Leefbaar Rotterdam wil terugkeer BOB-bussen wegens ‘schandalig’ hoge taxiprijzen
Leefbaar Rotterdam wil dat de BOB-bussen en de nachtmetro terugkeren zodat jongeren die een avondje op stap zijn geweest, op een veilige manier naar huis kunnen gaan. Volgens de grootste politieke partij in de havenstad worden jongeren door het verdwijnen van dergelijke voorzieningen gedwongen een taxi te nemen als ze huiswaarts willen keren. De tarieven die sommige taxichauffeurs hanteren, noemt Leefbaar ‘schandalig’.
“Wij hebben echter nog geen idee welke taxichauffeurs of bedrijven zich hieraan schuldig maken”, laat fractievoorzitter Bart van Drunen aan TaxiPro weten. “Wij hebben hier zelf geen onderzoek naar gedaan. De voorbeelden die wij noemen zijn signalen van mensen die de moeite hebben genomen ons hiervan op de hoogte te brengen. Daarom hebben wij ook een aantal vragen gesteld aan het college. Wij willen weten hoe de vork in de steel zit. Ik hoop dat het slechts om uitschieters gaat. Mocht blijken dat dit wel op grotere schaal plaatsvindt, dan moet er wat aan gedaan worden.”
Monopoliepositie
Door het verdwijnen van voorzieningen als de BOB-bus en de nachtmetro, zijn veel jongeren volgens Leefbaar Rotterdam afhankelijk van de taxi. “Zij hebben defacto een soort monopoliepositie verworven in de nachtelijke uren. Wij ontvangen al lange tijd signalen van jongeren over de enorme prijzen die taxi’s vragen voor een rit. Deze prijzen zijn soms wel het dubbele van de maximale tarieven die bepaald zijn.”
Leefbaar somt daar vervolgens twee voorbeelden van op. “Een reis van de Coolsingel naar Vlaardingen-Holy – zo’n 10 kilometer – zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 70 euro gevraagd en vaak valt het boven de 34 euro. Een reis van de Coolsingel naar Zevenkamp – zo’n 11,5 kilometer – zou maximaal zo’n 38 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 80 euro gevraagd”, zo stelt de coalitiepartij.
Onveilige toestanden
Dergelijke bedragen vormen volgens Leefbaar een belemmering voor jongeren om uit te gaan. Dit zou volgens de politieke partij ook ten koste kunnen gaan van horeca omzet. “En het zorgt er ook voor dat jongeren alternatieven zoeken, zoals (met drank op) de deelscooter of zelfs met de auto”, zo stelt de partij van fractievoorzitter Bart van Drunen. “Dit zorg voor onveilige toestanden in het verkeer die wij ten alle tijden moeten minimaliseren.”
Leefbaar Rotterdam heeft daarom een zevental schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders (B&W). Zo wil Leefbaar onder meer van het college weten welke inspanningen er momenteel worden verricht, om vervoersdiensten zoals de BOB-bus en de nachtmetro – al dan niet voor een deel – weer te laten rijden. De partij noemt daarbij de taxiprijzen die sommige taxichauffeurs hanteren voor nachtelijke ritten ‘schandalig’.
Mystery passagiers
Als het aan Leefbaar Rotterdam ligt wordt deze kwestie door de gemeente onderzocht. Als duidelijk wordt welke chauffeurs en/of taxibedrijven dergelijke tarieven in de nachtelijke uren hanteren, kan er ook worden opgetreden. “Als duidelijk wordt dat een bepaald bedrijf zich hier structureel schuldig aan maakt, dan gaan we die verscherpt controleren. Dat zouden we bijvoorbeeld kunnen doen door de inzet van mystery passagiers. Als het slechts om een aantal rotte appels in het mandje gaat, dan vind ik niet dat je het hele mandje moet omkieperen”, zo besluit Van Drunen.
Lees ook:
De allerlaatste truuk is om met busjes het normale taxi werk te doen en de meter standaard op het 5 – 8 personen tarief te zetten. Dat zie ik hier in Breda ook veel. iedereen doet de gewone taxi de deur uit en gaat in een busje rijden en rijdt dan tegen het hoge tarief, kassa.
@Pierre Of een busje vol en dan 10,- pp rekenen.
Gewoon een Uber account nemen.
Ik ben nu 10 jaar uit het taxi bedrijf en moet constateren dat de nieuwe taxiwet van 2000 toch niet zo`n goed idee was. het zou allemaal beter zijn en worden. Helaas is daar niet zoveel van terecht gekomen en zal het ook niet worden. degene die toen der tijd d taximarkt op z`n kop gooide lopen nu te klagen dat het niet werkt. les 1 van de economie is toch creëer schaarste dan gaan de prijzen vanzelf naar beneden.(denken ze op het gemeentehuis).
deel 2
mijn vraag is op welk schooltje heb je gezeten. Een ander feit is ook dat iedereen in nederland mag werken om er iets aan over te houden om een fatsoenlijk bestaan e leiden, maar als het over TAXIDiensten gaat moet het ineens gratis. toch vreemd. Mensen en zeker jongeren kunnen ook optijd naar huis dan hebben ze helemaal geen probleem. mvg Jaco
deel2
mijn vraag is op welk schooltje heb je gezeten. Een ander feit is ook dat iedereen in nederland mag werken om er iets aan over te houden om een fatsoenlijk bestaan e leiden, maar als het over TAXIDiensten gaat moet het ineens gratis. toch vreemd. Mensen en zeker jongeren kunnen ook optijd naar huis dan hebben ze helemaal geen probleem. mvg Jaco