Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

Het komt weer vaker voor dat chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) in Amsterdam korte ritten weigeren. Ook zouden chauffeurs met elkaar hebben afgesproken voor niet minder dan 25 euro per rit te rijden. De gemeente stelt dat deze overtredingen van de taxiregels met name voorkomen op de standplaats bij het Centraal Station en op de Passenger Terminal aan de Piet Heinkade. Er zal per direct handhavend worden opgetreden en de gemeente verwacht ook actie van de TTO’s zelf.

Dit alles blijkt uit mails van de gemeente, die genoeg klachten heeft ontvangen om werk van deze kwestie te maken. In de Amsterdamse opstapmarkt mag alleen taxivervoer worden aangeboden door de circa 4.500 chauffeurs die zijn aangesloten bij een TTO. Met dit TTO-systeem wordt getracht de kwaliteit van het taxivervoer in de stad naar een hoger plan te tillen, al heeft dat nog niet tot duidelijke verbeteringen geleid.

Het weigeren van korte ritjes is in elke opstapmarkt van enige omvang een probleem. In Amsterdam lijkt dat probleem nu weer groter te worden, met name bij het station en op de locatie waar passagiers van cruiseschepen de stad binnenkomen. Bovendien staat de ritweigering niet op zichzelf: chauffeurs zouden onderling ook hebben afgesproken niet voor minder dan 25 euro per keer passagiers te vervoeren. Er zou ook worden gewerkt met vaste tarieven zonder op de meter te rijden.

Mystery guest-onderzoek

Al deze zaken zijn in strijd met de TTO-regels en dragen volgens de gemeente ook niet bepaald bij aan een gastvrije ontvangst van bezoekers van de stad. Onlangs is aan de TTO’s al gevraagd om actie te ondernemen. De gemeente geeft nu aan ook zelf per direct handhavend te zullen optreden. Enerzijds zullen chauffeurs die worden betrapt op ritten weigeren of een te hoge ritprijs rekenen daarvoor een Rapport van Bevindingen krijgen. Ook worden er mystery guest-onderzoeken uitgevoerd. De gemeente verwacht ook van de TTO’s dat zij handhavend optreden richting aangesloten chauffeurs die de overtredingen begaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

19 reacties op “Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam”

Kemal Ozen|13.08.18|13:37

Dit is niks nieuws onder de zon dit speelt al jaren.Er moet meer gericht controle zijn op standplaatsen in het centrum en voornamelijk Oudebrugsteeg. Daar speelt dit hoofdzakelijk af.

Rik de Swart|13.08.18|15:39

Ach..wat wil de overheid nou? Een open markt maar wel de ritprijzen bepalen? Ik vind de meterprijzen een beetje achterhaald. Een minimumtarief van €15 lijkt me prima, en dan een progressief tarief erbij, dat na 10km het weer goedkoper wordt bijvoorbeeld. Een rit van 100km dat €250 kost op de meter slaat eigenlijk ook nergens op. Maar ja, het belangrijkste is dat de overheid of het een doet of het ander. Geen liberale ideeën met communistische bemoeienis, kan niet.

Jos Dinkelaar|13.08.18|21:28

Minmaal moet een rit 25 euro kosten als start tarief, daarna 1 euro per kilometer. Dat is een goed plan

Jos Dinkelaar|13.08.18|21:29

Start prijs 25 euro daarna 1 s
Euro per kilometer

Ja Jos,
ook voor de mensen die voor 5 kilometer een taxi nodig hebben zeker?
En een rit van 100 kilometer levert dan dus € 125.00 op en dat betekent
dan € 0.62 per kilometer, ik denk dat jij geen idee hebt wat je per kilometer
gemiddeld over het hele jaar bijvoorbeeld moet rijden om een fatsoenlijke
boterham te verdienen.

Bertax Landsmeer|15.08.18|07:22

Om het heden te begrijpen zul je terug moeten evalueren tot WP2000 ( wet personenvervoer 2000 ) De taxideregulering dus!
Het is sinds 18 jaar alleen maar puinruimen omdat met name de VVD Elite in den haag “ vrije marktwerking “ in de Haagse muren gegrift hebben!

