Daklicht taxi, snelweg. Foto: 36clicks | iStock

TaxiPro jaaroverzicht deel 1: normale eerste maanden

De toename in het aantal ritten valt tegen, ondanks NS-staking. Foto: iStock/36clicks

Zoals elk jaar blikt TaxiPro in de dagen voor de jaarwisseling terug op wat er de afgelopen twaalf maanden allemaal is gebeurd. Daarin vormt de coronacrisis uiteraard de rode draad. Maar we kijken eerst naar de periode dat we ons daar nog niets bij konden voorstellen: januari, februari en begin maart.

Een heel groot thema was in die eerste periode de grote omwisselactie van boordcomputer taxi-kaarten waar Kiwa mee bezig was. De veiligheidscertificaten van de tweede generatie BCT-kaarten zou namelijk eind maart verlopen. Alle ondernemerskaarten, chauffeurskaarten en keuringskaarten die na 1 januari 2020 nog gelden waren, werden vanaf november gefaseerd vervangen. Het ging om zo’n 60.000 kaarten en een operatie waar veel tijdsdruk op stond.

Dat bleek al begin januari, toen Kiwa voor het eerste de noodklok luidde: steeds meer kaarten dreigden te blijven liggen. En een maand later liet het bedrijf weten dat de productie van de kaarten op schema liep, maar het in ontvangst nemen ervan bepaald niet. Kiwa legde de bal daarvoor bij de taxisector zelf, maar daar was brancheorganisatie KNV het niet mee eens. Die betoogde dat de schuld ook deels bij Kiwa en vertragingen in de organisatie lag.

Uiteindelijk werden veruit de meeste kaarten op tijd in ontvangst en gebruik genomen, al meldden zich na de deadline nog wel boze ondernemers die verrast waren omdat hun BCT’s het niet meer deden. Vorige week liet Kiwa nog weten dat er met de nieuwe kaarten geen sprake is van meer defecten of storingen, een gerucht dat wel rondzingt in een deel van de taxibranche.

Afschaffing BPM en faillissementen

Hoewel boven dit eerste deel van het jaaroverzicht van normale eerste maanden wordt gesproken, is dat in de Nederlandse taxisector altijd een relatief begrip. Zo werd op de eerste dag van het nieuwe jaar de BPM-teruggave op taxi’s afgeschaft, een in de branche buitengewoon impopulaire maatregel om de verduurzaming te versnellen. Er werd dan ook ruim twee jaar tegen gevochten, maar uiteindelijk zonder succes.

En ‘business as usual’ in taxiland betekent helaas ook faillissementen. Van Gerwen Taxi ging op eigen aanvraag failliet omdat het de kosten van een slepend juridisch conflict met de gemeente Veldhoven niet meer kon dragen. Onder de vlag van Vervoersservice Van Gerwen werd een doorstart gemaakt, maar de strijd over het leerlingenvervoer in Veldhoven is nog altijd niet voorbij.

In februari ging de Zeeuwse TCR Group failliet, waarbij zo’n 1.300 mensen in dienst waren. In een keer viel daarmee dus een van de grootste spelers in het contract- en touringcarvervoer weg. In de periode daarna werden steeds meer opdrachten van het bedrijf overgenomen door andere partijen. Eerst vaak tijdelijk, gevolgd door nieuwe aanbestedingen. Intussen is het faillissement van de TCR Group nog verre van afgerond. Het is een complexe zaak met tientallen BV’s. De curatoren hebben al meer dan 3.000 uur in hun onderzoek gestoken en zelfs de oorzaak van het faillissement is nog niet definitief vastgesteld.

De eerste signalen van corona

In februari was er een opmerkelijk stukje saamhorigheid te zien. De traditionele taxibranche verwijt de ondernemers die met Uber rijden vaak oneerlijke concurrentie. Toen Uberchauffeurs in Amsterdam bij een protest steun kregen van TTO-chauffeurs, was dat dan ook best opvallend. Zo leek het jaar zijn gewone, maar ook wel weer onvoorspelbare gang te gaan in de Nederlandse taxisector. Maar in andere delen van de wereld waarde toen al een virus rond waar we ook in Nederland snel mee te maken zouden krijgen. Op dat moment hoopten we daar nog met een paar voorlichtende verhalen vanaf te komen. Nog geen twee weken later gingen alle mogelijke alarmbellen af. Daarover meer in deel 2 en deel 3 van dit jaaroverzicht, die worden gepubliceerd in de laatste dagen voor de jaarwisseling.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.