Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
Alternatieven

ILT wil toezichtsysteem voor arbeids- en rusttijden taxi efficiënter maken

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de boordcomputer taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. De ILT doet dat om het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden te verbeteren en efficiënter te maken.

De ILT heeft onderzoek gedaan naar verschillende manieren om gegevens voor arbeids- en rusttijden vast te leggen voor het toezicht. Uiteindelijk is er gekozen voor een systeem waarbij taxiondernemingen de gegevens van hun arbeids- en rusttijden zelf continu en automatisch gaan aanleveren. Volgens de inspectie hebben chauffeurs nu alleen de plicht om deze gegevens te verzamelen met behulp van de BCT.

Betrouwbare informatie

Het nieuwe toezichtsysteem moet ervoor zorgen dat de ILT actuele en betrouwbare informatie heeft over de naleving van de arbeids- en rusttijden. Ook de informatie over de frequentie van de aanlevering en de eventuele hiaten hierin is nuttig voor de overheidsorganisatie. ‘Bovendien kan de ILT in de toekomst gegevens uit andere bronnen toevoegen aan de aangeleverde gegevens, zoals uit meetsystemen in voertuigen en langs de snelwegen. Door deze gegevens te analyseren, kan de ILT het toezicht beter richten op chauffeurs en taxiondernemingen die de regels niet naleven. Het toezicht van de draagt zo bij aan veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt’, zo schrijven ze op hun website.

Bij het continu automatisch aanleveren van de data wordt volgens ILT de taxionderneming niet verplicht om hiervoor een specifiek apparaat (zoals de BCT) of een specifieke app te gebruiken. ‘Taxiondernemingen kunnen zelf kiezen voor een apparaat of app die voor dit doel op de markt komt’, zeggen ze daarover.

Technische onderdelen

Om dit voornemen te bewerkstelligen, werkt ILT de komende jaren aan alle technische onderdelen die nodig zijn om de gegevens van taxiondernemingen te ontvangen en te verwerken. De ILT zegt hierover informatie te delen met ICT-dienstverleners. ‘Zo kunnen zij producten en diensten ontwikkelen, zoals apps, die taxiondernemingen kunnen gebruiken voor het registreren en automatisch aanleveren van arbeids- en rusttijden.’

Naast het ontwikkelen van technische benodigdheden, is voor de nieuwe werkwijze ook een wetswijziging nodig, aldus ILT. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in 2024 beschikbaar is. ‘Er geldt dan nog een overgangsperiode waarin taxiondernemingen de tijd krijgen om over te stappen naar het nieuwe systeem.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “ILT wil toezichtsysteem voor arbeids- en rusttijden taxi efficiënter maken”

Tjerk Vinckx|22.11.22|21:15

Eerlijke concurrentie…en maar onbeperkt vergunningen uitgeven, op de markt mogen ook geen 20 kaasboeren staan dan verdien je zout in de pap niet.Veilig taxivervoer…dat is nog nooit significant aangetoond.Wetswijziging…gaan we weer tornen aan Artikel 10 van de Grondwet zoals met het gebruik van de BCT. Mr.A.Wolfsen, Autoriteit Persoonsgegevens vanochtend bij BNR radio – DIGITAAL FOUILLEREN – is wettelijk verboden !! ILT’jer is in het verkeerde tijdvak geboren, de DDR is in 1990 opgeheven

Ton van Dalfsen|23.11.22|08:49

@ Tjerk, Helemaal mee eens.
EN, Onze vriend Duco Douwstra is voorstander van Rij en rusttijden online aanleveren bij ILT! Is hij ook van het pad afgegleden?

Adam|23.11.22|08:59

Ze willen die in uitkering zitten aan het werk en voor de rest heeft het ze weinig uit gemaakt tot voor kort.

