Taxiprotest Amsterdam
Reportage

Taxiprotest tegen Amsterdams verkeersbeleid: ‘Wij zijn hier de dupe van’

Een paar honderd chauffeurs verzamelden zich op de Piet Heijnkade, om te demonstreren tegen het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam. Foto: Olivier Smits

Een paar honderd taxichauffeurs demonstreerden woensdag op de Piet Heinkade om hun onvrede te uiten over het verkeersbeleid van de gemeente Amsterdam. De chauffeurs spreken over een onwerkbare situatie. Volgens hen is de maat meer dan vol. “Als we niets doen, gebeurt er niks.”

Het is 15.00 uur als de demonstratie begint. Een paar honderd taxichauffeurs hebben gehoor gegeven aan de oproep om te demonstreren tegen het verkeersbeleid van de gemeente. De Piet Heinkade, waar de protestactie plaatsvindt, staat bomvol met taxi’s. Sommige voertuigen worden op de stoep geparkeerd.

Tekst loopt door onder de foto.

Taxiprotest op de Piet Heinkade
Taxiprotest op de Piet Heinkade.

Dat is tegen het zere been van de politie, die een van de op de stoep geparkeerde taxi’s een boete wil geven. Zo’n dertig chauffeurs vliegen eropaf. De gemoederen zijn echter snel gesust. De chauffeurs gaan het gesprek aan en leggen de agent uit dat er een demonstratie bezig is. De betreffende taxichauffeur bleef een prent bespaard.

Omrijden

De chauffeurs zijn ontevreden over het huidige verkeersbeleid van de gemeente. De eventuele sluiting van de Weesperstraat en het dichtgooien van de Oostertoegang, vormen voor de taxichauffeurs de druppel die de emmer doet overlopen. “Hier verderop is een heel belangrijke tunnel voor ons dichtgegooid”, legt Zouhair Bakali uit. Hij fungeert als een van de woordvoerders van de demonstratie. “Die tunnel wordt eenrichtingsverkeer. Deze weg is echter een van de enige wegen waarop wij direct naar het centrum kunnen rijden. Nu moeten we met z’n allen helemaal omrijden. Een ritje van twintig euro kost daardoor nu ongeveer veertig euro.”

“Per saldo word je er niet beter van”, vult taxiondernemer Stef Keij aan. “Je verdient weliswaar meer geld, maar je bent ook meer tijd kwijt door alle files en opstoppingen.” De gevolgen van het huidige Amsterdamse verkeersbeleid zijn volgens Bakali niet te overzien. “Wij zijn hier de dupe van. En niet alleen wij, maar ook het milieu en de passagier leveren in. Ook ontstaan er ruzies. Hou die straten dan gewoon open.”

Keuzevrijheid

Alle bekende namen uit de Amsterdamse taxiwereld zijn bij de demonstratie aanwezig. Een van hen is Hedy Borreman, directeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA). Ook zij hekelt het verkeersbeleid van de gemeente. “Ik vind dat Amsterdam op geen enkele manier rekening houdt met taxi’s binnen een stad die autoluw wil worden. Wij snappen best dat het druk is in de stad. Maar als je wil dat mensen de auto laten staan, dan moet je ervoor zorgen dat ze een keuze hebben in welke modaliteit ze van A naar B willen gaan. Dat is niet altijd het openbaar vervoer, de fiets of de scooter.”

Tekst loopt door onder de foto.

Taxi's blokkeren de weg op De Ruijterkade
Taxi’s blokkeren de weg op De Ruijterkade.

“Sterker nog”, vervolgt Borreman haar verhaal. “Het lijkt er nu zelfs op dat heel veel maatregelen extra gericht zijn op het blokkeren van taxibewegingen in de binnenstad. We mogen op sommige plekken niet meer doorsteken. Wij willen gewoon snel van A naar B. Ook om onze passagiers op een snelle manier te vervoeren, waardoor de prijs voor een rit redelijk blijft. Wij krijgen regelmatig vragen van passagiers over waarom het zo lang duurt en waarom een rit zo duur is. Dat komt gewoon omdat we overal om moeten rijden en niet rechtstreeks van A naar B kunnen rijden. We komen straks massaal vast te staan in de stad. Dat is iets wat wij niet willen.”

