Shutterstock - Uber
Lobbywerk

Voormalig managementassistent doet boekje open over Uber

Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Lutsenko_Oleksandr

Het Amerikaanse Uber heeft oud-politici voor hun karretje gespannen, om lobbywerk voor het taxiplatform te verrichten. Dat zegt Ligea Wells, voormalig managementassistent op het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam, in een groot interview met NRC. In die krant doet ze een boekje open over het werken bij Uber en het vermeende lobbywerk van Neelie Kroes. 

“Het bedrijfsmodel van Uber draait om het uithollen van werknemersrechten. Het is onbegrijpelijk dat Nederland zo’n bedrijf omarmt en belastingvoordelen biedt”, zegt Wells daarover in het NRC-artikel. Ze betitelt daarbij het werken bij Uber als “moderne slavernij”. Volgens haar zien de Amerikanen het personeel zelfs als “wegwerpartikel”.

Lobbywerk

Ook doet Ligea Wells een boekje open over voormalig VVD-politica Neelie Kroes. De oud-Eurocommissaris en -minister kwam vorige zomer in opspraak na onthullingen over stiekem lobbywerk voor het van origine Amerikaanse taxiplatform. Uit e-mails, WhatsAppberichten en andere documenten in handen van het consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ (de zogeheten Uber Files), bleek namelijk dat Kroes ondanks een verbod van haar voormalige werkgever, de Europese Commissie, direct na haar termijn in Brussel voor Uber aan de slag ging. Hiermee overtrad Kroes mogelijk de integriteitsregels van de commissie. Het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) opende eind september een onderzoek naar het lobbywerk van Kroes, wat nog steeds loopt.

Volgens Ligea Wells kwam Neelie Kroes in 2015 vanuit het niets in beeld bij Uber. “Mark MacGann zei tegen me: ‘ik wil je aan iemand voorstellen, maar beloof me dat je discreet zult zijn'”, blikt Wells terug op die periode in het NRC-interview. “Vanaf nu zul je veel contact hebben met haar assistent’. Die belde dan: we komen eraan, kun je een vergaderruimte bij Uber voor ons vrijhouden? Ook regelde ik plekken waar Kroes discreet met de Uber-top kon overleggen.”

Stromend water

“Ze kwam regelmatig in de vergaderruimtes op ons kantoor”, vervolgt Wells haar verhaal. “We gingen op kosten van Uber naar restaurants in dure hotels in Amsterdam. Daar trek je minder bekijks. Wij bereidden de talking points voor haar afspraken met politici voor, waar ze het voor Uber opnam. Natuurlijk had ze haar eigen inbreng, maar we wisten dat de punten die wij hadden bedacht altijd aan bod kwamen. Het was altijd: Uber is goed voor het milieu. Uber is goed voor mensen die parttime willen werken. Uber heeft technologie die de wereld ten goede komt. We moeten ze hier in Europa verwelkomen. Uber is, zo was de boodschap, net zo betrouwbaar als stromend water.”

Na deze uitspraak maakt Wells de vergelijking met Zuid-Italië. De provincie Napels, om precies te zijn. Het gebied waar de voormalig managementassistent van Uber oorspronkelijk vandaan komt. “Alles gaat via de achterdeur. Iedereen in Nederland oordeelt maar: wij zijn zo veel beter dan Zuid-Europa, wij hebben het hier onder controle. Maar in feite is dit gewoon corruptie, op het hoogste niveau. En het is hier legaal.”

Lasterlijk

Neelie Kroes heeft via een mail aan NRC laten weten zich te distantieren van de uitspraken van Ligea Wells. “De aanmatigende insinuaties die de persoon die u heeft geïnterviewd maakt zijn volstrekt bezijden de waarheid en lasterlijk”, zegt ze daarover.

“Het is u wellicht ontgaan dat ik indertijd gedurende mijn afkoelingsperiode na mijn EU-werkzaamheden onbezoldigd actief ben geweest als Special Envoy, teneinde het Nederlandse en internationale start-up en scale-up klimaat te verbeteren”, vervolgt Kroes haar verhaal. “In dit kader heb ik vele gesprekken gehad met nationale en internationale ondernemingen. Dit alles ten faveure van Nederlandse en internationale start-ups en scale-ups.”

