Uber, app, smartphone, taxi-app, snorder

UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice

(FILES) This photo taken on April 24, 2014 shows the popular car pick-up service Uber application in Berlin. German court lifts ban on Uber car pick-up service on September 16, 2014. AFP PHOTO / DPA/ BRITTA PEDERSEN /GERMANY OUT

Uber in Duitsland heeft eindelijk toegegeven aan de rechterlijke uitspraken tegen de dienst. UberPop is voortaan in heel Duitsland een échte meerijdservice. Klanten betalen 35 cent per kilometer zonder starttarief, waardoor er geen geld meer verdiend wordt door chauffeurs. Want 35 cent per kilometer is de maximale onkostenvergoeding voor autodelen in Duitsland.

Uber Duitsland heeft de nieuwe tarieven in een blogpost aangekondigd. De wijziging van de strategie is veroorzaakt door een dreigende boete van 400.000 euro als gevolg van de zaak aangespannen door Taxi Duitsland.

Rechtssysteem

“Vanzelfsprekend erkennen wij het rechtssysteem. Daarom zal de prijs van UberPop in München en Frankurt (en eerder al Berlijn, Dusseldorf en Hamburg red.) verlaagd worden tot 35 cent per kilometer om zo de dienst te kunnen blijven aanbieden”, meldt Uber Duitsland.

Het Amerikaanse bedrijf begrijpt wel dat het voor de chauffeurs nu veel minder interessant is om te rijden voor UberPop. “Daardoor zal het de komende tijd moeilijk zijn om een chauffeur te bestellen”, meldt Uber. De dienst is nu bezig met het uitbreiden van de legale UberBlack-service, waarbij gebruik wordt gemaakt van échte taxi’s met vergunning.

Bart Pals

Lees ook: Uber wordt échte meerijdservice in Duitsland: 35 cent per km

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice”

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:01

Het blijft dus gewoon concurrentie,
Want €0,35 heen en €,0,35 terug is € 0,70 per kilometer

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:15

Hier in Nederland doet de ANWB en bijv de gemeente Barneveld dat ook,
Bovendien is de €0,35 pp dus bij vier personen i€1,40 per kilometer enkel reis.

M. Martins.|22.04.15|11:28

Probeer die 4 personen per rit maar bij elkaar te krijgen. Kost veel te veel moeite en niet interessant om je geld ermee te verdienen.

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:42

M.martins,
Het is ook niet dat iemand er van kan leven, het zijn de krenten die uit het waterige papje worden gehaald.
En voor een bepaalde groep een vrijbrief om te gaan snorren.

M. Martins.|22.04.15|11:57

Als je er niet van kan leven, waarom zou je dan gaan rijden.
Uiteraard moet dit ook aangepakt worden.

Johan Zevenbergen|22.04.15|12:10

@m.martins,
Wellicht de rede, omdat Pietje puk toevallig die kant op moet, en een potentiële klant denkt hee dat is mooi goedkoop.
En zo als bekend vind een zwervende hond altijd wat.
En omdat de overheid dit aangrijpt om het doelgroepen vervoer in onder te brengen
Maar ben met je eens dat het aangepakt moet worden.

Rodney Barten|22.04.15|12:42

Mensen die van dit soort vervoer gebruik zouden willen maken betalen nimmer het tarief van een officiele taxi, dus totaal geen concurrentie.

Johan Zevenbergen|22.04.15|14:09

Onzin rodney,
de gelegenheid maakt het mogelijk dat klanten/ gasten van alternatieven gebruik maken, dat weet jij als geen ander met goedkoop luchthavenvervoer.
Barneveld reed ook met de gewone taxi, nu dus met automaatje van de ANWB.
Bovendien is snorren dan helemaal niet meer te controleren.

