Minister Karien van Gennip
Uber Files

Kabinet blijft Uber als gesprekspartner zien

Minister Karien van Gennip Foto: ANP/Bart Maat

Het kabinet wil, zelfs na de Uber Files, nog met taxiplatform Uber in gesprek blijven, als het gaat om beleid en wetgeving die relevant is voor specifieke bedrijven. Dat laat minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) weten in een reactie op schriftelijke vragen die zijn ingediend door SP-Kamerlid Bart van Kent.

Van Kent wilde onder andere van minister Van Gennip weten of zij op de hoogte is van de “agressieve (lobby)methoden” die het Amerikaanse bedrijf volgens de Uber Files gebruikt heeft, om wetgeving rondom schijnzelfstandigheid te beïnvloeden. De minister heeft in haar beantwoording laten weten op de hoogte te zijn van de berichtgeving die daarover is verschenen in diverse media, maar benadrukt dat Uber wel haar belangen kenbaar mag maken.

Daarnaast is het volgens de minister belangrijk om zoveel mogelijk signalen op te vangen, om beleid en wetgeving omtrent dit onderwerp, zo goed mogelijk toe te passen op de praktijk. “Het aanhoren van eventuele aandachtspunten van dergelijke partijen bij beleid en/of wetgeving hoort hierbij”, zo stelt Van Gennip. “Dat een bedrijf als Uber, net als andere partijen, belangen kenbaar maakt en behartigt, vind ik op zichzelf dan ook niet problematisch.”

Pamperbeleid

Daarnaast wil Van Kent van de minister weten waarom er jarenlang een “pamperbeleid” is gevoerd richting Uber. Volgens het SP-Kamerlid duldt het Amerikaanse taxiplatform namelijk geen enkele vorm van overheid. Volgens de minister moet ieder bedrijf dat zich hier heeft gevestigd, zich aan de geldende wet- en regelgeving houden. “Als het gaat om wetgeving rondom schijnzelfstandigheid is daar geen beleid op gevoerd met het doel om specifieke bedrijven te bevoordelen”, zo schrijft Van Gennip. “Alle bedrijven die in Nederland activiteiten ontplooien, dienen zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor Uber.”

Toch is Van Kent, in tegenstelling tot de minister, van mening dat Uber door het kabinet niet meer als gesprekspartner gezien moet worden, vanwege de Uber Files. Van Gennip is dat niet met hem eens. “Als het gaat om beleid en wetgeving die relevant is voor specifieke bedrijven, zijn zij daarbij ook een (potentiële) gesprekspartner. Dat blijft zo. In zoverre verandert het kabinetsbeleid niet naar aanleiding van de Uber-Files.”

Rechterlijke uitspraken

Tot slot wilde Bart van Kent van het kabinet weten op welke manier Uber druk heeft geprobeerd uit te oefenen op de voorliggende rechterlijke uitspraken die zijn gedaan, op het gebied van het in dienst nemen van chauffeurs. Zo heeft de rechter vorig jaar bepaald dat Uber haar chauffeurs in dienst moeten nemen en moet betalen volgens de geldende taxi-cao. Volgens minister Van Gennip hoeft het taxiplatform zich echter nog niet te houden aan deze uitspraak, omdat het hoger beroep van deze zaak nog in volle gang is.

“Het uitvoering geven aan rechterlijke uitspraken is – voor wat betreft deze civielrechtelijke uitspraken – in beginsel aan de betrokken partijen in een geding”, zegt Van Gennip daarover. “Onlangs heeft het Gerechtshof Amsterdam bepaald dat Uber nog geen uitvoering hoeft te geven aan de uitspraak van de rechtbank inzake de naleving van de cao voor chauffeurs, hangende het hoger beroep dat Uber daartegen heeft ingesteld.”

Geheimhoudingsplicht

Minister van Gennip kon wegens een geheimhoudingsplicht niet verder ingaan op het toezicht en de handhaving die door de belastingdienst is uitgevoerd. Ook staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) beriep zich eerder op deze geheimhoudingsplicht. Volgens diverse media heeft de belastingdienst vergaande afspraken gemaakt met Uber omtrent te betalen belastingen. SP-parlementariër Mahir Alkaya stelde een aantal Kamervragen over deze kwestie.

