BCT, Boordcomputer Taxi, Quipment
Mede door materiaaltekorten

BCT-leverancier Quipment trekt zich medio 2024 terug uit de markt

Quipment heeft bekend gemaakt zich volgend jaar uit de markt terug te trekken. Foto ter illustratie. Foto: Quipment

Quipment heeft besloten zich volgend jaar terug te trekken uit de markt. Dat blijkt uit een persbericht en een brief die Olof Dieckhaus, directeur van de BCT-leverancier uit Ede, heeft gestuurd naar alle klanten van Quipment. Problematiek in de toeleveringsketen en de krapte op de arbeidsmarkt worden als redenen genoemd voor dit besluit. 

“De afgelopen tijd heeft Quipment zich samen met haar aandeelhouder beraden over de toekomst op korte én langere termijn”, schrijft Dieckhaus in zijn brief. “Daarbij is gekeken naar de bedrijfsresultaten, de levenscyclus van de Quipment BCT, de problematiek in de toeleveringsketen en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft ons doen besluiten om tot medio 2024 alle ingebouwde BCT’s van onze bestaande klanten te blijven ondersteunen en ons daarna exclusief te gaan richten op onze aandeelhouder.”

“Na ruim twintig jaar actief te zijn geweest binnen het personenvervoer zal Quipment zich medio 2024 terugtrekken uit de markt”, zo licht Dieckhaus de beslissing verder toe in een persbericht. “Zo’n acht jaar geleden heeft Quipment een doorstart gemaakt, nadat het zelf faillissement had aangevraagd. De oorzaak hiervan was dat de overheid vasthield aan de deadline voor het inbouwen van BCT’s, waardoor een groot gedeelte van de orderportefeuille geannuleerd moest worden. Uiteindelijk bleek dat die deadline toch geen standhield. Het ministerie werd destijds door Quipment aansprakelijk gesteld. Echter hadden we op dat moment niet de financiële mogelijkheden om de juridische strijd aan te gaan. Na deze roerige periode is Quipment in een rustiger vaarwater terecht gekomen en hebben we de afgelopen jaren continuïteit kunnen bieden aan onze klanten. Wij danken al onze klanten, waarvan velen al klant zijn sinds de oprichting, voor hun loyaliteit en prettige samenwerking”, aldus Dieckhaus.

Systeemkaartwissel

Ook de systeemkaartwissel, die op 21 maart 2023 plaatsvindt, speelt volgens Quipment een rol. Voor die datum moeten alle taxiondernemers de G2-systeemkaart, die in de BCT zit ingebouwd, vervangen hebben door een G3-systeemkaart. Als de oude G2-systeemkaart niet wordt vervangen, werkt de hele BCT niet meer óf voldoet niet meer aan de gestelde eisen.

De systeemkaart van de Quipment BCT kan echter alleen worden vervangen bij de productielocatie van het Edese softwarebedrijf. “De krapte op de arbeidsmarkt en de levering van onderdelen hebben negatieve invloed gehad op onze mogelijkheden”, schrijft Dieckhaus daarover in de brief. “Door materiaaltekorten hebben we zelfs enkele maanden nauwelijks reparaties kunnen uitvoeren. Het is voor ons dan ook operationeel niet mogelijk om buiten de normale voorraad reparaties BCT’s te voorzien van G3-systeemkaarten.”

Onrechtvaardig

“Naast de operationele belemmeringen om de systeemkaarten te vervangen, zijn wij zijn van mening dat de kosten van deze hele vervangingsoperatie, buiten de reparaties, op geen enkele manier gerechtvaardigd zijn”, schrijft Dieckhaus verder in de brief. “Zeker niet omdat de huidige BCT eigenlijk onvoldoende controleerbaar is voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).”