Sjaakyo Sjaakyolol|22.04.15|16:44

moeten die chauffeurs hier dan ook nog 20 procent van afdragen aan uber blijft er helemaal weinig over

Johan Zevenbergen|22.04.15|17:03

@sjaakyo,
Dat hoeven ze niet volgens de duitse media, sterker noch ze hebben zelfs een gratis planner.
En dat maakt het interessant want dan speelt de vraag of er geen sprake is van verkapte inkomsten,
Bovendien kan Pietje puk dat ook doen met de lease auto van de zaak.
Of in combinatie met de reiskosten vergoeding van de werkgever enz

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:54

Carpoolen betekend met elkaar meerijden in een auto, voornamelijk woon- werkverkeer. De kosten voor dit vervoer kunnen door de deelnemers gedeeld worden. Vervoer aanbieden met een personenauto, tegen betaling = Taxivervoer!! Hoe je het ook wendt of keert, in Nederland valt ook dit onder de taxiwetgeving.

Johan Zevenbergen|23.04.15|14:11

Pffffffffffffffffffff,
Waar gaan we heen, Uber, ANWB automaatje, smartcab, regiotaxi,
denk dat ik ook maar vrijwilliger word met behoud van uitkering.

Laurents Deurloo|23.04.15|14:42

Ja je ziet het allemaal gebeuren, wat doen we er aan helemaal niets alleen maar zeuren en kreunen. ER MOET AKTIE KOMEN DE BOEL EENS EEN WEEKJE STIL LIGGEN SCHOOLRITTEN ZORGVERVOER TAXI,EN DAN NIET KOMEN MET JA MAAR DE MENSEN DIE NAAR EEN ZIEKENHUIS MOETEN OF ..BLABLABLA GEWOON STIL ZETTEN.
MOET JE EENS KIJKEN HOE GAUW DE OPLOSSINGEN ZICH AANMELDEN.OF ZIJN WE DAAR TE LAF VOOR ALLEMAAL.MOET JE NIET ZEUREN.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:58

Zeuren en kreunen is iets anders dan gefundeerd je mening geven, niets zeggen of niets doen is veel slechter. Alleen los je met een weekje de boel stilzetten niks op, je krijgt alleen de publieke opinie tegen je. We moeten met z’n allen onze stem laten horen zodat de beleidsmakers eindelijk eens inzien dat de wereld anders werkt dan dat zij denken en het publiek eens in gaat zien dat het op deze manier niet werkt, goedkoop is zoals zo vaak duurkoop!

Jo Coumans|23.04.15|17:07

Wat denken jullie ervan als over 10 a 15 jaar een ‘auto zonder chauffeur’ besteld wordt om je van A naar B te laten vervoeren; uiteraard tegen betaling!!!!

Johan Zevenbergen|23.04.15|17:22

@Jo
Niet nodig om te betalen want die auto kost niets, want ons land draait dan volledig op vrijwilligers.

Gosse Kooistra|23.04.15|22:03

Ik denk dat die tijd sneller komt dan verwacht. 2018 willen ze in Vlaanderen alle bussen vervangen hebben voor zelfrijdende bussen.
Als een bus het kan, kan een auto dat ook tegen die tijd. Als ik werkzaam was in het transport of personenvervoer zou ik me maar eens gaan omscholen voor het te laat is.

Gosse Kooistra|23.04.15|23:19

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/werken-van-morgen.html

Ter toevoeging van mijn vorige bericht. De nabije toekomst van ons allen!

Rodney Barten|24.04.15|13:47

Gosse: In vliegtuigen zitten ook nog steeds piloten, de zelfrijdende auto zal er wellicht over 15 jaar kunnen zijn, maar dan nog zetten ze er nog steeds chauffeurs in ter controle. Daarnaast zijn er nog de consumenten die altijd zelf willen blijven rijden, het vraagstuk rondom verantwoordelijkheid etc etc etc….krijgen we ook zelfrijdende fietsen, motoren enzo? Kunnen die systemen zo veilig worden gemaakt dat ze niet gehackt worden, crashen die systemen nooit. Tis nooit waterdicht te krijgen.