Hoewel staatssecretaris Van Rij liet weten dat deze kwestie wordt onderzocht, liet hij tevens weten niet alle resultaten van het onderzoek te kunnen openbaren, wegens deze fiscale geheimhoudingsplicht. De CDA-bewindsman bood zowel de Eerste als de Tweede Kamer een vertrouwelijke briefing aan, waarin de conclusies van het onderzoek wél geopenbaard en besproken kunnen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

13 reacties op “Kabinet blijft Uber als gesprekspartner zien”

Peter Walgreen|04.10.22|11:32

Mede door dit soort zaken denk ik dat het vertrouwen in de politiek nog verder richting de 0% zal gaan.

Taxi Volendam|04.10.22|21:28

Ja Peter, zolang bedrijven, zoals het Uber platform die chauffeurs uitbuiten,
geholpen worden door minister van Gennip en ex minister Kroes,is er 0 vertrouwen in beleid van de Overheid .
Ambtenaren, 3é macht, worden niet aangesproken op hun beleid en de minister heeft zelf onvoldoende verstand van zaken.
Zo hollen we 22 jaar achter de feiten aan en wordt ons taxi imago steeds slechter door dit taxibeleid.
Aanbesteden,we zien het,een race naar de bodem,geen chauffeur meer te vinden.

Stef Bouwhuis|06.10.22|11:57

Persoonlijk denk ik dat het ‘aanbesteden’ iets veel belangrijkers is om aan de kaak te stellen. Het telkens opnieuw moeten onderhandelen om je ‘eigen klus’ te behouden, leidt tot een steeds verder uitgeknepen prijs. Je wordt immers steeds bedreigd met het verlies van de klus, die voor je bedrijf grote consequenties kan hebben. De ‘inkoper’ is getraind is op dit (chanteren) onderhandelen.

Misschien moeten de ondernemers gezamenlijk een specialist aantrekken, die mee onderhandelt.

Stef Bouwhuis|06.10.22|11:59

Het is niet allen Uber dat uitbuit en de regels overtreedt. Het zijn vaak de grote bedrijven, die lobbyisten kunnen inhuren en onderhandelen tot het gaatje. Alleen zijn Amerkanen wat brutaler.

Roger Kaiser|06.10.22|13:50

Dankzij Uber leef ik zelfstandig en bepaal zelf wanneer ik rijd met Uber.
Zo rij ik overdag en of de vooravond en heb rit op rit, verdien voldoende om zeker 3x per jaar met vakantie te gaan. Ik kan volledig zelf werktijden bepalen, dus nooit nachtdiensten of op zondag. Mijn vrouw hoeft niet meer te werken en leven we in luxe. Zeker geen uitbuiting van Uber dus.
Uber is meest betrouwbare taxi systeem voor zowel chauffeurs als ook passagiers.

Salahodin Akhtary|06.10.22|15:14

Uber is een oneerlijke concurrent!
https://taxiarnhemcentrale.nl/

Ali Ates|06.10.22|16:59

Roger, stop ✋, je kan dagen lang zeggen dat je veel verdiend en vrijheid hebt.
Dat weet de FNV ook dat we heel veel verdienden en al die andere groepen ook .
Het gaat juist om die geld wat jij en ik verdien dat willen ze afpakken via de rechter om pensioen fonds en de belastingkist te vullen.
Ik rij al 21 jaar straat taxi in Amsterdam nog nooit zo veel omzet gedraaid sinds de platform centrale er zijn ,maar wat je ook zegt ze draaien om in uitbuiting of schijnondernemer.
Geld stroom war hij wilt

Ali Ates|06.10.22|17:41

Aantal jaren geleden was nep spion van FVN uber gaan rijden zo genaamd ondercover maakte video filmpjes op en vertelde dat hij 5euro per uur verdient met uber.
.
Als wij echt 5euro per uur zouden verdienen zou uber ons ook niet in loondienst kunnen nemen want dan kan hij zelf de minimum taxi cao loon niet kunnen betalen.

De taxi vergunningen zijn in 1999 vrij geven ,Platform bestaan pas vanaf 2012 , dus niemand moet mij vertellen dat nu opeens schijnondernemer zijn geworden.