Taxi Dennis|24.11.22|13:17

lang leven de snorders krijgen ze het nog drukker wat een wereld en wij kunnen onze rekeningen straks niet meer betalen

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:39

Onvrijwillig heeft het ILT al meegewerkt aan een effectiviteitsonderzoek naar het handhaven van de rij en rusttijden. In de tijd dat de BCT niet juridisch waterdicht kon worden uitgelezen, en dat ook bij de chauffeurs bekend was, zijn er naar mijn beste weten 0 excessen geweest. De taxibranche blijkt zelfregulerend vermogen te bezitten. De rij en rusttijden in de taximarkt zouden best wel eens overbodig kunnen zijn.

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:39

Werktijdbescherming voor loondienstchauffeurs blijft wel nodig. Dit verzwakt de concurrentiepositie voor de loondienstbedrijven verder niet.

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:40

Werktijdbescherming voor loondienstchauffeurs blijft wel nodig. Dit verzwakt de concurrentiepositie voor de loondienstbedrijven verder niet

Peter Vriens|24.11.22|16:43

“De ILT doet dat om het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden te verbeteren en efficiënter te maken”
Het gaat dus niet over veiligheid, het stokpaardje van ILT, maar efficienter t.b.v. ILT.
Of het toezicht enige bijdrage heeft geleverd aan veiligheid, is de afgelopen 20 jaar niet aangetoond.
Waarom wederom nieuwe apparatuur aanschaffen op Uw kosten, terwijl het nut ervan niet vast staat.
Wie wordt daar beter van?
Ervaring leert: De Taxibranche in ieder geval niet.

Taxi Volendam|24.11.22|21:00

Waarom zou werktijdbescherming in de taxibranche een taak van ILT moeten zijn? Taxi vervoer is veilig.
Waarom niet op dezelfde manier, zoals bij elke branche de ARBEIDS tijden gecontroleerd worden.
In heel Europa is geen RIJTIJDEN wet voor de taxi, omdat het geen zin heeft. Waarom in NL wel?
Maak je druk om de zelfrijdende Taxi van Uber die voor de deur staat, i.p.v. een nieuwe miljoenen kostende BCT die U door de strot geduwd krijgt door “blinde” beleids makers.

Duco Douwstra|01.12.22|09:06

Vanaf het eerste gesprek over de BCT medio 2003 dus 19 jaar geleden heb ik ervoor gestreden dat alle voertuigen met een blauw kenteken, maar ook touringcars en vrachtwagens zeer eenvoudig hun data per seconde online aanleveren aan een centrale server, met intelligente software, die alle structurelere en ernstige overtredingen kan filteren. Branche organisaties en ILT komen dan de mate van sanctioneren met elkaar overeen. Daarmee kunnen 5 inspecteurs het werk van 50 inspecteurs 1000 X efficiënter

Duco Douwstra|01.12.22|09:15

Uitvoeren. Maar het lijkt er sterk op dat de ILT voornamelijk haar eigen werkgelegenheid tegen heug en meug wil blijven handhaven. Ik heb online 1 uur gesproken met de alternatieve BCT ontwikkelaars en kreeg daar letterlijk buikpijn van. Argumenten tegen online registratie was z.g.n. de privacy en dat terwijl alle contract vervoerders al hun data al moeten delen met de opdrachtgevers net als alle voertuigen die voor centrales rijden. Verzekeringen bieden dit systeem ook aan tegen premie korting

Duco Douwstra|01.12.22|10:03

En Tjerk ik ben in 20 jaar tijd zeer zeker geen millimeter van mijn stelling of pad afgegleden, en zolang de ILT niet efficiënt en doelmatig, maar selectief blijft inspecteren gedragen zij zich als een criminele organisatie. Ze hoeven echt geen aap te leren klimmen! Vanaf 1985 heb ik mij zeer intensief bezig gehouden met de online automatisering van de Taxicentrale, het monitoren, controleren en zonodig sanctioneren van overtredingen, in 2000 kon ik al 1 jaar terugkijken in alle verrichtingen.

