Utrechtse taxichauffeurs hekelen uitspraken politie: ‘De indruk wordt gewekt dat we boefjes zijn’
Utrechtse taxichauffeurs zijn allerminst blij met uitspraken van de politie. Zij kondigden vorige week aan strenger te gaan controleren op het gedrag van taxichauffeurs, omdat zij in de nachtelijke uren veel overtredingen begaan. De chauffeurs stellen echter dat veel overtredingen die begaan worden, het gevolg zijn van een tekort aan standplaatsen.
“Het valt ons op dat veel taxichauffeurs zich niet houden aan de gestelde regels”, zei de politie daar vorige week over. “Denk hierbij aan het negeren van een rood verkeerslicht, snelheidsovertredingen en het stilstaan op de rijbaan. Het laatste is een feit waar wij als politie zeer actief op controleren en verbaliseren.”
Taxichauffeurs die in Utrecht werkzaam zijn, zijn allerminst blij met deze aankondiging. “De gehele beroepsgroep wordt nu neergezet als criminelen die altijd te hard en door rood licht rijden”, zegt Ronald Brak van Scheldetax daarover tegen het AD. “Het overgrote deel van de chauffeurs maakt zich hier niet schuldig aan.”
Symptoombestrijding
Volgens Imad dine el Bouchkouri van Taxi Groep Utrecht, heeft het voornemen van de politie om strenger te controleren op het gedrag van taxichauffeurs zelfs een averechts effect. “De politie denkt door te sanctioneren de orde te kunnen bewaren. Wij denken daar echter anders over. Het is slechts symptoombestrijding. De politie heeft het over kwesties als stilstaan op de weg, het oppikken van klanten of het niet op je beurt wachten. Ik weet niet of de politie weet hoe het tegenwoordig in de praktijk eraan toegaat, zeker gezien de komst van partijen als Uber en Bolt. Als een klant belt, pik je ‘m gewoon op waar hij of zij staat.”
“Snelheidsovertredingen of het rijden door een rood verkeerslicht, werden ook door de politie genoemd”, vervolgt El Bouchkouri zijn verhaal. “Kwesties als deze waren er echter altijd al, maar zijn op een hand te tellen. In de nacht wordt er wat harder gereden. De wegen zijn dan natuurlijk ook minder vol. De extremen moet je gewoon beboeten. Daar zal niemand op tegen zijn. Het gebeurt, maar dat is van alle tijden. Nu wordt de indruk gewekt dat wij allemaal boefjes zijn.”
Beleid
Daarnaast zijn veel van de overtredingen die worden begaan, volgens Imad dine el Bouchkouri het gevolg van gevoerd beleid. Zo stelt hij dat er een tekort is aan taxistandplaatsen. “Steeds meer taxi’s krijgen een vergunning, terwijl er steeds minder standplaatsen zijn. Zo is tijdens de coronaperiode een zeer lucratieve standplaats voor ons weggehaald op de Neude. Daar hebben we juist nu behoefte aan, want al die taxichauffeurs zijn inmiddels weer teruggekeerd.”
De Domstad telt momenteel 79 standplaatsen en 360 taxivergunningen, zo zegt de gemeente Utrecht tegen het AD. Volgens El Bouchkouri is het meerendeel van deze standplaatsen in de nachtelijke uren echter niet lucratief voor taxichauffeurs. “Het gaat hier bijvoorbeeld over standplaatsen bij ziekenhuizen of rond het centrum van de stad, maar die kan je net zo goed weglaten. Eigenlijk zijn er slechts vijf standplaatsen die ’s nachts lucratief voor ons zijn.”
Monddood
Daarom is Imad dine el Bouchkouri samen met een aantal collega’s bezig om een nieuwe belangenvereniging op poten te zetten. “We hebben in Utrecht nu een belangenvereniging, maar die is eigenlijk al jaren monddood”, zegt hij daarover. “Er is geen vertrouwen, niemand neemt deze club nog serieus. Toch hebben tientallen chauffeurs aangegeven een belangenvereniging te willen hebben. Die zal er in de toekomst zeker komen. Het belangrijkste punt? De standplaats op de Neude, die moet terugkeren. We moeten samen met de politie en gemeente om tafel gaan, om met elkaar te kijken waar de knelpunten liggen”, zo besluit El Bouchkouri.
Lees ook:
De politiek, die de ongebreidelde groei van het aantal vergunningen mogelijk heeft gemaakt, heeft daar de consequenties niet van voorzien en is schuldig aan de niet aansluitende beschikbaarheid van standplaatsen in de juiste zones op de juiste tijdstippen. Je hebt niets aan standplaatsen bij ziekenhuizen als het werk in de avond en nacht in stadscentrum plaatsvinden. Logischer is het om een extra terrein ’s nacht toe te wijzen aan taxi’s. Een beetje meer flexibiliteit gekoppeld aan tijdstip!
5 minuten per onderwerp is lachwekkend.