Taxibus

Zorginstelling draait vervoer door vrijwilligers voorlopig terug

De Zeeuwse zorginstelling Arduin gaat vanaf vandaag weer werken met een professionele vervoerder voor het halen en brengen van cliënten. Recent werd overgestapt naar een systeem waarin alle cliënten vervoerd worden door vrijwilligers en medewerkers van Arduin. Vanwege de flinke opstartproblemen keert men nu terug naar de oude werkwijze, om het nieuwe systeem straks gefaseerd in te voeren.

Het nieuwe systeem is daarmee een kleine maand van kracht geweest. “Op donderdag 2 november was Arduin overgestapt naar een vervoersplan waarbij alle cliënten thuis opgehaald en teruggebracht worden door Arduin-busjes, gereden door vrijwilligers en medewerkers van Arduin. Door de opstartproblemen die dat met zich meebracht kwam het belang van cliënten, hun ouders en Arduin-medewerkers dusdanig onder druk te staan, dat Arduin nu voorlopig teruggaat naar het oude vervoerssysteem”, zo laat de zorginstelling weten.

Goed voorbereid

“Een efficiënt vervoersplan met zo kort mogelijke reistijden en binnen het beschikbare budget is noodzakelijk om ook in de toekomst onze cliënten van en naar hun werk of dagbesteding te vervoeren,” legt bestuurder Peter van Wijk namens Arduin uit. De invoer van het nieuwe vervoersplan is volgens hem lang en goed voorbereid en sinds de invoering is er dagelijks geëvalueerd.

“Helaas moeten we, ondanks dat het elke dag een stukje beter gaat, ook concluderen dat er toch nog te veel fout gaat. Routes bleken in de praktijk niet altijd voldoende haalbaar en niet iedereen was goed op de hoogte van alle eerder gemaakte afspraken.”

De afgelopen weken hebben ouders, cliënten en medewerkers dan ook veelvuldig aan de bel getrokken. Van Wijk vindt dat terecht. “Cliënten die te lang in de bus zitten, te laat opgehaald worden of medewerkers die langer moeten blijven omdat het busje er nog niet is, vinden wij onacceptabel. Dat zijn nu juist de dingen die we met een nieuw vervoersplan hadden willen voorkomen. Wij betreuren het dat het zo gelopen is.“

Zeer gefaseerd

Sinds 2 november is de oude vervoerder, TCR, wel beschikbaar gebleven en af en toe bijgesprongen. Per 28 november neemt TCR weer het vervoer zoals voorheen rijden. De volgende keer zal het nieuwe vervoerplan niet ineens maar “zeer gefaseerd” worden ingevoerd, in samenwerking met TCR. Die invoering zal vanaf begin 2018 worden verzorgd.

“We realiseren ons dat de volledige overstap veel onrust heeft veroorzaakt bij onze cliënten. Door voorlopig weer met de TCR-bussen en de bekende chauffeurs en begeleiders te rijden, hopen we voor onze cliënten en hun familie de rust weer terug te brengen. En het geeft ons de tijd om samen met alle betrokkenen de gefaseerde invoering van het nieuwe vervoersplan in 2018 voor te bereiden”, aldus Peter van Wijk.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

11 reacties op “Zorginstelling draait vervoer door vrijwilligers voorlopig terug”

Taxi Volendam|28.11.17|11:24

Wanneer ik bovenstaande goed begrijp is het zo dat TCR Arduin gaat helpen om het vrijwilligers vervoer verder op de rit te helpen.
Niet sympathiek van TCR, nee, zelfs dom.
Waarom mogen Taxibedrijven niet met vrijwilligers werken?
Is dat om bedrijven als Arduin in het zadel te helpen?
Ritjes met dergelijke Belbus bedrijven kosten ondanks subsidie meer als het landelijk vastgesteld Taxi tarief.
B.v €2.- per dorps rit X 8 zitplaatsen = € 16.
ILT zou duidelijkheid moeten geven maar helaas….

Erwin Quaaden|28.11.17|11:44

Blijkbaar is het plannen en verzorgen van personenvervoer dan toch echt wel een vak waar je kennis voor nodig hebt. Het feit dat TCR gaat meewerken om het nieuwe vervoersplan te implementeren…daar begrijp ik dan eens helemaal niks van..

