Uber, directeur, Niek van Leeuwen, advocaat, rechtszaak, rechter, rechtszaal, snorder

‘Sprake van klassenjustitie bij aanpak illegale UberPop’

Om UberPop écht effectief aan te pakken, kan de taxibranche beter een civiele zaak aanspannen tegen Uber. Want de huidige dwangsom van 10.000 euro per overtreding is met het lage aantal betrapte UberPop-snorders en de diepe zakken van Uber een lachertje. Via de civiele rechter kan een veel hogere dwangsom opgelegd worden. Dat zegt advocaat Peter Kuijper van advocatenkantoor Kuijper in Amsterdam. Probleem is alleen dat de taxibranche een dergelijke kostbare procedure niet kan betalen. Er lijkt daardoor sprake van klassenjustitie, vindt KNV Taxi.

“Het probleem van het handhaven door de overheid is dat het vaak niet voldoende pijn doet bij een overtreder en niet snel genoeg werkt”, licht advocaat Kuijper toe. “Het zou handiger zijn om Uberpop via de civiele rechter aan te pakken.”

Dwangsom

Het probleem bij bestuurlijke dwangsommen is dat om de dwangsom te verbeuren de overtreding per stuk worden vastgesteld. Daarbij komt dat op grond van de algemene wet bestuursrecht er een maximum aan de last moet worden gesteld. Als dit maximum is bereikt gaan veel overtreders ‘kosteloos’ door tot het moment dat er een nieuwe dwangsom of andere sanctie is opgelegd.

Kuijper: “Schending van de taxiregels is uiteraard onrechtmatig en treft de reguliere taxichauffeurs. Zij zouden dus een verbod van de civiele rechter kunnen vragen. Een dergelijke dwangsom kan veel hoger zijn en bovendien gelden voor elke dag dat Uberpop niet aantoonbaar aan de regels voldoet, in plaats van bij elke geconstateerde overtreding. De bewijslast waarom de dwangsom niet betaald zou moeten worden komt dan bij Uberpop te liggen en niet bij de controleur. Gelet op de kosten is het dan verstandig om collectief te handelen.”

Inbreuk rechten

Het probleem van de overheid is volgens de advocaat dat zij aan meer regels gebonden is dan bijvoorbeeld de branche zelf. “Zo kan de overheid binnen het bestuursrecht UberPop, laat staan de voor de UberPop-chauffeurs niet 24 uur per dag zeven dagen per week in de gaten houden. Nog afgezien van de kosten en mankracht die dat zou vergen, zou dat een te grote inbreuk op de rechten van Uberpop en deze chauffeurs”, vindt de advocaat.

“Dus is men beperkt tot deze weg waarbij een bestuursorgaan ook geen hoge dwangsom op kan leggen om dat die dan door de rechter zal worden gematigd. Ik vecht – ook voor taxichauffeurs – al jaren vol overtuiging tegen de overheid, maar ik ben ervan overtuigd dat men in deze zaak echt niet selectief optreedt maar simpelweg beperkt is in de mogelijkheden.”

Taxibranche

De taxibranche vindt dat de dwangsom te laag is en de pakkans te klein. “Ik weet niet of dat zo is en ik zeg ook niet dat de civiele oplossing zonder problemen is. Maar deze is wellicht wel sneller en doeltreffender tegen een – mogelijk – calculerende overtreder.”

Probleem is alleen dat de taxibranche een dergelijke kostbare juridische procedure niet kan betalen. Uber staat erom bekend dat het een behoorlijke oorlogskas heeft en met gemak flink investeert in diensten van de duurste advocatenkantoren. “Uber zal met zo’n procedure doorgaan tot de Hoge Raad. Dat duurt jaren en kost ons tonnen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi. “Dat geld heeft onze vereniging gewoon niet.”

Strafrechter

Bovendien is het de wereld op zijn kop, vindt hij. “Het zijn regels en wetten die de overheid heeft opgelegd aan het bedrijfsleven. Het is dan ook de taak van de overheid om naleving van die regels af te dwingen. Dit hoort bij de strafrechter thuis. En als een bedrijf met diepe zakken dat weet te voorkomen, is er echt sprake van ‘klassejustitie’. En daar lijkt het nu behoorlijk op.”