Ook Uber heeft gereageerd op de uitspraken van Wells. “Uber is vandaag de dag een geheel ander bedrijf dan acht jaar geleden, toen Ligea Wells in het team onder Mark MacGann werkte”, laat een woordvoerder van het taxiplatform desgevraagd weten tegenover TaxiPro. “Sinds de komst van onze nieuwe CEO, Dara Khosrowshahi, heeft Uber een tijdperk van confrontatie achter zich gelaten en richt zich nu op constructieve samenwerking. Hij kreeg de opdracht om ieder aspect van de manier waarop Uber opereert, te veranderen. Bovendien is negentig procent van de huidige medewerkers in dienst gekomen sinds de huidige CEO in 2017 is aangetreden”, aldus de Uber-woordvoerder.

Hoorzitting

Voormalig Uber-lobbyist en tevens klokkenluider Mark MacGann is dinsdag 21 maart te gast in de Tweede Kamer. Daar wordt hij tijdens een hoorzitting gehoord over de fiscale behandeling van Uber door de Nederlandse Belastingdienst. Staatssecretaris Marnix van Rij (CDA) heeft na berichtgeving in diverse media, een onderzoek hiernaar ingesteld. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat er wel informeel contact is geweest tussen Uber en de fiscus, maar dat er geen sprake is van bevoordeling.

De Eerste Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en de SP vroegen zich echter af of het onderzoek wel een volledig beeld van de situatie schetst, aangezien het onderzoek zich volgens hen enkel richtte op de interne werkwijze bij de Belastingdienst en er geen onafhankelijk onderzoek naar Uber is gedaan. Volgens staatssecretaris Van Rij zijn er in het onderzoek geen onregelmatigheden aangetroffen.

De CDA-bewindsman was daarom ook niet bereid om nog een onafhankelijk onderzoek hiernaar in te stellen, zoals de drie Eerste Kamerfracties in hun schriftelijke vragen voorstelden. De hoorzitting van aanstaande woensdag kan daar echter verandering in brengen. “Indien er uit de hoorzitting met de heer MacGann in de Tweede Kamer op 21 maart nieuwe – voor het handelen van de Belastingdienst – relevante feiten naar voren komen, ben ik uiteraard bereid om binnen de kaders van de geheimhoudingsplicht daarnaar te kijken en hierover met de Kamer van gedachten te wisselen”, zei Van Rij daar vorige week over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Voormalig managementassistent doet boekje open over Uber | TaxiPro
Shutterstock - Uber
Lobbywerk

Voormalig managementassistent doet boekje open over Uber

Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Lutsenko_Oleksandr

Het Amerikaanse Uber heeft oud-politici voor hun karretje gespannen, om lobbywerk voor het taxiplatform te verrichten. Dat zegt Ligea Wells, voormalig managementassistent op het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam, in een groot interview met NRC. In die krant doet ze een boekje open over het werken bij Uber en het vermeende lobbywerk van Neelie Kroes. 

“Het bedrijfsmodel van Uber draait om het uithollen van werknemersrechten. Het is onbegrijpelijk dat Nederland zo’n bedrijf omarmt en belastingvoordelen biedt”, zegt Wells daarover in het NRC-artikel. Ze betitelt daarbij het werken bij Uber als “moderne slavernij”. Volgens haar zien de Amerikanen het personeel zelfs als “wegwerpartikel”.

Lobbywerk

Ook doet Ligea Wells een boekje open over voormalig VVD-politica Neelie Kroes. De oud-Eurocommissaris en -minister kwam vorige zomer in opspraak na onthullingen over stiekem lobbywerk voor het van origine Amerikaanse taxiplatform. Uit e-mails, WhatsAppberichten en andere documenten in handen van het consortium van onderzoeksjournalisten ICIJ (de zogeheten Uber Files), bleek namelijk dat Kroes ondanks een verbod van haar voormalige werkgever, de Europese Commissie, direct na haar termijn in Brussel voor Uber aan de slag ging. Hiermee overtrad Kroes mogelijk de integriteitsregels van de commissie. Het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) opende eind september een onderzoek naar het lobbywerk van Kroes, wat nog steeds loopt.

Volgens Ligea Wells kwam Neelie Kroes in 2015 vanuit het niets in beeld bij Uber. “Mark MacGann zei tegen me: ‘ik wil je aan iemand voorstellen, maar beloof me dat je discreet zult zijn'”, blikt Wells terug op die periode in het NRC-interview. “Vanaf nu zul je veel contact hebben met haar assistent’. Die belde dan: we komen eraan, kun je een vergaderruimte bij Uber voor ons vrijhouden? Ook regelde ik plekken waar Kroes discreet met de Uber-top kon overleggen.”