Gosse Kooistra|24.04.15|15:50

Nou in het buitenland rijden al compleet zelfstandige metro’s. Die kunnen detecteren of er iets op het spoor ligt, en kunnen reageren als er mensen tussen de deur zitten. Daarnaast hebben er al verschillende landen automatische trucks en bussen rijden, kijk naar Azië.
De nieuwe metrotunnel in Amsterdam is ook ingericht voor automatische metro’s zonder bestuurder.
London rijden al metro’s waar geen bestuurder meer inzit. Puur en alleen passagiers. Hebben niet eens een bestuurdersruimte meer.

Rodney Barten|24.04.15|20:58

Gosse: U vergelijkt appels met peren. Een metro kan je niet vergelijken met een auto op de openbare weg. Natuurlijk zijn er een hoop fabrikanten bezig met de ontwikkeling, echter zijn er nog heel veel obstakels te gaan. Als we straks echt zelf rijdende auto’s zouden hebben én toestaan zullen er wereldwijd een hoop extra aanslagen gepleegd kunnen worden. Verder heb ik nog nooit iets gelezen over zelf rijdende trucks of bussen in azie? Wellicht zou u daarover een link kunnen geven?

Duco Douwstra|26.04.15|19:54

Ik ben het met Gosse eens,de auto zonder bestuurder zal er sneller komen dan de meeste mensen denken.In België rijden al 300 Tesla’s,die voor 80% autonoom zouden kunnen rijden.De huidige bestuurders geven de problemen die ze in de praktijk tegenkomen door aan de fabrikant.Ik denk nog 3 jaar dan zijn deze tekortkomingen opgelost.De fabrikant sluit een collectieve verzekering af en is aansprakelijk voor eventuele ongelukken,die kans zal heel klein zijn.Hou hier rekening mee dat kan geen kwaad

ROB BAAS|26.04.15|21:45

Doe in ieder geval wat de klant graag wil, tís net als met eten en drinken, doe je iedere dag, maar het liefst waar het gezellig is en prijsstelling transparant (dus niet alleen maar goedkoop), zelfrijdend is 2020 mogelijk (qua wetgeving en nu al qua techniek)maar zorg als branche dat de mens het verschil maakt

Johan Zevenbergen|27.04.15|16:42

Auto,s kunnen ook op water rijden, wil nog niet zeggen dat het gebeurd.
Verder is er wel iets meer aan wetgeving nodig als alleen maar een verzekering.
Zie het al voor me dat je van allerlei zaken kan laten vervoeren, zonder dat er iemand verantwoordelijk of traceerbaar is.
En hoe dwing je z,n auto tot stoppen met bijv een explosieve lading of als de boel gehackt word,
En zo kun je nog wel duizend zaken en vragen bedenken.
Bovendien hebben we nu voor de bct al niet eens een landelijke dekking

Duco Douwstra|27.04.15|20:35

Auto op brandstofcel uit waterstof, kan 100 huizen van elektriciteit voorzien. https://docs.google.com/document/d/19wv0PDRLUG8GOc3sbW5fnXS5LdUX3rah5ejnKBA0Oy0/edit
Er zijn altijd problemen te bedenken,maar denk in oplossingen.Kwaadwillende kunnen nu ook van alles doen,maar dat heeft niks te maken met deze vooruitgang.En dat de BCT een apparaat uit de prehistorie geen landelijke dekking heeft,zegt alles over de BCT en het ver achterblijven bij alle moderne ontwikkelingen in de samenleving

Rodney Barten|28.04.15|12:19

Als de zelf rijdende auto een ongeluk veroorzaakt, vult deze dan ook zelf het schadeformulier in. Als die te hard rijd, betaald die dan ook zelf de bekeuring? Wie is waar voor verantwoordelijk? Probeer eens een zelf rijdende auto uit in harte Amsterdam of Hongkong. Vliegtuigen kunnen al heel lang zonder piloten vliegen en toch zitten er nog steeds piloten in! Ik zou persoonlijk nooit een zelf rijdende auto willen hebben, het autorijden is daarvoor veel te leuk…en vele mensen denken zo.

