ANP - Taxistandplaats bij het station van Arnhem
Regelgeving

Arnhems college: ‘Implementatie taxiverordening niet realistisch’

Taxichauffeurs op de standplaats bij het station in Arnhem. Foto: ANP/Vincent Jannink

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Arnhem heeft, samen met Stichting Keurmerk Taxi Arnhem (SKTA), geconstateerd dat de implementatie van de taxiverordening momenteel niet realistisch is. Dat heeft het college per brief aan de Arnhemse gemeenteraad laten weten. Volgens het gemeentebestuur zit er niets anders op dan wachten op nieuwe landelijke regelgeving.

“Door beperkingen in de infrastructuur zijn wij niet in staat om, met name rondom de Korenmarkt en het GelreDome, een situatie te creëren die een implementatie van de taxiverordening mogelijk maakt die draagvlak heeft en handhaafbaar is”, zo laat het college aan de Arnhemse gemeenteraad weten.

“Wij hebben daarom samen met SKTA geconcludeerd dat we moeten wachten op landelijke regelgeving waar alle taxi’s, zowel opstap- als bestelmarkt, onder vallen. Wij wachten daarom de ontwikkelingen vanuit het Rijk af, die het mogelijk moeten gaan maken om regels op te stellen voor de volledige taxibranche. Zodra deze regelgeving op orde is, gaan wij weer verder met de implementatie van de taxiverordening”, aldus het gemeentebestuur.

Infrastructuur

De infrastructuur omtrent taxistandplaatsen speelt volgens het college een belangrijke rol in de totstandkoming van dit besluit. De straattaxi in Arnhem is voor het grootste gedeelte afhankelijk van drie standplaatsen: het Willemsplein/Nieuweplein, het GelreDome en het Centraal Station. Er zijn wel andere standplaatsen in de Gelderse stad, maar deze hebben volgens het gemeentebestuur slechts een beperkte functie.

“De afgelopen periode is gebleken dat het niet mogelijk is om de infrastructuur hier aan te passen. Met name voor de locaties Willemsplein/Nieuweplein en GelreDome zijn aanpassingen aan de infrastructuur gewenst, omdat er nu geen of onvoldoende taxistandplaatsen zijn. Dit heeft direct consequenties voor de implementatie van de verordening. Er kan immers alleen worden gehandhaafd op het bezitten van een vergunning, als een taxi op een formele standplaats staat”, zo legt het college uit.

Belmarkt

Nog een thema die een hobbel vormt voor de implementatie van de taxiverordening, is het verschil tussen de opstap- en bestelmarkt. De lokale verordening is namelijk gebaseerd op de huidige Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). “Op grond van artikel 82a van deze wet kunnen wij eisen stellen aan individuele chauffeurs. Deze regelgeving is echter alleen van toepassing op de taxi’s die onder de opstapmarkt vallen en niet op taxi’s die zich op de belmarkt begeven. Daar biedt de wet geen ruimte voor.”

Onder de belmarkt vallen onder meer taxiplatforms zoals Uber. De komst van Uber heeft de Arnhemse taximarkt aanzienlijk veranderd, zo stelt het college. “We zien dat er meer taxi’s voor Uber rijden. Wj verwachten dat dit aantal zal groeien. Deze taxi’s vallen niet onder de verordening en zijn dus ook niet te reguleren. In de huidige situatie bestaat zelfs het risico dat na de implementatie meer taxi’s voor Uber gaan rijden, omdat chauffeurs geen heil zien in het keurmerk en als Uber-taxi praktisch gezien hetzelfde werk kunnen blijven doen.”

Algemene tendens

Tot slot laat het college van B&W weten contact te hebben gehad met andere gemeenten, waar een vergelijkbare taxiverordening al van kracht is. “Hoewel de situatie per gemeente verschilt, is er wel een algemene tendens zichtbaar. Er is nergens de conclusie getrokken dat de kwaliteit van het taxivervoer, onder de huidige wetgeving, naar een beduidend hoger niveau is getild.”

