Schiphol, taxi, Tesla, luchthaven

Taxichauffeurs Schiphol staken wegens uitspraak ‘openbare weg’

Tientallen taxichauffeurs hebben maandag gestaakt op Schiphol. Met de actie protesteren ze tegen een recente uitspraak van de rechter dat alle taxi’s met een normale taxivergunning passagiers mogen oppikken vanaf de openbare weg op Schiphol. De staking leidde tot flinke wachtrijen bij de taxistandplaats.

De taxibedrijven die vanaf Schiphol rijden hebben grote zorgen dat de concurrentie op de luchthaven flink toeneemt. Terwijl de concessie onlangs hebben gewonnen, zodat alleen zij de komende jaren taxi mogen rijden vanaf de luchthaven.

Overleg

Sinds de uitspraak zijn Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en de taxibedrijven met elkaar in overleg om tot een oplossing te komen. Bios-groep, BBF Schipholtaxi en Willemsen De Koning mogen officieel op de luchthaven rijden. Daarnaast zijn er nog kleinere bedrijfjes die tegen betaling mogen rijden als er plek is.

Maar nu heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald dat alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning op Schiphol taxivervoer mogen aanbieden op de openbare weg. Daarvoor hoeft niet een speciale vergunning bij Schiphol gekocht te worden. Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken. Maar het is de gemeente of Schiphol niet toegestaan om taxi’s op openbare wegen te weren.

Taxivervoer

Een taxichauffeur die taxivervoer aanbood op het Jan Dellaertplein op Schiphol en daarvoor een boete kreeg, werd vrijgesproken. Het hof oordeelde dat de APV van de gemeente Haarlemmermeer dat alleen taxi’s met een speciale vergunning mogen werken vanaf Schiphol niet is toegestaan op basis van de Wet personenvervoer 2000.

Wel kan de gemeente op basis van de Wp2000 aanvullende kwaliteitsregels stellen, zoals de verplichting tot aansluiting bij een TTO. Maar het verbieden van taxivervoer op Schiphol valt daar niet onder. Net zoals dat Schiphol NV niet de mogelijkheid heeft tot het weren van taxi’s op de openbare weg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Taxichauffeurs Schiphol staken wegens uitspraak ‘openbare weg’”

Jack de Kikker|09.06.15|16:22

“Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken.”. Waarom gebeurt dit niet? Hiermee is het probleem toch opgelost?

Tjerk Vinckx|09.06.15|23:44

De Bios groep en Willemsen De Koning,de goochelaars in het aanbesteden ( pffff) en de BBF Schipholtaxi groep, de zogenaamde Zzpers.Een plek op een witte Tesla koste bij aanvang 10.000 euro schijnt nu te kunnen worden overgenomen voor 5.000 euro buiten de lease en de maandelijks contributie.
Heren ronselaars ga zo door, mijn zegen hebben jullie !!!

Farang Clyde|10.06.15|20:36

Gelijke monniken , gelijke kappen . Schiphol was de enigste in het land die “eigen terrein” gesloten hield na de nieuwe taxiwet . Als gevolg hier van krijg je dit soort aktiviteiten .
Als Schiphol gewoon dezelfde eisen stelde aan elke chauffeur dan bleef de kwaliteit gelijk en iedereen gooit een paar euro per keer bij de slagboom er in en Schiphol heeft zijn geld.
Blijkbaar leveren de concessies meer op .
Je krijgt vaak wat je verdient zeg ik maar ……..

Paul Dijkhuizen|12.06.15|18:19

De wegen in Amsterdam zijn toch ook openbaar? en op mijn taxivergunning staat toch echt als werkgebied ‘Nederland’… Of ligt Amsterdam ineens niet meer in Nederland? Geldkloppen mag Schiphol niet, maar de gemeente Amsterdam wél schijnbaar, heel verwarrend allemaal.

Ton van Dalfsen|16.06.15|06:45

@ Tjerk, helemaal gelijk in. Schiphol wil overal veel geld aan verdienen. Sheraton dranghekken. Nu staan ze overal zeer dichtbij. ze staan nog steeds op 10 meter afstand van de taxistandplaats te ronselen. En de officiele schipholtaxi zit ook ritprijs verschil in. klant van mij in Smstelveen betaalde meer dan 10 euro meer dan bij mij op de terugweg op de meter, en dan moet ik extra bochten maken richting schiphol. Wordt de elektriciteit van die Tesla’s extra aan de klant berekend?

