UberPop protest

Film over roerige UberPop-periode in Nederland

Bron: screenshot documentaire ‘Taxibotsingen’

Op NPO2 wordt maandagavond de documentaire ‘Taxibotsing’ uitgezonden. In deze film van Frans Bromet is te zien hoe met name de illegale dienst UberPop voor veel onrust zorgde in de taximarkt in de grote steden. De documentaire werd opgenomen in de periode dat UberPop in Nederland al verboden was door de rechter, maar intussen was de dienst nog wel gewoon beschikbaar.

Bromet is een bekende Nederlandse filmmaker. De kenmerkende manier waarop hij praat en vragen stelt maakt dat het altijd duidelijk is of een film door hem gemaakt is. Dat geldt ook voor ‘Taxibotsing’, waar hij de wereld induikt van de straattaxibranche in de afgelopen twee jaar. Bromet heeft met zijn nieuwste film in beeld willen brengen wat de komst van een speler als Uber naar de Nederlandse markt teweeg heeft gebracht onder de traditionele taxichauffeurs.

Optreden tegen UberPop

Dat is, zo bevestigt ook de documentaire, vooral veel onrust. Bromet reed bijvoorbeeld mee met een paar min of meer oude rotten, mannen die ook ruim vóór de liberalisering van 2000 al hun ritten in de hoofdstad reden. Deze mensen zijn als het ware perfect gecast: ze hebben alle veranderingen gezien en weten in betrekkelijke rust en op beschouwende wijze uit te leggen wat er volgens hen zoal aan schort.

Bromet stak ook zijn licht op in Utrecht en Rotterdam. In die eerste stad om te kijken hoe een controle door de Inspectie Leefomgeving en Transport in zijn werk gaat en of de ILT wel optreedt tegen UberPop. Die dienst was immers al verboden maar nog wel beschikbaar. In Rotterdam filmde Bromet hoe diverse chauffeurs op hun manier aan een UberPop-chauffeur lieten weten wat ze van zijn werk vonden.

Aanvaring

Overigens wist de filmmaker ook een UberPop-chauffeur te strikken die meewerkte aan de documentaire, en een journalist van NRC zorgt voor de nodige achtergronden over Uber. Gedurende de films komen ook de diverse pogingen van Bromet aan bod om met Uber in contact te treden. Tot een interview komt het niet, tot een kleine aanvaring wel. Dat en meer is te zien in ‘Taxibotsingen’, dat maandagavond op NPO2 wordt uitgezonden van 20.55 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Film over roerige UberPop-periode in Nederland”

Duco Douwstra|11.09.17|11:12

Frans Bromet ook bij mij geweest, jammer genoeg komt daar niks van terug in deze uitzending.

Duncan IJsbrandij|11.09.17|18:49

Ja maar dit gaat over de tijd van Uber pop wat dus niet meer er is, en dan zie je in een voorstukje, kijk maling aan de regels, geloof me zie er genoeg rijden met een daklicht die ook maling hebben aan de regels. Begin eerst eens ook de rotte appels met een daklicht eruit te werken die klanten weigeren wegens korte ritjes, daardoor word uber alleen maar groter.

Ton van Dalfsen|11.09.17|20:21

@ Duncan, Opvoeding aan een groot aantal met daklicht geven lijkt mij gepast. Extra verplichte cursus die men zelf moet betalen voor tenminste de rotte appels en de beginnelingen.

Danny Kastelijn|12.09.17|09:04

@ton, een cursus, meen je dat? Met cursussen los je helemaal niks op omdat die oplichters nou eenmaal zijn zoals ze zijn. Met zwaar straffen wel, maarja, we weten allemaal dat alleen de ‘goeien’ gestraft worden.

Ruben Brandenburg|12.09.17|10:55

oud verhaal 2015, allemaal al achterhaald, uberpop heeft maar kort geleefd,[ eigenlijk te lang] met een reporter van lik me vessie, wat een vragen stelde deze man was gewoon slaap verwekkend, was niks openbarends bij , ophef over dit filmpje voor niks.

Duco Douwstra|12.09.17|15:09

De echte criminele organisatie,de ILT heeft Uberpop bijna 2 jaar haar gang laten gaan.Zonder BCT,chauffeurspas,taxiverzekering,rij-en rusttijden,belastingafdrachten en nog veel meer verplichtingen.De echte taxichauffeurs worden om het minste of geringste overtreding door de ILT de nek omgedraaid.Via de App waren Uberpop wagens makkelijk op te sporen,maar dat doet de ILT niet,ze beschermen Uberpop juist.Kijk de documantaire https://www.npo.nl/2doc-taxibotsing/11-09-2017/KN_1693494

Paul Dijkhuizen|14.09.17|13:38

Ben eigenlijk vooral benieuwd wat er nu gebeurd, wordt Uber nog vervolgd voor hun illegale aktiviteiten, worden de kopstukken nog beboet, opgesloten etc.? Of heeft Uber genoeg politieke vriendjes en vriendinnetjes zoals mevrouw Kroes die hen tegen een riante vergoeding het hand boven het hoofd blijven houden en Uber nog steeds een ‘verrijking’ vinden?