“Belangrijke oorzaken daarvan zijn zaken waar de gemeente geen invloed op heeft, zoals versnipperde handhavingsbevoegdheden, beperkte mogelijkheden tot gegevensuitwisseling en een bestel- en belmarkt die door elkaar heen functioneren. We moeten wachten op regelgeving die het mogelijk maakt om de opstap- en bestelmarkt als een geheel te behandelen, om zo tot een gelijk speelveld voor de hele taxibranche te komen”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Arnhems college: ‘Implementatie taxiverordening niet realistisch’ | TaxiPro
ANP - Taxistandplaats bij het station van Arnhem
Regelgeving

Arnhems college: ‘Implementatie taxiverordening niet realistisch’

Taxichauffeurs op de standplaats bij het station in Arnhem. Foto: ANP/Vincent Jannink

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Arnhem heeft, samen met Stichting Keurmerk Taxi Arnhem (SKTA), geconstateerd dat de implementatie van de taxiverordening momenteel niet realistisch is. Dat heeft het college per brief aan de Arnhemse gemeenteraad laten weten. Volgens het gemeentebestuur zit er niets anders op dan wachten op nieuwe landelijke regelgeving.

“Door beperkingen in de infrastructuur zijn wij niet in staat om, met name rondom de Korenmarkt en het GelreDome, een situatie te creëren die een implementatie van de taxiverordening mogelijk maakt die draagvlak heeft en handhaafbaar is”, zo laat het college aan de Arnhemse gemeenteraad weten.

“Wij hebben daarom samen met SKTA geconcludeerd dat we moeten wachten op landelijke regelgeving waar alle taxi’s, zowel opstap- als bestelmarkt, onder vallen. Wij wachten daarom de ontwikkelingen vanuit het Rijk af, die het mogelijk moeten gaan maken om regels op te stellen voor de volledige taxibranche. Zodra deze regelgeving op orde is, gaan wij weer verder met de implementatie van de taxiverordening”, aldus het gemeentebestuur.

Infrastructuur

De infrastructuur omtrent taxistandplaatsen speelt volgens het college een belangrijke rol in de totstandkoming van dit besluit. De straattaxi in Arnhem is voor het grootste gedeelte afhankelijk van drie standplaatsen: het Willemsplein/Nieuweplein, het GelreDome en het Centraal Station. Er zijn wel andere standplaatsen in de Gelderse stad, maar deze hebben volgens het gemeentebestuur slechts een beperkte functie.

“De afgelopen periode is gebleken dat het niet mogelijk is om de infrastructuur hier aan te passen. Met name voor de locaties Willemsplein/Nieuweplein en GelreDome zijn aanpassingen aan de infrastructuur gewenst, omdat er nu geen of onvoldoende taxistandplaatsen zijn. Dit heeft direct consequenties voor de implementatie van de verordening. Er kan immers alleen worden gehandhaafd op het bezitten van een vergunning, als een taxi op een formele standplaats staat”, zo legt het college uit.

Belmarkt

Nog een thema die een hobbel vormt voor de implementatie van de taxiverordening, is het verschil tussen de opstap- en bestelmarkt. De lokale verordening is namelijk gebaseerd op de huidige Wet Personenvervoer 2000 (WP2000). “Op grond van artikel 82a van deze wet kunnen wij eisen stellen aan individuele chauffeurs. Deze regelgeving is echter alleen van toepassing op de taxi’s die onder de opstapmarkt vallen en niet op taxi’s die zich op de belmarkt begeven. Daar biedt de wet geen ruimte voor.”

Onder de belmarkt vallen onder meer taxiplatforms zoals Uber. De komst van Uber heeft de Arnhemse taximarkt aanzienlijk veranderd, zo stelt het college. “We zien dat er meer taxi’s voor Uber rijden. Wj verwachten dat dit aantal zal groeien. Deze taxi’s vallen niet onder de verordening en zijn dus ook niet te reguleren. In de huidige situatie bestaat zelfs het risico dat na de implementatie meer taxi’s voor Uber gaan rijden, omdat chauffeurs geen heil zien in het keurmerk en als Uber-taxi praktisch gezien hetzelfde werk kunnen blijven doen.”

Algemene tendens

Tot slot laat het college van B&W weten contact te hebben gehad met andere gemeenten, waar een vergelijkbare taxiverordening al van kracht is. “Hoewel de situatie per gemeente verschilt, is er wel een algemene tendens zichtbaar. Er is nergens de conclusie getrokken dat de kwaliteit van het taxivervoer, onder de huidige wetgeving, naar een beduidend hoger niveau is getild.”

“Belangrijke oorzaken daarvan zijn zaken waar de gemeente geen invloed op heeft, zoals versnipperde handhavingsbevoegdheden, beperkte mogelijkheden tot gegevensuitwisseling en een bestel- en belmarkt die door elkaar heen functioneren. We moeten wachten op regelgeving die het mogelijk maakt om de opstap- en bestelmarkt als een geheel te behandelen, om zo tot een gelijk speelveld voor de hele taxibranche te komen”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.