taxi, BusinessTravel4u, zakelijk vervoer, Mercedes, S-klasse

‘Markt voor zakelijk vervoer is er een van pieken en dalen’

De gewone straattaxi heeft terrein verloren aan het ‘zakelijk vervoer’; de gespecialiseerde aanbieder met een representatieve auto en een gedegen opleiding. Kwaliteit en betrouwbaarheid staan hierbij voorop. Maar deze markt is er ook één van pieken en dalen

Hendri Beltman van Connexxion Taxi Services ziet geen toename van het zakelijk vervoer, maar juist een verkleining van de markt. “Multinationals krimpen in, ministeries worden samengevoegd. De concurrentie wordt heviger en er komen meer partijen op de markt.”

Chauffeurs

Toch wordt er steeds meer bij behoefte ingehuurd en lopen de chauffeurskamers bij de grote bedrijven leeg, zegt Ed van den Oever van Interseco.

“De markt kruipt net uit het dal. Die heeft een ontzettende tik gehad”, vindt André Molengraaf van constructeur BUSiness/B-Style. “Het is een heel trendgevoelige markt met een aantal raakvlakken met het evenementenvervoer.”

Aanbesteding

“Een tijdlang zat de knip er op en werd een taxi besteld of ging men met de trein. Nu zie je dat stukje service weer terug komen. Veel bedrijven, instellingen en vooral ministeries zijn dit vervoer heel scherp gaan aanbesteden”, vervolgt hij.

Ook de gewone consument weet tegenwoordig de weg naar het vip-vervoer steeds beter te vinden, zegt Vincent Schipper van Big Limo in Alkmaar.

Limo

“Het geld mag weer rollen. En als er echt iets speciaal gevierd wordt, dan moet er al snel een limo komen. Ook voor bijzondere schoolfeestjes wordt de limo steeds populairder.”

Dat heeft er ook mee te maken dat je met z’n achten de prijs van zo’n ding prima kunt delen. Bij een aantal scholen staan die limo’s op sommige avonden gewoon in de file.”

Kijk voor het complete artikel in PV Magazine 1. Ook abonnee worden? Kijk op www.pvmagazine.nl

Personenvervoer Magazine

Verder in PV Magazine 1:

  • Het alcoholslot. Zweedse taxi’s voor het contractvervoer hebben ze al. En in Finse en Franse komen ze dit jaar. Maar een alcoholslot voor beroepschauffeurs in Nederland? De bedrijfstak taxi, bus en OV vindt een eventuele wettelijke verplichting maar onzin. Jan van de Nes ging voor PV op onderzoek uit.
  • E- en A-taxi’s van start! Negen jaar geleden reed er in Utrecht ook al een elektrische GreenCab, zij het kortstondig. Prestige GreenCab startte half januari met 10 wagens een praktijkproef met elektrische taxi’s (straks 40) en even later reden ook al de eerste 7 (a)ardgas-taxi’s in Nijmegen. Met subsidie. In maart moeten het er 16 zijn.

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “‘Markt voor zakelijk vervoer is er een van pieken en dalen’”

Alex|04.03.11|12:50

Het zakelijke vervoer staat ook onder druk door de bedrijven die chauffeurs diensten aanbieden
voor prijzen waar een taxibedrijf niet tegen op kan.
Chauffeurs diensten hebben bovendien geen enkele last van C.A.O.’s , rijtijden wet, boordcomputers, chauffeurs vergunning, keuringen enz enz.
Concurrentie vervalsing dus.
Daardoor is een groot deel van het zakelijke vervoer verloren gegaan voor taxibedrijven!

Personen vervoer tegen betaling vergunning plichtig voor ieder bedrijf op niemand.