Uber maakt gebruik van particulieren die taxivervoer verrichten. Dat is verboden in Nederland. Taxichauffeurs dienen over een geldige vergunning te beschikken. Hoewel de aanpak van snorders prioriteit is bij de ILT, zijn er in zeven maanden tijd slechts negen UberPop-chauffeurs gepakt. Terwijl er naar verluidt wekelijks honderden snorders via UberPop rondrijden.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

35 reacties op “‘Sprake van klassenjustitie bij aanpak illegale UberPop’”

Johan Zevenbergen|19.02.15|11:53

Begrijp niet dat de heren chauffeurs van Uber in de gaten moeten worden gehouden,
Er is toch gewoon betalingsverkeer tussen de klant, chauffeur en Uber,
Dus bij de eerste de beste controle door het ILT of de belastingdienst of het sociaal fonds kan toch de administratie worden door gelicht, en de privé vervoerders en Uber worden bekeurd.
Cq vervolgd als criminele organisatie.
??????!

Johan Zevenbergen|19.02.15|11:54

Verder lijkt het mij dat aanzetten tot verboden activiteiten ook gewoon strafbaar is.

Marion van Dijk|19.02.15|11:58

Kan allemaal wel zo wezen maar als je de popper aanpakt beboet strafblad geeft desnoods zijn auto in beslag neemt kom je voorlopig al een heel eind en het argument geen mankracht om de poppers te pakken is niet waar, download de app en je ziet ze rijden. Als de politie van iedere stad dit doet is het in een uur gepiept. En wat fijn dat Andela reageert (in voordeel van uber) Kom met een positief bericht die op zijn minst in het voordeel is voor de branche.

Marion van Dijk|19.02.15|11:58

Ipv er op wijzen dat de rijkste wint dat is gelukkig niet altijd zo. Peptalk heet dat meneer Andela. En in Belgie is een kort geding geweest en daar is het wel gelukt waarom hier niet? Even uitzoeken hoe ze het daar gedaan hebben en die weg volgen net zoals in veel andere landen waar uberpop niet meer rijdt. Het lijkt mij op een zoethouder berichtje Andela!!! En gebeurt er niets dan grotere acties die de overheid raakt zoals ze de branche raken, in hun portomonee.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|12:03

Ah, dus het 24 uur per dag, 7 dagen in de week volgen van wetsovertreders is te duur én dat zou een te grote inbreuk maken op hun rechten (en privacy), maar bij ‘gewone’ taxichauffeurs streeft de overheid er wel naar dat te bereiken… En inderdaad lijkt het mij ook een kwestie van de administratie doorlichten, is dat zo moeilijk? Ook dat gebeurd bij ieder regulier taxibedrijf, waarom dan niet bij Uber?

Gerrit Altena|19.02.15|12:26

n.a.v. Paul Dijkhuizen: Uber is geen regulier taxibedrijf en zit ook nog eens in de VS.

Al eerder genoemd fiscaal doorlichten van de ‘chauffeurs’ in kwestie is wel degelijk mogelijk (bijv. BTW)maar het lijkt mij dat het inlichten van de diverse verzekeraars ook een optie is en …. bedenk ik mij nu: het vervoeren van betalende passagiers betekent dat indien men een normale particuliere verzekeing heeft men niet verzekerd is op dat moment. Onverzekerd rijden is een strafbaar feit.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|12:38

@Gerrit Altena, Dat klopt, maar het is mogelijk om een aparte verzekering af te sluiten waarin dit wél is opgenomen, of de verzekeraars controleren of de verzekering dan wordt afgesloten door iemand met een taxivergunning of niet is mij niet geheel duidelijk, maar dat betwijfel ik.

Verzuim_Manager|19.02.15|12:40

Als Justitie wil, kunnen ze al het dataverkeer tussen Uber en de snoorder onderscheppen. En dus ook direct met controle onderscheppen.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|12:43

Overigens staat het de belastingdienst vrij om de boeken van Über Nederland bv. lees even dit stukje http://www.quotenet.nl/Nieuws/Taxi-app-Ueber-in-opspraak-om-Starbucks-route-via-Nederland-voortbestaan-is-onzeker-119039

Duco Douwstra|19.02.15|12:52

Het zou toch te gek zijn als je tegen door de overheid niet handhaven van de wet een proces moet gaan voeren om deze wet wel te gaan handhaven.Gisteren heeft iemand van de belastingdienst nog tegen mij gezegd dat ze zitten te popelen om bij Uber te gaan controleren,op de gegevens van Uberpop chauffeurs.Maar daar krijgen zij geen toestemming voor.Dus welk vuil spel wordt hier gespeeld.In de gisteren namens STN aangeboden petitie staat.Dat als de ILT niet afdoende handhaaft,zij dan de taxibran-