Johan Zevenbergen|28.04.15|16:53

@duco
Wil jij een oplossing bedenken voor het weg nemen van de de drempel van een mens,
om een auto vol explosieven ergens tegenaan te parkeren. Succes.
Overigens is het achterblijven van ontwikkelingen altijd al zo geweest en zal zo blijven gelet op de wereldse belangen die er mee gemoeid zijn.
Dus dat zelfstandig autootje laat nog wel ff op zich wachten, want voorlopig is er geen gps netwerk wat dekkend is, of mag zijn om veiligheidsredenen.

Johan Zevenbergen|28.04.15|16:55

Getuige de bct.
Maar goed gaat hier over de rand verschijnselen van bedrijven die de grenzen op zoeken en overschrijden en de bestaande regels torpederen.
En of we dat moeten willen of niet.

Gosse Kooistra|29.04.15|17:27

Dat is juist het mooie van zelf rijdende auto’s. Die zijn niet persé afhankelijk van een constant GPS signaal. Die hebben namelijk ook nog een offline map beschikbaar. Die van google bijvoorbeeld is intelligent genoeg om te blijven rijden zonder gps signaal, maar die herkent gewoon wat een straat is en wat niet. Daarnaast registreert hij alle borden en die worden automatisch opgevolgd, ook straatnaamborden dus.

Gosse Kooistra|29.04.15|17:32

Daarnaast zal hij niet te hard rijden, want als geschreven software zegt wat bord A betekend, dan zal hij doen wat dat betekend. Dus 50 is dan ook echt 50.
Ik vermoed overigens wel dat de snelheidslimiet in de loop der jaren zal verdwijnen als het grootste gedeelte van het wagenpark bestaat uit zelfstandige auto’s.

Om op dat gps signaal terug te komen; bovenop de auto zitten allemaal sensors, deze maken voor de computer een 3d map. De auto zelf beschikt ook al over zeer gedetailleerde foto’s

Gosse Kooistra|29.04.15|17:41

Overigens zijn er al meerdere ongelukken gebeurd met de google auto. Echter was het telkens de ander zijn schuld, op 1 keertje na. Toen had de bestuurder van de google auto zelf gereden namelijk. Verder zijn die auto’s die ze hebben rijdens al meer dan 700.000 mijl doorgekomen in het drukke verkeer van grote steden.

De ontwikkelingen zijn verder van de meeste mensen denken. En je kan beter mee gaan met de tijd, anders mis je de boot wat betreft werk helaas.

Johan Zevenbergen|29.04.15|17:51

Uhh volgens mij gaat het over Uberpop,
en niet over toekomst muziek, bovendien word je als passagier Aardig misselijk in z,n bakkie, en niet erg gezellig ook om te roddelen of je verhaal kwijt te kunnen.

Johan Zevenbergen|29.04.15|19:06

Vervelend deze ervaring gosse,
Nederland en Europa is echter wel wat meer als de stad Amsterdam.
Ook bij pop is al het nodige voorgevallen, en zal alleen maar meer worden.
Gelet op de visie van dit bedrijf op regels en wetten.
Zeker niet gereden bij de stroom uitval, en tot zeven keer de prijs betaald.

Frans Ritzerfeld|30.04.15|13:53

100.000km. x € 0.35 = € 35.000,= (belastingvrij) als men op LPG rijdt heeft men een goede boterham aan

Johan Zevenbergen|01.05.15|11:00

35.000 x 4 personen = €140.000
Uitkering. € 15.000
Fooi 4%. €. 5600
Lijkt mij wat karig voor al de verantwoordelijkheid en risico op ongelukken ten opzichten van de groot verdieners.

Johan Zevenbergen|01.05.15|11:07

Maar uiteraard achterover leunend in de elektrische verstelbare stoel, bij de volautomatische klimaat beheersing, de robot maaier en stofzuiger, met een heerlijk kopje koffie.
En de volledig zelf rijdende auto, waar je er dus een onbeperkt aantal van kunt inzetten, is dit een top verdien model.

UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice | TaxiPro
Uber, app, smartphone, taxi-app, snorder

UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice

(FILES) This photo taken on April 24, 2014 shows the popular car pick-up service Uber application in Berlin. German court lifts ban on Uber car pick-up service on September 16, 2014. AFP PHOTO / DPA/ BRITTA PEDERSEN /GERMANY OUT

Uber in Duitsland heeft eindelijk toegegeven aan de rechterlijke uitspraken tegen de dienst. UberPop is voortaan in heel Duitsland een échte meerijdservice. Klanten betalen 35 cent per kilometer zonder starttarief, waardoor er geen geld meer verdiend wordt door chauffeurs. Want 35 cent per kilometer is de maximale onkostenvergoeding voor autodelen in Duitsland.

Uber Duitsland heeft de nieuwe tarieven in een blogpost aangekondigd. De wijziging van de strategie is veroorzaakt door een dreigende boete van 400.000 euro als gevolg van de zaak aangespannen door Taxi Duitsland.

Rechtssysteem

“Vanzelfsprekend erkennen wij het rechtssysteem. Daarom zal de prijs van UberPop in München en Frankurt (en eerder al Berlijn, Dusseldorf en Hamburg red.) verlaagd worden tot 35 cent per kilometer om zo de dienst te kunnen blijven aanbieden”, meldt Uber Duitsland.

Het Amerikaanse bedrijf begrijpt wel dat het voor de chauffeurs nu veel minder interessant is om te rijden voor UberPop. “Daardoor zal het de komende tijd moeilijk zijn om een chauffeur te bestellen”, meldt Uber. De dienst is nu bezig met het uitbreiden van de legale UberBlack-service, waarbij gebruik wordt gemaakt van échte taxi’s met vergunning.

Bart Pals

Lees ook: Uber wordt échte meerijdservice in Duitsland: 35 cent per km

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “UberPop nu in heel Duitsland 35 cent/km als carpoolservice”

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:01

Het blijft dus gewoon concurrentie,
Want €0,35 heen en €,0,35 terug is € 0,70 per kilometer

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:15

Hier in Nederland doet de ANWB en bijv de gemeente Barneveld dat ook,
Bovendien is de €0,35 pp dus bij vier personen i€1,40 per kilometer enkel reis.

M. Martins.|22.04.15|11:28

Probeer die 4 personen per rit maar bij elkaar te krijgen. Kost veel te veel moeite en niet interessant om je geld ermee te verdienen.

Johan Zevenbergen|22.04.15|11:42

M.martins,
Het is ook niet dat iemand er van kan leven, het zijn de krenten die uit het waterige papje worden gehaald.
En voor een bepaalde groep een vrijbrief om te gaan snorren.

M. Martins.|22.04.15|11:57

Als je er niet van kan leven, waarom zou je dan gaan rijden.
Uiteraard moet dit ook aangepakt worden.

Johan Zevenbergen|22.04.15|12:10

@m.martins,
Wellicht de rede, omdat Pietje puk toevallig die kant op moet, en een potentiële klant denkt hee dat is mooi goedkoop.
En zo als bekend vind een zwervende hond altijd wat.
En omdat de overheid dit aangrijpt om het doelgroepen vervoer in onder te brengen
Maar ben met je eens dat het aangepakt moet worden.

Rodney Barten|22.04.15|12:42

Mensen die van dit soort vervoer gebruik zouden willen maken betalen nimmer het tarief van een officiele taxi, dus totaal geen concurrentie.

Johan Zevenbergen|22.04.15|14:09

Onzin rodney,
de gelegenheid maakt het mogelijk dat klanten/ gasten van alternatieven gebruik maken, dat weet jij als geen ander met goedkoop luchthavenvervoer.
Barneveld reed ook met de gewone taxi, nu dus met automaatje van de ANWB.
Bovendien is snorren dan helemaal niet meer te controleren.