“Sinds de introductie van de huidige BCT is de overheid niet in staat gebleken tot controle, waardoor er tot op heden geen boetes zijn opgelegd op basis van de door de BCT geregistreerde gegevens. Waarom zou je dan de gebruikers van een BCT torenhoge kosten laten maken voor iets wat in de praktijk niet gebruikt kan worden?”, vraagt hij zich hardop af. “Ook het feit dat er ondertussen wordt gewerkt aan een opvolger van de BCT, maakt een investering aan het einde van de economische en technische levensduur bedrijfseconomisch niet verantwoord.”

Volgens Quipment is de overheid momenteel bezig met de opvolger van de huidige BCT, de zogeheten ‘variant BCT’. Olof Dieckhaus zal dit proces naar eigen zeggen kritisch blijven volgen en zal zijn ervaringen en kennis hierover blijven delen, binnen zowel de Begeleidingscommissie BCT alsmede het Panel IV en ICT vanuit het programma “Realisatie variant BCT”, een project van het ILT.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

13 reacties op “BCT-leverancier Quipment trekt zich medio 2024 terug uit de markt”

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:11

UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS, opgesteld door de VERENINGDE NATIES.

Artikel 13 Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.

Dus zonder BCT elektronische enkelband welk d.m.v positiebepalingssensor.

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:21

Op 13 januari 2023 deed het Europees Hof van Justitie de volgende uitspraak :

Elke burger heeft het recht om te weten wie over zijn data beschikt en waar zijn persoonsgegevens zijn terechtgekomen als deze worden doorgestuurd, stelt het Europees Hof van Justitie. Met die informatie kan de burger immers zijn recht uitoefen om vergeten te worden of om persoonlijke data aan te passen.

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:26

Dit geldt niet voor u als chauffeur maar ook voor u cliënten, want d.m.v. de positiebepalingssensor wordt de privacy van u cliënten op grove wijze geschaad !!!

Eric van Dulst|03.02.23|01:12

Je moet het zien als een spel. Kat tegen de muis. Een machtsspel. Geld speelt ook een rol. Maar het verhaal dat het de chauffeur zou beschermen behoord tot het rijk der fabelen. Het is het narratief wat de overheid propageert en de gebruikers dienen zich daaraan te houden want anders…..
Er mankeert van alles aan de bct’s . De quipment is de duidelijkste van allemaal. Een verademing voor de chauffeur. Je gebruikt hem omdat het mot.

Eric van Dulst|03.02.23|01:32

Ps. Voor de klant is een bct niet belangrijk. Je kan ook met zones werken. Dat bepaald de ritprijs. Door de vele files betaald de klant feitelijk teveel voor een rit. Met zones niet.De klant kan aan de hand van een kaart zien hoeveel hij moet betalen.Je tikt de bestemming in en het apparaat verteld wat het kost.
De bct zoals nu is alleen nuttig voor de zorgverzekeraar. Ze kunnen zien dat een rit gedaan is. Semi overheid ,zo zou je de zorgverzekeraars kunnen noemen.

Duco Douwstra|04.02.23|00:34

Na 20 jaar en 300 miljoen euro in het riool, vele faillissementen elke faillissement betekend veel persoonlijke drama’s, komt de Aap uit de mouw!!! Rex Urban en ik hebben vanaf de eerste BCT bijeenkomst medio 2003 gesmeekt en geroepen doe dit niet, wij hebben veel ervaring van automatisering dit wordt een regelrechte puinhoop. Externe deskundigen liepen gelijk al weg omdat die ook zagen dat dit nooit iets zou worden. Maar Rex en ik bleven strijden en kregen veel kritiek van mensen die nergens ..

