarmee is aangetoond en bewezen is dat de rij en rusttijden wet totaal overbodig is.En Rodney voor loondienst chauffeurs veranderd er helemaal niks de CAO blijft onverminderd van kracht.Dus niks nukken werkgever en waarom zeg je nooit nukken werknemers

Duco Douwstra|06.09.14|01:01

En Bart wil jij het eens goed uitleggen, hoe de nieuw rij- en rusttijden wet er straks precies uit zal zien. Het is jammer dat ze het toch weer een beetje ingewikkeld hebben gemaakt, dan zoals ik het had voorgesteld. Minimaal 10 uur aaneengesloten rust en max. 6 dagen achter elkaar werken, waarna 24 uur aaneengesloten rust. Maar het moest toch weer moeilijker :-}}

Johan Jacobs|06.09.14|01:07

In reactie op Yvonne: je mag 15 uur diensttijd hebben, “slechts” 13 uur werken/arbeid verrichten en 11 uur de wielen laten rollen binnen die diensttijd voor zover ik weet.

Rodney Barten|06.09.14|02:09

@ Marco: Mijn stelling was hypothetisch, echter voor een beroepschauffeur niet onmogelijk om 15 uur te rijden…verantwoordelijk…nee, dat niet. Echter zijn we per 01/01 nog steeds verbonden aan de max. rijtijd van 9 uur of mag dat wat langer?

Rodney Barten|06.09.14|02:19

@ Duco: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er voor de loondienstchauffeurs ook versoepelingen waren ten aanzien van de nachtdiensten, wellicht heb ik dit verkeerd begrepen…

richard Jaasma|06.09.14|12:26

Hallo Allemaal
Waarom allemaal zo moeilijk doen met de rij en rusttijden,
Gewoon 1x 24 uur rust !!! en de rest vrij laten !!!!!
Hoezo europees!!! in andere landen is 1x 24 uur rust voldoende!!!

Taxi Richard Sneek

Rex Urban|06.09.14|12:46

Zolang er een arbeidstijdenwet is, is een rijtijdenwet overbodig. Dereguleren is hier op z’n plaats.
In grote landen om ons heen is ook geen rijtijdenwet voor de Taxi gebruikelijk of noodzakelijk. Een taxi is niet onveiliger in het verkeer dan welke automobilist dan ook. Om welke reden zou je een Taxi- rijtijdenwet handhaven? ILT zou met een goed onderbouwde reden moeten komen.
Zolang die er niet is alsnog afschaffen.

Gerard Peter|06.09.14|21:27

lekker duidelijk allemaal

Pierre van Aert|07.09.14|14:26

In alle gevallen is de arbeidstijdenwet leidend. Niemand mag meer dan 12 uur per dag werken, ongeacht wat voor uitvluchten er voor verzonnen worden door het beestje een andere naam te geven zoals : wachttijd, diensttijd, rijtijd, laad- en lostijd enz enz.

Rodney Barten|07.09.14|18:47

@Pierre: Rij en rusttijden zijn in principe versoepeld voor de zzp-chauffeurs, daar is de arbeidstijdenwet niet van toepassing. De chauffeurs in loondienst worden nog steeds beschermd door de cao.

Bart Pals|08.09.14|10:57

Beste lezers, een nieuw artikel met nadere uitleg over de rij- en rusttijden komt eraan.

Bart Pals|09.09.14|15:44

Beste lezers, de definitieve inhoud van de nieuwe regels wordt pas bekendgemaakt nadat de Raad van State een advies heeft uitgebracht. Zie: http://www.taxipro.nl/ondernemen/2014/09/09/nieuwe-rij-en-rusttijden-pas-bekend-na-advies-raad-van-state/

San pars|15.09.14|11:55

Wie controleert de salarissen/bonussen/ benifits van Thunnissen en andere Top functionarissen /topmanagers die verkeerde keuzes hebben gemaakt voor onze economie. Je zou integendeel de hardwerkende Taxichauffeurs concurrend beter belonen, maar niet door al deze maatregelen.

Stefano D'Olivo|11.01.15|17:54

Even voor de duidelijkheid:
Rijtijd = die tijd dat de wielen draaien,
sta je ergens op een standplaats of langs de weg te wachten op ritten dan is dit ARBEIDSTIJD en GEEN rijtijd.

