TCA elektrisch

Eerste TCA-chauffeurs via leaseconstructie over op elektrische taxi

Bron: TCA

TCA wil via een leaseconstructie voor aangesloten chauffeurs in twee jaar tijd de vloot van elektrische taxi’s uitbreiden tot 250 voertuigen. In 2025 moet de gehele vloot uitstootvrij zijn. De eerste negen exemplaren werden onlangs geleverd. TCA ging hiervoor een samenwerking aan met Nissan, Hyundai, Mercedes-Benz en leasemaatschappij Athlon.

De eerste levering bestond uit negen Hyundai Ioniqs, maar de leaseconstructie voorziet tevens in de mogelijkheid om een Nissan Leaf of een Mercedes B-klasse Electric te leasen. Daarnaast is rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen, laat Mariska van Delft van TCA weten.

“Er is gekozen voor deze drie fabrikanten vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding. Hierbij is de range het belangrijkst. Een taxi rijdt ongeveer 200 kilometer per dag. Met een range van 150 tot 200 kilometer komen deze auto’s aardig in de buurt. Als er in de toekomst nieuwe modellen/fabrikanten op de markt komen (zoals de Opel Ampera-E) die voldoen aan deze criteria, dan zullen we deze ook in de leaseconstructie opnemen.”

Goede verzekering

De gemeente Amsterdam scherpt de eisen voor vervoer in de stad aan en taxiklanten vragen steeds vaker om duurzame voertuigen. Veel chauffeurs willen dan ook best elektrisch gaan rijden.

“We merken dat de chauffeurs die hier nu al op in willen spelen, het nogal risicovol vinden om in te stappen, vanwege de nog onbekende restwaarde van elektrische auto’s. Ook hebben taxichauffeurs in Amsterdam moeite om een goede verzekering af te sluiten. Op financieel gebied sluiten we de risico’s voor de chauffeur uit, waardoor zij makkelijker de stap kunnen maken”, aldus Van Delft.

Het idee om hen een handje te helpen met de overstap naar een elektrische  taxi, is mede gebaseerd op het risico dat veel chauffeurs aan zo’n investering koppelen. De leaseconstuctie is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen. Zo is het mogelijk om vanaf 597 euro per maand en Hyundai Ionic operationeel te leasen.

Opladen

“Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische voertuigen, verwachten we dat de actieradius de komende jaren sterk zal verbeteren. Door de relatief korte leasetermijn van twee jaar kunnen onze chauffeurs ’meegroeien’ met deze ontwikkelingen”, legt Van Delft uit. Verder voorziet de leaseconstructie in een “all-in-pakket met reparaties, onderhoud, verzekering en banden, waardoor je geen zorgen meer aan je taxi hebt.”

Een ander belangrijk aandachtspunt is de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Langs de snelwegen is die inmiddels redelijk verzorgd, maar in steden moet er nog veel gebeuren. TCA vertrouwt vooralsnog op de huidige en te verwachten voorzieningen. “De gemeente Amsterdam voorziet in laadvoorzieningen in de buurt van de woning van de chauffeur. Ook groeit het snellaadnetwerk in Amsterdam. Hiermee kunnen onze chauffeurs goed uit de voeten, waardoor wij op dit moment nog niet gaan voorzien in laadinfrastructuur.”

Klanten benaderen

De komende twee jaar moet het aantal elektrische taxi’s in de TCA-vloot worden uitgebouwd naar 250 exemplaren. TCA noemt 2025 als jaar waarin alle TCA-taxi’s uitsootvrij moeten zijn. Momenteel zijn er zo’n 1.500 taxichauffeurs bij de grootste centrale van Amsterdam aangesloten. Mariska van Delft legt uit dat dit op meerdere manieren wordt nagestreefd. “We gaan actief klanten benaderen voor de eco-vloot, om de chauffeurs die kiezen voor een elektrische taxi een goed verdienmodel aan te bieden. Daarnaast blijft de Gemeente Amsterdam de regels aanscherpen, zo worden steeds meer standplaatsen alleen beschikbaar voor uitstootvrije taxi’s, waardoor chauffeurs ook op die manier gestimuleerd worden om te kiezen voor elektrisch.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Eerste TCA-chauffeurs via leaseconstructie over op elektrische taxi”

