Schiphol

Taxitarieven flink omhoog in 2019

De maximumtarieven voor taxivervoer worden per 1 januari met 5,75 procent verhoogd. De forse stijging komt onder meer door de voorgenomen verhoging van de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent. Dat laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten.

De vaste bedragen, de bedragen per kilometer en de bedragen per minuut voor een taxirit worden allemaal met de genoemde 5,75 procent verhoogd. Dat geldt ook voor het wachttarief dat mag worden gerekend voor aanvang van een rit, mits dat met de consument is afgesproken. De maximumtarieven gelden niet voor contractvervoer en taxivervoer dat wordt verzorgd tegen afgesproken vaste prijs.

De maximumtarieven voor de opstapmarkt worden jaarlijks geïndexeerd. Sinds 2013 werd daarvoor gebruik gemaakt van de samengestelde OV-index, zodat de prijzen voor taxivervoer optimaal aansluiten bij die voor het openbaar vervoer. Vorig jaar werd echter, in navolging van het OV, overgestapt op de Landelijke Tarievenindex (LTI). Daarin is voor 2019 ook de voorgenomen verhoging van de btw op personenvervoer van 6 naar 9 procent opgenomen.

Stijging in cijfers

De verhoging van de maximumtarieven ziet er in de praktijk als volgt uit.

  • Vast bedrag: van € 3,02 naar € 3,19
  • Bedrag per kilometer: € 2,22 naar € 2,35
  • Bedrag per minuut: € 0,37 naar € 0,39

Bij vervoer in voertuigen voor vijf tot acht personen is de stijging als volgt.

  • Vast bedrag: € 6,13 naar € 6,49
  • Bedrag per kilometer: € 2,79 naar € 2,95
  • Bedrag per minuut: € 0,42 naar € 0,44

Tot slot is er nog het maximumtarief dat “de vervoerder in rekening kan brengen voor de wachtperiode bij aanvang van de rit, mits dit vooraf met de consument is overeengekomen.” Dit tarief gaat van € 41,55 naar € 43,94.

Verwijzing naar Taxiklacht niet meer nodig

De tarieven vormen niet het enige punt waarop wijzigingen worden doorgevoerd. Binnen de Wet personenvervoer 2000 zijn aanbieders verplicht om te zorgen dat klanten met hun klachten ergens terecht kunnen. Sinds 2011 bestaat daarvoor Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer, kortweg Taxiklacht.

Deze organisatie krijgt echter geen subsidie meer en houdt hoogstwaarschijnlijk binnenkort op te bestaan. Volgens de staatssecretaris is het door de opkomst van apps in het taxivervoer veel makkelijker geworden voor consumenten om bij de juiste partij hun klachten in te dienen. Daarmee is het landelijke meldpunt, dat zo’n 800 klachten per jaar verwerkt, volgens Van Veldhoven overbodig.

En daarmee is ook de verplichte verwijzing naar dat meldpunt op ritbewijzen en de taxi-informatiekaart niet meer nodig. Op dat punt zal het Besluit personenvervoer dan ook worden gewijzigd. Taxibedrijven blijven wel verplicht om op het ritbewijs de eigen naam en contactgegevens te vermelden, of die van de organisatie die namens het taxibedrijf klachten afhandelt.

Kom ook naar Taxi Expo 2018, het vakevenement voor kleinschalig personenvervoer op 11 oktober in Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

12 reacties op “Taxitarieven flink omhoog in 2019”

Puck Vos|13.09.18|10:38

Met zulke kilometer tarieven is er nog minder werk voor de taxi.Het is nu al niet leuk meer en zal dus nog minder interessant worden. Hoeveel werkloze komen er nog bij uit de taxiwereld ?

Hans Bezem|13.09.18|18:13

Vergelijk de taxitarieven eens met de dealer tarieven dan is dat helemaal niet duur.

Pierre van Aert|13.09.18|21:52

Dealers baseren hun uurloon op de duurste monteur en laten vervolgens een stagiair het lichte onderhoudswerk doen.

Marco Mens|14.09.18|07:05

Verbaas mij over de dealer uurloon discussie bij tariefsverhoging van de maximale metertarieven voor taxivervoer.
Dat de prijzen voor taxivervoer met 5,75% stijgen is oa het gevolg van de stijging van kosten voor aan de inkoopzijde (brandstof, aanschaf voertuig, onderhoud) loonkosten, verhoging BTW tarief.
Dat de verhoging van BTW tarief van 6 naar 9% niet door de taxibranche gedragen kan worden lijkt mij een nuttigere discussie.

Marco Mens|14.09.18|07:16

Vooral de 3% BTW is puur gevolg een overheidsbesluit, Waar de taxibranche mogelijk hinder van gaat ondervinden. Nu al wordt er op prijs onderhandeld op een taxistandplaats met de klant waarbij veelal toch afgeweken wordt van rijden op de meter. En dus een afgesproken prijs betaald gaat worden. Te voorzien valt dat de klant nog steeds hetzelfde bedrag over heeft voor zijn ritje en de taxichauffeur dus 3% gaat inleveren. Om niet te praten over het doorrekenen van alle inkoopsstijgingen.

Erik van Groen|14.09.18|09:42

Door al deze verhogingen en nu de klant al klaagt over de hoge prijs wordt het steeds makkelijker voor de klant over te stappen naar bv Uber en aanverwante vervoers bedrijven.
Ik rij nog met prijzen van 3 jaar terug en dat wordt al hoog gezien door de klant.
Nederland de markt gaat stuk zo op die manier.
Maar de onkosten voor het taxi bedrijf stijgen alleen maar.

Cindy De Koeijer|14.09.18|10:54

Vraag me toch sterk af wat de prijzen dan gaan doen met afschaffing van de MRB en BPM voor taxi’s
En dan nog niet te spreken over de woekerprijzen van de verzekeringsmaatschappijen.

Ik ga toch begin januari mijn prijzen aanpassen naar de nieuwe maximale prijzen, dan maar een paar ritten per jaar minder maar in totaal dan wel meer omzet en winst.
En inderdaad zal je zeker voor langere ritten meestal hebben dat de mensen een prijsafspraak willen maken, geen probleem.

Ton van Dalfsen|15.09.18|13:07

Precies wat Cindy zegt over de woekerprijzen van de overgebleven verzekeringsmaatschappijen. En dan ook nog de brandstof die steeds maar duurder wordt. Ik hanteer mijn eigen prijzen naar de onkosten die ik maak en dan nog een deel aan winst wil overhouden. Ieder heeft zijn eigen bedrijfs cultuur met zijn eigen onkosten en overheadkosten. Laat eens berekenen wat alles jou per km gaat kosten.

Vele chauffeurs/zzp ers hebben geen flauw benul van hun kosten, vanuit Leiden bijvoorbeeld rijden sommigen voor € 30.00 naar Schiphol, is 30 kilometer!
Ik zeg altijd dat je 1 euro bruto per kilometer moet rijden (over het hele jaar) om wat te verdienen.
(Wij rijden zelf voor € 42.50 naar Schiphol wat voor ons 18 kilometer is)

Ruben Brandenburg|22.09.18|10:35

ik begrijp niet hoe iedereen er bij komt dat de MRB word afgeschaft voor taxi chauffeurs, staat toch echt nergens vermeld of loop ik achter, ik zoek het hele internet af maar kan dit toch echt nergens vinden dat dit ook maar genoemd word waar dan ook

Jorg|22.09.18|12:56

MRB is ooit in het verleden geopperd Ruben maar speelt op dit moment idd niet, alleen BPM.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.