Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

TaxiPro-jaaroverzicht: januari tot en met juni 2019

De eerste helft van 2019 stond voor de taxibranche onder meer in het teken van demonstraties, het functioneren van de boordcomputer taxi, een aanbesteding die ‘gekkenwerk’ werd genoemd en de nodige faillissementen. In de eerste helft van het jaaroverzicht 2019 blikt TaxiPro terug op de maanden januari tot en met juni.

Het was al enige tijd onrustig door de vele ongelukken waarbij Uberchauffeurs betrokken waren. In januari barstte echter de bom toen TaxiPro onthulde dat een ongeval waarbij twee mensen om het leven kwamen eveneens door een Uberchauffeur was veroorzaakt. Dit riep veel vragen op bij politici en leidde onder meer tot een aantal wijzigingen in het beleid van Uber, bedoeld om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren.

In januari werd verder bekend dat taxichauffeurs hun BCT-kaart mogen afschermen van passagiers uit het oogpunt van privacy, zo lang alle informatie bij BCT-controles maar leesbaar is. Ook werd duidelijk dat Met & Co het moeilijk had en moest reorganiseren om het hoofd boven water te houden. Het bedrijf stopte helemaal met taxivervoer en bouwde het touringcarvervoer flink af.

Februari: demonstraties en verzekeringen

2019 was ook het jaar waarin er regelmatig door groepen taxichauffeurs werd gedemonstreerd. Chauffeurs uit grote steden deden dat in februari op het Malieveld in Den Haag, met name om de in hun ogen ongelijke concurrentie met Uberchauffeurs onder de aandacht te brengen. Maar die groep protesteerde niet veel later zelf ook, in dit geval tegen het beleid van het platform waar zij hun geld mee verdienen. In april vond in Amsterdam nog een protestmars van taxichauffeurs plaats.

Niet voor het eerst en niet voor het laatst was er in februari aandacht voor taxiverzekeringen. Dit keer door een uitgebreid interview met De Vereende, het ‘vangnet’ voor personen en bedrijven die elders geen verzekering kunnen krijgen. Deze aanbieder wordt door veel taxiondernemers als duur beschouwd, maar stelde zelf dat er sprake was van eerlijke premies. Iets later in de maand werd duidelijk dat er op dat moment in Nederland 1.155 taxi’s onverzekerd rondreden.

Maart: BCT kan beter

De boordcomputer taxi houdt al jaren de gemoederen in de taxibranche bezig en 2019 was daar geen uitzondering op. Een brief van staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat de BCT weliswaar voldoet, maar nog steeds niet functioneert zoals bedoeld, maakte in de sector veel los. Rond deze tijd stelde KNV ook voor dat de huidige BCT-kaarten zes jaar langer geldig zouden blijven. Daarmee moest een zeer dure en onpraktische vervangactie worden voorkomen. Uiteindelijk werd besloten de geldigheid met drie jaar te verlengen.

Een beetje in de schaduw van deze BCT-storm speelden zich nog twee interessante zaken af. Zo ging een groep van zo’n zestig taxichauffeurs in beroep tegen het gebiedsverbod op Schiphol, al verloren ze die zaak wel. En een uitspraak van de Amsterdamse rechtbank wees uit dat de taxiverordening van Amsterdam botst met de rechten van taxichauffeurs. Met nam in het tweede deel van het jaar zouden de gemeente Amsterdam en bepaalde TTO’s nog een stevige strijd uitvechten over het hoofdstedelijke taxibeleid.

April: ‘belachelijke’ aanbesteding zorgvervoer

Zilveren Kruis startte in april zijn aanbesteding voor het zittend ziekenvervoer. Met name de geboden vergoedingen zorgden voor boosheid bij werkgevers en vakbonden, die woorden als ‘belachelijk’ en ‘gekkenwerk’ in de mond namen. Ze haalden in zekere zin hun gelijk: de aanbesteding mislukte en pas bij de tweede poging werd er een nieuwe opdrachtgever gevonden in de vorm van ZCN Totaalvervoer.

