Concurrentie

Maastrichtse taxibranche baalt van komst Uber: ‘Als klein bedrijf sta je al snel machteloos’

Shutterstock - Uber auto
Maastrichtse taxichauffeurs zijn allerminst blij met de komst van Uber. Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Taxichauffeurs die werkzaam zijn in Maastricht zijn allerminst blij met de komst van Uber. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro langs verschillende taxibedrijven. Zij zien Uber als een extra concurrent die voet aan de grond kan krijgen in de Limburgse hoofdstad, als maar genoeg chauffeurs zich bij het taxiplatform aansluiten.

Zzp’er Cyusa Guibert Ruhamanya, die met Taxi Safari een eigen taxibedrijfje in Maastricht heeft, ziet de komst van Uber met lede ogen aan. “Ik ben er niet blij mee. Het is natuurlijk toch weer een nieuwe concurrent die de markt betreedt”, zegt hij tegenover TaxiPro. “Als klein bedrijf sta je dan al snel machteloos.”

Hij wijst daarbij naar de huidige situatie in Amsterdam. “Ik hoor van mijn collega’s daar slechte verhalen over Uber”, zegt Ruhamanya daarover. “Zo rijden ze vaak onder de prijs, heb ik mij weleens laten vertellen. Als je voor Uber rijdt, val je volgens mij binnen de kortste keren tussen wal en schip. Het is natuurlijk een vrije keuze, maar ik verwacht dat chauffeurs die besluiten voor Uber te rijden hetzelfde lot zal overkomen als onze collega’s in Amsterdam.”

Beschikbaarheid

Ook taxiondernemer Sven Boonen, eigenaar van Taxi Frenske, is allerminst blij met de komst van het Amerikaanse taxiplatform. “Voor de klant is het natuurlijk fantastisch. Uber is namelijk snel en goedkoop. Alles staat of valt echter met het aantal beschikbare chauffeurs. Als honderd chauffeurs zeggen dat ze zichzelf niet bij Uber aan zullen sluiten, zie je in de praktijk dat de helft daarvan het toch wél doet. Daarnaast is Maastricht natuurlijk een kleine stad. Als voldoende chauffeurs voor Uber gaan rijden, voorspel ik moeilijkheden voor lokale taxibedrijven.”

Cyusa Guibert Ruhamanya heeft het besluit al genomen: “Ik sluit mijzelf niet aan bij Uber.” De Maastrichtse zzp’er denkt namelijk niet dat Uber een rechtstreekse bedreiging voor hem vormt. “Maastricht kent niet het soort toerisme wat snel van dergelijke platformen gebruik maakt. Daarnaast heeft deze stad heel wat rijke inwoners, die allemaal een eigen auto hebben. Tevens is het, wegens de huidige economische omstandigheden, ook niet de beste tijd om de markt te betreden. Er valt momenteel weinig te verdienen.”

TEFAF

Uber maakte vorige week bekend uit te breiden naar Maastricht. Het van origine Amerikaanse taxiplatform heeft de vraag naar taxiritten in de Limburgse hoofdstad de afgelopen tijd sterk zien toenemen. “Dit is onder andere gebaseerd op gesprekken met lokale taxichauffeurs en het toegenomen aantal keren dat de app wordt geopend in deze regio”, zei Uber daar vorige week over.

Zowel Guibert Ruhamanya als Boonen denken niet dat Uber nu haar intrede doet, omdat de Maastrichtse taxibranche de toenemende vraag naar taxiritten niet kan beantwoorden. “De taxistandplaatsen staan altijd vol met Maastrichtse taxichauffeurs”, zegt Boonen daarover. “Dat zijn allemaal lokale taxibedrijven die uit de omgeving komen. Alleen tijdens piekmomenten, zoals tijdens carnaval of de TEFAF (kunstbeurs), is dat anders. Maar voor de rest kunnen wij de vraag naar ritten prima aan.”

Guibert Ruhamanya herkent zich in het beeld dat Boonen schetst. “Er is hier totaal geen sprake van onderbezetting. Wij staan vaak stil, alle hotels hebben voldoende taxibedrijven die voor hen rijden en het doelgroepenvervoer wordt uitgevoerd door grote lokale bedrijven die hier al meer dan dertig jaar actief zijn. Rond middernacht is het voor de opstapmarkt vaak druk, maar dat is slechts een momentopname van een halfuur. We hebben hier geen tekort aan taxichauffeurs”, zo besluit Guibert Ruhamanya.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Maastrichtse taxibranche baalt van komst Uber: ‘Als klein bedrijf sta je al snel machteloos’”

Peter Klercq|18.05.23|10:25

Uber heeft idd een reclame campagne lopen in Maastricht kreeg ik door van een collega.