We werden sinds die datum, na vernietiging investeringen van de goodwill van bestaande taxibedrijven, overspoeld door Taxituig uit alle hoeken!
Na 13 jaar met name in Amsterdam, stond de Locale overheid met hun handen in het haar van,

Bertax Landsmeer|15.08.18|07:32

zoveel ellende, dat zij samen met de goede Taxibedrijven een TTO systeem in het leven riepen om tot een betere Taximarkt te komen!
Maar hoe kun je nou tot een betere taximarkt komen als je met name de vakbekwaamheidseisen laat vallen?

Iederer stuk trievel kan een vergunning krijgen ( kopen bij heerser Kiwa voor +- €1500.- ) en een TTO instromen of Ubertje worden ( nog minder kwaliteits controle)

Ik durf met stelligheid te zeggen dat de meeste TTO,s niet eens weten wie hun leden zijn!

Bertax Landsmeer|15.08.18|08:43

Dit komt omdat het de TTO,s niet toegestaan is door middel van bv Codering op naam, een kandidaat te screenen!

En nu,met Ritweigering en te hoge tarieven een bevinding schrijven op zijn Alberto Stegemans zo van, Jongetje dit mag jij niet hoor en een weekje schorsing voor alléén de opstapmarkt, want je kan gewoon de Hotels bedienen etc etc!
En mocht de TTO besluiten een Ritweiger en te hoge tarieven chauffeurtje eruit te knallen dan kan het Chauffeurtje gewoon weer een ander TTO,tje uitzoeken!

Bertax Landsmeer|15.08.18|08:55

Dus zonder zeer strenge regels en Handhaving hierop ( uitsluiting TTO en evt daarna intrekking vergunning landelijk) is de cirkel rond!
Daarbij zeggende dat er ook een maximering moet komen (met name stedelijk) van vergunningen om het beheersbaar te houden en strengere instroomregels, vakbekwaam op ZZP vergunning en psychische test!
Snap trouwens niet dat de economische controle dienst en belastingdienst hier niet in betrokken worden?

Boven meterRitprijs berekenen is een zwaar economisch delict

Rik de Swart|15.08.18|09:03

Zo is het maar net bertax! Het is allemaal dweilen met de kraan open zolang dat vakbekwaamheiddiploma er niet is. Je kunt het toch geen vergunning meer noemen als er geen eisen aan zitten? 1500€ voor wat? Ik zou het gewoon corruptie noemen, o.nee dat komt in Nederland niet voor natuurlijk.

Bertax Landsmeer|15.08.18|09:48

en eens de weg opgaan met controle teams en bevindingen ter plaatse rapporteren en daarmee de pakkans vergroten!
Ze piepen wel bij een zeer hoge boete of naheffing Belasting met boete!

Als je hierop niet kan handhaven moet je de Meter afschaffen en de tarieven vrijgeven en gaan we net als Uber een tarief ( achteraf) via bv GPS berekenen zonder Ijking waarborging voor klant!
Want dat Uber vaste ritprijzen hanteerd is een leugen, tarievering word achteraf berekend en zoveel als zij willen!

Bert

Bertax,
Ik vraag me toch sterk af of de ILT of eventueel andere instanties nog je BCT mogen uitlezen met die nieuwe Europese privacy regels.
Ik denk er hard over om formulieren in mijn 2 taxi’s te leggen en bij het willen controleren zullen ze die eerst moeten ondertekenen, zodat alle eventuele misbruik van privacyregels dan hun probleem wordt omdat ik toch de eindverantwoordelijke ben omdat het mijn BCT is.

Ton van Dalfsen|16.08.18|12:14

Ik heb een taximeter bon in het bezit op nul tarief uitgevoerd door een taxi van TCS. € 25 uitgevoerd op 29-07 om 12:28. Nul tarief om 12:28 aangezet en gelijk weer uitgezet om 12:28

Stef Bouwhuis|16.08.18|12:32

Misschien moet je de opstelrij van wachtende taxi’s zo maken dat voor een korte rit de achterste taxi kan worden aangesproken. Nu is het vaak onmogelijk uit de rij te vertrekken als je er al in staat.