Sjaakyo Sjaakyolol|22.04.15|16:44

moeten die chauffeurs hier dan ook nog 20 procent van afdragen aan uber blijft er helemaal weinig over

Johan Zevenbergen|22.04.15|17:03

@sjaakyo,
Dat hoeven ze niet volgens de duitse media, sterker noch ze hebben zelfs een gratis planner.
En dat maakt het interessant want dan speelt de vraag of er geen sprake is van verkapte inkomsten,
Bovendien kan Pietje puk dat ook doen met de lease auto van de zaak.
Of in combinatie met de reiskosten vergoeding van de werkgever enz

Paul Dijkhuizen|23.04.15|13:54

Carpoolen betekend met elkaar meerijden in een auto, voornamelijk woon- werkverkeer. De kosten voor dit vervoer kunnen door de deelnemers gedeeld worden. Vervoer aanbieden met een personenauto, tegen betaling = Taxivervoer!! Hoe je het ook wendt of keert, in Nederland valt ook dit onder de taxiwetgeving.

Johan Zevenbergen|23.04.15|14:11

Pffffffffffffffffffff,
Waar gaan we heen, Uber, ANWB automaatje, smartcab, regiotaxi,
denk dat ik ook maar vrijwilliger word met behoud van uitkering.

Laurents Deurloo|23.04.15|14:42

Ja je ziet het allemaal gebeuren, wat doen we er aan helemaal niets alleen maar zeuren en kreunen. ER MOET AKTIE KOMEN DE BOEL EENS EEN WEEKJE STIL LIGGEN SCHOOLRITTEN ZORGVERVOER TAXI,EN DAN NIET KOMEN MET JA MAAR DE MENSEN DIE NAAR EEN ZIEKENHUIS MOETEN OF ..BLABLABLA GEWOON STIL ZETTEN.
MOET JE EENS KIJKEN HOE GAUW DE OPLOSSINGEN ZICH AANMELDEN.OF ZIJN WE DAAR TE LAF VOOR ALLEMAAL.MOET JE NIET ZEUREN.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:58

Zeuren en kreunen is iets anders dan gefundeerd je mening geven, niets zeggen of niets doen is veel slechter. Alleen los je met een weekje de boel stilzetten niks op, je krijgt alleen de publieke opinie tegen je. We moeten met z’n allen onze stem laten horen zodat de beleidsmakers eindelijk eens inzien dat de wereld anders werkt dan dat zij denken en het publiek eens in gaat zien dat het op deze manier niet werkt, goedkoop is zoals zo vaak duurkoop!

Jo Coumans|23.04.15|17:07

Wat denken jullie ervan als over 10 a 15 jaar een ‘auto zonder chauffeur’ besteld wordt om je van A naar B te laten vervoeren; uiteraard tegen betaling!!!!

Johan Zevenbergen|23.04.15|17:22

@Jo
Niet nodig om te betalen want die auto kost niets, want ons land draait dan volledig op vrijwilligers.

Gosse Kooistra|23.04.15|22:03

Ik denk dat die tijd sneller komt dan verwacht. 2018 willen ze in Vlaanderen alle bussen vervangen hebben voor zelfrijdende bussen.
Als een bus het kan, kan een auto dat ook tegen die tijd. Als ik werkzaam was in het transport of personenvervoer zou ik me maar eens gaan omscholen voor het te laat is.

Gosse Kooistra|23.04.15|23:19

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/werken-van-morgen.html

Ter toevoeging van mijn vorige bericht. De nabije toekomst van ons allen!

Rodney Barten|24.04.15|13:47

Gosse: In vliegtuigen zitten ook nog steeds piloten, de zelfrijdende auto zal er wellicht over 15 jaar kunnen zijn, maar dan nog zetten ze er nog steeds chauffeurs in ter controle. Daarnaast zijn er nog de consumenten die altijd zelf willen blijven rijden, het vraagstuk rondom verantwoordelijkheid etc etc etc….krijgen we ook zelfrijdende fietsen, motoren enzo? Kunnen die systemen zo veilig worden gemaakt dat ze niet gehackt worden, crashen die systemen nooit. Tis nooit waterdicht te krijgen.