Er is een tactiek om de klanten van Uber naar je zelf te trekken, zonder ook maar een woord te spreken.

Meld je aan bij de Qatch.app en doe mij een PM dan leg ik het graag uit.

Qatch je eigen klanten!!!!!!!!!

Taxi Amsterdam|18.05.23|20:55

Het probleem zijn niet de platform bedrijven het grootste probleem is onze overheid! Hoe kan je nou als welvarend land als Nederland (EU) het nou toelaten dat een platform voor bijna slaven prijzen ritten aan mag bieden? Er zijn al landen in de EU die al keiharde eisen hebben gesteld aan taxi platforms zoals een minimum prijs of niet meer dan 10% of max 20% goedkoper dan reguliere taxi’s. Die landen beschermen hun eigen burgers / ondernemers tenminste zoals het hoort!

Taxi Amsterdam|18.05.23|21:08

Al jaren praten ze er over en willen ze het één en ander gaan aanpassen in NL maar jammer genoeg duurt het ongelooflijk lang en blijft de oneerlijke concurrentie en slavenarbeid vandaag de dag gewoon nog doorgaan. Hoe lang moet het nog duren? De berekeningen en de cijfers liggen op tafel en alles is bekend bij onze overheid. Het is overduidelijk dat doorgaan met dit soort prijzen eigenlijk niet één dag extra nog door kan gaan maar toch gaat het door. Het lijkt daarom wel bewust. Echt Schandalig!

P Kuin|23.05.23|12:48

Uber Heetch Bolt Grid en er komen er nog veel meer bij functioneren al jaren in Amsterdam. Uber is ook begonnen in Groningen Nijmegen en Arnhem. Daar hoor je ze niet klagen. Reizigers onnodig de dupe van nachtelijke woekertarieven straattaxi’s. Ik denk dat dit de oorzaak is dat uber voet aan de grond krijgt door het stelen van gewone chauffeurs. Ga nu maar eens concurreren en pas je tarieven aan!!!

Cor Taxisnor Vandijk|30.05.23|14:51

dank zij Nellie Smitkroes en Rutten die hebben dit veroorzaakt

Cor Taxisnor Vandijk|30.05.23|14:54

dank zij Nellie Smitkroes en Rutten die hebben dit veroorzaakt
kijk maar op Schiphol ze huren alles af en wij hebben het na kijken

Maastrichtse taxibranche baalt van komst Uber: ‘Als klein bedrijf sta je al snel machteloos’ | TaxiPro
Concurrentie

Maastrichtse taxibranche baalt van komst Uber: ‘Als klein bedrijf sta je al snel machteloos’

Shutterstock - Uber auto
Maastrichtse taxichauffeurs zijn allerminst blij met de komst van Uber. Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Taxichauffeurs die werkzaam zijn in Maastricht zijn allerminst blij met de komst van Uber. Dat blijkt uit een rondgang van TaxiPro langs verschillende taxibedrijven. Zij zien Uber als een extra concurrent die voet aan de grond kan krijgen in de Limburgse hoofdstad, als maar genoeg chauffeurs zich bij het taxiplatform aansluiten.

Zzp’er Cyusa Guibert Ruhamanya, die met Taxi Safari een eigen taxibedrijfje in Maastricht heeft, ziet de komst van Uber met lede ogen aan. “Ik ben er niet blij mee. Het is natuurlijk toch weer een nieuwe concurrent die de markt betreedt”, zegt hij tegenover TaxiPro. “Als klein bedrijf sta je dan al snel machteloos.”

Hij wijst daarbij naar de huidige situatie in Amsterdam. “Ik hoor van mijn collega’s daar slechte verhalen over Uber”, zegt Ruhamanya daarover. “Zo rijden ze vaak onder de prijs, heb ik mij weleens laten vertellen. Als je voor Uber rijdt, val je volgens mij binnen de kortste keren tussen wal en schip. Het is natuurlijk een vrije keuze, maar ik verwacht dat chauffeurs die besluiten voor Uber te rijden hetzelfde lot zal overkomen als onze collega’s in Amsterdam.”

Beschikbaarheid

Ook taxiondernemer Sven Boonen, eigenaar van Taxi Frenske, is allerminst blij met de komst van het Amerikaanse taxiplatform. “Voor de klant is het natuurlijk fantastisch. Uber is namelijk snel en goedkoop. Alles staat of valt echter met het aantal beschikbare chauffeurs. Als honderd chauffeurs zeggen dat ze zichzelf niet bij Uber aan zullen sluiten, zie je in de praktijk dat de helft daarvan het toch wél doet. Daarnaast is Maastricht natuurlijk een kleine stad. Als voldoende chauffeurs voor Uber gaan rijden, voorspel ik moeilijkheden voor lokale taxibedrijven.”

