Rotterdams college over woekerprijzen: ‘Handhaving ligt primair bij ILT’
Handhaving op taxi’s die tijdens de nachtelijke uren weigeren op de meter de rijden en woekerprijzen vragen aan passagiers, ligt primair bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat laat het college van burgemeester en wethouders (B&W) weten op schriftelijke vragen die door Leefbaar Rotterdam zijn gesteld. Volgens het college heeft de gemeente daardoor weinig mogelijkheden om het huidige taxibeleid te verscherpen.
Hoewel de handhaving op de tarifering volgens de gemeente Rotterdam primair bij het ILT ligt, denkt het college wel dat het overheidsorgaan de Rotterdamse toezichthouders en handhavers kan ondersteunen. “Samenwerking tussen Toezicht en Handhaving en het ILT kan resulteren in meer effectieve en efficiënte preventieve maatregelen”, zo denkt het college.
Behalve een intensievere samenwerking tussen de handhaving en het ILT, ziet het college van B&W ook een belangrijke taak voor Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s). “Taxichauffeurs dienen door de TTO’s actiever aangesproken te worden op het naleven van de regelgeving omtrent maximumtarieven. In het kader van preventief handelen gaat de gemeente in gesprek met de TTO’s. Gezamenlijk kan er worden gezocht naar manieren om de bewustwording te vergroten. Op deze manier weten consumenten dat ze dit soort misstanden kunnen melden en kan beter worden beoordeeld hoe groot het huidige probleem is”, zo besluit het college.
Onderzoek
Coalitiepartij Leefbaar Rotterdam trok begin dit jaar aan de bel over de ‘schandalig hoge’ ritprijzen, die sommige taxichauffeurs hanteren tijdens de nachtelijke uren. Chauffeurs die zich hieraan schuldig maken, zouden soms bedragen vragen die ver boven het landelijk gestelde maximumtarief liggen. “Wij hebben echter nog geen idee welke taxichauffeurs of bedrijven zich hieraan schuldig maken”, zei fractievoorzitter Bart van Drunen daar destijds over. Leefbaar wilde daarom dat de gemeente deze kwestie onderzoekt. “Als het slechts om een aantal rotte appels in het mandje gaat, dan vind ik niet dat je het hele mandje moet omkieperen.”
Lees ook:
een multinational hotel tijdens 4 dagen in nijmegen mag zijn prijzen 1000 procent verhogen is geen probleem???
oh wacht even die betalen geen belasting… dan is goed.
waarom mag een ondernemer zijn prijzen niet verhogen????
Wilco, jij heb serieus gelijk!!
Misschien wordt het tijd voor een hoger wettelijk tarief voor de nachtelijke uren? En misschien een hoger starttarief? Korte ritjes zijn vaak amper de moeite waard. De loodgieter rekent ook voorrijkosten en komt ’s nachts niet eens.
Gaan ze dat uber/bolt verplichten aan maximum tarieven te voldoen???ze rijden ook voor woekerprijzen wanneer de vraag op de taxi hoog is. Ze houden zich niet aan het landelijke maximum