Regen, wmo-vervoer, ouderen

Wmo- en leerlingenvervoer Harlingen en Waadhoeke naar Waaksma

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

De gemeenten Waadhoeke en Harlingen hebben het wmo- en het leerlingenvervoer gegund aan Taxicentrale Waaksma uit Kootstertille. Het contract gaat per 1 augustus in en loopt in eerste instantie tot en met 31 juli 2027. 

De opdracht bestaat naast het uitvoeren van het vraagafhankelijke en routegebonden vervoer ook uit het plannen van de ritten, zorgen voor de registratie en klachtafhandeling en het verschaffen van informatie aan betrokkenen en de opdrachtgever. In totaal gaat het om zo’n 219 leerlingen uit Waadhoeke en 94 leerlingen uit Harlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Voor wat betreft het wmo-vervoer werden er in 2019 – het jaar voordat corona uitbrak in Nederland – 64.636 ritten gereden. In 2021 ging het om 39.373 wmo-ritten.

Vier bedrijven hebben zich ingeschreven voor de opdracht. Van de honderd punten konden er in maximaal vijftig verdiend worden met prijs. Daarnaast golden er vijf kwaliteitscriteria waar elk tien punten mee verkregen konden worden. Het ging hierbij om de mate van innovatie van het vraagafhankelijk vervoer, de communicatie omtrent het vraagafhankelijk vervoer, de communicatie omtrent het routegebonden vervoer, het waarborgen van chauffeurscapaciteit voor het routegebonden vervoer en duurzaamheid.

Stabiliteit en schoon vervoer

Het waarborgen van chauffeurscapaciteit voor het routegebonden is belangrijk voor de opdrachtgever omdat stabiliteit voor deze reizigers cruciaal is. In een plan van aanpak moesten inschrijvers aangeven hoe er vanaf de start en gedurende de uitvoering van de opdracht voldoende chauffeurscapaciteit gegarandeerd zal worden en de efficiëntie van de uitvoering gewaarborgd wordt. Ook moest de beschrijving een waarborging van continuïteit van vaste chauffeurs op vaste routes bevatten. Wat betreft duurzaamheid gold de minimumeis dat per 1 januari 2023 38,5 procent van al het kleinschalig niet-rolstoelgebonden vervoer zero-emissie gereden moest worden. Met een hoger percentage dan dit minimum konden extra punten verdiend worden.

Taxicentrale Waaksma kwam uiteindelijk van de vier bedrijven die hebben ingeschreven als beste uit de bus. Na de vaste looptijd van vijf jaar kan de opdrachtgever nog van de optie gebruikmaken om het contract twee keer met één jaar te verlengen. De eerste verlengingsoptie loopt tot en met 31 juli 2028 en de tweede tot en met 31 juli 2029.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wmo- en leerlingenvervoer Harlingen en Waadhoeke naar Waaksma | TaxiPro
Regen, wmo-vervoer, ouderen

Wmo- en leerlingenvervoer Harlingen en Waadhoeke naar Waaksma

Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

De gemeenten Waadhoeke en Harlingen hebben het wmo- en het leerlingenvervoer gegund aan Taxicentrale Waaksma uit Kootstertille. Het contract gaat per 1 augustus in en loopt in eerste instantie tot en met 31 juli 2027. 

De opdracht bestaat naast het uitvoeren van het vraagafhankelijke en routegebonden vervoer ook uit het plannen van de ritten, zorgen voor de registratie en klachtafhandeling en het verschaffen van informatie aan betrokkenen en de opdrachtgever. In totaal gaat het om zo’n 219 leerlingen uit Waadhoeke en 94 leerlingen uit Harlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Voor wat betreft het wmo-vervoer werden er in 2019 – het jaar voordat corona uitbrak in Nederland – 64.636 ritten gereden. In 2021 ging het om 39.373 wmo-ritten.

Vier bedrijven hebben zich ingeschreven voor de opdracht. Van de honderd punten konden er in maximaal vijftig verdiend worden met prijs. Daarnaast golden er vijf kwaliteitscriteria waar elk tien punten mee verkregen konden worden. Het ging hierbij om de mate van innovatie van het vraagafhankelijk vervoer, de communicatie omtrent het vraagafhankelijk vervoer, de communicatie omtrent het routegebonden vervoer, het waarborgen van chauffeurscapaciteit voor het routegebonden vervoer en duurzaamheid.

Stabiliteit en schoon vervoer

Het waarborgen van chauffeurscapaciteit voor het routegebonden is belangrijk voor de opdrachtgever omdat stabiliteit voor deze reizigers cruciaal is. In een plan van aanpak moesten inschrijvers aangeven hoe er vanaf de start en gedurende de uitvoering van de opdracht voldoende chauffeurscapaciteit gegarandeerd zal worden en de efficiëntie van de uitvoering gewaarborgd wordt. Ook moest de beschrijving een waarborging van continuïteit van vaste chauffeurs op vaste routes bevatten. Wat betreft duurzaamheid gold de minimumeis dat per 1 januari 2023 38,5 procent van al het kleinschalig niet-rolstoelgebonden vervoer zero-emissie gereden moest worden. Met een hoger percentage dan dit minimum konden extra punten verdiend worden.

Taxicentrale Waaksma kwam uiteindelijk van de vier bedrijven die hebben ingeschreven als beste uit de bus. Na de vaste looptijd van vijf jaar kan de opdrachtgever nog van de optie gebruikmaken om het contract twee keer met één jaar te verlengen. De eerste verlengingsoptie loopt tot en met 31 juli 2028 en de tweede tot en met 31 juli 2029.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.