Gosse Kooistra|24.04.15|15:50

Nou in het buitenland rijden al compleet zelfstandige metro’s. Die kunnen detecteren of er iets op het spoor ligt, en kunnen reageren als er mensen tussen de deur zitten. Daarnaast hebben er al verschillende landen automatische trucks en bussen rijden, kijk naar Azië.
De nieuwe metrotunnel in Amsterdam is ook ingericht voor automatische metro’s zonder bestuurder.
London rijden al metro’s waar geen bestuurder meer inzit. Puur en alleen passagiers. Hebben niet eens een bestuurdersruimte meer.

Rodney Barten|24.04.15|20:58

Gosse: U vergelijkt appels met peren. Een metro kan je niet vergelijken met een auto op de openbare weg. Natuurlijk zijn er een hoop fabrikanten bezig met de ontwikkeling, echter zijn er nog heel veel obstakels te gaan. Als we straks echt zelf rijdende auto’s zouden hebben én toestaan zullen er wereldwijd een hoop extra aanslagen gepleegd kunnen worden. Verder heb ik nog nooit iets gelezen over zelf rijdende trucks of bussen in azie? Wellicht zou u daarover een link kunnen geven?

Duco Douwstra|26.04.15|19:54

Ik ben het met Gosse eens,de auto zonder bestuurder zal er sneller komen dan de meeste mensen denken.In België rijden al 300 Tesla’s,die voor 80% autonoom zouden kunnen rijden.De huidige bestuurders geven de problemen die ze in de praktijk tegenkomen door aan de fabrikant.Ik denk nog 3 jaar dan zijn deze tekortkomingen opgelost.De fabrikant sluit een collectieve verzekering af en is aansprakelijk voor eventuele ongelukken,die kans zal heel klein zijn.Hou hier rekening mee dat kan geen kwaad

ROB BAAS|26.04.15|21:45

Doe in ieder geval wat de klant graag wil, tís net als met eten en drinken, doe je iedere dag, maar het liefst waar het gezellig is en prijsstelling transparant (dus niet alleen maar goedkoop), zelfrijdend is 2020 mogelijk (qua wetgeving en nu al qua techniek)maar zorg als branche dat de mens het verschil maakt

Johan Zevenbergen|27.04.15|16:42

Auto,s kunnen ook op water rijden, wil nog niet zeggen dat het gebeurd.
Verder is er wel iets meer aan wetgeving nodig als alleen maar een verzekering.
Zie het al voor me dat je van allerlei zaken kan laten vervoeren, zonder dat er iemand verantwoordelijk of traceerbaar is.
En hoe dwing je z,n auto tot stoppen met bijv een explosieve lading of als de boel gehackt word,
En zo kun je nog wel duizend zaken en vragen bedenken.
Bovendien hebben we nu voor de bct al niet eens een landelijke dekking

Duco Douwstra|27.04.15|20:35

Auto op brandstofcel uit waterstof, kan 100 huizen van elektriciteit voorzien. https://docs.google.com/document/d/19wv0PDRLUG8GOc3sbW5fnXS5LdUX3rah5ejnKBA0Oy0/edit
Er zijn altijd problemen te bedenken,maar denk in oplossingen.Kwaadwillende kunnen nu ook van alles doen,maar dat heeft niks te maken met deze vooruitgang.En dat de BCT een apparaat uit de prehistorie geen landelijke dekking heeft,zegt alles over de BCT en het ver achterblijven bij alle moderne ontwikkelingen in de samenleving

Rodney Barten|28.04.15|12:19

Als de zelf rijdende auto een ongeluk veroorzaakt, vult deze dan ook zelf het schadeformulier in. Als die te hard rijd, betaald die dan ook zelf de bekeuring? Wie is waar voor verantwoordelijk? Probeer eens een zelf rijdende auto uit in harte Amsterdam of Hongkong. Vliegtuigen kunnen al heel lang zonder piloten vliegen en toch zitten er nog steeds piloten in! Ik zou persoonlijk nooit een zelf rijdende auto willen hebben, het autorijden is daarvoor veel te leuk…en vele mensen denken zo.

