Uber, Taxi-Bestel-App, smartphone, app, taxichauffeur

Uber trekt zich terug uit diverse Duitse steden

Uber trekt zich terug uit de Duitse steden Frankfurt, Hamburg en Düsseldorf. De Amerikaanse multinational wil nu overleggen met de politiek om een kader te schetsen onder welke voorwaarden de verschillende diensten actief kunnen zijn in heel Duitsland. Uber blijft nog wel actief in Berlijn en München.

In Berlijn rijdt Uber nog met de dienst UberTAXI. Hierbij wordt gebruik gemaakt van officiële taxi’s. In München is UberX en UberBlack te bestellen.  Hierbij wordt gebruik gemaakt van professionele privé-chauffeurs met een vergunning (zogenaamde huurauto met chauffeur). UberPop werd eerder al overal verboden in Duitsland waarbij boetes van 250.000 euro per keer opgelegd kunnen worden.

Geldende wetten

De Duitse autoriteiten zorgen er met harde hand voor dat Uber zich aan de geldende wetten houdt. Inmiddels werkt de dienst in Duitsland alleen met geregistreerde chauffeurs. Het bedrijf betaalt bovendien de registratiekosten, in totaal zo’n vierhonderd euro. Er zou desondanks een tekort aan chauffeurs zijn.

“Voor veel potentiële Uber-partners is het registreren van een onderneming te kostbaar en te tijdrovend”, aldus het bedrijf.

Dienstverlening

“De regelgeving en wettelijke vereisten voor onze chauffeur-partners in Hamburg, Frankfurt en Düsseldorf maken het moeilijk om onze gebruikelijke Uber-kwaliteit te bieden: constante beschikbaarheid en minimale wachttijden”, meldt Uber. “Daardoor wordt de dienstverlening in die steden tijdelijk gestopt.”

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Uber trekt zich terug uit diverse Duitse steden”

Ton van Dalfsen|02.11.15|18:14

Het verschil tussen Duitsland en Nederland is dat het in Duitsland beter geregeld is. De duitse overheid luistert ook beter naar de branche dan hier. De duitse taxi is daar gewoon de geel/creme kleur en hier is het een ratjetoe. Er is daar echt een onderscheid in taxi en limousine ( luxe taxi )Hier is het als je een zwarte Mercedes hebt je het taxibordje eraf haalt en je bent meteen luxe. Daar ben je moeilijk luxe te maken met je geel/creme taxi. De eisen zijn daar voor chauffeurs ook wat hoger

Ton van Dalfsen|02.11.15|18:19

Kijk eens naar bijv New York? allemaal gele straattaxi’s. Londen, allemaal die zwarte dingen. Hier, een rommeltje aan straattaxi’s. totaal geen eenheid waardoor zelfs de buitenlander niet weet of hij in een echte taxi zit of bij een ronselaar. Zelfs in Amsterdam weet de buitenlandse toerist niet of hij in een TTO taxi zit zoals Amsterdam zou willen

Duco Douwstra|03.11.15|23:50

Uber is een criminele organisatie http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/om-uber-mogelijk-criminele-organisatie Kijk nog eens naar Jeroen Pauw waar ik als eerste heb gezegd dat Uber een criminele organisatie is. https://www.youtube.com/watch?v=qkoLHsFkJKc&feature=youtu.be

Paul Dijkhuizen|05.11.15|12:33

Het vreemde is dat onze volksvertegenwoordigers nog steeds willen dat er onderzocht wordt om initiatieven als Uber mogelijk te maken. Alhoewel het totaal tegen de wet is denken zij nog steeds dat het mogelijk moet zijn om vervoer goedkoper te maken, terwijl de branche het water al tot de lippen staat, de kosten alleen maar verder oplopen, tonnen aan subsidies weggegooid geld blijken willen zij opnieuw het wiel uit vinden. Koste wat het kost!

Duco Douwstra|06.11.15|09:27

Het feit dat de overheid zich verlaagt om te overleggen met een organisatie die strafbare feiten pleegt is zeer bedenkelijk.Terwijl zij honderden veelal nutteloze regels bedenken voor de reguliere taxi en deze regels in stand houden en laten controleren door een honderden miljoenen gemeenschapsgeld kostende en eveneens nutteloze controle instantie ILT.De BCT moet de rij-en rusttijden registreren maar kan niet uitgelezen of gecontroleerd worden,gevolg geen heksenjachten meer maar wel ordelijk