Pierre van Aert|28.11.17|20:26

Vrijwilligers hebben geen commerciële instelling, die nemen voor het ophalen van klanten gewoon ruim de tijd, boven ophalen, jas aandoen enz enz. Gezellig een praatje maken. Geen wonder dat het dan uit de hand loopt.
Klanten moeten ook opgevoed worden, staan ze niet klaar ( wat verplicht is ) gewoon doorrijden, dan staan ze de volgende keer wel klaar.

Wim de Leeuw|29.11.17|20:26

Respect voor TCR dat ze ondanks dreigend verlies van werk door oneerlijke concurrentie de clienten niet in de kou laten staan, Arduin moet doen waar ze goed in zijn is nu weer gebleken en niet ten koste van een kwetsbare groep geld willen besparen. Arduin weet dat stress en onrust bij deze clienten zoveel mogelijk moet worden voorkomen, ik hoop dat geschoold TCR personeel het werk mag blijven doen voor deze kwetsbare groep als beloning en dat dit een les is voor vele vergelijkbare instanties

Jean-pierre Mertens|30.11.17|12:54

In België rijd ik samen met een groep vrijwilligers voor de Mindermobielencentrale/Handicar mensen met een bescheiden inkomen naar de dokter, het ziekenhuis, de dagbesteding. Moet ik me nu schuldig voelen voor die werkverdringing, terwijl duidelijk is dat de commerciële kanalen voor heel wat van onze “klanten” niet betaalbaar zijn en zij hier minder terecht kunnen voor een zorgzame begeleiding.

Paul Dijkhuizen|30.11.17|14:35

@Jean-Pierre, Ik weet niet hoe dat in België geregeld is met verzekeringen, subsidies etc. Maar vervoer van en naar het ziekenhuis per ambulance zit in Nederland wél in de zorgverzekering, per taxi alleen in bijzondere gevallen. Indien er geen ‘potjes’, subsidies of verzekeringsvergoedingen beschikbaar zijn zal iemand inderdaad gewoon gebruik moeten maken van een Taxi. Het feit dat de kosten hoog zijn rechtvaardigt op zich niet dat dit vervoer door vrijwilligers moet worden gedaan, verdringing.

Paul Dijkhuizen|30.11.17|14:40

Zeker wanneer dit via gemeentelijke instanties wordt geregeld, die zullen daar dan gewoon budget voor vrij moeten maken. In hun berekeningen van de kostprijs zouden ze ook eens de kosten voor die chauffeur die anders een betaalde baan zou hebben gehad mee moeten rekenen, banen creëren is iets anders dan vrijwilligers met behoud van uitkering inzetten om werk van anderen te doen. Als U niet zou rijden, zouden uw ‘klanten’ dan niet bij dokter, ziekenhuis of dagbesteding komen? Of alleen duurder?

Jean-pierre Mertens|30.11.17|17:06

Ons Belgisch sociaal systeem zit natuurlijk helemaal anders in elkaar als het Nederlandse. Uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen en er verschijnen voldoende artikelen over (vervoers)bedrijven die het hoofd financiëel niet boven water houden, ondanks dat er ruim voldoende werkingsmiddelen zouden zijn om professioneel personeel in te zetten zoals ik durf af te leiden uit sommige commentaren.

Jean-pierre Mertens|30.11.17|17:11

Duurder, veel duurder! Of er helemaal niet meer geraken wegens onbetaalbaar voor sommigen, ontoereikend openbaar vervoer, e.d. Ook dat is realiteit (hier in België).

Taxi Volendam|30.11.17|20:44

@ Jean-Pierre
In ons land wordt niet gekeken naar je vermogen of je in aanmerking komt voor dit z.g. vrijwilligers vervoer. Iedereen komt in aanmerking, dus ook hij of zij die het makkelijk kunnen betalen.
De gemeenschap draait voor de kosten op.
Daarnaast zijn er P.G.B ’s verkrijgbaar voor minder draagkrachtige.
Zorgbedrijven horen zorg te verlenen en niet tegen wettelijke regels in personenvervoer. Chauffeurs horen ook niet te opereren of bloed te prikken.
Schoenmaker blijf bij je leest.

Jean-pierre Mertens|30.11.17|22:30

“Zorg” heeft in België blijkbaar een bredere betekenis dan in Nederland en beperkt zich hier niet tot opereren en prikken!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.