Ryan Zerp|16.08.18|13:01

Ik heb de ILT aangeschreven of zij van het bestaan afweten van de zogenaamde fun meterprijs app,s uit de google play store :antw. ILT Ja wij kennen die app,s maar zijn die nog niet in de praktijk tegen gekomen :(
Beste IlT ga dan maar eens bij de grote evenementen langs controleren en jullie zien dan met eigen ogen de nieuwe hype onder de oplichtende chauffeurs.

Albert Lasschuit|18.08.18|05:12

uber en de uwv om werklozen uit hun kaarten bak te lozen ze onwetende mensen een zakje geld meegeven om dan ubertje te kunnen worden, na een jaartje zitten zij in veel grotere zorgen, ze komen er achter dat je daar bij normale uren hier niet van kan leven tenzij je illegale ritten erbij pakt en vele overuren maakt,ik hoop/vind Sharon het is jou taak als wethouder met sociale achtergrond om ook daar eens in te duiken, die jonge mensen die goedwillend zijn worden door de uwv eigenlijk bedrogen

Hans de Koning|20.08.18|19:30

Chauffeurs die vinden dat een rit minimaal 25 moet opleveren zijn niet goed bij hun hoofd. “Ober, twee bier alstublieft” – “Wij serveren alleen hele dienbladen bier meneer, en die kosten 50 euro”.
“Achmed, een broodje shoarma alsjeblieft”- “Vandaag alleen schotels van 20 euro want het is druk”. Als je op de standplaats staat, en er wordt gewerkt met fifo, dan neem je de klant gewoon mee, waar hij ook naartoe wil. Daar sta je voor, dat is je vak. Wil je dat niet, dan is taxirijden niks voor jou.

Ik ben het helemaal met Hans de Koning eens.

Pack Taxi|15.09.18|12:36

Ik ook! Maar ben het ook eens met Stef. Liever een kort ritje dan een uur achter in de rij stilstaan

Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam | TaxiPro
Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

Het komt weer vaker voor dat chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties (TTO’s) in Amsterdam korte ritten weigeren. Ook zouden chauffeurs met elkaar hebben afgesproken voor niet minder dan 25 euro per rit te rijden. De gemeente stelt dat deze overtredingen van de taxiregels met name voorkomen op de standplaats bij het Centraal Station en op de Passenger Terminal aan de Piet Heinkade. Er zal per direct handhavend worden opgetreden en de gemeente verwacht ook actie van de TTO’s zelf.

Dit alles blijkt uit mails van de gemeente, die genoeg klachten heeft ontvangen om werk van deze kwestie te maken. In de Amsterdamse opstapmarkt mag alleen taxivervoer worden aangeboden door de circa 4.500 chauffeurs die zijn aangesloten bij een TTO. Met dit TTO-systeem wordt getracht de kwaliteit van het taxivervoer in de stad naar een hoger plan te tillen, al heeft dat nog niet tot duidelijke verbeteringen geleid.

Het weigeren van korte ritjes is in elke opstapmarkt van enige omvang een probleem. In Amsterdam lijkt dat probleem nu weer groter te worden, met name bij het station en op de locatie waar passagiers van cruiseschepen de stad binnenkomen. Bovendien staat de ritweigering niet op zichzelf: chauffeurs zouden onderling ook hebben afgesproken niet voor minder dan 25 euro per keer passagiers te vervoeren. Er zou ook worden gewerkt met vaste tarieven zonder op de meter te rijden.

Mystery guest-onderzoek

Al deze zaken zijn in strijd met de TTO-regels en dragen volgens de gemeente ook niet bepaald bij aan een gastvrije ontvangst van bezoekers van de stad. Onlangs is aan de TTO’s al gevraagd om actie te ondernemen. De gemeente geeft nu aan ook zelf per direct handhavend te zullen optreden. Enerzijds zullen chauffeurs die worden betrapt op ritten weigeren of een te hoge ritprijs rekenen daarvoor een Rapport van Bevindingen krijgen. Ook worden er mystery guest-onderzoeken uitgevoerd. De gemeente verwacht ook van de TTO’s dat zij handhavend optreden richting aangesloten chauffeurs die de overtredingen begaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

19 reacties op “Ritweigering en prijsafspraken in opstapmarkt Amsterdam”

Kemal Ozen|13.08.18|13:37

Dit is niks nieuws onder de zon dit speelt al jaren.Er moet meer gericht controle zijn op standplaatsen in het centrum en voornamelijk Oudebrugsteeg. Daar speelt dit hoofdzakelijk af.