Duco Douwstra|04.02.23|00:44

Verstand van hadden. Ik heb altijd geadviseerd zet in Den Haag een grote server neer waar alle data van alle Taxi’s maar eigenlijk ook van Touringcars en vrachtwagen centraal geregistreerd en gemonitord kunnen worden, laat deze data analyseren door intelligente software en haal daar de echt ernstige en structurele overtredingen uit. Dan kunnen 5 inspecteurs duizend maal beter en meer controleren dan nu 50 inspecteurs totaal niet of oneerlijk en amateuristisch doen. In 2016 werd de BCT verplicht

Duco Douwstra|04.02.23|00:53

Ik heb ruim een uur lang een online video bespreking gehad met de projectmanager van de alternatieve BCT, het is net als met de projectleider van de BCT Jan Hofsteenge je merkt gewoon dat ze een project hebben gekregen en dat het niet op de al in 2000 bestaande eenvoudige online manier moet, dan is hun project over 5 maanden afgelopen en dan? Dus het moet ingewikkeld worden, via camera’s langs de weg koppelen enz. En hoezo privacy alle rit gegeven worden al met diverse partijen online gedeeld.

Duco Douwstra|04.02.23|01:03

Het ging mij altijd om dat iedereen op dezelfde manier gecontroleerd zou worden en niet zoals dat vroeger met de werkmap gingen, dat de criminelen een heksenjacht gingen houden en dat de ongelukkige chauffeur die een kruisje was vergeten te zetten of een ander onschuldig fout had gemaakt een boete kreeg van € 1320,00 of meer, ja nieuwe chauffeur zo ging dat tot 2016. De ILT heeft ontzettend veel onrechtmatig gehandeld tegenover hardwerkende chauffeurs daar kan ik nog steeds heel kwaad om worden

Rex Urban|04.02.23|10:57

De huidige BCT “deugd” niet, schrijft Dieckhaus.
ILT heeft ons bedrijf vanaf 2014 herhaaldelijk bekeurd voor het niet hebben van een deugdelijke BCT in de Taxi.
Daar is beroep op aangetekend.
Tot op heden, ruim 8 jaar later, is geen enkel beroep behandeld. Ook zijn geen bekeuringen betaald.
Het is nu beter te begrijpen, nu een fabrikant het mislukken van de BCT ook onderschrijft.
Lastig uit te leggen door ILT, omdat ze dit van meet af aan wisten.
Onfatsoenlijk, om een beroep niet te behandelen.

Peter Vriens|04.02.23|11:43

Wat is de zin van een nieuwe bct die uiteindelijk zijn belangrijkste ritinformatie handmatig van de chauffeur moet blijven ontvangen zoals ritprijs , aantal passagiers, prijsafspraken, noem maar op.
Wanneer je deze opgeslagen gegevens wil controleren van 30.000 taxi’s is dat ondoenlijk, dan wel onmogelijk.
Leren we het nooit ???
Daarnaast staat de zelfrijdende taxi voor de deur.
Zet de voor en nadelen eens naast elkaar.
Of is dit is hele gebeuren t.b.v. vrijwilligers diensten ?

Peter Vriens|05.02.23|16:15

Heeft de huidige bct bijgedragen aan veiligheid of het verminderen van concurrentie?
Wie kan dit aantonen, ILT ?
Zal de bct variant wel hieraan kunnen bijdragen?
Moet de taxibranche wederom opdraaien voor de kosten, nu voor een bct variant?
Welke onzinnige eisen gaan wederom gesteld worden aan nieuwe apparatuur waardoor mede door de hoge kosten de bct is geflopt.
Overheid staat niet bepaald goed bekend bij dergelijke projecten.
De taxibranche moet dus alert zijn op wat staat te gebeuren!

Duco Douwstra|06.02.23|10:37

Daarom mijn voorstel centrale server voor een landelijke registratie van alle bewegingen van voertuigen met een blauw kenteken, zoals centrales en grotere taxibedrijven dat al voor de eeuwwisseling deden. Als je 3000 taxi’s kan monitoren zoals voorheen de TCA dan Jan je ook 30 000 voertuigen monitoren, voor centraal monitoren is veel minder nodig, het bestaat allemaal al heel lang, het krampachtig omzeilen ze deze algemene manier van zeer efficiënt en eerlijk controleren is extreem dubieus.

