Nijmeegse taxichauffeurs maken zich grote zorgen over Vierdaagsefeesten
Taxichauffeurs die werkzaam zijn in Nijmegen, maken zich grote zorgen over de Vierdaagsefeesten. Dat meldt De Gelderlander. De chauffeurs vrezen chaos, ruzies en woekerprijzen door taxichauffeurs die van buiten de Gelderse stad op de festiviteiten afkomen.
“Wij weten uit ervaring dat er veel chauffeurs vanuit de Randstad op de Vierdaagse afkomen die niet netjes met klanten omgaan”, zegt Nazir Alkozai, voorzitter van de Verenigde Taxibedrijven Nijmegen (VTN), daarover tegen De Gelderlander. Hij spreekt daarbij over ‘gelukzoekers’. “Korte ritten weigeren ze, of ze vragen veel te veel geld. Dat leidt tot conflicten met passagiers en met taxichauffeurs die gewoon op de meter rijden.”
Diverse chauffeurs geven tegenover de krant aan een vaste standplaats te willen hebben, zeker nu zij hun beschermde standplaats in de Bisschop Hamerstraat sinds 2018 zijn kwijtgeraakt. Tot dat jaar werden jaarlijks de rijtijden verdeeld onder taxibedrijven die aangesloten zijn bij VTN. Tijdens evenementen waren ze herkenbaar aan stickers op de auto’s en hanteerden ze heldere regels, zo schrijft de krant.
Wens
Om de verwachte chaos tijdens de Vierdaagsefeesten tegen te gaan, willen de betreffende chauffeurs weer zo’n vaste plek die alleen gebruikt mag worden door Nijmeegse taxi’s. Alkozai heeft naar eigen zeggen na zijn aantreden als VTN-voorzitter in maart, hierover contact gezocht met de gemeente. De GroenLinks-wethouder heeft in een reactie aan hem laten weten dat deze wens niet meer op tijd gerealiseerd kan worden. “De taxichauffeurs zijn daarvoor te laat met hun toenadering gekomen. Het mobiliteitsplan ligt al klaar.”
De gemeente laat tot slot weten de zorgen van de taxichauffeurs te delen. Daarom gaan ze tijdens de Vierdaagse streng controleren op ongeregeldheden rondom taxistandplaatsen.
Lees ook:
Ik blijf het maar roepen al 10jaar lang. De enige oplossing is het ondernemersdiploma invoeren en koppelen aan de vergunning. 2 smaken: of je bent als chauffeur in loondienst of je werkt voor je zelf met eigen vergunning en ondernemerdiploma. De drempel om een taxibedrijf te beginnen is zo laag, dat trekt natuurlijk tal van cowboys en gelukzoekers aan. Eigenlijk is al die tto en kwaliteitsregeletjes dweilen met de kraan open.
Rik,
Ik sta voor 100% achter je verhaal.
Helemaal mee eens Rik!