Rik de Swart|13.08.18|15:39

Ach..wat wil de overheid nou? Een open markt maar wel de ritprijzen bepalen? Ik vind de meterprijzen een beetje achterhaald. Een minimumtarief van €15 lijkt me prima, en dan een progressief tarief erbij, dat na 10km het weer goedkoper wordt bijvoorbeeld. Een rit van 100km dat €250 kost op de meter slaat eigenlijk ook nergens op. Maar ja, het belangrijkste is dat de overheid of het een doet of het ander. Geen liberale ideeën met communistische bemoeienis, kan niet.

Jos Dinkelaar|13.08.18|21:28

Minmaal moet een rit 25 euro kosten als start tarief, daarna 1 euro per kilometer. Dat is een goed plan

Jos Dinkelaar|13.08.18|21:29

Start prijs 25 euro daarna 1 s
Euro per kilometer

Ja Jos,
ook voor de mensen die voor 5 kilometer een taxi nodig hebben zeker?
En een rit van 100 kilometer levert dan dus € 125.00 op en dat betekent
dan € 0.62 per kilometer, ik denk dat jij geen idee hebt wat je per kilometer
gemiddeld over het hele jaar bijvoorbeeld moet rijden om een fatsoenlijke
boterham te verdienen.

Bertax Landsmeer|15.08.18|07:22

Om het heden te begrijpen zul je terug moeten evalueren tot WP2000 ( wet personenvervoer 2000 ) De taxideregulering dus!
Het is sinds 18 jaar alleen maar puinruimen omdat met name de VVD Elite in den haag “ vrije marktwerking “ in de Haagse muren gegrift hebben!

We werden sinds die datum, na vernietiging investeringen van de goodwill van bestaande taxibedrijven, overspoeld door Taxituig uit alle hoeken!
Na 13 jaar met name in Amsterdam, stond de Locale overheid met hun handen in het haar van,

Bertax Landsmeer|15.08.18|07:32

zoveel ellende, dat zij samen met de goede Taxibedrijven een TTO systeem in het leven riepen om tot een betere Taximarkt te komen!
Maar hoe kun je nou tot een betere taximarkt komen als je met name de vakbekwaamheidseisen laat vallen?

Iederer stuk trievel kan een vergunning krijgen ( kopen bij heerser Kiwa voor +- €1500.- ) en een TTO instromen of Ubertje worden ( nog minder kwaliteits controle)

Ik durf met stelligheid te zeggen dat de meeste TTO,s niet eens weten wie hun leden zijn!

Bertax Landsmeer|15.08.18|08:43

Dit komt omdat het de TTO,s niet toegestaan is door middel van bv Codering op naam, een kandidaat te screenen!

En nu,met Ritweigering en te hoge tarieven een bevinding schrijven op zijn Alberto Stegemans zo van, Jongetje dit mag jij niet hoor en een weekje schorsing voor alléén de opstapmarkt, want je kan gewoon de Hotels bedienen etc etc!
En mocht de TTO besluiten een Ritweiger en te hoge tarieven chauffeurtje eruit te knallen dan kan het Chauffeurtje gewoon weer een ander TTO,tje uitzoeken!

Bertax Landsmeer|15.08.18|08:55

Dus zonder zeer strenge regels en Handhaving hierop ( uitsluiting TTO en evt daarna intrekking vergunning landelijk) is de cirkel rond!
Daarbij zeggende dat er ook een maximering moet komen (met name stedelijk) van vergunningen om het beheersbaar te houden en strengere instroomregels, vakbekwaam op ZZP vergunning en psychische test!
Snap trouwens niet dat de economische controle dienst en belastingdienst hier niet in betrokken worden?