Stefano D'Olivo|11.01.15|17:57

Binnen de 15 uur arbeidstijd mag er maximaal 9 uur rijtijd zitten.

Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld | TaxiPro
taxichauffeur

Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld

De rij- en rusttijden voor taxichauffeurs worden definitief versoepeld. De nieuwe regels gaan per 1 januari in. Dat heeft de ministerraad op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag besloten. Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De huidige regels komen voort uit Europese regelgeving voor het zware wegvervoer en zijn daardoor niet voldoende toegespitst op het taxivervoer.

De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO. Als die niet van toepassing is, bijvoorbeeld bij ZZP-taxichauffeurs, moeten de wettelijke arbeidstijden gevolgd worden.

Rij- en rusttijd

De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot maar acht uur per dag. Verder geldt dat alle chauffeurs per veertien dagen 72 uur rust moeten houden. Dit aantal mogen ze uitsplitsen in perioden van elk 24 uur. De regels voor het houden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.

Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling om de regels voor ZZP’ers en chauffeurs in loondienst zo gelijk mogelijk te houden. De nieuwe regels moeten per 1 januari 2015 gaan gelden. De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd en pauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol als toezichthouder op de naleving van de CAO’s.

KNV Taxi

Over de versoepelde regeling is vanuit het ministerie van IenM intensief overlegd met de landelijke brancheorganisatie KNV Taxi, vakbonden FNV en CNV en ZZP Nederland. De nieuwe regels kunnen dan ook rekenen op een breed draagvlak. Voor zelfstandigen geldt dat ze beter en makkelijker kunnen plannen, waardoor het risico op fouten – en daarmee boetes – aanzienlijk vermindert.

Lees ook: Taxichauffeurs mogen straks veel meer nachtdiensten draaien

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke is algemeen hoofdredacteur van van ProMedia Group.

21 reacties op “Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld”

Chand Malik|05.09.14|17:11

Kan de redactie aub duidelijk uitleggen of het klopt dat een ondernemer dan dus 14 uur per dag mag werken?

Hans Landman|05.09.14|18:50

Die 10 uur per dag rust is dat aaneengesloten rust of rust over de gehele dag?

Yvonne Botterhuis|05.09.14|19:37

Dat is onnodig Chand Malik want dat is nu al. Je zou nu al een paar dagen per week 15 uur mogen werken. Dit artikel gaat toch alleen over de gewijzigde wet- en regelgeving. Het grootste voordeel zit in de versoepeling van de wekelijkse aaneengesloten rust. De minimale dagelijkse rust gaan ook een uur terug.

Rodney Barten|05.09.14|23:11

@ Yvonne: Je mag nu wel een aantal dagen 15 uur werken, maar nog steeds maar 9 uur rijden. De vraag is dus: Mag je vanaf 01/01 wel 15 uur rijden? Ander groot voordeel is de versoepeling voor de nachten, echter was dit voor de zzp-er al niet relevant, de werknemer is straks overgelaten aan de nukken van de werkgever in deze. Ik vind het al bij al een redelijke versoepeling al gaat het mij nog niet ver genoeg (denk aan andere rijdende beroepen die nog steeds helemaal geen RTW hebben)

Marco Mens|05.09.14|23:34

Zoals bij de aankondiging al opgemerkt zou ik de volledige uitwerking wel willen zien. Hopelijk een éénduidige heldere uiteenzetting van het besluit.
@Rodney 15 uur achterelkaar rijden knap onverstandig (als je het überhaupt gaat lukken)

Duco Douwstra|06.09.14|00:44

Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid,dit is ijns inziens onjuist.Europees gelden de rij- en rusttijden niet voor taxichauffeurs.Deze vereenvoudiging en verruiming van de wet,heeft Richard de Mos ex.PVV op mijn verzoek ingediend en mede door sterke lobby van Hubert Andela KNV tot stand gekomen.Het doel is om de rij- en rusttijden helemaal af te schaffen.Controle daarop is de afgelopen 15 jaar meer dan lachwekkend geweest maar

Duco Douwstra|06.09.14|00:54

ondanks dat deze controle een verwaarloosbaar controle was,uitsluitend voor de werkgelegenheid van vele inspecteurs.En toch is er nog nooit sprake geweest van het in gevaar brengen van de verkeersveiligheid door een oververmoeide taxichauffeur.Waarmee is aangetoond en bewezen is dat de rij en rusttijden wet totaal overbodig is.En Rodney voor loondienst chauffeurs veranderd er helemaal niks de CAO blijft onverminderd van kracht.Dus niks nukken werkgever en waarom zeg je nooit nukken werknemers

