ov-chipkaart

Taxi en ‘openbare auto’ centraal bij Rover-symposium

Auto- en taxivervoer staat steeds vaker in de aandacht binnen de wereld van OV. Dat komt omdat de overheid flink bezuinigt op het openbaar vervoer in de provincie. Daarom organiseert Rover op vrijdag 27 maart het symposium ‘Van portier tot portier’ bij Connexxion in Hilversum. “Met de komst van de flexibus, de haltetaxi en carsharing lijkt de ‘openbare auto’ steeds vaker een aanvulling op het openbaar vervoer”, licht Rover toe.

“Is flexibiliteit, kleinschaligheid en vraagsturing de toekomst van het OV? Wat kunnen auto en OV voor elkaar betekenen? Onder meer deze vragen staan centraal tijdens het symposium dat zal gaan over ontwikkelingen als deelauto’s, taxibussen, het Hopper-project, UberPop en de taxibranche”, aldus Rover.

Sprekers

Aan het woord komen onder meer Connexxion-directeur Bart Schmeink, hoogleraar vervoerbeleid Bert van Wee, MyWheels-directeur Ronald Haverman, programmaleider Natuur & Milieu Anouk Florentinus en diverse sprekers uit de taxibranche. “Uiteraard is er ruimte voor debat met sprekers en toehoorders”, meldt Rover.

Het symposium wordt mede mogelijk gemaakt door Connexxion en kan gratis bijgewoond worden. Wel geldt vol = vol, daarom worden geïnteresseerden verzocht zich vooraf aan te melden via www.rover.nl/symposia.

  • Symposium ‘Van portier tot portier: auto in ICT in het OV’
  • Vrijdag 27 maart van 13:30 (inloop 13:00) tot 17:00 uur
  • Lokatie: Connexxion hoofdkantoor, Laapersveld 75 in Hilversum

Programma:

  • 13.00 uur: inloop met koffie en thee
  • 13.30 uur: opening door dagvoorzitter Marc Maartens
  • 13.35 uur: Bart Schmeink, CEO Connexxion: De ver-Ubering in het OV
  • 14.00 uur: Bert van Wee, hoogleraar vervoerbeleid TU Delft: Trends en ontwikkelingen autobezit, autogebruik en ov-gebruik – de samenhang
  • 14:25 uur: Anouk Florentinus, programmaleider Nieuwe Mobiliteit bij Natuur & Milieu. Het Hopper-project
  • 14:50 uur: Ronald Haverman, directeur MyWheels (en bedenker OV-fiets): Deeleconomie & OV, wat auto en OV voor elkaar kunnen betekenen
  • 15.15 uur: pauze met demo van actuele multimodale reisplanner Go About en pitch app Flexibus
  • 15.40 uur: Panel: Bart Schmeink, Bert van Wee, Anouk Florentinus, Ronald Haverman en zaal. Van (deel)auto tot (taxi)bus: klein maar fijn? Meer auto’s in het OV?
  • 16.00 uur: Jacco Lammers (Go About) en Hidde Hovenkamp (Nationale DenkTank) demo van actuele multimodale reisplanner Go About en pitch app Flexibus
  • 16.25 uur: Hubert Andela (secretaris KNV Taxi): Hoe kijkt de taxisector aan tegen deze ontwikkelingen?
  • 16.40 uur: Debat: Jacco Lammers, Hidde Hovenkamp, Hubert Andela en zaal. Is flexibiliteit, kleinschaligheid en vraagsturing de toekomst van het OV?
  • 16.55 uur: Sjaak de Winter (Rotterdamse Taxi Centrale) presentatie namens TCA, RTC en UTC van taxi-app voor grote steden
  • 17.05 uur: Sluiting & borrel

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Taxi en ‘openbare auto’ centraal bij Rover-symposium”

Taxibelangen Nederland|25.03.15|18:04

Ik kan er vrijdag jammer genoeg onmogelijk bijzijn. Alle onderwerpen spreken mij erg aan,maar vooral de presentatie van Sjaak de Winter over de taxi- bestelapp. Het zou jammer zijn als deze alleen voor de grote steden wordt ontwikkeld en niet voor de rest van Nederland.Dan blijft Uber genieten van de verdeel en heers situatie.Het princiepe zou volgens mij hetzelfde moeten zijn als Uber, maar dat veel beter, toegankelijker en goedkoper. Alle taxichauffeurs via dezelfde app en kwaliteitskeur.

Bas van der Donk|26.03.15|09:25

Kan helaas ook hierbij niet aanwezig zijn. voor de verandering sluit ik me geheel aan bij het bericht van Duco Douwstra

Paul Dijkhuizen|26.03.15|11:49

Vanuit ROVER oogpunt begrijpelijk, zij willen vooral dat reizigers 24 uur per dag, tegen een zo laag mogelijke prijs een kwalitatief zo hoog mogelijk product (vervoer) krijgen. Dit moet dan ook het liefst nog zo ‘groen’ mogelijk. Vooral de deeleconomie en ‘meerijden’, liefst tegen een kleine of helemaal geen vergoeding vinden zij uitermate interessant. Wat dit voor consequenties heeft voor de sector personenvervoer is voor hen niet belangrijk (banenverlies). Prijzen van treinkaartjes niet meer..

Johan Zevenbergen|27.03.15|12:00

Timing,
Mooi hè op vrijdag een vergadering plannen, en nog een stroomstoring ook.
Kunnen ze gelijk meenemen dat Uber / pop de prijzen met 300% heeft verhoogd en dus 200% boven het wettelijk minimum zit.