Cabman BCT
Overlegorgaan

ILT heft panel omtrent Realisatie Variant BCT op

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de stekker uit het panel IV en ICT rondom het project Realisatie Variant BCT getrokken. Dat bevestigt ILT tegenover TaxiPro. Reden hiervoor is dat het project in een volgende fase is beland, zo meldt een woordvoerder.

In de initiatiefase van het programma Realisatie Variant BCT, is het panel IV en ICT opgericht als onderdeel van de klankboordgroep Realisatie Variant BCT. Dit overlegorgaan is opgericht om samen met leveranciers van boordcomputers, ICT Dienstverleners en Koninklijk Nederland Vervoer (KNV) van gedachten te wisselen en om inzichten te verkrijgen, omtrent het realiseren van een variant voor de huidige Boordcomputer Taxi (BCT). “ILT heeft destijds aangegeven dat zodra andere partijen zich bij het programma zouden aansluiten, het overleg in de vorm van het panel zou worden heroverwogen”, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Dat heeft ILT inmiddels gedaan. “Het programma Realisatie Variant BCT bevindt zich inmiddels in een fase, met een steeds duidelijkere richting omtrent de ICT-ontwikkelingen. Het panel IV en ICT maakt in deze fase plaats voor andere overlegorganen, in de vorm van webinars en informatiebijeenkomsten, om verder over de inhoud en/of het proces te praten. De inbreng, inzichten en ideeën van deelnemende partijen blijven van harte welkom”, zo besluit de ILT-woordvoerder.

Kaartvrij

De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op het taxivervoer in Nederland. De gegevens die nodig zijn om deze taak naar behoren uit te voeren, worden vastgelegd in de BCT. De overheidsdienst heeft een variantenstudie gedaan naar alternatieve manieren om deze toezichtgegevens draadloos en kaartvrij te verkrijgen.

Het eindresultaat stelt de ILT naar eigen zeggen in staat om toezichtgegevens op een efficiënte wijze te verkrijgen, te verifiëren en centraal beschikbaar te stellen voor analyse- en toezichtactiviteiten. “De inspectieteams kunnen hun primaire taken daardoor effectiever en risicogericht uitvoeren, wat moet leiden tot betere naleving van de regels voor arbeids- en rusttijden”, aldus ILT.

Alle afspraken, werkwijzen, regelingen en (ICT)-voorzieningen moeten volgend jaar helemaal gereed zijn. Er geldt dan nog een overgangsperiode van vier jaar. De sector heeft van de staatssecretaris tot 1 januari 2028 de tijd gekregen om over te stappen van de huidige BCT naar geschikte alternatieven. De zogeheten variant Gegevens Centraal vormt het uitgangspunt voor de realisatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ILT heft panel omtrent Realisatie Variant BCT op | TaxiPro
Cabman BCT
Overlegorgaan

ILT heft panel omtrent Realisatie Variant BCT op

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de stekker uit het panel IV en ICT rondom het project Realisatie Variant BCT getrokken. Dat bevestigt ILT tegenover TaxiPro. Reden hiervoor is dat het project in een volgende fase is beland, zo meldt een woordvoerder.

In de initiatiefase van het programma Realisatie Variant BCT, is het panel IV en ICT opgericht als onderdeel van de klankboordgroep Realisatie Variant BCT. Dit overlegorgaan is opgericht om samen met leveranciers van boordcomputers, ICT Dienstverleners en Koninklijk Nederland Vervoer (KNV) van gedachten te wisselen en om inzichten te verkrijgen, omtrent het realiseren van een variant voor de huidige Boordcomputer Taxi (BCT). “ILT heeft destijds aangegeven dat zodra andere partijen zich bij het programma zouden aansluiten, het overleg in de vorm van het panel zou worden heroverwogen”, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten.

Dat heeft ILT inmiddels gedaan. “Het programma Realisatie Variant BCT bevindt zich inmiddels in een fase, met een steeds duidelijkere richting omtrent de ICT-ontwikkelingen. Het panel IV en ICT maakt in deze fase plaats voor andere overlegorganen, in de vorm van webinars en informatiebijeenkomsten, om verder over de inhoud en/of het proces te praten. De inbreng, inzichten en ideeën van deelnemende partijen blijven van harte welkom”, zo besluit de ILT-woordvoerder.

Kaartvrij

De Inspectie Leefomgeving en Transport houdt toezicht op het taxivervoer in Nederland. De gegevens die nodig zijn om deze taak naar behoren uit te voeren, worden vastgelegd in de BCT. De overheidsdienst heeft een variantenstudie gedaan naar alternatieve manieren om deze toezichtgegevens draadloos en kaartvrij te verkrijgen.

Het eindresultaat stelt de ILT naar eigen zeggen in staat om toezichtgegevens op een efficiënte wijze te verkrijgen, te verifiëren en centraal beschikbaar te stellen voor analyse- en toezichtactiviteiten. “De inspectieteams kunnen hun primaire taken daardoor effectiever en risicogericht uitvoeren, wat moet leiden tot betere naleving van de regels voor arbeids- en rusttijden”, aldus ILT.

Alle afspraken, werkwijzen, regelingen en (ICT)-voorzieningen moeten volgend jaar helemaal gereed zijn. Er geldt dan nog een overgangsperiode van vier jaar. De sector heeft van de staatssecretaris tot 1 januari 2028 de tijd gekregen om over te stappen van de huidige BCT naar geschikte alternatieven. De zogeheten variant Gegevens Centraal vormt het uitgangspunt voor de realisatie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.