Stromend water

“Ze kwam regelmatig in de vergaderruimtes op ons kantoor”, vervolgt Wells haar verhaal. “We gingen op kosten van Uber naar restaurants in dure hotels in Amsterdam. Daar trek je minder bekijks. Wij bereidden de talking points voor haar afspraken met politici voor, waar ze het voor Uber opnam. Natuurlijk had ze haar eigen inbreng, maar we wisten dat de punten die wij hadden bedacht altijd aan bod kwamen. Het was altijd: Uber is goed voor het milieu. Uber is goed voor mensen die parttime willen werken. Uber heeft technologie die de wereld ten goede komt. We moeten ze hier in Europa verwelkomen. Uber is, zo was de boodschap, net zo betrouwbaar als stromend water.”

Na deze uitspraak maakt Wells de vergelijking met Zuid-Italië. De provincie Napels, om precies te zijn. Het gebied waar de voormalig managementassistent van Uber oorspronkelijk vandaan komt. “Alles gaat via de achterdeur. Iedereen in Nederland oordeelt maar: wij zijn zo veel beter dan Zuid-Europa, wij hebben het hier onder controle. Maar in feite is dit gewoon corruptie, op het hoogste niveau. En het is hier legaal.”

Lasterlijk

Neelie Kroes heeft via een mail aan NRC laten weten zich te distantieren van de uitspraken van Ligea Wells. “De aanmatigende insinuaties die de persoon die u heeft geïnterviewd maakt zijn volstrekt bezijden de waarheid en lasterlijk”, zegt ze daarover.

“Het is u wellicht ontgaan dat ik indertijd gedurende mijn afkoelingsperiode na mijn EU-werkzaamheden onbezoldigd actief ben geweest als Special Envoy, teneinde het Nederlandse en internationale start-up en scale-up klimaat te verbeteren”, vervolgt Kroes haar verhaal. “In dit kader heb ik vele gesprekken gehad met nationale en internationale ondernemingen. Dit alles ten faveure van Nederlandse en internationale start-ups en scale-ups.”

Ook Uber heeft gereageerd op de uitspraken van Wells. “Uber is vandaag de dag een geheel ander bedrijf dan acht jaar geleden, toen Ligea Wells in het team onder Mark MacGann werkte”, laat een woordvoerder van het taxiplatform desgevraagd weten tegenover TaxiPro. “Sinds de komst van onze nieuwe CEO, Dara Khosrowshahi, heeft Uber een tijdperk van confrontatie achter zich gelaten en richt zich nu op constructieve samenwerking. Hij kreeg de opdracht om ieder aspect van de manier waarop Uber opereert, te veranderen. Bovendien is negentig procent van de huidige medewerkers in dienst gekomen sinds de huidige CEO in 2017 is aangetreden”, aldus de Uber-woordvoerder.

Hoorzitting

Voormalig Uber-lobbyist en tevens klokkenluider Mark MacGann is dinsdag 21 maart te gast in de Tweede Kamer. Daar wordt hij tijdens een hoorzitting gehoord over de fiscale behandeling van Uber door de Nederlandse Belastingdienst. Staatssecretaris Marnix van Rij (CDA) heeft na berichtgeving in diverse media, een onderzoek hiernaar ingesteld. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat er wel informeel contact is geweest tussen Uber en de fiscus, maar dat er geen sprake is van bevoordeling.

De Eerste Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en de SP vroegen zich echter af of het onderzoek wel een volledig beeld van de situatie schetst, aangezien het onderzoek zich volgens hen enkel richtte op de interne werkwijze bij de Belastingdienst en er geen onafhankelijk onderzoek naar Uber is gedaan. Volgens staatssecretaris Van Rij zijn er in het onderzoek geen onregelmatigheden aangetroffen.

De CDA-bewindsman was daarom ook niet bereid om nog een onafhankelijk onderzoek hiernaar in te stellen, zoals de drie Eerste Kamerfracties in hun schriftelijke vragen voorstelden. De hoorzitting van aanstaande woensdag kan daar echter verandering in brengen. “Indien er uit de hoorzitting met de heer MacGann in de Tweede Kamer op 21 maart nieuwe – voor het handelen van de Belastingdienst – relevante feiten naar voren komen, ben ik uiteraard bereid om binnen de kaders van de geheimhoudingsplicht daarnaar te kijken en hierover met de Kamer van gedachten te wisselen”, zei Van Rij daar vorige week over.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.