Jommie|06.04.17|11:34

lees ik dat nou goed taxi operationeel leasen incl verzekering dat is een mooi verkoop praatje dit moet wel eeeeeeen hele grote fout zijn dus het word dus ongeveer met je eigen verzekering bij Amlin og feenstra of merkelbag € 850,- en ik denk dat de banden er ook nog bij komen blijf dromen

Ton van Dalfsen|06.04.17|13:31

Als ik TCA was dan had ik eerst op aanbestedingen mee gedaan. Zoals het OV aanvullend vervoer, GVB trambestuurders van A naar B. Zorgvervoer bij verzekeraars.

Ton van Dalfsen|06.04.17|13:32

En verzekeren. Er is meer dan Amlin og feenstra of merkelbag die goedkoper zijn

Tjerk Vinckx|07.04.17|22:36

Mooi-groen-verhaal,maar wat is de levensduur van de auto, wat doen we met het accupakket bij sloop, waar komt het lithium vandaan, hoe wordt de stroom opgewekt, dus cradle to cradle is de diesel met een euro 6 motor op de lange termijn een stuk schoner !! Het bekt wel lekker weg, de electrische dan wel hybride voertuig heeft inmiddels 6 miljard aan subsidie / gemiste belasting inkomsten gekost. Moet kunnen ……

Ton van Dalfsen|09.04.17|15:32

Tja, Zie zelfs op de trams: deze tram rijdt op groene stroom. Krijgen ze werkelijk groene stroom? Ruik eens aan het stopcontact! En het is bewezen dat de remmen van electrische wagens meer remstof afgeven dan de diesel/benzine wagens.

Paul Knol|12.04.17|14:49

leasetermijn gaat over 2 jaar !! de BPM gaat over 3 jaar. kun je mooi terugbetalen.

Eerste TCA-chauffeurs via leaseconstructie over op elektrische taxi | TaxiPro
TCA elektrisch

Eerste TCA-chauffeurs via leaseconstructie over op elektrische taxi

Bron: TCA

TCA wil via een leaseconstructie voor aangesloten chauffeurs in twee jaar tijd de vloot van elektrische taxi’s uitbreiden tot 250 voertuigen. In 2025 moet de gehele vloot uitstootvrij zijn. De eerste negen exemplaren werden onlangs geleverd. TCA ging hiervoor een samenwerking aan met Nissan, Hyundai, Mercedes-Benz en leasemaatschappij Athlon.

De eerste levering bestond uit negen Hyundai Ioniqs, maar de leaseconstructie voorziet tevens in de mogelijkheid om een Nissan Leaf of een Mercedes B-klasse Electric te leasen. Daarnaast is rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen, laat Mariska van Delft van TCA weten.

“Er is gekozen voor deze drie fabrikanten vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding. Hierbij is de range het belangrijkst. Een taxi rijdt ongeveer 200 kilometer per dag. Met een range van 150 tot 200 kilometer komen deze auto’s aardig in de buurt. Als er in de toekomst nieuwe modellen/fabrikanten op de markt komen (zoals de Opel Ampera-E) die voldoen aan deze criteria, dan zullen we deze ook in de leaseconstructie opnemen.”

Goede verzekering

De gemeente Amsterdam scherpt de eisen voor vervoer in de stad aan en taxiklanten vragen steeds vaker om duurzame voertuigen. Veel chauffeurs willen dan ook best elektrisch gaan rijden.

“We merken dat de chauffeurs die hier nu al op in willen spelen, het nogal risicovol vinden om in te stappen, vanwege de nog onbekende restwaarde van elektrische auto’s. Ook hebben taxichauffeurs in Amsterdam moeite om een goede verzekering af te sluiten. Op financieel gebied sluiten we de risico’s voor de chauffeur uit, waardoor zij makkelijker de stap kunnen maken”, aldus Van Delft.