ILT wil toezichtsysteem voor arbeids- en rusttijden taxi efficiënter maken | TaxiPro
Daklicht taxi. Foto: iStock / Byoung Joo
Alternatieven

ILT wil toezichtsysteem voor arbeids- en rusttijden taxi efficiënter maken

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Byoung Joo

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de boordcomputer taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. De ILT doet dat om het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden te verbeteren en efficiënter te maken.

De ILT heeft onderzoek gedaan naar verschillende manieren om gegevens voor arbeids- en rusttijden vast te leggen voor het toezicht. Uiteindelijk is er gekozen voor een systeem waarbij taxiondernemingen de gegevens van hun arbeids- en rusttijden zelf continu en automatisch gaan aanleveren. Volgens de inspectie hebben chauffeurs nu alleen de plicht om deze gegevens te verzamelen met behulp van de BCT.

Betrouwbare informatie

Het nieuwe toezichtsysteem moet ervoor zorgen dat de ILT actuele en betrouwbare informatie heeft over de naleving van de arbeids- en rusttijden. Ook de informatie over de frequentie van de aanlevering en de eventuele hiaten hierin is nuttig voor de overheidsorganisatie. ‘Bovendien kan de ILT in de toekomst gegevens uit andere bronnen toevoegen aan de aangeleverde gegevens, zoals uit meetsystemen in voertuigen en langs de snelwegen. Door deze gegevens te analyseren, kan de ILT het toezicht beter richten op chauffeurs en taxiondernemingen die de regels niet naleven. Het toezicht van de draagt zo bij aan veilig taxivervoer en een eerlijke concurrentie in de taximarkt’, zo schrijven ze op hun website.

Bij het continu automatisch aanleveren van de data wordt volgens ILT de taxionderneming niet verplicht om hiervoor een specifiek apparaat (zoals de BCT) of een specifieke app te gebruiken. ‘Taxiondernemingen kunnen zelf kiezen voor een apparaat of app die voor dit doel op de markt komt’, zeggen ze daarover.

Technische onderdelen

Om dit voornemen te bewerkstelligen, werkt ILT de komende jaren aan alle technische onderdelen die nodig zijn om de gegevens van taxiondernemingen te ontvangen en te verwerken. De ILT zegt hierover informatie te delen met ICT-dienstverleners. ‘Zo kunnen zij producten en diensten ontwikkelen, zoals apps, die taxiondernemingen kunnen gebruiken voor het registreren en automatisch aanleveren van arbeids- en rusttijden.’

Naast het ontwikkelen van technische benodigdheden, is voor de nieuwe werkwijze ook een wetswijziging nodig, aldus ILT. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem in 2024 beschikbaar is. ‘Er geldt dan nog een overgangsperiode waarin taxiondernemingen de tijd krijgen om over te stappen naar het nieuwe systeem.’

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

12 reacties op “ILT wil toezichtsysteem voor arbeids- en rusttijden taxi efficiënter maken”

Tjerk Vinckx|22.11.22|21:15

Eerlijke concurrentie…en maar onbeperkt vergunningen uitgeven, op de markt mogen ook geen 20 kaasboeren staan dan verdien je zout in de pap niet.Veilig taxivervoer…dat is nog nooit significant aangetoond.Wetswijziging…gaan we weer tornen aan Artikel 10 van de Grondwet zoals met het gebruik van de BCT. Mr.A.Wolfsen, Autoriteit Persoonsgegevens vanochtend bij BNR radio – DIGITAAL FOUILLEREN – is wettelijk verboden !! ILT’jer is in het verkeerde tijdvak geboren, de DDR is in 1990 opgeheven

Ton van Dalfsen|23.11.22|08:49

@ Tjerk, Helemaal mee eens.
EN, Onze vriend Duco Douwstra is voorstander van Rij en rusttijden online aanleveren bij ILT! Is hij ook van het pad afgegleden?

Adam|23.11.22|08:59

Ze willen die in uitkering zitten aan het werk en voor de rest heeft het ze weinig uit gemaakt tot voor kort.