Leon Nieuwenhuizen|06.10.22|19:54

De kracht van Uber zit er in dat de dichtstbijzijnde chauffeur (via satelliet) het snelst ter plaatse is en daarom ook meest efficiënt

Rex Urban|07.10.22|13:15

@ Leon, Ali, In ons land was die kracht er al in 1997! ver voor Uber er mee kwam.
Te koop bij div. fabrikanten.
Maar helaas kwam de verplichtte BCT, die Taxi automatisering verstoorde en Fabrikanten om zeep hielp door idiote eisen te stellen aan een BCT.
In 1997 werkten wij met de on-line Metrolink Taxi boordcomputer die geschikt was voor Ride-sharing, met gebruik van position determination, stoelcont. t.b.v. controle van het aantal passagiers.
De Taximarkt pikte het niet op, en nog niet.

Ali Ates|07.10.22|20:12

Hey Leon ,ik snap je verhaal,dat is wel vervelend dat zo is gegaan.

Maar eerlijk gezegd heb niet zo veel problemen met BTC ,tik tik tik op de scherm en door rijden.
Werd vroeger helemaal gek van die rittenkaart in te vullen en ik was ook nog een knoeier met de pen 🖊️ raakte elke week wel een pen kwijt.

Ik snap wel je frustratie dat de onwikeling door BTC is belemmerd is .

airport-taxi vervoer|08.10.22|15:52

@Leon, de kracht van Uber is dat het gesteund wordt door ettelijke miljarden aan durfkapitaal. Dit laat Uber ver onder de marges opereren, plus iedereen kan zomaar taxiondernemer worden nu, dus ook degenen die vroeger wat minder sterk waren in het vak rekenen

Taxi Volendam|09.10.22|18:32

Je helpt Uber er mee hun klanten bestand uit te breiden en daarmee een overstap te maken naar de zelfrijdende Taxi.
Daarbij worden de Uber chauffeurs uiteindelijk bedankt.
Het lijkt me nodig dat het wettelijk geregeld wordt.
Het is dom om je als een OS voor de Uber kar te laten spannen.

Kabinet blijft Uber als gesprekspartner zien | TaxiPro
Minister Karien van Gennip
Uber Files

Kabinet blijft Uber als gesprekspartner zien

Minister Karien van Gennip Foto: ANP/Bart Maat

Het kabinet wil, zelfs na de Uber Files, nog met taxiplatform Uber in gesprek blijven, als het gaat om beleid en wetgeving die relevant is voor specifieke bedrijven. Dat laat minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) weten in een reactie op schriftelijke vragen die zijn ingediend door SP-Kamerlid Bart van Kent.

Van Kent wilde onder andere van minister Van Gennip weten of zij op de hoogte is van de “agressieve (lobby)methoden” die het Amerikaanse bedrijf volgens de Uber Files gebruikt heeft, om wetgeving rondom schijnzelfstandigheid te beïnvloeden. De minister heeft in haar beantwoording laten weten op de hoogte te zijn van de berichtgeving die daarover is verschenen in diverse media, maar benadrukt dat Uber wel haar belangen kenbaar mag maken.

Daarnaast is het volgens de minister belangrijk om zoveel mogelijk signalen op te vangen, om beleid en wetgeving omtrent dit onderwerp, zo goed mogelijk toe te passen op de praktijk. “Het aanhoren van eventuele aandachtspunten van dergelijke partijen bij beleid en/of wetgeving hoort hierbij”, zo stelt Van Gennip. “Dat een bedrijf als Uber, net als andere partijen, belangen kenbaar maakt en behartigt, vind ik op zichzelf dan ook niet problematisch.”

Pamperbeleid

Daarnaast wil Van Kent van de minister weten waarom er jarenlang een “pamperbeleid” is gevoerd richting Uber. Volgens het SP-Kamerlid duldt het Amerikaanse taxiplatform namelijk geen enkele vorm van overheid. Volgens de minister moet ieder bedrijf dat zich hier heeft gevestigd, zich aan de geldende wet- en regelgeving houden. “Als het gaat om wetgeving rondom schijnzelfstandigheid is daar geen beleid op gevoerd met het doel om specifieke bedrijven te bevoordelen”, zo schrijft Van Gennip. “Alle bedrijven die in Nederland activiteiten ontplooien, dienen zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving. Dit geldt ook voor Uber.”