Duco Douwstra|06.09.14|01:01

En Bart wil jij het eens goed uitleggen, hoe de nieuw rij- en rusttijden wet er straks precies uit zal zien. Het is jammer dat ze het toch weer een beetje ingewikkeld hebben gemaakt, dan zoals ik het had voorgesteld. Minimaal 10 uur aaneengesloten rust en max. 6 dagen achter elkaar werken, waarna 24 uur aaneengesloten rust. Maar het moest toch weer moeilijker :-}}

Johan Jacobs|06.09.14|01:07

In reactie op Yvonne: je mag 15 uur diensttijd hebben, “slechts” 13 uur werken/arbeid verrichten en 11 uur de wielen laten rollen binnen die diensttijd voor zover ik weet.

Rodney Barten|06.09.14|02:09

@ Marco: Mijn stelling was hypothetisch, echter voor een beroepschauffeur niet onmogelijk om 15 uur te rijden…verantwoordelijk…nee, dat niet. Echter zijn we per 01/01 nog steeds verbonden aan de max. rijtijd van 9 uur of mag dat wat langer?

Rodney Barten|06.09.14|02:19

@ Duco: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er voor de loondienstchauffeurs ook versoepelingen waren ten aanzien van de nachtdiensten, wellicht heb ik dit verkeerd begrepen…

richard Jaasma|06.09.14|12:26

Hallo Allemaal
Waarom allemaal zo moeilijk doen met de rij en rusttijden,
Gewoon 1x 24 uur rust !!! en de rest vrij laten !!!!!
Hoezo europees!!! in andere landen is 1x 24 uur rust voldoende!!!

Taxi Richard Sneek

Rex Urban|06.09.14|12:46

Zolang er een arbeidstijdenwet is, is een rijtijdenwet overbodig. Dereguleren is hier op z’n plaats.
In grote landen om ons heen is ook geen rijtijdenwet voor de Taxi gebruikelijk of noodzakelijk. Een taxi is niet onveiliger in het verkeer dan welke automobilist dan ook. Om welke reden zou je een Taxi- rijtijdenwet handhaven? ILT zou met een goed onderbouwde reden moeten komen.
Zolang die er niet is alsnog afschaffen.

Gerard Peter|06.09.14|21:27

lekker duidelijk allemaal

Pierre van Aert|07.09.14|14:26

In alle gevallen is de arbeidstijdenwet leidend. Niemand mag meer dan 12 uur per dag werken, ongeacht wat voor uitvluchten er voor verzonnen worden door het beestje een andere naam te geven zoals : wachttijd, diensttijd, rijtijd, laad- en lostijd enz enz.

Rodney Barten|07.09.14|18:47

@Pierre: Rij en rusttijden zijn in principe versoepeld voor de zzp-chauffeurs, daar is de arbeidstijdenwet niet van toepassing. De chauffeurs in loondienst worden nog steeds beschermd door de cao.

Bart Pals|08.09.14|10:57

Beste lezers, een nieuw artikel met nadere uitleg over de rij- en rusttijden komt eraan.

Bart Pals|09.09.14|15:44

Beste lezers, de definitieve inhoud van de nieuwe regels wordt pas bekendgemaakt nadat de Raad van State een advies heeft uitgebracht. Zie: http://www.taxipro.nl/ondernemen/2014/09/09/nieuwe-rij-en-rusttijden-pas-bekend-na-advies-raad-van-state/

San pars|15.09.14|11:55

Wie controleert de salarissen/bonussen/ benifits van Thunnissen en andere Top functionarissen /topmanagers die verkeerde keuzes hebben gemaakt voor onze economie. Je zou integendeel de hardwerkende Taxichauffeurs concurrend beter belonen, maar niet door al deze maatregelen.

Stefano D'Olivo|11.01.15|17:54

Even voor de duidelijkheid:
Rijtijd = die tijd dat de wielen draaien,
sta je ergens op een standplaats of langs de weg te wachten op ritten dan is dit ARBEIDSTIJD en GEEN rijtijd.

Stefano D'Olivo|11.01.15|17:57

Binnen de 15 uur arbeidstijd mag er maximaal 9 uur rijtijd zitten.