BCT-leverancier Quipment trekt zich medio 2024 terug uit de markt | TaxiPro
BCT, Boordcomputer Taxi, Quipment
Mede door materiaaltekorten

BCT-leverancier Quipment trekt zich medio 2024 terug uit de markt

Quipment heeft bekend gemaakt zich volgend jaar uit de markt terug te trekken. Foto ter illustratie. Foto: Quipment

Quipment heeft besloten zich volgend jaar terug te trekken uit de markt. Dat blijkt uit een persbericht en een brief die Olof Dieckhaus, directeur van de BCT-leverancier uit Ede, heeft gestuurd naar alle klanten van Quipment. Problematiek in de toeleveringsketen en de krapte op de arbeidsmarkt worden als redenen genoemd voor dit besluit. 

“De afgelopen tijd heeft Quipment zich samen met haar aandeelhouder beraden over de toekomst op korte én langere termijn”, schrijft Dieckhaus in zijn brief. “Daarbij is gekeken naar de bedrijfsresultaten, de levenscyclus van de Quipment BCT, de problematiek in de toeleveringsketen en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit heeft ons doen besluiten om tot medio 2024 alle ingebouwde BCT’s van onze bestaande klanten te blijven ondersteunen en ons daarna exclusief te gaan richten op onze aandeelhouder.”

“Na ruim twintig jaar actief te zijn geweest binnen het personenvervoer zal Quipment zich medio 2024 terugtrekken uit de markt”, zo licht Dieckhaus de beslissing verder toe in een persbericht. “Zo’n acht jaar geleden heeft Quipment een doorstart gemaakt, nadat het zelf faillissement had aangevraagd. De oorzaak hiervan was dat de overheid vasthield aan de deadline voor het inbouwen van BCT’s, waardoor een groot gedeelte van de orderportefeuille geannuleerd moest worden. Uiteindelijk bleek dat die deadline toch geen standhield. Het ministerie werd destijds door Quipment aansprakelijk gesteld. Echter hadden we op dat moment niet de financiële mogelijkheden om de juridische strijd aan te gaan. Na deze roerige periode is Quipment in een rustiger vaarwater terecht gekomen en hebben we de afgelopen jaren continuïteit kunnen bieden aan onze klanten. Wij danken al onze klanten, waarvan velen al klant zijn sinds de oprichting, voor hun loyaliteit en prettige samenwerking”, aldus Dieckhaus.

Systeemkaartwissel

Ook de systeemkaartwissel, die op 21 maart 2023 plaatsvindt, speelt volgens Quipment een rol. Voor die datum moeten alle taxiondernemers de G2-systeemkaart, die in de BCT zit ingebouwd, vervangen hebben door een G3-systeemkaart. Als de oude G2-systeemkaart niet wordt vervangen, werkt de hele BCT niet meer óf voldoet niet meer aan de gestelde eisen.

De systeemkaart van de Quipment BCT kan echter alleen worden vervangen bij de productielocatie van het Edese softwarebedrijf. “De krapte op de arbeidsmarkt en de levering van onderdelen hebben negatieve invloed gehad op onze mogelijkheden”, schrijft Dieckhaus daarover in de brief. “Door materiaaltekorten hebben we zelfs enkele maanden nauwelijks reparaties kunnen uitvoeren. Het is voor ons dan ook operationeel niet mogelijk om buiten de normale voorraad reparaties BCT’s te voorzien van G3-systeemkaarten.”

Onrechtvaardig

“Naast de operationele belemmeringen om de systeemkaarten te vervangen, zijn wij zijn van mening dat de kosten van deze hele vervangingsoperatie, buiten de reparaties, op geen enkele manier gerechtvaardigd zijn”, schrijft Dieckhaus verder in de brief. “Zeker niet omdat de huidige BCT eigenlijk onvoldoende controleerbaar is voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).”