Toch is Van Kent, in tegenstelling tot de minister, van mening dat Uber door het kabinet niet meer als gesprekspartner gezien moet worden, vanwege de Uber Files. Van Gennip is dat niet met hem eens. “Als het gaat om beleid en wetgeving die relevant is voor specifieke bedrijven, zijn zij daarbij ook een (potentiële) gesprekspartner. Dat blijft zo. In zoverre verandert het kabinetsbeleid niet naar aanleiding van de Uber-Files.”

Rechterlijke uitspraken

Tot slot wilde Bart van Kent van het kabinet weten op welke manier Uber druk heeft geprobeerd uit te oefenen op de voorliggende rechterlijke uitspraken die zijn gedaan, op het gebied van het in dienst nemen van chauffeurs. Zo heeft de rechter vorig jaar bepaald dat Uber haar chauffeurs in dienst moeten nemen en moet betalen volgens de geldende taxi-cao. Volgens minister Van Gennip hoeft het taxiplatform zich echter nog niet te houden aan deze uitspraak, omdat het hoger beroep van deze zaak nog in volle gang is.

“Het uitvoering geven aan rechterlijke uitspraken is – voor wat betreft deze civielrechtelijke uitspraken – in beginsel aan de betrokken partijen in een geding”, zegt Van Gennip daarover. “Onlangs heeft het Gerechtshof Amsterdam bepaald dat Uber nog geen uitvoering hoeft te geven aan de uitspraak van de rechtbank inzake de naleving van de cao voor chauffeurs, hangende het hoger beroep dat Uber daartegen heeft ingesteld.”

Geheimhoudingsplicht

Minister van Gennip kon wegens een geheimhoudingsplicht niet verder ingaan op het toezicht en de handhaving die door de belastingdienst is uitgevoerd. Ook staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) beriep zich eerder op deze geheimhoudingsplicht. Volgens diverse media heeft de belastingdienst vergaande afspraken gemaakt met Uber omtrent te betalen belastingen. SP-parlementariër Mahir Alkaya stelde een aantal Kamervragen over deze kwestie.

Hoewel staatssecretaris Van Rij liet weten dat deze kwestie wordt onderzocht, liet hij tevens weten niet alle resultaten van het onderzoek te kunnen openbaren, wegens deze fiscale geheimhoudingsplicht. De CDA-bewindsman bood zowel de Eerste als de Tweede Kamer een vertrouwelijke briefing aan, waarin de conclusies van het onderzoek wél geopenbaard en besproken kunnen worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

13 reacties op “Kabinet blijft Uber als gesprekspartner zien”

Peter Walgreen|04.10.22|11:32

Mede door dit soort zaken denk ik dat het vertrouwen in de politiek nog verder richting de 0% zal gaan.

Taxi Volendam|04.10.22|21:28

Ja Peter, zolang bedrijven, zoals het Uber platform die chauffeurs uitbuiten,
geholpen worden door minister van Gennip en ex minister Kroes,is er 0 vertrouwen in beleid van de Overheid .
Ambtenaren, 3é macht, worden niet aangesproken op hun beleid en de minister heeft zelf onvoldoende verstand van zaken.
Zo hollen we 22 jaar achter de feiten aan en wordt ons taxi imago steeds slechter door dit taxibeleid.
Aanbesteden,we zien het,een race naar de bodem,geen chauffeur meer te vinden.

Stef Bouwhuis|06.10.22|11:57

Persoonlijk denk ik dat het ‘aanbesteden’ iets veel belangrijkers is om aan de kaak te stellen. Het telkens opnieuw moeten onderhandelen om je ‘eigen klus’ te behouden, leidt tot een steeds verder uitgeknepen prijs. Je wordt immers steeds bedreigd met het verlies van de klus, die voor je bedrijf grote consequenties kan hebben. De ‘inkoper’ is getraind is op dit (chanteren) onderhandelen.

Misschien moeten de ondernemers gezamenlijk een specialist aantrekken, die mee onderhandelt.

