Busbaan

Taxi’s mogen niet meer op busbaan Groningen

Omdat taxichauffeurs zich in Groningen ondanks meerdere waarschuwingen niet aan de voorgeschreven snelheid houden, weert de gemeente taxi’s voortaan van de busbaan bij het centraal station. Er is een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur ingesteld om de geluidsoverlast tot een minimum te beperken. Vergeleken met afgelopen voorjaar zijn de taxi’s echter alleen maar harder gaan rijden over de busbaan en de aansluitende Baileybrug.

In die overgang tussen busbaan en brug zit het grootste probleem. Door een oneffenheid veroorzaakten voertuigen die hier reden een bonkend geluid dat door omwonenden als overlast werd ervaren. De oneffenheid werd aangepast en ook andere maatregelen maakten de kans op geluidsoverlast een heel stuk kleiner. Om daar nog wat meer zekerheid in aan te brengen, stelde het college van burgemeester en wethouders in Groningen een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in voor de bussen en taxi’s die van de busbaan gebruikmaken.

80 kilometer per uur

Met die bussen zit het op zich wel goed, zo schrijven B&W aan de gemeenteraad. Afgelopen voorjaar bleek uit een eerste meting dat de meeste chauffeurs zich aan de snelheid hielden. De gemiddelde snelheid was 30 kilometer per uur en 85 procent reed niet harder dan 35 kilometer per uur. Iets te hard, maar er werden verder geen maatregelen genomen. “Gezien de omstandigheden was de rijsnelheid van de bussen in orde.”

Dat gold niet voor de taxi’s. Zij gingen gemiddeld 33 kilometer per uur en 85 procent reed niet harder dan 38 kilometer per uur. “We zagen echter ook excessen van taxi’s die 80 kilometer per uur reden. Doordat taxi’s zich minder goed aan de rijsnelheden houden, heeft ons college de taxibranche nogmaals schriftelijk verzocht om zich aan de rijsnelheid te houden. Alle bij ons bekende taxibedrijven hebben een brief ontvangen. In deze laatste waarschuwingsbrief was aangekondigd dat als er geen verbetering van de rijsnelheid te zien is, de busbaan gesloten zal worden voor taxi’s.”

Hogere gemiddelde snelheid

En zo ging het ook, want de verbetering bleef uit. Uit een tweede meting die recent plaatsvond, bleek dat zowel de bussen als de taxi’s harder waren gaan rijden. Het OV-bureau kreeg net als eerder de taxi’s een waarschuwing en beloofde beterschap. Maar voor de taxi’s is dat al een gepasseerd station. Ondanks de eerdere waarschuwing wisten zij hun gemiddelde snelheid zelfs op te schroeven van 33 naar 41 kilometer per uur. Van alle taxi’s reed 85 procent bij die tweede meting niet harder dan 59 kilometer per uur.

“Gelet op de twee waarschuwingsbrieven en het feit dat wij op zijn zachtst gezegd geen verbetering zien bij de taxi’s, hebben wij besloten om de busbaan te sluiten voor deze voertuigen. Hiervoor nemen wij binnenkort een verkeersbesluit”, aldus burgemeester en wethouders.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “Taxi’s mogen niet meer op busbaan Groningen”

Branco Bonn|16.09.17|20:12

slaat nergens op een taxi valt onder de categorie openbaar vervoer. en hoort gewoon op de busbaan. ik als klant had de kosten naar de gemeente opgestuurd. normaal betaal ik een 10tje nu 25 euro omdat de taxi omrijden moet. ik had dat geflikt

Frans Ritzerfeld|18.09.17|14:12

Is discriminatoir te noemen, alle busbanen dienen voor taxi’s open te zijn, ze roepen in Den Haag dat NL een vervoersgebied is voor alle taxi’s, dan begint de heisa, Schiphol, busbanen, enz, enz. Op het moment dat ik naar een andere Gemeente ga moet ik bij deze Gemeente een busbaanvergunning aan vragen, ik geloof landelijk 2200 Gemeentes, als de Politiek met een raamwet komt moet de achterban, de Gemeentes, niet weer ander regels komen, lege busbanen en de taxi’s staan met ehbo ritten in de file

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.