“Sinds de introductie van de huidige BCT is de overheid niet in staat gebleken tot controle, waardoor er tot op heden geen boetes zijn opgelegd op basis van de door de BCT geregistreerde gegevens. Waarom zou je dan de gebruikers van een BCT torenhoge kosten laten maken voor iets wat in de praktijk niet gebruikt kan worden?”, vraagt hij zich hardop af. “Ook het feit dat er ondertussen wordt gewerkt aan een opvolger van de BCT, maakt een investering aan het einde van de economische en technische levensduur bedrijfseconomisch niet verantwoord.”

Volgens Quipment is de overheid momenteel bezig met de opvolger van de huidige BCT, de zogeheten ‘variant BCT’. Olof Dieckhaus zal dit proces naar eigen zeggen kritisch blijven volgen en zal zijn ervaringen en kennis hierover blijven delen, binnen zowel de Begeleidingscommissie BCT alsmede het Panel IV en ICT vanuit het programma “Realisatie variant BCT”, een project van het ILT.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

13 reacties op “BCT-leverancier Quipment trekt zich medio 2024 terug uit de markt”

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:11

UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS, opgesteld door de VERENINGDE NATIES.

Artikel 13 Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.

Dus zonder BCT elektronische enkelband welk d.m.v positiebepalingssensor.

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:21

Op 13 januari 2023 deed het Europees Hof van Justitie de volgende uitspraak :

Elke burger heeft het recht om te weten wie over zijn data beschikt en waar zijn persoonsgegevens zijn terechtgekomen als deze worden doorgestuurd, stelt het Europees Hof van Justitie. Met die informatie kan de burger immers zijn recht uitoefen om vergeten te worden of om persoonlijke data aan te passen.

Tjerk Vinckx|02.02.23|22:26

Dit geldt niet voor u als chauffeur maar ook voor u cliënten, want d.m.v. de positiebepalingssensor wordt de privacy van u cliënten op grove wijze geschaad !!!

Eric van Dulst|03.02.23|01:12

Je moet het zien als een spel. Kat tegen de muis. Een machtsspel. Geld speelt ook een rol. Maar het verhaal dat het de chauffeur zou beschermen behoord tot het rijk der fabelen. Het is het narratief wat de overheid propageert en de gebruikers dienen zich daaraan te houden want anders…..
Er mankeert van alles aan de bct’s . De quipment is de duidelijkste van allemaal. Een verademing voor de chauffeur. Je gebruikt hem omdat het mot.

Eric van Dulst|03.02.23|01:32

Ps. Voor de klant is een bct niet belangrijk. Je kan ook met zones werken. Dat bepaald de ritprijs. Door de vele files betaald de klant feitelijk teveel voor een rit. Met zones niet.De klant kan aan de hand van een kaart zien hoeveel hij moet betalen.Je tikt de bestemming in en het apparaat verteld wat het kost.
De bct zoals nu is alleen nuttig voor de zorgverzekeraar. Ze kunnen zien dat een rit gedaan is. Semi overheid ,zo zou je de zorgverzekeraars kunnen noemen.

Duco Douwstra|04.02.23|00:34

Na 20 jaar en 300 miljoen euro in het riool, vele faillissementen elke faillissement betekend veel persoonlijke drama’s, komt de Aap uit de mouw!!! Rex Urban en ik hebben vanaf de eerste BCT bijeenkomst medio 2003 gesmeekt en geroepen doe dit niet, wij hebben veel ervaring van automatisering dit wordt een regelrechte puinhoop. Externe deskundigen liepen gelijk al weg omdat die ook zagen dat dit nooit iets zou worden. Maar Rex en ik bleven strijden en kregen veel kritiek van mensen die nergens ..

