Breda organiseert inloopspreekuur over leerlingenvervoer
De gemeente Breda organiseert op woensdag 13 september een inloopspreekuur, voor ouders wiens kinderen te maken hebben met stroef lopend leerlingenvervoer. Dat laat onderwijswethouder Arjen van Drunen weten op de website van de gemeente. Door middel van het inloopspreekuur hoopt de PvdA-bewindsman een beter beeld van de huidige situatie te krijgen.
“Ieder kind dat vanwege deze problemen thuis zit is er wat mij betreft één te veel”, zegt Van Drunen over de moeizame start van het leerlingenvervoer. “Tijdens het inloopspreekuur wil ik een goed beeld krijgen van de problemen die nu nog spelen. Met deze informatie kunnen we als gemeente beter het gesprek aangaan met de directie van Connexxion en er nogmaals op aandringen dat de problemen zo snel mogelijk worden opgelost.”
Meldpunt
De afgelopen twee weken werd duidelijk dat het leerlingenvervoer in Breda nog te vaak te wensen overlaat. Zo worden sommige leerlingen te laat of zelfs helemaal niet opgehaald. Diverse lokale politieke partijen, zoals D66 en PvdA, stelden al schriftelijke vragen over deze kwestie. De SP opende vorige week zelfs een meldpunt. “Het meldpunt is voor ons een manier om informatie te verzamelen en de problemen in kaart te brengen, om vervolgens met politieke oplossingen te komen”, zei SP-raadslid Michel Verschuren daar destijds over.
Stadskantoor
Breda heeft naar eigen zeggen intensief contact met Connexxion om de huidige problemen zo snel mogelijk op te lossen. “Wij vinden het belangrijk dat alle problemen zo snel mogelijk opgelost worden”, zegt de gemeente daarover. Ouders wiens kinderen gebruikmaken van het leerlingenvervoer, kunnen daarom tijdens het inloopspreekuur hun ervaringen delen. Het inloopspreekuur vindt morgen op het stadskantoor van de gemeente Breda plaats tussen 13.00 en 14.30 uur ’s middags.
Lees ook:
Het probleem is niet alleen het laat komen of niet komen, maar er is een gebrek aan communicatie. Als de ouders via een app op de hoogte gehouden worden van de planning en zelfs live kunnen zien waar het voertuig zich bevindt, die naar hen onderweg is, dan ontstaat daar een veel kalmer verwachtingspatroon door. Deze software zou verplicht moeten zijn.
Een tekort aan personeel zou geen oorzaak moeten zijn. Als er een pool van reserve chauffeurs wordt opgebouwd bij gepensioneerden, die niet zozeer om het geld nog aan het werk willen, maar als er een noodsituatie ontstaat door ziekte of vakanties wel tijdelijk willen ‘bijspringen’ als sociaal gebaar, dan moet dit probleem daarmee oplosbaar worden. Misschien wel elk jaar een betaalde opfriscursus voor de pool.