Regiotaxi, ouderen, taxi, taxichauffeur

Connexxion helpt mee Nederland dementievriendelijk te maken

Chauffeurs van Connexxion Taxi Services worden binnenkort getraind hoe ze moeten omgaan met klanten met dementie. Het is een van de maatregelen waarmee het vervoersbedrijf de landelijke campagne ‘Samen Dementievriendelijk’ ondersteunt. Behalve Connexxion Taxi Services hebben ook onder meer Albert Heijn en de gemeente Amsterdam hun medewerking toegezegd.

Voor die campagne, onderdeel van het Deltaplan Dementie, is de komende vijf jaar 10 miljoen euro beschikbaar. Alzheimer Nederland en pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM zijn de uitvoerders. De campagne ging eerder deze week van start tijdens de Europese conferentie ‘Living well with(out) dementia’.

Helpende hand

Omkijken naar mensen met dementie gaat iedereen aan, zo zei staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid bij de aftrap, temeer omdat het merendeel van de mensen met dementie thuis woont. “Soms hebben ze even iemand nodig die doorheeft wat er aan de hand is als ze het bijvoorbeeld even niet meer weten bij de kapper of zonder bestemming de bus instappen. En die mensen, die helpende hand, dat zijn wij allemaal”, aldus Van Rijn. In Nederland wonen nu naar schatting 260.000 mensen met dementie. De verwachting is dat dat aantal in 2050 is opgelopen tot ongeveer 400.000.
Connexxion speelt in op die ontwikkeling door zijn taxichauffeurs te leren hoe ze het beste kunnen omgaan met passagiers die lijden aan dementie. Samen met Alzheimer Nederland is het interne opleidingsinstituut van het vervoersbedrijf bezig met de ontwikkeling van een speciale e-learning module die vast onderdeel moet gaan uitmaken van de basisopleiding van taxichauffeurs.

Pilot in Amsterdam

Binnenkort start in Amsterdam een pilot. Ongeveer 25 van de 600 chauffeurs van AOV (aanvullend openbaar vervoer) Amsterdam gaan de nieuwe module volgen. Tegelijkertijd krijgen ze een praktijktraining, waarbij acteurs worden ingezet. Als de pilot goed verloopt, gaan ook de andere Connexxion-chauffeurs die veel ouderen vervoeren, in Amsterdam en elders in het land dat opleidingstraject volgen, zoals bij Regiotaxi Haaglanden en Taxxbus Eindhoven.

Connexxion zocht vorig jaar al contact met Alzheimer Nederland, nog voor er sprake was de huidige campagne, omdat het bedrijf als grootste doelgroepenvervoerder wilde inspelen op de toenemende vergrijzing, vertelt woordvoerder Hendri Beltman. Onder de passagiers die Connexxion Taxi Services vervoert zijn ook behoorlijk wat mensen die dementie hebben of dat mogelijk nog krijgen. Chauffeurs leren hoe ze met die doelgroep rekening kunnen houden. Bijvoorbeeld door niet halverwege de rit af te wijken van de afgesproken bestemming als een passagier impulsief besluit op een andere locatie afgezet te willen worden. Beltman: “De kans bestaat dat ze dan gaan dwalen. Dat moet je niet willen.” En ook moeten mensen met dementie een ‘warme overdracht’ krijgen: chauffeurs moeten hen ophalen bij de deur en ook persoonlijk afzetten.

Tijdige informatie

Het liefst zou Connexxion volgens Beltman al tijdens het plannen van de ritten al weten of passagiers lijden aan dementie, zodat chauffeurs daar op in kunnen spelen. “Dat vergt tijd. Die informatie hebben we nodig van de gemeente of van een familielid dat een rit boekt.” Meewerken aan een dementievriendelijk Nederland is voor Connexxion vanzelfsprekend, zegt Beltman. ” Ondanks alle bezuinigingen blijven we kwaliteit leveren. Dat zit in onze genen.”

Voorlopig blijft de training om te leren omgaan met dementiepatiënten binnen Connexxion beperkt tot de divisie Taxi Services. Uitbreiding naar het openbaar vervoer is op termijn niet uitgesloten.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Connexxion helpt mee Nederland dementievriendelijk te maken”

Jan van Gouda|12.05.16|20:39

( Ondanks alle bezuinigingen blijven we kwaliteit leveren. ) maar gaat ten kosten van het vaste personeel die elke maand moet vechten om zijn uren uitbetaald te krijgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.