Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken

Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Rolstoelen die voldoen aan de richtlijn ISO 7176-19 en dus ‘gecrashtest’ zijn, kunnen bijna altijd veilig vervoerd worden. Maar niet alle rolstoelen kunnen deze test ondergaan. Chauffeurs moeten met vanaf volgend jaar daarom, ongeacht of de rolstoel wel of niet voldoet aan deze richtlijn, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Dit staat in de nieuwe code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR). 

De huidige Code VVR is in oktober 2017 van kracht gegaan en heeft als uitgangspunt dat rolstoelgebruikers op een vaste zitplaats worden vervoerd. Als dit niet mogelijk is, mogen ze vervoerd worden in rolstoelen die voldoen aan de ISO-richtlijn. Deze zijn te herkennen aan het haaksymbool. Is ook dit niet mogelijk, worden ze zonder andere passagiers – oftewel ‘solo’ – vervoerd.

De overgangsregeling van de code VVR is na twee eerdere verlengingen, vanwege de coronacrisis in november 2020 opnieuw verlengd tot 31 december 2021. Henk van Gelderen van Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) legt uit dat er in de afgelopen jaren is gekeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden die in de praktijk ontstaan in het rolstoelvervoer volgens de code.

In de overgangsperiode zijn er veel gesprekken gevoerd tussen alle belanghebbenden. “Er is hierbij veel bereikt”, stelt Van Gelderen. “Door fabrikanten zijn meerdere complexe combinaties van rolstoelen onderzocht om de crashtest veilig te maken, is er voorlichting gegeven en zijn trainingen gevolgd door vervoerders. Maar bovenal is er meer inzicht gekomen in de complexiteit van de praktijk en relevante wetgeving.”

Crashtest nog steeds zwaar aanbevolen

Uiteindelijk is SFM gekomen tot een nieuwe code VVR. Hierbij wordt de crashtest nog steeds zwaar aanbevolen, maar omdat er bovendien ook rolstoelen zijn die niet gecrashtest kunnen worden, is dit geen eis meer voor vervoer met meerdere personen. “Deze rolstoelen kunnen namelijk wel veilig zijn, maar deze mensen moeten nu solo vervoerd worden omdat hun rolstoel niet voorzien is van een haaksymbool.”

Dit is volgens Van Gelderen geen optimale oplossing. “Tegelijkertijd zijn er ook rolstoelen die voldoen aan de richtlijn maar toch niet goed vastzetbaar blijken. Daarom wordt er nu op basis van wat de code voorschrijft gekeken of een rolstoel veilig bevestigd en vervoerd kan worden en vervalt het solovervoer.”

Verdere voorlichting en training

De vernieuwde code VVR gaat per 1 januari 2022 in. SFM zet in op verdere voorlichting en training van chauffeurs om de code op de juiste manier toe te passen, aldus Van Gelderen. “Zo gaan we nieuwe instructiefilmpjes maken en wordt er een speciale cursus ontwikkeld om chauffeurs nog beter te trainen. Omdat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers te allen tijde bij de vervoerder en de chauffeur ligt, is het van belang dat zij op basis van de code een juiste afweging kunnen maken of de rolstoel veilig vervoerd kan worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken”

Stevie W|13.10.21|20:09

Dus de verantwoordelijkheid wordt feitelijk neergelegd bij de chauffeurs, terwijl een duidelijke leidraad als de VVR gewoon uitsluitsel hoort te geven.
Met deze CAO en afschuiven van verantwoordelijkheid wordt een ‘functie elders’ steeds aantrekkelijker.

Hans Kuipers|14.10.21|13:06

Onbegrijpelijk, hoe kan een chauffeur beoordelen of een stoel veilig is? We zijn toch geen ingenieurs! Ook zijn er veel haakstickers geplakt op onveilige rolstoelen. Dus wanneer er iets fout gaat is de chauffeur de pineut. Feitelijk kun je niemand in een rolstoel meer vervoeren. Ik vind een hoofdsteun onmisbaar maar niemand heeft die, dus kan ik hem/haar weigeren.
Daar hebben ze al die jaren over gepraat!

John Haagmans|23.10.21|20:35

Ben zelf al 30 jaar,taxichauffeur.heb geregeld woorden met de leiding.mijn stelregel is en blijft,dat de chauffeur de eindverantwoordelijke is,en blijft.geen telefonisch contact met de centrale,waar de centralist dan zou bepalen of ik de rolstoel mag meenemen of niet.hij of zij heeft niet het zicht of de kennis om dit te beslissen.als ik wordt aangehouden,en het deugd niet komt mijn naam op het procesverbaal.en mag ik me verantwoorden,en geen baas of centralist.dus ik bepaal,en niemand anders.

Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken | TaxiPro

Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken

Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra
Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Rolstoelen die voldoen aan de richtlijn ISO 7176-19 en dus ‘gecrashtest’ zijn, kunnen bijna altijd veilig vervoerd worden. Maar niet alle rolstoelen kunnen deze test ondergaan. Chauffeurs moeten met vanaf volgend jaar daarom, ongeacht of de rolstoel wel of niet voldoet aan deze richtlijn, de afweging maken of een rolstoel veilig vastzetbaar en vervoerbaar is. Dit staat in de nieuwe code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (VVR). 

De huidige Code VVR is in oktober 2017 van kracht gegaan en heeft als uitgangspunt dat rolstoelgebruikers op een vaste zitplaats worden vervoerd. Als dit niet mogelijk is, mogen ze vervoerd worden in rolstoelen die voldoen aan de ISO-richtlijn. Deze zijn te herkennen aan het haaksymbool. Is ook dit niet mogelijk, worden ze zonder andere passagiers – oftewel ‘solo’ – vervoerd.

De overgangsregeling van de code VVR is na twee eerdere verlengingen, vanwege de coronacrisis in november 2020 opnieuw verlengd tot 31 december 2021. Henk van Gelderen van Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) legt uit dat er in de afgelopen jaren is gekeken naar de mogelijkheden en onmogelijkheden die in de praktijk ontstaan in het rolstoelvervoer volgens de code.

In de overgangsperiode zijn er veel gesprekken gevoerd tussen alle belanghebbenden. “Er is hierbij veel bereikt”, stelt Van Gelderen. “Door fabrikanten zijn meerdere complexe combinaties van rolstoelen onderzocht om de crashtest veilig te maken, is er voorlichting gegeven en zijn trainingen gevolgd door vervoerders. Maar bovenal is er meer inzicht gekomen in de complexiteit van de praktijk en relevante wetgeving.”

Crashtest nog steeds zwaar aanbevolen

Uiteindelijk is SFM gekomen tot een nieuwe code VVR. Hierbij wordt de crashtest nog steeds zwaar aanbevolen, maar omdat er bovendien ook rolstoelen zijn die niet gecrashtest kunnen worden, is dit geen eis meer voor vervoer met meerdere personen. “Deze rolstoelen kunnen namelijk wel veilig zijn, maar deze mensen moeten nu solo vervoerd worden omdat hun rolstoel niet voorzien is van een haaksymbool.”

Dit is volgens Van Gelderen geen optimale oplossing. “Tegelijkertijd zijn er ook rolstoelen die voldoen aan de richtlijn maar toch niet goed vastzetbaar blijken. Daarom wordt er nu op basis van wat de code voorschrijft gekeken of een rolstoel veilig bevestigd en vervoerd kan worden en vervalt het solovervoer.”

Verdere voorlichting en training

De vernieuwde code VVR gaat per 1 januari 2022 in. SFM zet in op verdere voorlichting en training van chauffeurs om de code op de juiste manier toe te passen, aldus Van Gelderen. “Zo gaan we nieuwe instructiefilmpjes maken en wordt er een speciale cursus ontwikkeld om chauffeurs nog beter te trainen. Omdat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers te allen tijde bij de vervoerder en de chauffeur ligt, is het van belang dat zij op basis van de code een juiste afweging kunnen maken of de rolstoel veilig vervoerd kan worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Nieuwe code VVR: crashtest geen eis meer, veiligheid per rolstoel bekeken”

Stevie W|13.10.21|20:09

Dus de verantwoordelijkheid wordt feitelijk neergelegd bij de chauffeurs, terwijl een duidelijke leidraad als de VVR gewoon uitsluitsel hoort te geven.
Met deze CAO en afschuiven van verantwoordelijkheid wordt een ‘functie elders’ steeds aantrekkelijker.

Hans Kuipers|14.10.21|13:06

Onbegrijpelijk, hoe kan een chauffeur beoordelen of een stoel veilig is? We zijn toch geen ingenieurs! Ook zijn er veel haakstickers geplakt op onveilige rolstoelen. Dus wanneer er iets fout gaat is de chauffeur de pineut. Feitelijk kun je niemand in een rolstoel meer vervoeren. Ik vind een hoofdsteun onmisbaar maar niemand heeft die, dus kan ik hem/haar weigeren.
Daar hebben ze al die jaren over gepraat!

John Haagmans|23.10.21|20:35

Ben zelf al 30 jaar,taxichauffeur.heb geregeld woorden met de leiding.mijn stelregel is en blijft,dat de chauffeur de eindverantwoordelijke is,en blijft.geen telefonisch contact met de centrale,waar de centralist dan zou bepalen of ik de rolstoel mag meenemen of niet.hij of zij heeft niet het zicht of de kennis om dit te beslissen.als ik wordt aangehouden,en het deugd niet komt mijn naam op het procesverbaal.en mag ik me verantwoorden,en geen baas of centralist.dus ik bepaal,en niemand anders.