Duco Douwstra|19.02.15|13:01

Taxibranche dringt om zelf te gaan handhaven.Als een echte 1 van de vele door de overheid opgelegde regels niet naleeft,dat loopt hij een grote kans dat zijn taxi in beslag wordt genomen.Een Uberpop chauffeur voldoet nergens aan,hij heeft alleen een rijbewijs verder niks.Geen: taxameter,BCT,gezondheidsverklaring,V.O.G.,verzekering, rijtijden,vergunning, enz.Genoeg redenen om deze wetsovertreder aan de ketting te leggen.Zo niet dan koop ik 100 zware kettingen,waar wij ze dan maar aan vastleggen

Duco Douwstra|19.02.15|13:08

Natuurlijk wel voor hun eigen veiligheid en bescherming van de medeweggebruikers,die in gevaar worden gebracht door onverzekerde Uberpop auto”s die zonder alle strenge eisen alle wetten overtreden die bedacht zijn voor taxichauffeurs. Ook zogenaamd voor hun eigen veiligheid.Als de ILT niet weet hoe ze echt de wet moeten handhaven, terwijl ze daarmee al 40 jaar op taxichauffeurs oefenen, dan moeten de taxichauffeurs zelf deze verantwoording maar op zich nemen.Maar ILT pak je kans nu et nog kan!

Marion van Dijk|19.02.15|16:15

Volgens mij heeft de belastingdienst hele mooie autotjes waar ze mee langs de weg staan en kentekens kunnen controleren. Dus als je weet wat het kenteken van een popper is moet het toch niet zo moeilijk zijn voor de dienst. Appie downloaden en je ziet waar ze rijden, herkenbaar aan grote telefoon met uber logo op voorraam. (geen normale auto heeft dat)

Marion van Dijk|19.02.15|16:16

En wil je het legaal doen moet je een kort geding voeren net zoals in Belgie, Frankrjk, Spanje etc waar het wel gelukt is.
En anders iemand vragen een appie van pop op zijn telefoon te zetten de popper traceren bij hem/haar instappen de sleutel uit het contact nemen en in een putje laten vallen. Niet uit de auto sleuren of agressief doen dan ben je zelf de sjaak. Deze schade valt niet onder de verzekering (eigen risico) en kost een aardig centje denk dat de lol er dan na 1 of 2 keer wel af is.

Paul Dijkhuizen|19.02.15|16:36

Euh, Marion, ik denk dat in dat laatste geval de verzekering weer bij jou komt om de schade te verhalen… en best kans dat de Überpop chauffeur zijn agressie dan misschien zelf niet onder controle kan houden… Het is heel simpel, de rechter heeft zijn uitspraak gedaan, de handhaver is nu aan zet! Als die in gebreke blijft is de politiek aan zet om de handhaver te dwingen zijn taak naar behoren uit te voeren.

Marion van Dijk|19.02.15|17:10

Zo hoort het ja we zullen zien volgende week. Ben bang dat er geen reactie zal komen. Of een hele vage waar je geen kant mee uit kan. PS was wel van plan om heel hard te gaan lopen met die sleutel en tis de bedoeling dat een ander de app heeft niet de sleuteljatter het gaat alleen om het traceren.

Arend Kornelis|19.02.15|18:55

Bellen en even onder 4 ogen spreken met deze bestuurders. Dan weet je wie het zijn en dan weten zij ook dat ze moeten stoppen. Bovendien zie ik het als een dure hobby want je prive auto gebruiken incl. BPM en geen BTW kunnen verrekenen kan toch niet leiden tot een echt inkomen?

Marion van Dijk|20.02.15|16:21

Paul, Groningen gaswinning geld boven veiligheid, mensen dakloos. SVB bank maanden door doorgedrukt afgeraden computersysteem zwaar invaliden mensen niets uitgekeerd, BCT niet klaar afgeraden om in te voeren, Belastingdienst door gat in digidee mensen duizenden euros terug laten betalen voor kinderopvang terwijl 1 man ermee vandoor is. En zo ken ik er nog een paar. De overheid is alleen zakken aan het vullen en laat de burger in de steek.

Marion van Dijk|20.02.15|16:22

Door de overheid zijn deze problemen ontstaan omdat ze al deze regeltjes er perse door moesten drukken uit prestige drang. Taken van de overheid: veiligheid voor de burgers waarborgen, zorgen dat de wet uitgevoerd wordt, voor de allerzwaksten te zorgen. Nou neem me niet kwalijk maar niets daarvan gebeurt. Het is een arrogante kliek die alleen bezig is zichzelf te verrijken over de lijken van de hard werkenden.