Cyusa Guibert Ruhamanya heeft het besluit al genomen: “Ik sluit mijzelf niet aan bij Uber.” De Maastrichtse zzp’er denkt namelijk niet dat Uber een rechtstreekse bedreiging voor hem vormt. “Maastricht kent niet het soort toerisme wat snel van dergelijke platformen gebruik maakt. Daarnaast heeft deze stad heel wat rijke inwoners, die allemaal een eigen auto hebben. Tevens is het, wegens de huidige economische omstandigheden, ook niet de beste tijd om de markt te betreden. Er valt momenteel weinig te verdienen.”

TEFAF

Uber maakte vorige week bekend uit te breiden naar Maastricht. Het van origine Amerikaanse taxiplatform heeft de vraag naar taxiritten in de Limburgse hoofdstad de afgelopen tijd sterk zien toenemen. “Dit is onder andere gebaseerd op gesprekken met lokale taxichauffeurs en het toegenomen aantal keren dat de app wordt geopend in deze regio”, zei Uber daar vorige week over.

Zowel Guibert Ruhamanya als Boonen denken niet dat Uber nu haar intrede doet, omdat de Maastrichtse taxibranche de toenemende vraag naar taxiritten niet kan beantwoorden. “De taxistandplaatsen staan altijd vol met Maastrichtse taxichauffeurs”, zegt Boonen daarover. “Dat zijn allemaal lokale taxibedrijven die uit de omgeving komen. Alleen tijdens piekmomenten, zoals tijdens carnaval of de TEFAF (kunstbeurs), is dat anders. Maar voor de rest kunnen wij de vraag naar ritten prima aan.”

Guibert Ruhamanya herkent zich in het beeld dat Boonen schetst. “Er is hier totaal geen sprake van onderbezetting. Wij staan vaak stil, alle hotels hebben voldoende taxibedrijven die voor hen rijden en het doelgroepenvervoer wordt uitgevoerd door grote lokale bedrijven die hier al meer dan dertig jaar actief zijn. Rond middernacht is het voor de opstapmarkt vaak druk, maar dat is slechts een momentopname van een halfuur. We hebben hier geen tekort aan taxichauffeurs”, zo besluit Guibert Ruhamanya.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

6 reacties op “Maastrichtse taxibranche baalt van komst Uber: ‘Als klein bedrijf sta je al snel machteloos’”

Peter Klercq|18.05.23|10:25

Uber heeft idd een reclame campagne lopen in Maastricht kreeg ik door van een collega.

Er is een tactiek om de klanten van Uber naar je zelf te trekken, zonder ook maar een woord te spreken.

Meld je aan bij de Qatch.app en doe mij een PM dan leg ik het graag uit.

Qatch je eigen klanten!!!!!!!!!

Taxi Amsterdam|18.05.23|20:55

Het probleem zijn niet de platform bedrijven het grootste probleem is onze overheid! Hoe kan je nou als welvarend land als Nederland (EU) het nou toelaten dat een platform voor bijna slaven prijzen ritten aan mag bieden? Er zijn al landen in de EU die al keiharde eisen hebben gesteld aan taxi platforms zoals een minimum prijs of niet meer dan 10% of max 20% goedkoper dan reguliere taxi’s. Die landen beschermen hun eigen burgers / ondernemers tenminste zoals het hoort!

Taxi Amsterdam|18.05.23|21:08

Al jaren praten ze er over en willen ze het één en ander gaan aanpassen in NL maar jammer genoeg duurt het ongelooflijk lang en blijft de oneerlijke concurrentie en slavenarbeid vandaag de dag gewoon nog doorgaan. Hoe lang moet het nog duren? De berekeningen en de cijfers liggen op tafel en alles is bekend bij onze overheid. Het is overduidelijk dat doorgaan met dit soort prijzen eigenlijk niet één dag extra nog door kan gaan maar toch gaat het door. Het lijkt daarom wel bewust. Echt Schandalig!

P Kuin|23.05.23|12:48

Uber Heetch Bolt Grid en er komen er nog veel meer bij functioneren al jaren in Amsterdam. Uber is ook begonnen in Groningen Nijmegen en Arnhem. Daar hoor je ze niet klagen. Reizigers onnodig de dupe van nachtelijke woekertarieven straattaxi’s. Ik denk dat dit de oorzaak is dat uber voet aan de grond krijgt door het stelen van gewone chauffeurs. Ga nu maar eens concurreren en pas je tarieven aan!!!

Cor Taxisnor Vandijk|30.05.23|14:51

dank zij Nellie Smitkroes en Rutten die hebben dit veroorzaakt

Cor Taxisnor Vandijk|30.05.23|14:54

dank zij Nellie Smitkroes en Rutten die hebben dit veroorzaakt
kijk maar op Schiphol ze huren alles af en wij hebben het na kijken