Veel aandacht was het ook voor het faillissement van taxibedrijf Wegman uit Ameide, een relatief nieuwe speler die mede door een aantal overnames in korte tijd snel was gegroeid. Uiteindelijk realiseerde uitzendbedrijf Talent4Taxi een doorstart waarbij de meeste banen behouden bleven. Vervelend nieuws was er voor RMC en BIOS. Zij kregen ooit boetes opgelegd voor kartelvorming bij het doelgroepenvervoer in de regio Rotterdam. Dat boetebesluit werd eerder vernietigd, maar in april 2019 alsnog opgelegd door de College van Beroep voor het bedrijfsleven. Voor BIOS ging het om ‘slechts’ 600.000 euro; voor RMC om ruim 7,5 miljoen.

Mei: faillissement en doorstart

In mei ging Taxibedrijf De Roo uit Naaldwijk failliet. Zo’n anderhalf jaar eerder had De Roo nog het failliete Deltax uit het naastgelegen Delft overgenomen. Een deel van de opdrachten kwam bij andere bedrijven terecht, maar De Roo slaagde er wel in om in afgeslankte vorm door te starten. In 2019 waren er ook faillissementen voor onder meer Schuil Personenvervoer, Multicard, Vervoerscentrale ’t Groene Hart, Schreurs Personenvervoer, Gelderesch Reizen, Taxi Ordelman en Cibatax, waarbij het ene bedrijf wel in enige vorm door wist te gaan en het voor anderen einde verhaal was.

Juni: vereenvoudiging taxiregels

De taxibranche kreeg in de laatste maand van de eerste jaarhelft wat slechte PR voor de kiezen. Een chauffeur van Willemsen-de Koning die een vrouwelijke passagier nogal onbeschoft behandelde werd daarbij door omstanders gefilmd. Het incident ging viral en WdK zette de man op straat. Er was deze maand ook nieuws dat de hele branche raakt, want het kabinet stemde in met de vereenvoudiging van taxiregels die staatssecretaris Van Veldhoven kort na haar aantreden al aankondigde.

Dit was het eerste deel van het jaaroverzicht 2019 van TaxiPro. Deel twee volgt op 31 december.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

4 reacties op “TaxiPro-jaaroverzicht: januari tot en met juni 2019”

frans ritzerfeld|27.12.19|04:26

Nergens ter wereld vind er zoveel integratie van bemoeienissen door ons Ministerie plaats dan in de taxibranche van Nederland.
Er worden bedrijven veroordeeld wegens kartelvorming, terwijl onze staat niets anders doet dan kartelvorming.
Neem nu als voorbeeld het concurrentievervalsende en subsidie vretende OMNIBUS hier in het zuiden, goed voor wel 2000 riten per dag aan, ik geloof, ca € 2,25 per rit, daardoor heeft de straat taxi het nakijken en staat zo goed als stil, dit noemt men vrije markt

frans ritzerfeld|27.12.19|04:34

Dan krijgen we het BCT debacle, dit heeft honderden taxibedrijven in staat van faillissement gejaagd, men word hier als voorbeeld te noemen
Wettelijk verplicht een EU type goedgekeurde en gecertificeerde auto te kopen zonder remmen, triest voor woorden, zwijgend over de inbreuk op de privacy.
Dan komen er boven op de taxiverzekeringen wat de consumentenprijs weer omhoog jaagt en men de maximum tarieven moet handhaven om te overleven.
Dit is gewoon een ontmoedigingsbeleid en ziek makend.

Peter Vriens|27.12.19|10:32

Een auto moet bij de APK keuring aan alle eisen van de type keuring voldoen, zo niet geen goedkeuring.
De BCT hoeft niet aan alle eisen te voldoen bij een controle. De handhavers van ILT controleren de BCT doelbewust selectief op hetgeen hen en dus ILT uitkomt.
Of de BCT juist bediend is geweest, de opgeslagen gegevens dus juist zijn, zal niet, ook niet achteraf op juistheid gecontroleerd kunnen worden.
De BCT is daarom volkomen zinloos en hoort in de rij van mislukte ICT Overheid projecten!

Holland Taxi Peter Walgreen|31.12.19|00:14

Maakt toch niks uit dat ook dit project mislukt is, het is toch maar belastinggeld.
Als zulke politici in het bedrijfsleven zo slecht functioneren dan worden ze gewoon op een zijspoor gezet en hoor je nooit meer wat van ze.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.