Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

TaxiPro-jaaroverzicht 2018: juli tot en met december

Ook in de tweede helft van 2018 waren dure taxiverzekeringen en de dreigende afschaffing van de BPM-teruggave belangrijke thema’s. Verder groeide het tekort aan chauffeurs en werd er gestreden tegen de inzet van vrijwilligers in het wmo-vervoer. Dat en meer komt aan bod in dit tweede deel van het TaxiPro-jaaroverzicht 2018.

Door het aantrekken van de economie stond 2018 mede in het teken van een groeiend tekort aan chauffeurs in het contractvervoer. Tekenend is de overgang van personeel bij overgang van vervoerscontracten. Voorheen was dit vaak een lastig verhaal. Nu komt het steeds vaker voor dat de partij die het vervoer wint de chauffeur maar wat graag mee overneemt, terwijl het bedrijf dat de opdracht verliest die mensen vaak nog prima kan gebruiken. In juli werd tevens de discussie over taxiverzekeringen weer actueel, met onder meer Kamervragen tot gevolg. In deze maand ging ook Taxibedrijf Van den Hout failliet. Later in het jaar volgde een overname door Taxi Korthout.

‘Taxiverzekering geen probleem’

In augustus werd er in hoger beroep een opvallende uitspraak gedaan. Een taxichauffeur die een Uberrit reed zonder zijn taxameter te gebruiken, bleek daarmee in zijn recht te staan. Intussen laaide in Amsterdam de discussie over de opstapmarkt maar weer eens op. Volgens de gemeente zouden ritweigering en het hanteren van prijsafspraken door een flinke groep onwelwillende chauffeurs aan de orde van de dag zijn. De handhaving werd daarom opgeschroefd. Aan het einde van de zomer kreeg de discussie over taxiverzekeringen weer een impuls door minister Hoekstra van Financiën, die beweerde dat het geen probleem moest zijn om een taxi verzekerd te krijgen.

Boordcomputer taxi

Kiwa deed van zich spreken door met een ‘boordcomputer taxi op de smartphone’ te komen. Of en wanneer deze op de markt komt is nog de vraag, maar zoals alles wat met de BCT te maken heeft, maakte ook deze ontwikkeling de tongen in de sector los. Dat gold dus ook toen later in september bleek dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet onderzoeken wat de taxisector van de boordcomputer taxi vindt. Deze maand werd eveneens duidelijk dat de minimum taxitarieven in 2019 met bijna 6 procent gaan stijgen.

Inzake het al gememoreerde probleem van ritweigering in Amsterdam besloten verschillende Toegelaten Taxi Organisaties zelf actie te ondernemen. Actie was er ook in de gemeente Midden-Groningen, dat besloot een deel van het wmo-vervoer voortaan door vrijwilligers te willen laten doen. Tegen deze voorgenomen kostenbesparing kwam veel verzet uit de taxisector. Uiteindelijk werd er zelfs gestaakt. De acties misten hun uitwerking niet, want er ging aan het einde van het jaar alsnog een streep door de plannen.

Broodwinning onder druk

In de laatste twee maanden van het jaar ging het weer vooral over de twee grote thema’s van 2018. Verschillende verzekeraars bleken hun taxiverzekering flink duurder te maken en ook strengere voorwaarden te gaan stellen in 2019. TaxiPro hield vervolgens een enquête waaruit bleek dat de broodwinning van veel taxiondernemers mede door deze ontwikkeling onder druk staat. Een andere oorzaak daarvan betreft de BPM-teruggave voor taxi’s. Er was het hele jaar veel te doen over deze plannen, maar de sector slaagde er uiteindelijk niet in om er iets aan te veranderen. Daarmee valt een fors voordeel bij de aanschaf van nieuwe voertuigen weg en wordt het zorgvervoer waarschijnlijk fors duurder.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.