Johan Zevenbergen|28.04.15|16:53

@duco
Wil jij een oplossing bedenken voor het weg nemen van de de drempel van een mens,
om een auto vol explosieven ergens tegenaan te parkeren. Succes.
Overigens is het achterblijven van ontwikkelingen altijd al zo geweest en zal zo blijven gelet op de wereldse belangen die er mee gemoeid zijn.
Dus dat zelfstandig autootje laat nog wel ff op zich wachten, want voorlopig is er geen gps netwerk wat dekkend is, of mag zijn om veiligheidsredenen.

Johan Zevenbergen|28.04.15|16:55

Getuige de bct.
Maar goed gaat hier over de rand verschijnselen van bedrijven die de grenzen op zoeken en overschrijden en de bestaande regels torpederen.
En of we dat moeten willen of niet.

Gosse Kooistra|29.04.15|17:27

Dat is juist het mooie van zelf rijdende auto’s. Die zijn niet persé afhankelijk van een constant GPS signaal. Die hebben namelijk ook nog een offline map beschikbaar. Die van google bijvoorbeeld is intelligent genoeg om te blijven rijden zonder gps signaal, maar die herkent gewoon wat een straat is en wat niet. Daarnaast registreert hij alle borden en die worden automatisch opgevolgd, ook straatnaamborden dus.

Gosse Kooistra|29.04.15|17:32

Daarnaast zal hij niet te hard rijden, want als geschreven software zegt wat bord A betekend, dan zal hij doen wat dat betekend. Dus 50 is dan ook echt 50.
Ik vermoed overigens wel dat de snelheidslimiet in de loop der jaren zal verdwijnen als het grootste gedeelte van het wagenpark bestaat uit zelfstandige auto’s.

Om op dat gps signaal terug te komen; bovenop de auto zitten allemaal sensors, deze maken voor de computer een 3d map. De auto zelf beschikt ook al over zeer gedetailleerde foto’s

Gosse Kooistra|29.04.15|17:41

Overigens zijn er al meerdere ongelukken gebeurd met de google auto. Echter was het telkens de ander zijn schuld, op 1 keertje na. Toen had de bestuurder van de google auto zelf gereden namelijk. Verder zijn die auto’s die ze hebben rijdens al meer dan 700.000 mijl doorgekomen in het drukke verkeer van grote steden.

De ontwikkelingen zijn verder van de meeste mensen denken. En je kan beter mee gaan met de tijd, anders mis je de boot wat betreft werk helaas.

Johan Zevenbergen|29.04.15|17:51

Uhh volgens mij gaat het over Uberpop,
en niet over toekomst muziek, bovendien word je als passagier Aardig misselijk in z,n bakkie, en niet erg gezellig ook om te roddelen of je verhaal kwijt te kunnen.

Johan Zevenbergen|29.04.15|19:06

Vervelend deze ervaring gosse,
Nederland en Europa is echter wel wat meer als de stad Amsterdam.
Ook bij pop is al het nodige voorgevallen, en zal alleen maar meer worden.
Gelet op de visie van dit bedrijf op regels en wetten.
Zeker niet gereden bij de stroom uitval, en tot zeven keer de prijs betaald.

Frans Ritzerfeld|30.04.15|13:53

100.000km. x € 0.35 = € 35.000,= (belastingvrij) als men op LPG rijdt heeft men een goede boterham aan

Johan Zevenbergen|01.05.15|11:00

35.000 x 4 personen = €140.000
Uitkering. € 15.000
Fooi 4%. €. 5600
Lijkt mij wat karig voor al de verantwoordelijkheid en risico op ongelukken ten opzichten van de groot verdieners.

Johan Zevenbergen|01.05.15|11:07

Maar uiteraard achterover leunend in de elektrische verstelbare stoel, bij de volautomatische klimaat beheersing, de robot maaier en stofzuiger, met een heerlijk kopje koffie.
En de volledig zelf rijdende auto, waar je er dus een onbeperkt aantal van kunt inzetten, is dit een top verdien model.