Waterstoftaxi
België

Experiment met waterstoftaxi geslaagd, meer infrastructuur noodzakelijk

De waterstoftaxi van Taxis Verts. Foto: Virya Energy en Taxis Verts

Waterstof kan zonder problemen worden ingezet als brandstof voor taxi’s. Dat concluderen Virya Energy en Taxis Verts na hun experiment. Volgens de Belgische vervoersbedrijven kan waterstof in de toekomst een goede middenweg zijn tussen een verbrandingsmotor en elektrische voertuigen.

De waterstoftaxi legde tijdens de proefperiode 55.000 kilometer af en vervoerde meer dan 2.700 passagiers. Hierbij gebruikte de taxi 660 kilo waterstof, waarbij geen CO2 werd uitgestoten. Ter vergelijking: een dieselvoertuig zou ongeveer elf ton CO2 hebben uitgestoten over dezelfde afstand, zo schrijft VRT. Tijdens het experiment ondervond het voertuig geen storingen. Ook het tanken van groene waterstof verliep zonder problemen.

Infrastructuur

Om het gebruik van waterstof een eerlijke kans te geven, is goede infrastructuur noodzakelijk. Momenteel beschikt België over slechts zeven waterstofstations. Zowel Virya Energy als Taxis Verts dringen er dan ook op aan om dit aantal uit te breiden. “De installatie van tankstations met groene waterstof in de hoofdstad zou de ontwikkeling van een vloot waterstofvoertuigen ondersteunen”, aldus Virya Energy.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Experiment met waterstoftaxi geslaagd, meer infrastructuur noodzakelijk | TaxiPro
Waterstoftaxi
België

Experiment met waterstoftaxi geslaagd, meer infrastructuur noodzakelijk

De waterstoftaxi van Taxis Verts. Foto: Virya Energy en Taxis Verts

Waterstof kan zonder problemen worden ingezet als brandstof voor taxi’s. Dat concluderen Virya Energy en Taxis Verts na hun experiment. Volgens de Belgische vervoersbedrijven kan waterstof in de toekomst een goede middenweg zijn tussen een verbrandingsmotor en elektrische voertuigen.

De waterstoftaxi legde tijdens de proefperiode 55.000 kilometer af en vervoerde meer dan 2.700 passagiers. Hierbij gebruikte de taxi 660 kilo waterstof, waarbij geen CO2 werd uitgestoten. Ter vergelijking: een dieselvoertuig zou ongeveer elf ton CO2 hebben uitgestoten over dezelfde afstand, zo schrijft VRT. Tijdens het experiment ondervond het voertuig geen storingen. Ook het tanken van groene waterstof verliep zonder problemen.

Infrastructuur

Om het gebruik van waterstof een eerlijke kans te geven, is goede infrastructuur noodzakelijk. Momenteel beschikt België over slechts zeven waterstofstations. Zowel Virya Energy als Taxis Verts dringen er dan ook op aan om dit aantal uit te breiden. “De installatie van tankstations met groene waterstof in de hoofdstad zou de ontwikkeling van een vloot waterstofvoertuigen ondersteunen”, aldus Virya Energy.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.