Informatienota

Gemeente Zwolle stelt Munckhof in gebreke en bereidt schadeclaim voor

Munckhof
Onder meer Munckhof sleepte een perceel in de wacht. Foto: Munckhof

Het doelgroepenvervoer in Zwolle (Wmo- en leerlingenvervoer) wordt niet naar behoren uitgevoerd. Dat stelt het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een informatienota, die naar de Zwolse gemeenteraad is gestuurd. Het gemeentebestuur stelt Munckhof daarom officieel in gebreke en bereidt zelfs een schadeclaim voor.

“Wij constateren dat het doelgroepenvervoer nog steeds niet conform de contractuele afspraken wordt uitgevoerd”, schrijft het Zwolse college in de nota. “Munckhof (die in Zwolle verantwoordelijk is voor de uitvoering van het doelgroepenvervoer) heeft beloofd dat het leerlingenvervoer weer volgens de normale dienstregeling verloopt vanaf 9 januari 2023. Vanaf 1 februari 2023 heeft Munckhof beloofd dat de aangepaste spitstijden voor het Wmo-vervoer, zouden kunnen worden opgeheven. Deze deadlines zijn niet gehaald.”

Ongeruste signalen

Volgens het college van B&W zijn er sinds 9 januari in totaal 56 formele klachten binnengekomen over het doelgroepenvervoer. 24 daarvan gingen over het leerlingenvervoer, 32 over het Wmo-vervoer. “Daarnaast hebben we diverse ongeruste signalen (geen formele klachten) van ouders en scholen ontvangen.”

Volgens het college is er tijdens het kwartaaloverleg van 2 februari 2023 geconcludeerd dat de performance nog steeds niet op niveau is. “Zowel op Wmo-vervoer als op leerlingenvervoer, wordt ondermaats gepresteerd.” Volgens de nota voert Munckhof het ziekteverzuim onder chauffeurs en de lange wachttijden bij het CBR voor de benodigde keurmerken, op als redenen waardoor het doelgroepenvervoer volgens het college nog steeds niet op het gewenste niveau is. “We hebben aangegeven dat het begrip en de coulance die hiervoor is getoond op is”, aldus het gemeentebestuur.

Schadeclaim

Het Zwolse college heeft daarom besloten Munckhof formeel in gebreke te stellen. “Het doelgroepenvervoer wordt niet goed uitgevoerd. We stellen Munckhof daarom in gebreke. Naast de ingebrekestelling bereiden we een schadeclaim voor, in het kader van de compensatieregeling met de scholen en ouders.” Deze schadeclaim heeft volgens het gemeentebestuur betrekking tot bijvoorbeeld extra gemaakte BSO-uren en de extra kilometers die ouders gereden hebben. De hoogte van de claim moet door het college nog worden vastgesteld, zo laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Hoewel Zwolle Munckhof formeel in gebreke stelt, benadrukt de gemeente dat het contract met het vervoersbedrijf niet direct wordt opgezegd. “We stellen voor dat we Munckhof een hersteltermijn van één maand gunnen. Dat betekent dat wanneer wij na afloop van deze eenmalige hersteltermijn tot de conclusie moeten komen dat Munckhof zich alsnog niet aan de contractuele verplichtingen voldoet, zij formeel in verzuim zijn. Wij zien ons dan als opdrachtgever gedwongen gepaste maatregelen te nemen”, zo dreigt het college.

Verouderde werkwijze

Tot slot geeft het Zwolse college te kennen dat hun werkwijze ten aanzien van het leerlingenvervoer is verouderd. “Onze verordening en werkwijze zijn niet meer up-to-date. Wij willen daarom de regelgeving meer laten aansluiten op de laatste versie van de modelverordening van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Uitgangspunten hierbij zijn dat er veel meer wordt gestreefd naar zelfstandigheid van de leerling.”

Het doel daarbij is om het doelgroepenvervoer niet meer synoniem te maken met de inzet van taxi’s. “Dat houdt in dat er concrete voorliggende opties moeten liggen als alternatief. We bekijken vanuit een goede vervoersanalyse hoe bepaalde vervoersstromen vanuit vraaggestuurd aanbod kunnen invullen.” De gemeente Zwolle start daarom binnenkort met verschillende pilots, zoals By-Bike (fietsproject) en ANWB AutoMaatje (vrijwillige vervoersdienst).

Munckhof is door TaxiPro gevraagd om een reactie, maar wilde op dit moment geen commentaar te geven. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Gemeente Zwolle stelt Munckhof in gebreke en bereidt schadeclaim voor”

Stef Bouwhuis|21.02.23|16:32

Een vrijwilligers project. Bah! Oneerlijke concurrentie, die vaak wordt ingevuld door mensen die al een uitkering ontvangen.

Dat betekent te gelijkertijd dat deze mensen geen gewone betaalde baan meer kiezen. Je zorgt zo dat uitkeringen eeuwigdurend worden, waarbij de rest van de bevolking de rekening betaalt.

De Gemeente kan beter minder directief zijn en samen met de uitvoerder zoeken naar oplossingen van mogelijke obstakels in een vorm van gelijkheid.

Peter Walgreen|21.02.23|19:26

Stef,
Ik ben het helemaal met je eens.