Stef Bouwhuis|06.10.22|11:59

Het is niet allen Uber dat uitbuit en de regels overtreedt. Het zijn vaak de grote bedrijven, die lobbyisten kunnen inhuren en onderhandelen tot het gaatje. Alleen zijn Amerkanen wat brutaler.

Roger Kaiser|06.10.22|13:50

Dankzij Uber leef ik zelfstandig en bepaal zelf wanneer ik rijd met Uber.
Zo rij ik overdag en of de vooravond en heb rit op rit, verdien voldoende om zeker 3x per jaar met vakantie te gaan. Ik kan volledig zelf werktijden bepalen, dus nooit nachtdiensten of op zondag. Mijn vrouw hoeft niet meer te werken en leven we in luxe. Zeker geen uitbuiting van Uber dus.
Uber is meest betrouwbare taxi systeem voor zowel chauffeurs als ook passagiers.

Salahodin Akhtary|06.10.22|15:14

Uber is een oneerlijke concurrent!
https://taxiarnhemcentrale.nl/

Ali Ates|06.10.22|16:59

Roger, stop ✋, je kan dagen lang zeggen dat je veel verdiend en vrijheid hebt.
Dat weet de FNV ook dat we heel veel verdienden en al die andere groepen ook .
Het gaat juist om die geld wat jij en ik verdien dat willen ze afpakken via de rechter om pensioen fonds en de belastingkist te vullen.
Ik rij al 21 jaar straat taxi in Amsterdam nog nooit zo veel omzet gedraaid sinds de platform centrale er zijn ,maar wat je ook zegt ze draaien om in uitbuiting of schijnondernemer.
Geld stroom war hij wilt

Ali Ates|06.10.22|17:41

Aantal jaren geleden was nep spion van FVN uber gaan rijden zo genaamd ondercover maakte video filmpjes op en vertelde dat hij 5euro per uur verdient met uber.
.
Als wij echt 5euro per uur zouden verdienen zou uber ons ook niet in loondienst kunnen nemen want dan kan hij zelf de minimum taxi cao loon niet kunnen betalen.

De taxi vergunningen zijn in 1999 vrij geven ,Platform bestaan pas vanaf 2012 , dus niemand moet mij vertellen dat nu opeens schijnondernemer zijn geworden.

Leon Nieuwenhuizen|06.10.22|19:54

De kracht van Uber zit er in dat de dichtstbijzijnde chauffeur (via satelliet) het snelst ter plaatse is en daarom ook meest efficiënt

Rex Urban|07.10.22|13:15

@ Leon, Ali, In ons land was die kracht er al in 1997! ver voor Uber er mee kwam.
Te koop bij div. fabrikanten.
Maar helaas kwam de verplichtte BCT, die Taxi automatisering verstoorde en Fabrikanten om zeep hielp door idiote eisen te stellen aan een BCT.
In 1997 werkten wij met de on-line Metrolink Taxi boordcomputer die geschikt was voor Ride-sharing, met gebruik van position determination, stoelcont. t.b.v. controle van het aantal passagiers.
De Taximarkt pikte het niet op, en nog niet.

Ali Ates|07.10.22|20:12

Hey Leon ,ik snap je verhaal,dat is wel vervelend dat zo is gegaan.

Maar eerlijk gezegd heb niet zo veel problemen met BTC ,tik tik tik op de scherm en door rijden.
Werd vroeger helemaal gek van die rittenkaart in te vullen en ik was ook nog een knoeier met de pen 🖊️ raakte elke week wel een pen kwijt.

Ik snap wel je frustratie dat de onwikeling door BTC is belemmerd is .

airport-taxi vervoer|08.10.22|15:52

@Leon, de kracht van Uber is dat het gesteund wordt door ettelijke miljarden aan durfkapitaal. Dit laat Uber ver onder de marges opereren, plus iedereen kan zomaar taxiondernemer worden nu, dus ook degenen die vroeger wat minder sterk waren in het vak rekenen

Taxi Volendam|09.10.22|18:32

Je helpt Uber er mee hun klanten bestand uit te breiden en daarmee een overstap te maken naar de zelfrijdende Taxi.
Daarbij worden de Uber chauffeurs uiteindelijk bedankt.
Het lijkt me nodig dat het wettelijk geregeld wordt.
Het is dom om je als een OS voor de Uber kar te laten spannen.