Wat de gemeente Amsterdam volgens Borreman moet doen om de geest weer in de fles te krijgen? “Deze chauffeurs willen allemaal dat er alternatieven komen, waardoor zij hun werk kunnen doen. In sommige gevallen betekent dat dat de afsluitingen die er nu liggen, zoals Muntplein of de Paleisstraat, wél opengesteld worden. Dat geldt ook voor de trambanen, zoals die op de Dam. Als dat soort dingen gewoon doordraaien, kan je samen in goed overleg alternatieven bedenken voor de taxi. Dat is wat we voornamelijk willen.”

Vlaggen

Een van de chauffeurs haalt een plastic tas tevoorschijn. De tas zit vol met Amsterdamse vlaggen. Hij deelt deze vlaggen uit aan zijn collega’s. Deze worden gretig in ontvangst genomen, waarna de vlaggen aan de taxi’s gebonden worden. De sfeer is gemoedelijk. De chauffeurs maken een praatje met elkaar en bespreken wat er verder gaat gebeuren, want daar heerst nog wat onduidelijkheid over.

Ook achteraan de rij staat nog een handjevol chauffeurs. Zij vertellen over de praktische problemen die ze dagelijks tegenkomen. Volgens hen zijn er te weinig standplaatsen voor het aantal taxi’s in Amsterdam. Ook worden zij door de handhaving regelmatig op de bon geslingerd. “Ik krijg één á twee boetes per week”, vertelt een van hen. De hoogte van de boetes variëren vaak tussen de 100 en 120 euro.

Tekst loop door onder de foto.

Geparkeerde taxi's voor de Michiel de Ruijtertunnel
Geparkeerde taxi’s voor de Michiel de Ruijtertunnel.

Dan passeert een oudere dame op haar fiets. Ze stapt af en vraagt de chauffeurs wat hier gaande is. “Een demonstratie, mevrouw”, zegt een van de chauffeurs. Zij leggen uit dat dat onder andere te maken heeft met de verkeersopstoppingen in de stad. “Jullie hebben volkomen gelijk, het moet maar eens afgelopen zijn”, zegt de vrouw, waarna ze weer op haar fiets stapt.

Toeters

Er komt beweging in de groep. De chauffeurs stappen weer in hun taxi’s, waarna ze al toeterend de Piet Heinkade verlaten. Ze vertrekken richting het Centraal Station. Daar blokkeren ze verschillende wegen, waardoor er een verkeersopstopping rond Amsterdam Centraal ontstaat. Na een tijdje op de weg te hebben gestaan, verplaatst de groep zich richting het Stationsplein. Ze delen flyers uit aan voorbijgangers. Op de vraag of de chauffeurs niet bang zijn zichzelf door deze blokkade in een kwaad daglicht te zetten, antwoordt een van hen: “Nee. Er moet nu wat gebeuren. Als wij niks doen, gebeurt er ook niks. Dit is nog maar een voorproefje van wat eraan zit te komen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxiprotest tegen Amsterdams verkeersbeleid: ‘Wij zijn hier de dupe van’”

Stef Bouwhuis|11.04.23|13:41

GroenLinks blijft ook de beroepsauto’s ‘pesten’.

Het taxibeleid waar alleen elektrische taxi’s op bepaalde bus- en trambanen mogen en taxi bedrijven, die deze stap nog niet hebben ‘kunnen’ nemen niet, is schandalig! Het is meten met 2 maten.

Taxi’s zijn gewoon onderdeel van het Openbaar Vervoer. Je jaagt klanten van het taxibedrijf weg, omdat omrijden heel veel extra geld en tijd kost.

Tijd om STAPVOETS rondom elke locatie waar een Wethouder naar onderweg is te gaan circuleren!