Wim Bekkerin|20.02.15|19:46

Wij kunnen ze niet zelf juridisch aanpakken, want dat kost te veel. Waar betaal ik en mijn werkgever elke maand (verplicht) voor? Onmiddellijke een kort geding aanspannen tegen de staat, welke zijn verplichtingen niet nakomt, bij de civiele rechter. Kom eens tot actie Branche organisaties!Waar zijn de Kamervragen? Kom uit die luie stoel en ga lobbyen. Succes.

Marion van Dijk|20.02.15|21:43

Klopt Wim dat roep ik al weken

Duco Douwstra|21.02.15|23:11

NU.nl Taxioorlog tegen Uberpop geen loos alarm. De eerder deze week in Den Haag aangekondigde ’taxioorlog tegen Uberpop’, lijkt niet zomaar een loos dreigement. In de nacht van vrijdag op zaterdag zouden op zeker vier plaatsen in de stad chauffeurs van de dienst zijn klemgereden. Deze acties waren nog vriendelijk en zullen doorgaan en grimmiger worden als Uberpop niet stopt of wordt gestopt.

Duco Douwstra|22.02.15|12:50

Alle discussies m.b.t. Uberpop over oneerlijke concurrentie enz. slaan eigenlijk nergens op. Het gaat er om dat Uberpop alles mag, niks moet en zich nergens aan hoeft te voldoen. En dat reguliere taxi’s niks mogen, alles moeten en zich aan 1000 en 1 regels moeten voldoen en zich daar ook streng aan moeten houden. Of komt nu de aap uit de mouw en blijkt de ILT de afgelopen 20 jaar uitsluitend op spoken te hebben gejaagt en zijn al die wetten en regelgevingen bedacht t.b.v hun werkgelegenheid

Johan Zevenbergen|22.02.15|17:16

Tja Duco,
Het hele vervoerssysteem is oneerlijk concurrerend mbt aanbestedingen, automaatje, taxi standplaatsen,
Gemeentelijke grote steden regels, privé ( door studenten) vervoer, luchthavens, tuk tuk,onderlinge afspraken, prijs afspraken, snorders, vrijwilligerswerk, vergunningen, bct.s, controles enz

Vraag ik mij wel af hoe het dan wel gereguleerd kan worden?
En wie zich daar onpartijdig sterk voor gaat maken?
Of dat we terug moeten naar de bananen republiek of privé maffia.

Adil Butt|22.02.15|18:21

Hier kentekens uberpop doe het wat.24gth3 skoda octavia
54-zp-ps honda civic.
25-XL-KF Honda civic
34-TX-DT Volvo v50 Grijs
4-XRF-27 Volvo v50 Grijs.
37-RD-BV BMW X5 Grijs
6-THB-58 Pegeot Kleur Blauw.
85-PBX-8 Volvo XC90 Kleur Grijs
59-SV-PP Volkwagen Golf Kleur Grijs.
86-SNB- 5 Chevrolet spark Kleur Wit
19-PNV-3 Mitsubushi Outlander Kleur grijs.
58-SV-TN Mercedes A klasse Kleur zwart.
00-ZFF-3 Mercedes C klasse Zwart.
15-LBZ-1 Volkswagen Golf Kleur Zwart.
84-SK-HT Volvo S60 Kleur Blauw

Adil Butt|22.02.15|18:25

00-HLH-6 Mazda 6. Kleur Grijs.
30-GNH-5 Citroen C5. Kleur Grijs.
6-XGS-89 Mercedes A klasse. Kleur Blauw.
42-RB-GF Volkswagen golf. Kleur Grijs.
44-RJN-5 Hyundai I35 Kleur Grijs.
25-XL-KF Honda 17:25 op 1-2 2
75-PV-NG Audi A6 Kleur Grijs.
99-KZH-9 Hyundai Kleur Blauw.
27-RDF-4 BMW 5 serie Kleur zwart.
28-TJ-RN Toyota verso Kleur Grijs
75-ZH-GB BMW 7 serie Kleur Blauw.
59-TZ-XG Citroen C5 Kleur Zwart.
7-SGD-16 Mercedes E Kleur Grijs.
97-RF-SK BMW 7 serie. Kleur Blauw.
98-ZB-KG Volkswagen Passat

