Taxichauffeurs betaalden smeergeld voor ritten vanaf Schiphol

Taxichauffeurs moesten jarenlang smeergeld betalen om te mogen rijden vanaf standplaats op Schiphol Plaza. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. De taxibedrijven die hierbij betrokken zouden zijn, ontkennen met klem dat er smeergeld is betaald.

Op Schiphol is een systeem van kracht waarbij drie concessiehouders samen beschikken over tien van de veertien plekken op de standplaats Schiphol Plaza. De overige vier plekken zijn vrij, maar vanwege het grote aantal taxichauffeurs dat daar zijn diensten aanbiedt, is het aantrekkelijk om toegang tot de tien plekken van de concessionars te kunnen beschikken.

5.000 euro contant

NRC sprak met meer dan zestig betrokkenen, waarvan de helft chauffeur is of was op de luchthaven. Ondersteund met mails, geluidsopnamen en documenten schetsen zij het beeld dat er jarenlang smeergeld moest worden betaald door taxichauffeurs aan concessiehouders.

Chauffeurs betaalden in 2014 per persoon 5.000 euro contact aan stromannen SchipholTaxi. Kort daarna kregen ze dan in sommige gevallen een mail van de SchipholTaxi-directeur Gamis el Bouakili dat ze geselecteerd waren om vanaf Schiphol te rijden. NRC kaart ook het feit aan dat hij jarenlang zowel directeur van het taxibedrijf als hoofdagent bij de politie was, een combinatie van werkzaamheden die niet is toegestaan. Bij BIOS zou het in 2018 zelfs om 15.000 euro per taxibusje gaan. De betalingen zouden zijn verlopen via medewerkers van de derde concessiehouder, Willemsen-de Koning.

Belastingdienst

Schiphol zou op basis van meldingen over dezepraktijken in gesprek zijn gegaan met de directies van beide organisaties maar daarbij zou niets ontoelaatbaars aan het licht zijn gekomen. De Belastingdienst heeft volgens NRC nooit iets met de meldingen over smeergeldbetalingen gedaan. De drie betrokken taxibedrijven ontkennen tegenover het dagblad dat er sprake zou zijn geweest van taxichauffeurs die smeergeld moesten betalen om vanaf de beste plaatsen op de Schipholstandplaats te mogen rijden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.