Standplaats taxibord

KNV: gelijke regels voor alle taxidiensten

De vele verkeersongevallen met Uber-taxi’s van de laatste tijd zijn voor Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) reden om opnieuw te pleiten voor gelijke regels voor alle taxidiensten. Een verkeersovertreding kan een TTO-chauffeur bijvoorbeeld (tijdelijk) zijn vergunning kosten. Voor aanbieders buiten het TTO-systeem zijn die sancties er niet en van dat soort ongelijkheid wil KNV graag af.

KNV krijgt al langer signalen van zijn leden dat met name in Amsterdam Uberchauffeur relatief vaak bij verkeersongevallen betrokken zijn. “De hele ernstige ongelukken van de laatste tijd hadden we niet voorzien, maar de moeilijkheden op het gebied van de verkeersveiligheid komen op zichzelf niet als een verrassing”, legt Hubert Andela namens KNV uit. “Die ongelukken zijn ook niet iets van de laatste tijd, dat is op deze schaal al zeker een jaar aan de gang. Om de een of andere reden komt dat nu aan de oppervlakte.”

Van de maatregelen die Uber zelf nam, is Andela niet heel erg onder de indruk. Chauffeurs moeten voortaan minstens 21 jaar zijn en over een jaar rijervaring beschikken. En alle Uberchauffeurs onder de 25 moeten een verkeersveiligheidstraining volgen. “Dat laatste kan natuurlijk geen kwaad”, vindt Andela. “Maar met deze maatregelen waren die dodelijke ongelukken niet voorkomen, want die chauffeurs waren allemaal oud genoeg.”

Begeleiding en controle nieuwe chauffeurs

Het probleem is volgens Andela vooral dat er grote verschillen zijn tussen chauffeurs die voor een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) rijden en chauffeurs die voor Uber rijden. “Bij de meeste taxicentrales is er de traditie om nieuwe chauffeurs goed in te werken en te begeleiden. En er is controle door de groep chauffeurs als geheel. Als iemand voor Uber gaat rijden, ontbreken die zaken. En dat lijkt zich nu een beetje te wreken.” Een ander probleem zijn volgens Andela de te lage prijzen voor Uber-taxi’s, waardoor chauffeurs geneigd zouden zijn om te veel uren te rijden om genoeg omzet te draaien. 

De roep om gelijke regels voor alle taxidiensten wordt de laatste tijd weer sterker. KNV pleit daar al langer voor en doet dat ook na de onrust van de laatste tijd. “Als een chauffeur van een Toegelaten Taxi Organisatie betrapt wordt op bepaalde verkeersovertredingen, dan kost hem dat ook voor korte of langere tijd zijn vergunning om in de opstapmarkt te werken. Voor chauffeurs buiten het TTO-systeem, dus in de app- en bestelmarkt, gelden zulke sancties niet.”

Geen aanvullende regels

Of die gelijke behandeling er ook komt, is afwachten. De staatssecretaris van Economische Zaken stelde vrij recent nog geen reden te zien om met aanvullende regels voor taxiplatforms te komen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is verder al een tijdje met Uber in gesprek om de verkeersveiligheid te verbeteren. Maar aangezien de meeste Uberchauffeurs in en rond Amsterdam rijden en daar ook de meeste ongelukken plaatsvinden, kijkt KNV vooral met belangstelling naar wat het gemeentebestuur daar onderneemt.

“Wij hebben op zich vertrouwen in de verantwoordelijke wethouder Sharon Dijksma. Die heeft zich in het verleden al uitgesproken over het gelijktrekken van de taxiregels. In verband met de ongelukken met Uberchauffeurs van de laatste tijd heb ik haar die link nog niet echt zien leggen. Maar die link is er wel. Want als je de regels gelijk trekt, heeft het maken van een verkeersovertreding gevolgen voor je vergunning om in een bepaalde taximarkt actief te zijn. Iets dat nu in Amsterdam alleen voor de TTO-chauffeur geldt. Gelijke regels voor iedereen maken ook handhaving een stuk beter mogelijk.”

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

5 reacties op “KNV: gelijke regels voor alle taxidiensten”

Taxi Volendam|23.01.19|10:04

Men moet oppassen dat de problemen in Amsterdam niet gezien worden als landelijke problemen, waardoor de taxibranche opgezadeld wordt met nog meer regelgeving waar niemand buiten Amsterdam op zit te wachtten.
De boordcomputer werkt dus ook niet, die juist bedoeld is om ongelijkheid tegen te gaan.

John Chong|23.01.19|10:52

Wie doet er wat aan de andere ruim 600 doden jaarlijks in het verkeer of is dat normaal?

Johan Zevenbergen|23.01.19|11:25

Wat is er moeilijk aan om personenvervoer gerelateerde apps en bedrijven, onder de bestaande taxiwet en regelgeving te laten vallen?

WillemTto Kraal|24.01.19|13:07

Ligt het niet een heel klein beetje aan het (niet-meer-nodig-zijn van het) vakdiploma waardoor elke idioot tegenwoordig voor zichzelf/uber kan gaan rijden? Iedereen wijst naar Uber, maar ik geef meer de schuld aan het (niet-meer-nodig-zijn vh) vakdiploma.

sara|28.01.19|15:27

Het komt alleen door uber. Ze moeten gewoon weg van nederland. Het heeft alleen negatief invloed op economie. De meeste uber rijders zijn crimineel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.