Duco Douwstra|04.02.23|00:44

Verstand van hadden. Ik heb altijd geadviseerd zet in Den Haag een grote server neer waar alle data van alle Taxi’s maar eigenlijk ook van Touringcars en vrachtwagen centraal geregistreerd en gemonitord kunnen worden, laat deze data analyseren door intelligente software en haal daar de echt ernstige en structurele overtredingen uit. Dan kunnen 5 inspecteurs duizend maal beter en meer controleren dan nu 50 inspecteurs totaal niet of oneerlijk en amateuristisch doen. In 2016 werd de BCT verplicht

Duco Douwstra|04.02.23|00:53

Ik heb ruim een uur lang een online video bespreking gehad met de projectmanager van de alternatieve BCT, het is net als met de projectleider van de BCT Jan Hofsteenge je merkt gewoon dat ze een project hebben gekregen en dat het niet op de al in 2000 bestaande eenvoudige online manier moet, dan is hun project over 5 maanden afgelopen en dan? Dus het moet ingewikkeld worden, via camera’s langs de weg koppelen enz. En hoezo privacy alle rit gegeven worden al met diverse partijen online gedeeld.

Duco Douwstra|04.02.23|01:03

Het ging mij altijd om dat iedereen op dezelfde manier gecontroleerd zou worden en niet zoals dat vroeger met de werkmap gingen, dat de criminelen een heksenjacht gingen houden en dat de ongelukkige chauffeur die een kruisje was vergeten te zetten of een ander onschuldig fout had gemaakt een boete kreeg van € 1320,00 of meer, ja nieuwe chauffeur zo ging dat tot 2016. De ILT heeft ontzettend veel onrechtmatig gehandeld tegenover hardwerkende chauffeurs daar kan ik nog steeds heel kwaad om worden

Rex Urban|04.02.23|10:57

De huidige BCT “deugd” niet, schrijft Dieckhaus.
ILT heeft ons bedrijf vanaf 2014 herhaaldelijk bekeurd voor het niet hebben van een deugdelijke BCT in de Taxi.
Daar is beroep op aangetekend.
Tot op heden, ruim 8 jaar later, is geen enkel beroep behandeld. Ook zijn geen bekeuringen betaald.
Het is nu beter te begrijpen, nu een fabrikant het mislukken van de BCT ook onderschrijft.
Lastig uit te leggen door ILT, omdat ze dit van meet af aan wisten.
Onfatsoenlijk, om een beroep niet te behandelen.

Peter Vriens|04.02.23|11:43

Wat is de zin van een nieuwe bct die uiteindelijk zijn belangrijkste ritinformatie handmatig van de chauffeur moet blijven ontvangen zoals ritprijs , aantal passagiers, prijsafspraken, noem maar op.
Wanneer je deze opgeslagen gegevens wil controleren van 30.000 taxi’s is dat ondoenlijk, dan wel onmogelijk.
Leren we het nooit ???
Daarnaast staat de zelfrijdende taxi voor de deur.
Zet de voor en nadelen eens naast elkaar.
Of is dit is hele gebeuren t.b.v. vrijwilligers diensten ?

Peter Vriens|05.02.23|16:15

Heeft de huidige bct bijgedragen aan veiligheid of het verminderen van concurrentie?
Wie kan dit aantonen, ILT ?
Zal de bct variant wel hieraan kunnen bijdragen?
Moet de taxibranche wederom opdraaien voor de kosten, nu voor een bct variant?
Welke onzinnige eisen gaan wederom gesteld worden aan nieuwe apparatuur waardoor mede door de hoge kosten de bct is geflopt.
Overheid staat niet bepaald goed bekend bij dergelijke projecten.
De taxibranche moet dus alert zijn op wat staat te gebeuren!

Duco Douwstra|06.02.23|10:37

Daarom mijn voorstel centrale server voor een landelijke registratie van alle bewegingen van voertuigen met een blauw kenteken, zoals centrales en grotere taxibedrijven dat al voor de eeuwwisseling deden. Als je 3000 taxi’s kan monitoren zoals voorheen de TCA dan Jan je ook 30 000 voertuigen monitoren, voor centraal monitoren is veel minder nodig, het bestaat allemaal al heel lang, het krampachtig omzeilen ze deze algemene manier van zeer efficiënt en eerlijk controleren is extreem dubieus.