Adil Butt|22.02.15|18:33

98-ZB-KS Honda civic Kleur Blauw.
58-SV-TN Mercedes A Klasse Kleur Zwart.
82-RZ-SB Volkswagen Passat. Kleur Zwart
75-XK-GH Honda civic. Kleur Rood.
68-NZT-9 Volkswagen Polo Kleur Wit.
16-PZ-HG Ford Mondeo Kleur Grijs.
25-XL-XF Toyota Auris Kleur Zwart
44-SXZ-3 Seat Leon Kleur Wit
56-SZ-RP BMW 5 Serie Kleur Blauw.
13-SR-KG Opel Astra Kleur Grijs
88-GBS-4 Mitsubishi Colt Kleur Grijs.
47-ZB-RN Mercedes Sklasse Kleur Zwart.
2-TNB-15 Volkswagen Up. Kleur Zwart.
4-ZKF-81 Volkswagen Polo. Kleur Grijs

Adil Butt|22.02.15|18:38

64-SK-HT 21:20 op 10-2-2015
97-SR-ZP Ranault Clio Kleur Grijs.
18-JDX-8 Honda civic. Kleur Zwart.
76-TH-NR Volkswagen Golf. Kleur Zwart
13-ZNG-1 Suzuki Alto Kleur Grijs.
58-TG-Pl Seat Leon Kleur Zwart
89-PNV-3 Honda Civic Kleur Grijs.
2-TGN-29 Nissan Qashqai Kleur Grijs.
56-ZGR-1 Volkswagen Passat Kleur Grijs.
9-KNF-26 Volkswagen Passat Kleur Grijs.
4-TKR-42 Peugot 308. Kleur Blauw.
9-TNT-97 Audi A1 Kleur Wit.
35-RHK-2 Volvo XC60 Kleur Zwart.
61-TD-NJ Renault Grand Scenic Kleur Rood.

Adil Butt|22.02.15|18:42

Nou hier hebben jullie kentekens van uberpop doe maar wat als jullie het kan en dat is allen uit Amsterdam pop chauffeurs. En ik spoeg op elke instantie die hier te maken heeft en niks doen het is hun werk dat wij taxi chauffeurs aan het doen zijn. Spoeg op instanties tu tu tu tu tu homo’s allen maar taxi chauffeurs controleren steltje hoeren

Ton ter Haar|22.02.15|23:01

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CBB:2014:450

Volgens een journalist zijn het de punten 5.6.2 5.6.3 5.6.5 en 5.7.1 die sterke gronden geven om meer handhaving af te dwingen. Maar daar zou een advocaat naar moeten kijken, en welke taxiorganisatie gaat dit dan oppakken

Duco Douwstra|23.02.15|09:31

Mooi Adil, STN zal zich er hard voor blijven maken totdat de laatste Uberpop niet meer rijd. Aanhouden en wachten tot de politie komt, elke burger mag of moet zelfs iemand aanhouden die de wet overtreed. De Uberpop pleegt een misdrijf door onverzekerd personen tegen betaling te vervoeren. Als zo’n auto iemand aanrijd betaald de verzekering niks uit. Aan het einde van deze week moeten we gezamenlijk een aanvalsplan gaan bespreken, als de politiek niet gaat optreden, dan doen wij dat.

Ton ter Haar|23.02.15|11:48

De politie weigert dit te doen, en zegt dat het werk voor de ILT is en niet voor hun.
Bovenstaand had ik aangegeven hoe volgens een journalist meer handhaving kan worden afgedwongen.

Johan Zevenbergen|23.02.15|13:29

En de ILT is druk met het controleren bct,s die ze toch niet kunnen uitlezen en van het profiel op de banden van m,n taxi die een net een maand oud is.
En draaien zich om als je ze er op wijst dat de auto naast je jou klanten mee is aan het nemen en zeggen dan dood leuk dat is geen taxi want die heeft gele platen.
En gaan dan door met over je band te aaien en merken dan nog dood leuk op dat je aan nieuwe banden toe bent.
En sturen je klant weg, want ze zijn aan het controleren.
ILT bedankt.

Duco Douwstra|23.02.15|13:39

Beste Ton,we weten hoeveel onrecht er is,en op welke manier ze dat moeten bestrijden.De ILT oefent als 50 jaar op taxichauffeurs,hoeveel auto’s zijn er om bijna niks in beslag genomen?En hoeveel extreem hoge boetes zijn er om echt niks uitgedeeld,hoeveel rechtszaken heb ik daar al tegen gevoerd en voor 80% ook gewonnen.Maar een proces tegen de staat,om de onwettigheid van BCT aan te tonen, of handhaving Uberpop kost om te beginnen al 50 duizend euro.Dus vragen of ze de wet aub willen handhaven

Johan Zevenbergen|23.02.15|14:30

Kortom duco,
Het is zo als het is en blijft zo als het is.
Of we lappen allemaal een euro, en jij regelt de rest?