Film over roerige UberPop-periode in Nederland | TaxiPro
UberPop protest

Film over roerige UberPop-periode in Nederland

Bron: screenshot documentaire ‘Taxibotsingen’

Op NPO2 wordt maandagavond de documentaire ‘Taxibotsing’ uitgezonden. In deze film van Frans Bromet is te zien hoe met name de illegale dienst UberPop voor veel onrust zorgde in de taximarkt in de grote steden. De documentaire werd opgenomen in de periode dat UberPop in Nederland al verboden was door de rechter, maar intussen was de dienst nog wel gewoon beschikbaar.

Bromet is een bekende Nederlandse filmmaker. De kenmerkende manier waarop hij praat en vragen stelt maakt dat het altijd duidelijk is of een film door hem gemaakt is. Dat geldt ook voor ‘Taxibotsing’, waar hij de wereld induikt van de straattaxibranche in de afgelopen twee jaar. Bromet heeft met zijn nieuwste film in beeld willen brengen wat de komst van een speler als Uber naar de Nederlandse markt teweeg heeft gebracht onder de traditionele taxichauffeurs.

Optreden tegen UberPop

Dat is, zo bevestigt ook de documentaire, vooral veel onrust. Bromet reed bijvoorbeeld mee met een paar min of meer oude rotten, mannen die ook ruim vóór de liberalisering van 2000 al hun ritten in de hoofdstad reden. Deze mensen zijn als het ware perfect gecast: ze hebben alle veranderingen gezien en weten in betrekkelijke rust en op beschouwende wijze uit te leggen wat er volgens hen zoal aan schort.

Bromet stak ook zijn licht op in Utrecht en Rotterdam. In die eerste stad om te kijken hoe een controle door de Inspectie Leefomgeving en Transport in zijn werk gaat en of de ILT wel optreedt tegen UberPop. Die dienst was immers al verboden maar nog wel beschikbaar. In Rotterdam filmde Bromet hoe diverse chauffeurs op hun manier aan een UberPop-chauffeur lieten weten wat ze van zijn werk vonden.

Aanvaring

Overigens wist de filmmaker ook een UberPop-chauffeur te strikken die meewerkte aan de documentaire, en een journalist van NRC zorgt voor de nodige achtergronden over Uber. Gedurende de films komen ook de diverse pogingen van Bromet aan bod om met Uber in contact te treden. Tot een interview komt het niet, tot een kleine aanvaring wel. Dat en meer is te zien in ‘Taxibotsingen’, dat maandagavond op NPO2 wordt uitgezonden van 20.55 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

7 reacties op “Film over roerige UberPop-periode in Nederland”

Duco Douwstra|11.09.17|11:12

Frans Bromet ook bij mij geweest, jammer genoeg komt daar niks van terug in deze uitzending.

Duncan IJsbrandij|11.09.17|18:49

Ja maar dit gaat over de tijd van Uber pop wat dus niet meer er is, en dan zie je in een voorstukje, kijk maling aan de regels, geloof me zie er genoeg rijden met een daklicht die ook maling hebben aan de regels. Begin eerst eens ook de rotte appels met een daklicht eruit te werken die klanten weigeren wegens korte ritjes, daardoor word uber alleen maar groter.

Ton van Dalfsen|11.09.17|20:21

@ Duncan, Opvoeding aan een groot aantal met daklicht geven lijkt mij gepast. Extra verplichte cursus die men zelf moet betalen voor tenminste de rotte appels en de beginnelingen.

Danny Kastelijn|12.09.17|09:04

@ton, een cursus, meen je dat? Met cursussen los je helemaal niks op omdat die oplichters nou eenmaal zijn zoals ze zijn. Met zwaar straffen wel, maarja, we weten allemaal dat alleen de ‘goeien’ gestraft worden.

Ruben Brandenburg|12.09.17|10:55

oud verhaal 2015, allemaal al achterhaald, uberpop heeft maar kort geleefd,[ eigenlijk te lang] met een reporter van lik me vessie, wat een vragen stelde deze man was gewoon slaap verwekkend, was niks openbarends bij , ophef over dit filmpje voor niks.

Duco Douwstra|12.09.17|15:09

De echte criminele organisatie,de ILT heeft Uberpop bijna 2 jaar haar gang laten gaan.Zonder BCT,chauffeurspas,taxiverzekering,rij-en rusttijden,belastingafdrachten en nog veel meer verplichtingen.De echte taxichauffeurs worden om het minste of geringste overtreding door de ILT de nek omgedraaid.Via de App waren Uberpop wagens makkelijk op te sporen,maar dat doet de ILT niet,ze beschermen Uberpop juist.Kijk de documantaire https://www.npo.nl/2doc-taxibotsing/11-09-2017/KN_1693494

Paul Dijkhuizen|14.09.17|13:38

Ben eigenlijk vooral benieuwd wat er nu gebeurd, wordt Uber nog vervolgd voor hun illegale aktiviteiten, worden de kopstukken nog beboet, opgesloten etc.? Of heeft Uber genoeg politieke vriendjes en vriendinnetjes zoals mevrouw Kroes die hen tegen een riante vergoeding het hand boven het hoofd blijven houden en Uber nog steeds een ‘verrijking’ vinden?