rolstoelauto, tribus, taxi

Kort geding vertraagt aanbesteding Regiotaxi Utrecht

De aanbesteding van het Regiotaxi-vervoer in een aantal Utrechtse gemeenten heeft opnieuw vertraging opgelopen. ZCN Totaalvervoer, een van de vijf inschrijvers, is het nog steeds niet eens met de manier van aanbesteden en heeft daarom een kort geding aangespannen tegen de provincie Utrecht, de opdrachtgever. Dat kort geding dient op 16 juni. De beoogde ingangsdatum van het nieuwe contract, 1 juli, zal daardoor waarschijnlijk niet gehaald worden.

Hoewel de provincie EMVI (Economisch meest voordelige inschrijving) als gunningscriterium heeft gehanteerd, was het volgens ZCN een aanbesteding op prijs. Bij EMVI gaat het vooral om de beste prijs-kwaliteitsverhouding, maar bij de beoordeling van de inschrijvingen door de provincie kwam het kwaliteitsaspect niet goed uit de verf volgens een woordvoerder van de BIOS-groep, waar ZCN onder valt. “Je kon met kwaliteit in wezen geen invloed uitoefenen op de score.” Dat is in de ogen van ZCN in strijd met de regels. Het bedrijf vindt daarom dat de aanbesteding over moet. In het kort geding op 16 juni zal de rechter zich over de zaak buigen.

Loting

De provincie kon nog niet inschatten welke gevolgen de rechtszaak heeft voor de ingangsdatum van de nieuwe concessie. Dat de streefdatum van 1 juli niet gehaald kan worden, lijkt wel duidelijk omdat eerder in de aanbestedingsprocedure ook al vertraging ontstond door klachten van dezelfde inschrijver over de gunningssystematiek en over de deelnemende partijen. Die klachten zijn ongegrond verklaard, eerst door het klachtenmeldpunt van de provincie zelf en daarna ook door de landelijke Commissie van Aanbestedingsexperts.

Een andere complicerende factor is dat er binnenkort geloot moet worden, zo laat de provincie weten. In de beoordeling van de inschrijvingen zijn twee vervoerders gelijk precies gelijk geëindigd. Het gaat om Willemsen de Koning en De Vier Gewesten. Ze hebben exact hetzelfde aantal punten behaald. Om te bepalen wie van deze twee het contract krijgt, gaat de provincie loten, zoals de regels voorschrijven. Onduidelijk is nog of dat gebeurt voor of na het kort geding.

Transvision

Regiotaxi Utrecht kent een scheiding tussen de rituitvoering (drie percelen Vervoer), ritaanname (Regiecentrale), monitoring en klachtenaanname. De huidige aanbesteding betreft een deel van de Regiotaxi Utrecht. Het gaat alleen om het vervoer in perceel 1. Het gebied bestaat uit de gemeenten Utrecht (inclusief Vleuten, De Meern, Leidse Rijn) en het deel Maarssen van de gemeente Stichtse Vecht.

De huidige vervoerder Transvision had eigenlijk al per 1 januari 2016 willen stoppen met het vervoer in dit gebied, terwijl de concessie liep tot 15 augustus 2018. Het inmiddels opgeheven Bestuur Regio Utrecht (BRU), destijds verantwoordelijk voor de Regiotaxi Utrecht, stapte vervolgens naar de rechter met de eis dat Transvision het contract zou uitdienen. Van de rechter hoefde Transvision zich niet aan het contract te houden onder dezelfde contractvoorwaarden.

Overbruggingsperiode

Transvision en de provincie Utrecht, de nieuwe opdrachtgever, hebben vervolgens afspraken gemaakt over een overbruggingsperiode. Transvision zou het Regiotaxi-vervoer in ieder geval in de eerste zes maanden van 2016 blijven verzorgen. Mocht er medio 2016 nog  geen nieuwe vervoerder zijn gevonden, dan zou Transvision het vervoer nog maximaal zes maanden langer voortzetten.

Yvonne Ton

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Kort geding vertraagt aanbesteding Regiotaxi Utrecht”

Ron van Gurp|26.05.16|16:46

Het is wel duidelijk dat het ook de provincie niet lukt om een duidelijke, niet voor interpretatie mogelijke, aanbesteding uit te schrijven.
Voorstel om eerst de vraag voor te leggen aan mogelijke inschrijvers of er onduidelijkheden staan in de aanbesteding en deze dan eerst oplossen.
Andere mogelijkheid het vervoer door meerdere bedrijven uitte voeren zoals in Noord-Holland onlangs geregeld is. Dan bepaald de klant met wie men vervoerd wil worden en niet de gemeente of de provincie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.