Gemeente Zwolle stelt Munckhof in gebreke en bereidt schadeclaim voor | TaxiPro
Informatienota

Gemeente Zwolle stelt Munckhof in gebreke en bereidt schadeclaim voor

Munckhof
Onder meer Munckhof sleepte een perceel in de wacht. Foto: Munckhof

Het doelgroepenvervoer in Zwolle (Wmo- en leerlingenvervoer) wordt niet naar behoren uitgevoerd. Dat stelt het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een informatienota, die naar de Zwolse gemeenteraad is gestuurd. Het gemeentebestuur stelt Munckhof daarom officieel in gebreke en bereidt zelfs een schadeclaim voor.

“Wij constateren dat het doelgroepenvervoer nog steeds niet conform de contractuele afspraken wordt uitgevoerd”, schrijft het Zwolse college in de nota. “Munckhof (die in Zwolle verantwoordelijk is voor de uitvoering van het doelgroepenvervoer) heeft beloofd dat het leerlingenvervoer weer volgens de normale dienstregeling verloopt vanaf 9 januari 2023. Vanaf 1 februari 2023 heeft Munckhof beloofd dat de aangepaste spitstijden voor het Wmo-vervoer, zouden kunnen worden opgeheven. Deze deadlines zijn niet gehaald.”

Ongeruste signalen

Volgens het college van B&W zijn er sinds 9 januari in totaal 56 formele klachten binnengekomen over het doelgroepenvervoer. 24 daarvan gingen over het leerlingenvervoer, 32 over het Wmo-vervoer. “Daarnaast hebben we diverse ongeruste signalen (geen formele klachten) van ouders en scholen ontvangen.”

Volgens het college is er tijdens het kwartaaloverleg van 2 februari 2023 geconcludeerd dat de performance nog steeds niet op niveau is. “Zowel op Wmo-vervoer als op leerlingenvervoer, wordt ondermaats gepresteerd.” Volgens de nota voert Munckhof het ziekteverzuim onder chauffeurs en de lange wachttijden bij het CBR voor de benodigde keurmerken, op als redenen waardoor het doelgroepenvervoer volgens het college nog steeds niet op het gewenste niveau is. “We hebben aangegeven dat het begrip en de coulance die hiervoor is getoond op is”, aldus het gemeentebestuur.

Schadeclaim

Het Zwolse college heeft daarom besloten Munckhof formeel in gebreke te stellen. “Het doelgroepenvervoer wordt niet goed uitgevoerd. We stellen Munckhof daarom in gebreke. Naast de ingebrekestelling bereiden we een schadeclaim voor, in het kader van de compensatieregeling met de scholen en ouders.” Deze schadeclaim heeft volgens het gemeentebestuur betrekking tot bijvoorbeeld extra gemaakte BSO-uren en de extra kilometers die ouders gereden hebben. De hoogte van de claim moet door het college nog worden vastgesteld, zo laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Hoewel Zwolle Munckhof formeel in gebreke stelt, benadrukt de gemeente dat het contract met het vervoersbedrijf niet direct wordt opgezegd. “We stellen voor dat we Munckhof een hersteltermijn van één maand gunnen. Dat betekent dat wanneer wij na afloop van deze eenmalige hersteltermijn tot de conclusie moeten komen dat Munckhof zich alsnog niet aan de contractuele verplichtingen voldoet, zij formeel in verzuim zijn. Wij zien ons dan als opdrachtgever gedwongen gepaste maatregelen te nemen”, zo dreigt het college.

Verouderde werkwijze

Tot slot geeft het Zwolse college te kennen dat hun werkwijze ten aanzien van het leerlingenvervoer is verouderd. “Onze verordening en werkwijze zijn niet meer up-to-date. Wij willen daarom de regelgeving meer laten aansluiten op de laatste versie van de modelverordening van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Uitgangspunten hierbij zijn dat er veel meer wordt gestreefd naar zelfstandigheid van de leerling.”

Het doel daarbij is om het doelgroepenvervoer niet meer synoniem te maken met de inzet van taxi’s. “Dat houdt in dat er concrete voorliggende opties moeten liggen als alternatief. We bekijken vanuit een goede vervoersanalyse hoe bepaalde vervoersstromen vanuit vraaggestuurd aanbod kunnen invullen.” De gemeente Zwolle start daarom binnenkort met verschillende pilots, zoals By-Bike (fietsproject) en ANWB AutoMaatje (vrijwillige vervoersdienst).

Munckhof is door TaxiPro gevraagd om een reactie, maar wilde op dit moment geen commentaar te geven. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Gemeente Zwolle stelt Munckhof in gebreke en bereidt schadeclaim voor”

Stef Bouwhuis|21.02.23|16:32

Een vrijwilligers project. Bah! Oneerlijke concurrentie, die vaak wordt ingevuld door mensen die al een uitkering ontvangen.

Dat betekent te gelijkertijd dat deze mensen geen gewone betaalde baan meer kiezen. Je zorgt zo dat uitkeringen eeuwigdurend worden, waarbij de rest van de bevolking de rekening betaalt.

De Gemeente kan beter minder directief zijn en samen met de uitvoerder zoeken naar oplossingen van mogelijke obstakels in een vorm van gelijkheid.

Peter Walgreen|21.02.23|19:26

Stef,
Ik ben het helemaal met je eens.