Het idee om hen een handje te helpen met de overstap naar een elektrische  taxi, is mede gebaseerd op het risico dat veel chauffeurs aan zo’n investering koppelen. De leaseconstuctie is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen. Zo is het mogelijk om vanaf 597 euro per maand en Hyundai Ionic operationeel te leasen.

Opladen

“Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische voertuigen, verwachten we dat de actieradius de komende jaren sterk zal verbeteren. Door de relatief korte leasetermijn van twee jaar kunnen onze chauffeurs ’meegroeien’ met deze ontwikkelingen”, legt Van Delft uit. Verder voorziet de leaseconstructie in een “all-in-pakket met reparaties, onderhoud, verzekering en banden, waardoor je geen zorgen meer aan je taxi hebt.”

Een ander belangrijk aandachtspunt is de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Langs de snelwegen is die inmiddels redelijk verzorgd, maar in steden moet er nog veel gebeuren. TCA vertrouwt vooralsnog op de huidige en te verwachten voorzieningen. “De gemeente Amsterdam voorziet in laadvoorzieningen in de buurt van de woning van de chauffeur. Ook groeit het snellaadnetwerk in Amsterdam. Hiermee kunnen onze chauffeurs goed uit de voeten, waardoor wij op dit moment nog niet gaan voorzien in laadinfrastructuur.”

Klanten benaderen

De komende twee jaar moet het aantal elektrische taxi’s in de TCA-vloot worden uitgebouwd naar 250 exemplaren. TCA noemt 2025 als jaar waarin alle TCA-taxi’s uitsootvrij moeten zijn. Momenteel zijn er zo’n 1.500 taxichauffeurs bij de grootste centrale van Amsterdam aangesloten. Mariska van Delft legt uit dat dit op meerdere manieren wordt nagestreefd. “We gaan actief klanten benaderen voor de eco-vloot, om de chauffeurs die kiezen voor een elektrische taxi een goed verdienmodel aan te bieden. Daarnaast blijft de Gemeente Amsterdam de regels aanscherpen, zo worden steeds meer standplaatsen alleen beschikbaar voor uitstootvrije taxi’s, waardoor chauffeurs ook op die manier gestimuleerd worden om te kiezen voor elektrisch.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Eerste TCA-chauffeurs via leaseconstructie over op elektrische taxi”

Jommie|06.04.17|11:34

lees ik dat nou goed taxi operationeel leasen incl verzekering dat is een mooi verkoop praatje dit moet wel eeeeeeen hele grote fout zijn dus het word dus ongeveer met je eigen verzekering bij Amlin og feenstra of merkelbag € 850,- en ik denk dat de banden er ook nog bij komen blijf dromen

Ton van Dalfsen|06.04.17|13:31

Als ik TCA was dan had ik eerst op aanbestedingen mee gedaan. Zoals het OV aanvullend vervoer, GVB trambestuurders van A naar B. Zorgvervoer bij verzekeraars.

Ton van Dalfsen|06.04.17|13:32

En verzekeren. Er is meer dan Amlin og feenstra of merkelbag die goedkoper zijn

Tjerk Vinckx|07.04.17|22:36

Mooi-groen-verhaal,maar wat is de levensduur van de auto, wat doen we met het accupakket bij sloop, waar komt het lithium vandaan, hoe wordt de stroom opgewekt, dus cradle to cradle is de diesel met een euro 6 motor op de lange termijn een stuk schoner !! Het bekt wel lekker weg, de electrische dan wel hybride voertuig heeft inmiddels 6 miljard aan subsidie / gemiste belasting inkomsten gekost. Moet kunnen ……

Ton van Dalfsen|09.04.17|15:32

Tja, Zie zelfs op de trams: deze tram rijdt op groene stroom. Krijgen ze werkelijk groene stroom? Ruik eens aan het stopcontact! En het is bewezen dat de remmen van electrische wagens meer remstof afgeven dan de diesel/benzine wagens.

Paul Knol|12.04.17|14:49

leasetermijn gaat over 2 jaar !! de BPM gaat over 3 jaar. kun je mooi terugbetalen.