Connexxion taxibus 4

Moederbedrijf Connexxion Taxi schetst situatie door corona

Het taxionderdeel en het OV-deel van vervoerder Connexxion hebben de afgelopen maanden een flinke klap te verduren gekregen. Het is nog onduidelijk of wanneer die reizigersaantallen zich weer herstellen. Moederbedrijf Transdev Nederland waarschuwt daarom dat ontslagen op de loer liggen als de situatie niet verandert of er geen financiële compensatie komt.

Dit blijkt uit een brief van Transdev-directeur Pier Eringa aan alle medewerkers. Hij heeft in een update aan al het personeel laten hoe het ervoor staat bij het bedrijf, dat zowel OV als taxivervoer verzorgt. De coronacrisis decimeerde de cijfers en het taxionderdeel van het bedrijf, met name gericht op zorg- en leerlingenvervoer, kwam vrijwel stil te liggen.

Herstel

Het herstel heeft beperkt weer ingezet en inmiddels wordt dus weer circa 50 procent van de ritten gereden. Aan de andere kant is het onmogelijk om te voorspellen wanneer het aantal ritten zich weer hersteld tot het begin van dit jaar. Dit komt onder andere door de voorzichtigheid van reizigers in risicodoelgroepen en zorgconsulten die de afgelopen maanden telefonisch of digitaal zijn gedaan en zo wellicht ook blijven in de nabije toekomst.

Het is zelfs niet met zekerheid te zeggen of het aantal reizigers de komende tijd zich überhaupt zal herstellen tot het oude niveau. Nu zijn er door de vervoerder wel goede afspraken gemaakt met de opdrachtgevers over compensatie. Maar dat is niet voldoende en in het zorgvervoer is het nodig dat er, samen met de overheden, gekeken wordt naar de periode na de zomer om continuïteit te waarborgen.

Minder dienstverlening

Op dit moment is die continuïteit niet zo zeker, schrijft Eringa. “Zolang we geen duidelijkheid hebben, moeten we ook rekening houden met onvoldoende compensatie en/of geen terugkeer van alle reizigers op korte termijn. Daarom bereiden we verschillende scenario’s voor, waarbij het leveren van minder dienstverlening echt tot de mogelijkheden behoort.”

Het is niet mogelijk om dezelfde dienstverlening te blijven bieden als de reizigersaantallen niet op het oude niveau komen. “We kunnen niet zoals ‘voor corona’ blijven rijden als de reizigersaantallen en -ritten, en daarmee onze inkomsten, achterblijven. En een lager voorzieningenniveau betekent ook dat we rekening moeten houden met het inkrimpen van het aantal arbeidsplaatsen, in de uitvoering en de ondersteuning.” Ook benadrukt Transdev dat dit een onwenselijke situatie is, vooral omdat taxivervoer voor sommige mensen de enige manier is om bijvoorbeeld bij werk, dagbesteding, ziekenhuis of familie te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Moederbedrijf Connexxion Taxi schetst situatie door corona | TaxiPro
Connexxion taxibus 4

Moederbedrijf Connexxion Taxi schetst situatie door corona

Het taxionderdeel en het OV-deel van vervoerder Connexxion hebben de afgelopen maanden een flinke klap te verduren gekregen. Het is nog onduidelijk of wanneer die reizigersaantallen zich weer herstellen. Moederbedrijf Transdev Nederland waarschuwt daarom dat ontslagen op de loer liggen als de situatie niet verandert of er geen financiële compensatie komt.

Dit blijkt uit een brief van Transdev-directeur Pier Eringa aan alle medewerkers. Hij heeft in een update aan al het personeel laten hoe het ervoor staat bij het bedrijf, dat zowel OV als taxivervoer verzorgt. De coronacrisis decimeerde de cijfers en het taxionderdeel van het bedrijf, met name gericht op zorg- en leerlingenvervoer, kwam vrijwel stil te liggen.

Herstel

Het herstel heeft beperkt weer ingezet en inmiddels wordt dus weer circa 50 procent van de ritten gereden. Aan de andere kant is het onmogelijk om te voorspellen wanneer het aantal ritten zich weer hersteld tot het begin van dit jaar. Dit komt onder andere door de voorzichtigheid van reizigers in risicodoelgroepen en zorgconsulten die de afgelopen maanden telefonisch of digitaal zijn gedaan en zo wellicht ook blijven in de nabije toekomst.

Het is zelfs niet met zekerheid te zeggen of het aantal reizigers de komende tijd zich überhaupt zal herstellen tot het oude niveau. Nu zijn er door de vervoerder wel goede afspraken gemaakt met de opdrachtgevers over compensatie. Maar dat is niet voldoende en in het zorgvervoer is het nodig dat er, samen met de overheden, gekeken wordt naar de periode na de zomer om continuïteit te waarborgen.

Minder dienstverlening

Op dit moment is die continuïteit niet zo zeker, schrijft Eringa. “Zolang we geen duidelijkheid hebben, moeten we ook rekening houden met onvoldoende compensatie en/of geen terugkeer van alle reizigers op korte termijn. Daarom bereiden we verschillende scenario’s voor, waarbij het leveren van minder dienstverlening echt tot de mogelijkheden behoort.”

Het is niet mogelijk om dezelfde dienstverlening te blijven bieden als de reizigersaantallen niet op het oude niveau komen. “We kunnen niet zoals ‘voor corona’ blijven rijden als de reizigersaantallen en -ritten, en daarmee onze inkomsten, achterblijven. En een lager voorzieningenniveau betekent ook dat we rekening moeten houden met het inkrimpen van het aantal arbeidsplaatsen, in de uitvoering en de ondersteuning.” Ook benadrukt Transdev dat dit een onwenselijke situatie is, vooral omdat taxivervoer voor sommige mensen de enige manier is om bijvoorbeeld bij werk, dagbesteding, ziekenhuis of familie te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.