Boven meterRitprijs berekenen is een zwaar economisch delict

Rik de Swart|15.08.18|09:03

Zo is het maar net bertax! Het is allemaal dweilen met de kraan open zolang dat vakbekwaamheiddiploma er niet is. Je kunt het toch geen vergunning meer noemen als er geen eisen aan zitten? 1500€ voor wat? Ik zou het gewoon corruptie noemen, o.nee dat komt in Nederland niet voor natuurlijk.

Bertax Landsmeer|15.08.18|09:48

en eens de weg opgaan met controle teams en bevindingen ter plaatse rapporteren en daarmee de pakkans vergroten!
Ze piepen wel bij een zeer hoge boete of naheffing Belasting met boete!

Als je hierop niet kan handhaven moet je de Meter afschaffen en de tarieven vrijgeven en gaan we net als Uber een tarief ( achteraf) via bv GPS berekenen zonder Ijking waarborging voor klant!
Want dat Uber vaste ritprijzen hanteerd is een leugen, tarievering word achteraf berekend en zoveel als zij willen!

Bert

Bertax,
Ik vraag me toch sterk af of de ILT of eventueel andere instanties nog je BCT mogen uitlezen met die nieuwe Europese privacy regels.
Ik denk er hard over om formulieren in mijn 2 taxi’s te leggen en bij het willen controleren zullen ze die eerst moeten ondertekenen, zodat alle eventuele misbruik van privacyregels dan hun probleem wordt omdat ik toch de eindverantwoordelijke ben omdat het mijn BCT is.

Ton van Dalfsen|16.08.18|12:14

Ik heb een taximeter bon in het bezit op nul tarief uitgevoerd door een taxi van TCS. € 25 uitgevoerd op 29-07 om 12:28. Nul tarief om 12:28 aangezet en gelijk weer uitgezet om 12:28

Stef Bouwhuis|16.08.18|12:32

Misschien moet je de opstelrij van wachtende taxi’s zo maken dat voor een korte rit de achterste taxi kan worden aangesproken. Nu is het vaak onmogelijk uit de rij te vertrekken als je er al in staat.

Ryan Zerp|16.08.18|13:01

Ik heb de ILT aangeschreven of zij van het bestaan afweten van de zogenaamde fun meterprijs app,s uit de google play store :antw. ILT Ja wij kennen die app,s maar zijn die nog niet in de praktijk tegen gekomen :(
Beste IlT ga dan maar eens bij de grote evenementen langs controleren en jullie zien dan met eigen ogen de nieuwe hype onder de oplichtende chauffeurs.

Albert Lasschuit|18.08.18|05:12

uber en de uwv om werklozen uit hun kaarten bak te lozen ze onwetende mensen een zakje geld meegeven om dan ubertje te kunnen worden, na een jaartje zitten zij in veel grotere zorgen, ze komen er achter dat je daar bij normale uren hier niet van kan leven tenzij je illegale ritten erbij pakt en vele overuren maakt,ik hoop/vind Sharon het is jou taak als wethouder met sociale achtergrond om ook daar eens in te duiken, die jonge mensen die goedwillend zijn worden door de uwv eigenlijk bedrogen

Hans de Koning|20.08.18|19:30

Chauffeurs die vinden dat een rit minimaal 25 moet opleveren zijn niet goed bij hun hoofd. “Ober, twee bier alstublieft” – “Wij serveren alleen hele dienbladen bier meneer, en die kosten 50 euro”.
“Achmed, een broodje shoarma alsjeblieft”- “Vandaag alleen schotels van 20 euro want het is druk”. Als je op de standplaats staat, en er wordt gewerkt met fifo, dan neem je de klant gewoon mee, waar hij ook naartoe wil. Daar sta je voor, dat is je vak. Wil je dat niet, dan is taxirijden niks voor jou.

Ik ben het helemaal met Hans de Koning eens.

Pack Taxi|15.09.18|12:36

Ik ook! Maar ben het ook eens met Stef. Liever een kort ritje dan een uur achter in de rij stilstaan