Taxi Dennis|24.11.22|13:17

lang leven de snorders krijgen ze het nog drukker wat een wereld en wij kunnen onze rekeningen straks niet meer betalen

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:39

Onvrijwillig heeft het ILT al meegewerkt aan een effectiviteitsonderzoek naar het handhaven van de rij en rusttijden. In de tijd dat de BCT niet juridisch waterdicht kon worden uitgelezen, en dat ook bij de chauffeurs bekend was, zijn er naar mijn beste weten 0 excessen geweest. De taxibranche blijkt zelfregulerend vermogen te bezitten. De rij en rusttijden in de taximarkt zouden best wel eens overbodig kunnen zijn.

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:39

Werktijdbescherming voor loondienstchauffeurs blijft wel nodig. Dit verzwakt de concurrentiepositie voor de loondienstbedrijven verder niet.

Erwin van Eekhout|24.11.22|13:40

Werktijdbescherming voor loondienstchauffeurs blijft wel nodig. Dit verzwakt de concurrentiepositie voor de loondienstbedrijven verder niet

Peter Vriens|24.11.22|16:43

“De ILT doet dat om het toezicht op de naleving van arbeids- en rusttijden te verbeteren en efficiënter te maken”
Het gaat dus niet over veiligheid, het stokpaardje van ILT, maar efficienter t.b.v. ILT.
Of het toezicht enige bijdrage heeft geleverd aan veiligheid, is de afgelopen 20 jaar niet aangetoond.
Waarom wederom nieuwe apparatuur aanschaffen op Uw kosten, terwijl het nut ervan niet vast staat.
Wie wordt daar beter van?
Ervaring leert: De Taxibranche in ieder geval niet.

Taxi Volendam|24.11.22|21:00

Waarom zou werktijdbescherming in de taxibranche een taak van ILT moeten zijn? Taxi vervoer is veilig.
Waarom niet op dezelfde manier, zoals bij elke branche de ARBEIDS tijden gecontroleerd worden.
In heel Europa is geen RIJTIJDEN wet voor de taxi, omdat het geen zin heeft. Waarom in NL wel?
Maak je druk om de zelfrijdende Taxi van Uber die voor de deur staat, i.p.v. een nieuwe miljoenen kostende BCT die U door de strot geduwd krijgt door “blinde” beleids makers.

Duco Douwstra|01.12.22|09:06

Vanaf het eerste gesprek over de BCT medio 2003 dus 19 jaar geleden heb ik ervoor gestreden dat alle voertuigen met een blauw kenteken, maar ook touringcars en vrachtwagens zeer eenvoudig hun data per seconde online aanleveren aan een centrale server, met intelligente software, die alle structurelere en ernstige overtredingen kan filteren. Branche organisaties en ILT komen dan de mate van sanctioneren met elkaar overeen. Daarmee kunnen 5 inspecteurs het werk van 50 inspecteurs 1000 X efficiënter

Duco Douwstra|01.12.22|09:15

Uitvoeren. Maar het lijkt er sterk op dat de ILT voornamelijk haar eigen werkgelegenheid tegen heug en meug wil blijven handhaven. Ik heb online 1 uur gesproken met de alternatieve BCT ontwikkelaars en kreeg daar letterlijk buikpijn van. Argumenten tegen online registratie was z.g.n. de privacy en dat terwijl alle contract vervoerders al hun data al moeten delen met de opdrachtgevers net als alle voertuigen die voor centrales rijden. Verzekeringen bieden dit systeem ook aan tegen premie korting

Duco Douwstra|01.12.22|10:03

En Tjerk ik ben in 20 jaar tijd zeer zeker geen millimeter van mijn stelling of pad afgegleden, en zolang de ILT niet efficiënt en doelmatig, maar selectief blijft inspecteren gedragen zij zich als een criminele organisatie. Ze hoeven echt geen aap te leren klimmen! Vanaf 1985 heb ik mij zeer intensief bezig gehouden met de online automatisering van de Taxicentrale, het monitoren, controleren en zonodig sanctioneren van overtredingen, in 2000 kon ik al 1 jaar terugkijken in alle verrichtingen.