Taxichauffeurs Schiphol staken wegens uitspraak ‘openbare weg’ | TaxiPro
Schiphol, taxi, Tesla, luchthaven

Taxichauffeurs Schiphol staken wegens uitspraak ‘openbare weg’

Tientallen taxichauffeurs hebben maandag gestaakt op Schiphol. Met de actie protesteren ze tegen een recente uitspraak van de rechter dat alle taxi’s met een normale taxivergunning passagiers mogen oppikken vanaf de openbare weg op Schiphol. De staking leidde tot flinke wachtrijen bij de taxistandplaats.

De taxibedrijven die vanaf Schiphol rijden hebben grote zorgen dat de concurrentie op de luchthaven flink toeneemt. Terwijl de concessie onlangs hebben gewonnen, zodat alleen zij de komende jaren taxi mogen rijden vanaf de luchthaven.

Overleg

Sinds de uitspraak zijn Schiphol, de gemeente Haarlemmermeer en de taxibedrijven met elkaar in overleg om tot een oplossing te komen. Bios-groep, BBF Schipholtaxi en Willemsen De Koning mogen officieel op de luchthaven rijden. Daarnaast zijn er nog kleinere bedrijfjes die tegen betaling mogen rijden als er plek is.

Maar nu heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald dat alle taxichauffeurs met een Nederlandse taxivergunning op Schiphol taxivervoer mogen aanbieden op de openbare weg. Daarvoor hoeft niet een speciale vergunning bij Schiphol gekocht te worden. Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken. Maar het is de gemeente of Schiphol niet toegestaan om taxi’s op openbare wegen te weren.

Taxivervoer

Een taxichauffeur die taxivervoer aanbood op het Jan Dellaertplein op Schiphol en daarvoor een boete kreeg, werd vrijgesproken. Het hof oordeelde dat de APV van de gemeente Haarlemmermeer dat alleen taxi’s met een speciale vergunning mogen werken vanaf Schiphol niet is toegestaan op basis van de Wet personenvervoer 2000.

Wel kan de gemeente op basis van de Wp2000 aanvullende kwaliteitsregels stellen, zoals de verplichting tot aansluiting bij een TTO. Maar het verbieden van taxivervoer op Schiphol valt daar niet onder. Net zoals dat Schiphol NV niet de mogelijkheid heeft tot het weren van taxi’s op de openbare weg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Taxichauffeurs Schiphol staken wegens uitspraak ‘openbare weg’”

Jack de Kikker|09.06.15|16:22

“Wel mag de luchthaven wegen afsluiten met een slagboom en daar een speciale taxibaan van maken.”. Waarom gebeurt dit niet? Hiermee is het probleem toch opgelost?

Tjerk Vinckx|09.06.15|23:44

De Bios groep en Willemsen De Koning,de goochelaars in het aanbesteden ( pffff) en de BBF Schipholtaxi groep, de zogenaamde Zzpers.Een plek op een witte Tesla koste bij aanvang 10.000 euro schijnt nu te kunnen worden overgenomen voor 5.000 euro buiten de lease en de maandelijks contributie.
Heren ronselaars ga zo door, mijn zegen hebben jullie !!!

Farang Clyde|10.06.15|20:36

Gelijke monniken , gelijke kappen . Schiphol was de enigste in het land die “eigen terrein” gesloten hield na de nieuwe taxiwet . Als gevolg hier van krijg je dit soort aktiviteiten .
Als Schiphol gewoon dezelfde eisen stelde aan elke chauffeur dan bleef de kwaliteit gelijk en iedereen gooit een paar euro per keer bij de slagboom er in en Schiphol heeft zijn geld.
Blijkbaar leveren de concessies meer op .
Je krijgt vaak wat je verdient zeg ik maar ……..

Paul Dijkhuizen|12.06.15|18:19

De wegen in Amsterdam zijn toch ook openbaar? en op mijn taxivergunning staat toch echt als werkgebied ‘Nederland’… Of ligt Amsterdam ineens niet meer in Nederland? Geldkloppen mag Schiphol niet, maar de gemeente Amsterdam wél schijnbaar, heel verwarrend allemaal.

Ton van Dalfsen|16.06.15|06:45

@ Tjerk, helemaal gelijk in. Schiphol wil overal veel geld aan verdienen. Sheraton dranghekken. Nu staan ze overal zeer dichtbij. ze staan nog steeds op 10 meter afstand van de taxistandplaats te ronselen. En de officiele schipholtaxi zit ook ritprijs verschil in. klant van mij in Smstelveen betaalde meer dan 10 euro meer dan bij mij op de terugweg op de meter, en dan moet ik extra bochten maken richting schiphol. Wordt de elektriciteit van die Tesla’s extra aan de klant berekend?