Verkeersdrukte in Amsterdam
TomTom Traffic Index

‘Amsterdam meest vervuilende stad om in te rijden’

Verkeersdrukte in Amsterdam. Foto: Shutterstock/e X p o s e

Van alle Nederlandse steden is Amsterdam de meest vervuilende stad om in te rijden. Dat blijkt uit de jaarlijks terugkerende TomTom Traffic Index. Een brandstofauto in Amsterdam stoot met een gemiddelde van 1632 kilo CO2-uitstoot per auto, het meeste uit. 

“Dit kan komen door een ongunstige infrastructuur, waardoor automobilisten bijvoorbeeld veel moeten remmen en optrekken”, zeggen de onderzoekers daarover. Amsterdam wordt op de voet gevolgd door Utrecht (1615,5 kilo CO2-uitstoot per auto) en Rotterdam (1619 kilo CO2-uitstoot per auto). In Leiden verbruikt een brandstofauto met een gemiddelde CO2-uitstoot van 1475 kilo het minst.

Daarnaast is Amsterdam ook nog eens de duurste stad om in te rijden. “Amsterdam is met een gemiddelde van 1275 euro aan brandstofkosten per jaar, de duurste stad van Nederland om een brandstofauto te rijden”, concluderen de onderzoekers. Den Bosch is met een gemiddelde van 1047 euro de goedkoopste stad.

Drukkere spitsuren

Tevens blijkt uit de index dat automobilisten in alle Nederlandse steden meer tijd verloren in het verkeer, veroorzaakt door drukkere spitsuren. De verkeersdrukte zorgde voor hogere EV-kosten en meer CO2-uitstoot dan in 2022. “Onze data laten zien dat het weer drukker wordt op de wegen en dat heeft meerdere nadelige economische, ecologische en gezondheidsgevolgen”, zegt Jeroen Brouwer, Traffic Expert bij TomTom. “CO2-uitstoot blijft een groot probleem, daarom moet er actie worden ondernomen.”

Brouwer denkt daarbij nadrukkelijk aan het aantrekkelijker maken van de overstap naar elektrische voertuigen. “Dit kan door het efficiënter ontwerpen van het wegenstelsel om vertragingen te verhelpen, omdat met name elektrische voertuigen duurder worden als het drukker is op de weg.”

“Daarbij moeten automobilisten blijven nadenken over hun verkeerspatronen, omdat we vaak meer invloed hebben op onze uitstoot dan we denken”, vervolgt Brouwer zijn verhaal. “Je hebt misschien geen invloed op het rijgedrag van mede-automobilisten, maar je kunt je eigen manier van reizen wel aanpassen.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Amsterdam meest vervuilende stad om in te rijden’ | TaxiPro
Verkeersdrukte in Amsterdam
TomTom Traffic Index

‘Amsterdam meest vervuilende stad om in te rijden’

Verkeersdrukte in Amsterdam. Foto: Shutterstock/e X p o s e

Van alle Nederlandse steden is Amsterdam de meest vervuilende stad om in te rijden. Dat blijkt uit de jaarlijks terugkerende TomTom Traffic Index. Een brandstofauto in Amsterdam stoot met een gemiddelde van 1632 kilo CO2-uitstoot per auto, het meeste uit. 

“Dit kan komen door een ongunstige infrastructuur, waardoor automobilisten bijvoorbeeld veel moeten remmen en optrekken”, zeggen de onderzoekers daarover. Amsterdam wordt op de voet gevolgd door Utrecht (1615,5 kilo CO2-uitstoot per auto) en Rotterdam (1619 kilo CO2-uitstoot per auto). In Leiden verbruikt een brandstofauto met een gemiddelde CO2-uitstoot van 1475 kilo het minst.

Daarnaast is Amsterdam ook nog eens de duurste stad om in te rijden. “Amsterdam is met een gemiddelde van 1275 euro aan brandstofkosten per jaar, de duurste stad van Nederland om een brandstofauto te rijden”, concluderen de onderzoekers. Den Bosch is met een gemiddelde van 1047 euro de goedkoopste stad.

Drukkere spitsuren

Tevens blijkt uit de index dat automobilisten in alle Nederlandse steden meer tijd verloren in het verkeer, veroorzaakt door drukkere spitsuren. De verkeersdrukte zorgde voor hogere EV-kosten en meer CO2-uitstoot dan in 2022. “Onze data laten zien dat het weer drukker wordt op de wegen en dat heeft meerdere nadelige economische, ecologische en gezondheidsgevolgen”, zegt Jeroen Brouwer, Traffic Expert bij TomTom. “CO2-uitstoot blijft een groot probleem, daarom moet er actie worden ondernomen.”

Brouwer denkt daarbij nadrukkelijk aan het aantrekkelijker maken van de overstap naar elektrische voertuigen. “Dit kan door het efficiënter ontwerpen van het wegenstelsel om vertragingen te verhelpen, omdat met name elektrische voertuigen duurder worden als het drukker is op de weg.”

“Daarbij moeten automobilisten blijven nadenken over hun verkeerspatronen, omdat we vaak meer invloed hebben op onze uitstoot dan we denken”, vervolgt Brouwer zijn verhaal. “Je hebt misschien geen invloed op het rijgedrag van mede-automobilisten, maar je kunt je eigen manier van reizen wel aanpassen.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.